PDA

View Full Version : En liten poll i lokalavisa mi

SK1399
24-09-2004, 13:50
Du kan stemme på det flyselskapet du liker best...
Alternativene er SAS/BU, Coast- Air, Ryanair, Norwegian og KLM... Så vist noen har et kjempe forhold til ett av disse selskapene å er det jo bare til å stemme :)

[ Link ] (http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dll/forside)

I høyre marg :)

CK
24-09-2004, 13:56
for the record: selskapet heter SAS Braathens (uten bindestrek eller skråstrek og uttales i ett ord "sassbråtens")

DY
24-09-2004, 14:08
Egentlig litt merkelig at man nå plutselig skal kalle SAS for "sass" og ikke "S-A-S". Da Braathens ble kjøpt opp av SAS og skulle endre annonseringen ombord gikk det mange skriv til gulvet i Braathens at man skulle IKKE si SASS, men si bokstav for bokstav. Dette ble sågar et tema for Dagsrevyen og Lindegaard ble intervjuet og påpekte at selskapet het "S-A-S". Nå skal man si "SASS" slik folk vanligvis har gjort..... Endringen kom nå som selskapet heter "SAS Braathens" så ingen innvendinger mot det siden det pr definisjon er et nyt selskap som skal uttales "sassbråtens".

Dette var bare en lite digresjon og tanke som streifet meg......ting endrer seg!

SK1399
24-09-2004, 14:26
Når det gjelder nevnte lokal avis, så har de hatt større trykfeil før. Bl.a. har de skrevet Ryan Air, Ryan-Air, Ryan Airlines (tror ikke de mente det kanadiske flyselskapet), og Spanna-Air. Jeg for min del synnes SAS BU er en praktisk forkortelse :)

CK
24-09-2004, 14:39
reagerte også på uttalen, siden jeg fra starten i SAS i 1999 har blitt lært opp til å si S-A-S, men tidene endrer seg. I Sverige heter selskapet fremdeles S-A-S, der man ikke sier Scandinavian Airlines....;)

Concorde
24-09-2004, 14:47
Likte godt måten Jan Stenberg sa det på :zzz

Fly high
24-09-2004, 15:08
Originally posted by DY
Egentlig litt merkelig at man nå plutselig skal kalle SAS for "sass" og ikke "S-A-S".

Språkkonsulenten i NRK har vært i kontakt med SAS. Der fikk hun oppgitt at SAS-Braathens skal uttales sass-braathens, men SAS skal uttales S-A-S.

DY
24-09-2004, 15:22
Originally posted by Fly high

Originally posted by DY
Egentlig litt merkelig at man nå plutselig skal kalle SAS for "sass" og ikke "S-A-S".

Språkkonsulenten i NRK har vært i kontakt med SAS. Der fikk hun oppgitt at SAS-Braathens skal uttales sass-braathens, men SAS skal uttales S-A-S.

Joda har skjønt det, og det var nettopp poenget mitt...altså at det lite konsekvent av SAS. Nå har jo selskapet skifta navn i Norge, og valgte seg samtidig en annen uttale av navnet som de for kort tid siden var kjempenøye med skulle uttales S-A-S. At SAS uttales annerledes enn i de andre skandinaviske landene synes jeg virker litt rart, men skal klare å leve med det :)

LCH78
24-09-2004, 15:42
Mens dere diskuterer skrivefeil i en lokalavis så kan jo jeg fortelle om avisa som glemte å ta saken på første sida inne i avisa :)

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/09/23/409219.html

EB
24-09-2004, 16:34
Liker den litt mer jålete varianten...S-A-S best. Det gjør tydligvis en del kapteiner også. I allefall hilste de oss velkommen til S-A-S Braathens sist helg...

LCH78
24-09-2004, 16:40
og Stering ønsker paxen velkommen til denne 737strek800 i sin demonstasjonsvideo ombord :)

LCH
24-09-2004, 18:09
Originally posted by LCH78

og Stering ønsker paxen velkommen til denne 737strek800 i sin demonstasjonsvideo ombord :)

I know! I tillegg høres det ut som om de som leser instruksjonene er dansker som prøver å snakke norsk, de sier blant annet at mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr må være slukket. En av de mer irriterende videoene det der. NW sin er ganske morsom når de setter på den japanske versjonen! :p

Når det gjelder SAS, så heter det S-A-S, akkurat som det heter C-I-A og F-B-I, det er nemmelig en fotkortelse.

EDIT: Trip report fra en reise med Sterling er lagt ut på vedkommende forum.

LCH
24-09-2004, 18:10
Originally posted by SK1399

Du kan stemme på det flyselskapet du liker best...
Alternativene er SAS/BU, Coast- Air, Ryanair, Norwegian og KLM... Så vist noen har et kjempe forhold til ett av disse selskapene å er det jo bare til å stemme :)

[ Link ] (http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs.dll/forside)

I høyre marg :)

Litt interessant at to av selskapene ikke engang flyr på HAU!

EB
24-09-2004, 19:44
Har da Northwest da blitt N-W-A?

LCH
24-09-2004, 20:24
Jeg ville i hvertfall sagt N-W-A (hva er alternnativet? "Nuahh"? :p ) Men det skrives selvsagt NWA, SAS, FBI, CIA o.s.v. :hoho

EB
24-09-2004, 21:59
Spørsmålet er vel heller om selskapet omtaler seg som Northwest eller N-W-A?

Fly high
25-09-2004, 17:45
Originally posted by LCHNår det gjelder SAS, så heter det S-A-S, akkurat som det heter C-I-A og F-B-I, det er nemmelig en fotkortelse.

Ifølge Norsk språkråd bør forkortelser som kan uttales "rett fram", uttales nettopp slik. F.eks. "sass", ikea eller nato.

DY
25-09-2004, 17:51
Originally posted by Fly high

Originally posted by LCHNår det gjelder SAS, så heter det S-A-S, akkurat som det heter C-I-A og F-B-I, det er nemmelig en fotkortelse.

Ifølge Norsk språkråd bør forkortelser som kan uttales "rett fram", uttales nettopp slik. F.eks. "sass", ikea eller nato.

Så da følger jo SAS norsk språkråd i Norge med sin nye uttale...mon tro hva språkrådene i Sverige og Danmark sier. Som vanlig er de sikkert av en helt oppfatning av det norske...jamfør uttale av årstall 2004 (norsk: totusenogfire, svensk: tjuehundreogfire) eller rekkefølge i datoer (norsk: 25.09.04, svensk: 04.09.25)

Heia Norge!!!