View Full Version : Eurbonuspoeng ved eventuell SAS konkurs?
Hei,
Er det noen her inne som er bekymret for Eurobonus?
Leste i dag på VG.no at en dansk avis sier at SAS kan være uker fra konk.
Dette har vært sagt i flere år, men begynner å bli litt bekymret.
Har litt over 300K på kontoen... Bør jeg booke billetter snarest, eller er det andre synspunkter på dette?
Det er jo mange her inne med store verdier i bonuspoenger på kontoer, vil være kjipe greier om slikt forsvinner...
A
Hei. Følg med litt i denne tråden. http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109859
Ellers er det vel en reel sannsynlighet, desverre. Isåfall mister du bonuspoengene dine, og mest sannsynlig reiser som er booket med dem. Jeg har også en bråte points som går til h...
Men jeg håper og tror de kommer til enighet. Ikke så mye pga de dumme poengene, men pga jeg håper vi fortsatt kan ha et flyselskap i Norden med den servicegrad som SAS har. Og så håper jeg for de ansattes egen del.
VirreVapp
15-11-2012, 08:10
En konkurs er nok et mulig utfall av dette. Enten i nær fremtid eller på sikt. SAS har "spart" tidligere men har vært avhengig av skattepenger for å holde seg flytende. En ny runde med å kun kutte kostnader uten å endre andre store parametre vil kun forsinke denne veien mot konkurs. Så det må også gjøres noe for å øke inntjening, ikke bare kutte kost.
Har selv endel points og en fremtidig CT billett som vil ryke.. Shit Happends..
(SAS sin service kan man vel alltids diskutere...)
Sakset fra annen tråd på forumet:
Selskapets pressetalsmann heller ytterligere bensin på bålet, utrolig hvor fort dette utfolder seg nå.
(dn.no):
Anbefaler billettkjøp med kredittkort
Dersom flyselskapet ikke får gjennom den foreslåtte spareplanen denne uken, slutter flyene å gå umiddelbart. Selv informasjonsjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen anbefaler kundene å betale med kredittkort i tilfelle selskapet går under.
- Vi forstår selvsagt at det eksisterer en uro. Det er ingen dum idé å kjøpe billetter med kredittkort i SAS, uttalte han til DN.no torsdag.
Tror jeg står over TRUMF-kampanjen denne runden...
jcnorway
15-11-2012, 18:08
Satser på å tømme EB-kontoen før uken er omme selv om det ikke er snakk om mange poeng. Får ikke reist noe for dem så det blir å brenne dem av på noe (u)nyttig på www.saseurobonusshop.com tipper jeg. De har etter mye om og men fått opp nettbutikken igjen etter nedetid pga stor pågang :rolleyes:
Hva med *A-reiser booket med EB-poeng?
sirpjalle
15-11-2012, 18:15
Se opp. Post nr 2 ;)
Se opp. Post nr 2 ;)
Mest sannsynlig høres i beste fall ut som kvalifisert synsing. Er det noen som faktisk vet hvilke regler som gjelder? Selve transaksjonen mellom SAS og operating carrier er jo fullført, så egentlig ingen grunn til at passasjeren da ikke skal få fly, slik jeg ser det.
Nytt spørsmål: Kan *A-reiser kanselleres slik at poengene refunderes?
Glean EBG
15-11-2012, 18:27
Ja *A reiser kan kansellerses intill 24 timer før avreise.
robertaas
15-11-2012, 18:46
Skal snart på "milage run" for EB. :up:
Mest sannsynlig høres i beste fall ut som kvalifisert synsing. Er det noen som faktisk vet hvilke regler som gjelder? Selve transaksjonen mellom SAS og operating carrier er jo fullført, så egentlig ingen grunn til at passasjeren da ikke skal få fly, slik jeg ser det.
Billetten er på 117- dokument(SAS-dokument). Så reisen vil kanselleres. Transaksjonen mellom SAS og partneren skjer ikke før du er ute å flyr....
Jeg tenkte litt på det forrige uke, når et eventuelt salg av Eurobonus var oppe. Hvordan ville det arte seg da? I et slikt tilfelle ville jo ikke Eurobonus selv gå konkurs, og man ville ha et kontraktuelt forhold til Eurobonus AS/ASA/whatever.
Hva ville utfallet vært i et slikt tilfelle?
Jeg tenkte litt på det forrige uke, når et eventuelt salg av Eurobonus var oppe. Hvordan ville det arte seg da? I et slikt tilfelle ville jo ikke Eurobonus selv gå konkurs, og man ville ha et kontraktuelt forhold til Eurobonus AS/ASA/whatever.
Hva ville utfallet vært i et slikt tilfelle?
Dette blir vel vanskelig aa si noe om, siden det avhenger av hvilke kontraktuelle forpliktelser som vil foelge med paa kjoepet av Eurobonus og dette vil vaere et forhandlingsspoersmaal.
Dette er OT, men hva vil skje med alle loungene drevet av SK rundt om i verden hvis de går konkurs? Dette kan jo være problematisk for andre flyselskaper som bruker de...
Dette er OT, men hva vil skje med alle loungene drevet av SK rundt om i verden hvis de går konkurs? Dette kan jo være problematisk for andre flyselskaper som bruker de...
Alle ansatte i SAS vil stå uten jobb og det vil selvføgelig ikke være noen åpne lounger. Dette er sannsynligvis et mye større problem for de som er uten jobb, enn de som er uten loungetilgang.
Erfaringsmessig vil andre *A selskaper (i samarbeid med flyplassen) forholdsvis raskt stable paa beina en ny lounge, som oftest i samme lokaler som loungen tidligere drevet av selskapet som nettopp har gaatt konkurs. Dette skjedde f.eks. i Madrid etter konkursen hos Spanair.
Dette er sannsynligvis et mye større problem for de som er uten jobb, enn de som er uten loungetilgang.
Fantastisk! Dagens!
Nå er vel ikke SAS-loungene drevet av SAS. Det er vel drevet av handlingselskapene på de respektive flyplasser. Tror så vidt dørene ville blitt lukket....
Om man ikke finner noe annet fornuftig å bruke poengene til og er fast bestemt på at SAS går over ende, så kan jo poengene doneres til Redd Barna på SAS EuroBonus Shop: Donations (http://www.saseurobonusshop.com/sasloyrewards/givingdetails?productCode=PRD2997&categoryCode=SHPCAT23)
FlightDeck
16-11-2012, 07:11
Førstesidesak i Dagens Næringsliv i dag. Ikke så veldig interessant - selv om SAS har "gjeld" til kundene i form av bonuspoeng, har de jo (som alle andre selskaper) også en stor fortjeneste på dette i form av en lojalitet som sikrer at en del reisende bestiller igjen og igjen. De fleste tar ut bonusreiser i Norge - og sikkert på seter som ellers ville stått tomme. Men en konkurs vil selvsagt være veldig kjipt for de av oss som har mange poeng som man risikerer å miste.
Men også bonuspoengene i Eurobonus-programmet kan forsterke krisen. Ved utgangen av 2011 hadde de reisende ifølge SAS´ estimater rundt 1,1 milliarder kroner til gode. Ett år i forveien var beløpet cirka 1,5 milliarder kroner.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2509383.ece
SAS loungene vil stenge, Eurobonuspoengene vil være verdt null og niks akkurat som i andre konkurser. Kanskje Miles & More eller et annet bonusprogram er greie og bytter inn bonuspoengene man hadde til gode. Man gjorde vel noe lignende etter at Spanair gikk under.
Kanskje Miles & More eller et annet bonusprogram er greie og bytter inn bonuspoengene man hadde til gode. Man gjorde vel noe lignende etter at Spanair gikk under.
Var vel bare statusmatching da?
In appreciation of Spanair’s FFP members’ loyalty, all SpanairStar Gold and Silver card holders are being contacted with a status match offer from several Star Alliance member carrier’s FFP. Please note however, that the accumulated miles can unfortunately not be transferred into other Star Alliance member airline FFPs.
http://www.staralliance.com/en/benefits/frequent-flyer/status-match
Mistet ikke en eneste mil da American Airlines gikk konkurs i fjor.
American er ikke konkurs. De er i Chapter 11, som er en tvungen reorganisering. Denne muligheten finnes ikke i Skandi.
ATC-flyradar
18-11-2012, 21:27
Mange av oss på forumet ( selvsagt mange andre) har oppspart 1000vis av poeng på reiser med SAS og eller spart på å bruke creditkort som gir deg bonuspoeng.
Hva skjer med våre oppsparte poeng ved konkurs ?
Vi overtagenede selskap forplikte seg å fortsette med bonusprogrammet ?
Kan vi bruke poengene i andre selskap som er i Star Alines ??
Noen som vet noe ?
Jan
Glean EBG
18-11-2012, 21:31
De vil i utgangspunktet gå tapt.
ValdaIsaksson
18-11-2012, 22:02
EuroBonus-shoppen er nede igen.... Enten er der mange derinde eller også er den bare lukket definitivt nu?...
Desuden skriver dansk TV2, at bankerne giver SAS til mandag morgen.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-60325346:krohn-sidste-sasudspil-kræver-ja-eller-konkurs.html?forside
Jeg flyr KTM-BKK i C den 10 desmber. Jeg la til mitt eurobonus nr i bestillingen. Jeg har andre *A kort. Går det ann å bytte? Sån at jeg ikke putter poengene et konkursbo...
Glean EBG
18-11-2012, 22:50
Jeg flyr KTM-BKK i C den 10 desmber. Jeg la til mitt eurobonus nr i bestillingen. Jeg har andre *A kort. Går det ann å bytte? Sån at jeg ikke putter poengene et konkursbo...
Du kan bytte ved innsjekk
robertaas
18-11-2012, 23:17
Du kan bytte ved innsjekk
De fleste flyselskaper har sider hvor du kan oppdatere personalia og bonuskort når du vil, eller i verste tilfelle kan du som sagt gjøre det ved innsjekking.
Ellers fløy jeg med SAS i helga og det var mange som ønsket å betale ombord med eurobonuspoeng.
Ellers fløy jeg med SAS i helga og det var mange som ønsket å betale ombord med eurobonuspoeng.
SAS reduserer ihvertfall Bonuspoenggjelda si kraftig, det er jo litt positivt ;)
zapateria
19-11-2012, 09:36
Noen som vet om det er mulig å angre kjøp i Eurobonusshoppen?
Nå er du merka som "stoler ikke på SAS"/"har ikke trua når det stormer som verst" - så da får man ikke angre :colgate:
(Neida jeg aner ikke, står sikkert noe om du går inn og leser den lille skrifta)
SAS reduserer ihvertfall Bonuspoenggjelda si kraftig, det er jo litt positivt ;)
Hehe, godt poeng (pun intended!). Det ble vel skrevet at denne 'gjelden' er på nærmere milliarden... at folk bruker 1000 poeng på en Cola (eller hva nå enn det koster) er jo sånn sett bra. :D