PDA

View Full Version : WF etter SK


CRJ900
14-11-2012, 07:08
Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).

O_K_
14-11-2012, 11:18
Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).

Mesteparten av de rutene du nevner der er såpass korte at Q400 ikke byr på særlig lengere reisetid så jeg tror ikke C eller E er veldig aktuellt. TRD-SVG vil jeg tro har et solid trafikkgrunnlag morgen / ettermiddag pga møter i oljebransjen så her kan det kanskje bli plassproblemer, men jeg har ikke noe tro på at smågris er løsningen.

OJB
14-11-2012, 12:04
Hva skal til for at et Widerøe på egne ben kan klare å ta over rutene på Vestlandet mellom TRD og SVG, dvs TRD-SVG, TRD-BGO-SVG og TRD-AES-BGO-SVG? [Og evt resten av rutenettet SAS tilbyr innenlands]

Vil introduksjon av enten C-series og/eller E-jets kunne hjelpe her eller må man skaffe til veie grønne griser?


Det største problemet jeg opplever med Norwegian i dag er det svake antallet flyavganger som tilbys mellom særlig TRD og BGO/SVG. Med tre daglige avganger versus SAS sine sju (9 med mellomlanding i AES).

Dette er et hypotetsisk spørsmål.
Det er neppe så interessant å spekulere i dette.

L-1011
14-11-2012, 12:10
Vad händer om SAS gör konkurs på måndag och WF inte är sålt innan dess?
Går WF också i kk då?

Someone
14-11-2012, 12:13
Vad händer om SAS gör konkurs på måndag och WF inte är sålt innan dess?
Går WF också i kk då?

Det er opp til boet å avgjøre, men siden WF er et eget selskap og det mest sannsynlig er mer verdt i drift enn ikke, vil de nok fly videre

LN-TIB
14-11-2012, 14:05
Det er opp til boet å avgjøre, men siden WF er et eget selskap og det mest sannsynlig er mer verdt i drift enn ikke, vil de nok fly videre

Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.

storg
14-11-2012, 14:11
Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.

Faktisk så tviler jeg på at SAS oppfyller kravene for øyeblikket. Selv hvis planen ikke blir gjennomført, vil det vel kunne ta mnd før SAS er i situasjon hvor de oppfyller kravene til å bli slått konkurs. Hvis ikke de bryter noen kredittkrav da.

LN-MOW
14-11-2012, 14:16
Det er vel ikkenoe kritisk som forfaller før til våren, så det skulle ikke være noen grunn til å innstille noe som helst før da...

Mjolnir
14-11-2012, 15:55
TRD-SVG vil jeg tro har et solid trafikkgrunnlag morgen / ettermiddag pga møter i oljebransjen så her kan det kanskje bli plassproblemer, men jeg har ikke noe tro på at smågris er løsningen.

Syns trafikkgrunnlaget her er overraskende lite. Stemmer forsåvidt at de få (opptil 3/dag) nonstop-avgangene som fins kun går på business-vennlige tidspunkt morgen og kveld på hverdager, men stort sett med -500/600 (til nøds -700). Hadde passet meg fint med Dash på ruta om det ville bety høyere frekvens. Sparer inn litt lengre flytid hvis man slipper mellomlanding i BGO :) Men har egentlig Widerøe kapasitet til å ta over noen av rutene som nevnes i denne tråden?

Er det mulig at moderselskapet SAS Group kan velge å slå Scandinavian Airlines konkurs mens andre datterselskaper (som Widerøe) fortsetter driften som vanlig? (Sett bort fra at Widerøe er ganske avhengig av SAS sitt nettverk, og at det trolig ikke vil være noen "andre datterselskap" om et års tid)

CRJ900
14-11-2012, 21:50
Dette er et hypotetsisk spørsmål.
Det er neppe så interessant å spekulere i dette.

Ja, dette er et hypotetisk spørsmål, men absolutt interessant å diskutere. Vil WF kunne ta over rutene på Vestlandet hvis SK skulle forsvinne? Og hvilke fly vil være best til å ta unna trafikken og samtidig opprettholde frekvensen på flights?

En Q400 hos WF har 78 seter. FlyNonstop har konfigurert sin E-190 til 100 seter, og en E-190 kan romme 108 eller 118 med henholdsvis 32" og 31" pitch. CS300 skal kunne ta 130 eller 145, pitch ikke oppgitt. SK sine griser på rutene har stort sett vært B735 (120 seter), B736 (123 seter) og B737 (141 seter).

Spørsmålet mitt rett og slett, vil det la seg gjøre for WF å ta over rutene, skulle selskapet etter at de står på egne ben med en norsk eier ønske det?

Og vil det da være mest sannsynlig å se nye fly fra andre leverandører enn B'n'A eller vil "gamle" grønne griser gjøre jobben best?

wilhelm
14-11-2012, 23:39
Dette er positivt feil. Et bo som eier kan ikke, basert på hva som gir mest verdi, slå et selskap konkurs basert på verdivurdering. Det stilles helt klare krav for å melde oppbud, og jeg nekter å tro at WF tilfredstiller noen av disse.

Insolvens er vel eneste krav til å kunne melde oppbud? Dersom styret i SAS gruppen melder oppbud kan jo boet selge Widerøe - da dette selskapet har en stor verdi, og boets plikt er jo å maksimere boets verdi for å redusere kreditorenes tap.

w

LN-TIB
15-11-2012, 00:29
Insolvens er vel eneste krav til å kunne melde oppbud? Dersom styret i SAS gruppen melder oppbud kan jo boet selge Widerøe - da dette selskapet har en stor verdi, og boets plikt er jo å maksimere boets verdi for å redusere kreditorenes tap.

w

Det var spørsmål om WF også vil gå konkurs om SAS gjør det. Det du sier er forøvrig korrekt.