PDA

View Full Version : Fra Georgetown til Manaus


annmag
15-11-2012, 00:57
Hei

Jeg skulle så gjerne funnet ut når det går fly og hvilke(t) selskap det er som trafikerer strekningen Georgetown (i Guyana) til Manaus (i Brasil).

Helst skulle jeg reist på ettermiddagen (etter kl. 15.00) den 19. november i år eller så snart som mulig etter den datoen.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne ut av dette. Noen som kan hjelpe meg?

Bergern
15-11-2012, 01:05
Denne kom opp på et Google søk:

http://travela.priceline.com/insideTrack/flights/Georgetown-GEO-Manaus-MAO.html

Martin
15-11-2012, 01:06
Hei, og velkommen :)

Ut i fra Wikipedia, ser det ikke ut som det går noe direkteflyvninger. Eneste fellles destinasjon jeg klarer å finne i farten fra de to flyplassene, er Miami. Altså må man via Miami for å kome seg mellom byene med færrest mulig flyvninger.


http://en.wikipedia.org/wiki/Cheddi_Jagan_International_Airport#Airlines_and_de stinations

http://en.wikipedia.org/wiki/Eduardo_Gomes_International_Airport#Terminals.2C_a irlines_and_destinations

annmag
15-11-2012, 01:16
Hei og takk for svar begge to.

Jeg har googlet meg nesten "i hjel" om dette, og har nesten revet av meg alt håret pga alle søkesidene som skal sende meg halve Sør-Amerika rundt for å forsere det som er en kort strekning.

Jeg lyktes omsider i å finne en side med info om hvilket selskap som flyr strekningen, men finner ikke den igjen nå.

Jeg vet iallefall at det er noen som flyr fly med et minimun av seter i området, men aner jo ikke hvordan jeg skal finne navnene på disse selskapene.

Bergern
15-11-2012, 01:37
Hei og takk for svar begge to.

Jeg har googlet meg nesten "i hjel" om dette, og har nesten revet av meg alt håret pga alle søkesidene som skal sende meg halve Sør-Amerika rundt for å forsere det som er en kort strekning.

Jeg lyktes omsider i å finne en side med info om hvilket selskap som flyr strekningen, men finner ikke den igjen nå.

Jeg vet iallefall at det er noen som flyr fly med et minimun av seter i området, men aner jo ikke hvordan jeg skal finne navnene på disse selskapene.

Ser at det var noe som het(er) Meta airlines eller noe. Følgende info er å lese på Wikipedia:

On May 13, 2011 the owner of Meta Linhas Aéreas was assassinated in Boa Vista.[5] Since then the operation of scheduled flights has been irregular.

Har du prøvd å kontakte et reisebyrå som VIA eller Berg-Hansen eller direkte til flyplass lokalt?

annmag
15-11-2012, 01:58
Ser at det var noe som het(er) Meta airlines eller noe. Følgende info er å lese på Wikipedia:

On May 13, 2011 the owner of Meta Linhas Aéreas was assassinated in Boa Vista.[5] Since then the operation of scheduled flights has been irregular.

Har du prøvd å kontakte et reisebyrå som VIA eller Berg-Hansen eller direkte til flyplass lokalt?

Tusen takk for svar.

Uff ja, Meta er det selskapet jeg leter etter, men jeg finner ikke flytidene deres.

Det går muligens ikke an å bestille hos Meta via internett, men like fullt skulle jeg jo gjerne visst når flyene går.

Men jeg får vel bare vente til jeg kommer til Georgetown da. Har ikke så veldig lyst til å tilbringe mange dager der (interessant by, for all del, men jeg har vært der før). Går det ikke fly, så får jeg vel ta buss.

Å kontakte et norsk reisebyrå nå, vil nok bare komplisere. Jeg er på en så ustabil internettlinje for tiden at jeg ikke vet når jeg kan motta mail.

Bergern
15-11-2012, 02:17
men jeg finner ikke flytidene deres.



Det er nok en grunn til det... Fant ingenting om det selskapet i 2012.

Lykke til og god reise!

annmag
15-11-2012, 02:26
Takk Bergern.

Jeg fant endelig linken jeg hadde sporet opp for noen dager siden, og ser nå at infoen der er fra før drapet.....så da får jeg bare vente til jeg kommer til Georgetown med å fikse dette. Er mye småflyaktivitet i området, så kanskje det kun er småfly som gjelder nå.

Bergern
15-11-2012, 02:34
Takk Bergern.

Jeg fant endelig linken jeg hadde sporet opp for noen dager siden, og ser nå at infoen der er fra før drapet.....så da får jeg bare vente til jeg kommer til Georgetown med å fikse dette. Er mye småflyaktivitet i området, så kanskje det kun er småfly som gjelder nå.

Håper det ordner seg på en grei måte. Tipper du kan få noen tips når Flypraterne rundt om våkner, er ferdig på jobb eller er ferdig med middagen og fyrer opp PCen. En tilbakemelding på hvordan du løste det og en tur rapport er alltid velkommen på Flyprat :)

annmag
15-11-2012, 04:02
En tilbakemelding på hvordan du løste det

Dette har egentlig være en liten nøtt å finne ut av. Jeg befinner meg nå på Grenada, og skal ta meg til Brasil (Manaus i første omgang). Alle søkemotorer for flyreiser har enten sendt meg opp til Miami, eller bortom Panama + et par andre steder underveis. Noe som nesten uten unntak ville tatt meg fra 1-2 døgn til en helt hinsides pris.

Årsaken er at karibiens folk knapt reiser sydover - de reiser til Usa, Canada eller England. Men pga arbeidsinnvandring fra Guyana (de får vaskejobber som arbeidsledige karibiere ikke vil ha) så er det flyrute til Guyana, dvs. man må bytte fly på Trinidad.

Uansett så samsvarer det å reise i retning sydover litt mer med fornuften min, så derfor booket jeg billett Grenada-Georgetown for noen dager siden. Regner med å få et fly videre til Manaus i Brasil, men det er mulig jeg må ta buss. Er for så vidt interessant det, men jeg har ikke pakket for det på denne turen. Bussen ned til Brasils grense går på grusvei gjennom regnskogen og tar rundt 20 timer. Helt greit det også. Mer ugreit var det at bagasjerommet under bussen var så fullt av hull at all bagasje var farget rød av våt sand. Men nå vet jeg jo det, så da får jeg kjøpe en presenning før jeg reiser herfra til å surre rundt kofferten. Er grantert ikke mulig å få kjøpt presenning i Georgetown. Er ikke mye å få kjøpt på Grenada heller, men håper jeg får tak i presenning. Utrolig hvor enkelt vi har det i Norge, hvor vi bare kan stikke på butikken og kjøpe det vi vil ha.

(Dette ble en kjempeavsporing....dere får ha meg unnskyldt).

annmag
15-11-2012, 04:24
Her er iallefall litt bussinfo (om enn motsatt vei), hvis noen skulle ønske å ta turen en gang:

http://www.lonelyplanet.com/thorntree/thread.jspa?threadID=2081418

annmag
20-11-2012, 00:07
En tilbakemelding på hvordan du løste det og en tur rapport er alltid velkommen på Flyprat :)
Kommer med en tilbakemelding. Det går ingen direkteflygninger fra Georgetown til Manaus. Løsningen blir derfor småfly (TransGuyana) ned mot den brasilianske grensen (til Lethem), så drosje over grensen og buss videre....enten helt til Manaus eller bare til Boa Vista og fly derfra.
Har man ordnet seg visa eller turistkort for innreise til Surinam på forhånd, så kan man heller reise til Paramaribo i Surinam og fly videre direkte til Manaus derfra. Det skal visstnok være et selskap som heter Blue Wings som flyr fra Paramaribo til Manaus. Jeg sjekket ikke dette, siden jeg reiste fra Grenada hvor Surinam ikke har ambassade, så jeg hadde ikke anledning til å skaffe visa eller turistkort. Helt tullete at det ikke kan skaffes på grensen.

(Bussen gjennomr regnskogen som jeg nevnte lenger opp her, går ikke lenger. Da blir eneste alternativ minibuss...og det er garantert ikke å anbefale. Å kjøre rundt 20 timer på en gjennomhullet grusvei med en kamikazesjåfør er neppe særlig avslappende).

Så da er det bare å reise hit også da folkens.

Bergern
20-11-2012, 01:45
Det må jeg si! skikkelig turistvennlig ;)

Takker for tilbakemelding. Alltid spennende å høre om eksotiske reiser og de utfordringer de medfører.
Tror jeg drøyer litt med den minibussturen jeg også...

annmag
20-11-2012, 02:22
Tror jeg drøyer litt med den minibussturen jeg også...
Men du kan jo ta fly da. Jeg fløy motsatt vei i fjor, og det er ganske fint å sitte oppe i den lille duppen og se ned på regnskog og savanne.