View Full Version : Spennende artikkel om norske helter i Kongo på 60-tallet
De glemte redningsheltene.
Artikkel om norsk innsats i Kongo i Aftensposten:
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/De-glemte-redningsheltene-7042428.html
1944vintage
12-11-2012, 17:09
Kan legge til at en annen helikopterpilot som deltok har skrevet bok om operasjonene.
Dog en kontroversiell sådan.
Så vidt jeg vet; er både forfatter og flere av de omtalte personene døde,
så jeg overlater til de spesielt interesserte å evt finne frem.
Står en hel del i denne oppgaven fra Luftkrigsskolen:
http://www.luftkrigsskolen.no/Biblioteket/Portals/0/Dokumenter/Skriftserien/skriftserie%20vol%2014.pdf
Jens Erik Normanns bok "Hvit slave blant svarte" tar jo også for seg dette.
I tillegg kan jeg anbefale hans "Grepet ut av luften" som vel kan kalles en samling essays eller noveller. En av dem omhandler en hendelse lignende dem beskrevet i Aftenposten.
De andre kapitlene i boken er også ganske så lesverdige, i en ganske humoristisk/filosofisk stil med et - skal vi si - treffende språk.
Jeg vet ikke om det Normann 1944vintage sikter til, men både han og hans far Harald var vel ganske markante personligheter i luftfartsmiljøet, kanskje spesielt det militære sådan.
Tally-Ho
13-11-2012, 16:50
Står en hel del i denne oppgaven fra Luftkrigsskolen:
http://www.luftkrigsskolen.no/Biblioteket/Portals/0/Dokumenter/Skriftserien/skriftserie%20vol%2014.pdf
Jens Erik Normanns bok "Hvit slave blant svarte" tar jo også for seg dette.
I tillegg kan jeg anbefale hans "Grepet ut av luften" som vel kan kalles en samling essays eller noveller. En av dem omhandler en hendelse lignende dem beskrevet i Aftenposten.
De andre kapitlene i boken er også ganske så lesverdige, i en ganske humoristisk/filosofisk stil med et - skal vi si - treffende språk.
Jeg vet ikke om det Normann 1944vintage sikter til, men både han og hans far Harald var vel ganske markante personligheter i luftfartsmiljøet, kanskje spesielt det militære sådan.
---
J.E Normann var en glimrende forfatter, og skrev bl.a "Rittmesterens Testamente". Hans far, Harald, var en offiser av den gamle skole, og sjef for flygeskolen 9. april 1040. Etter krigen kom han med hard kritikk av den norske politiske og militære innsats. Han kom i unåde hos det daværende Arbeiderparti-regimet som mente han hadde vært NS-vennlig, men senere (1975) ble han frikjent for denne feilvurdering.
Enig at dette er markante personligheter, som har satt spor etter seg.
Tally-Ho
1944vintage
13-11-2012, 17:02
Ja, det var Jens E Normann, og hans bok "Hvit slave blant svarte" jeg hadde i tankene.
For mange år siden, etter å ha lest boka, kom vi inn på den i en samling av flyhistorisk interesserte.
Noen forsvarsansatte mislikte den sterkt, da den ikke helt ga et "glansbilde" av operasjonene.
Og derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Ja, det var Jens E Normann, og hans bok "Hvit slave blant svarte" jeg hadde i tankene.
For mange år siden, etter å ha lest boka, kom vi inn på den i en samling av flyhistorisk interesserte.
Noen forsvarsansatte mislikte den sterkt, da den ikke helt ga et "glansbilde" av operasjonene.
Og derfor skrev jeg som jeg gjorde.
Jeg hadde en anelse om det, ja. Men i dagens forsvarspolitiske klima kan det ikke være så viktig å skjønnmale slike ting. De som gjør det er grodd fast i gamle konvensjoner, og det er deres eget problem mest av alt. Krig er noe annet enn Hardyguttene.
Jeg har selv endel år i uniform bak meg, så jeg har nok truffet noen eksemplarer av arten, heldigvis blir det færre med slik innstilling rundt om, tror jeg. I flyhistorisk sammenheng må det definitivt være viktig med realisme. Hvis man i det hele tatt skal kunne bruke ordet "historisk".
1944vintage
13-11-2012, 19:12
Takker for øvrig for påminnelse om LKSKs skrifter.
Har flere av de lagret på PC'en ,men hadde ellers gått i "glemmeboka".
Får se om det har kommet noen nye. :)
MorMonsen
13-11-2012, 20:19
Det finnes historier fra alle konflikter som aldri vil komme på trykk. Uten referanse til innlegg ovenfor...
Kjetil.L
17-11-2012, 13:10
Dette er min favoritt i oppgaven fra luftkrigsskolen.
"Selv om Norge i et tilfelle
opprinnelig ikke ønsket å utbetale kostpenger til to nordmenn som var holdt i fangenskap i 44
dager, fordi de fikk mat av sine fangetakere og ikke kunne vise kvittering på at de hadde kjøpt
egen mat"
Det har ikke blitt noe bedre i det siste heller.