PDA

View Full Version : CO fornøyd med OSL-EWR

CK
24-09-2004, 13:19
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article335438.ece

Trety
24-09-2004, 13:23
Sammenfaller jo godt med Dag Johnsens uttalelser - hyggelig å høre at dette går bra. Det hadde vært interessant å vite om hvor stor andel som har EWR som stoppested og hvor mange som reiser videre på transfer.

CK
24-09-2004, 13:36
jeg er litt overrasket over at CO i Norge kun markedsfører ruten som direkterute til New York og ikke spille på sitt enorme rutenett via EWR til en masse byer i USA og Mellom-Amerika. Det er jo dét som er COs STORE styrke, og en av årsakene til at de kan får det til der SAS ikke kunne.

EB
24-09-2004, 13:39
Hvorfor er det aldri noen norsk representant som uttaler seg fra CO?

Guest
24-09-2004, 13:50
Originally posted by EB

har de nogen?

TheDane
24-09-2004, 13:51
Originally posted by EB

Tja, svært at sige. Nu kender jeg ikke CO så godt, men det er vel ofte sådan at mange amerikanske selskaber (uanset branche) er veldig meget topstyret, meget mere end vi er vane ved i Norden. Så måske må de helt enkelt ikke udtale sig. Måske skal det være de officielle personer fra CO i USA som kommer med alle udtalelser til presse og lignende? Men ja, ellers lyder det lidt underligt. :)

DY
24-09-2004, 13:54
Originally posted by CK

jeg er litt overrasket over at CO i Norge kun markedsfører ruten som direkterute til New York og ikke spille på sitt enorme rutenett via EWR til en masse byer i USA og Mellom-Amerika. Det er jo dét som er COs STORE styrke, og en av årsakene til at de kan får det til der SAS ikke kunne.

Ser jo ikke ut til at de trenger det for å få det til å gå bra:D

"Som de fleste flyselskaper vil heller ikke Continental gå i detalj på trafikk på enkeltruter. Likevel sier Britton at det fra oppstarten i juni til slutten av august har vært en gjennomsnittlig kabinfaktor ”in the high 80s”. Det betyr at i underkant av 90 prosent av alle flyseter har vært i bruk på Oslo – New York i sommer.

- Vi er godt fornøyd med trafikken så langt. En kabinfaktor på langt over 80 prosent som vi har hatt i sommermånedene, er langt over våre forventninger. Det er veldig tilfredsstillende, sier Nick Britton til dn.no."

LN-MOW
24-09-2004, 14:47
Originally posted by CK

jeg er litt overrasket over at CO i Norge kun markedsfører ruten som direkterute til New York .

Det kalles 'yield management'. ;)
Der er bedre oekonomi aa frakte ax point-to-point, og saa lenge maskinen fylles med lokalpax, er det ingen grunn til aa markedsfoere transfer. Selfoelgelig har de en del av det ogsaa, men fokus er nok paa lokaltrafikken.

CK
24-09-2004, 15:02
litt kortsiktig og gammeldags yield management, MOW. Det vi nå konsentrerer oss om i bransjen er det vi kaller revenue management, altså å sikre maksimale inntekter. Fokus er på å få mest mulig penger ut av passasjeren, og selv om en lokalpax OSL-EWR kan gi mere penger på den strekningen enn en som skal fly OSL-IAH, så vil totalbeløpet ofte være større. Dette gjelder når det er ledig plass EWR-IAH. Dersom de klarer å fylle hele kjærra med lokal-pax, bør de få en større maskin på ruten slik at de har plass til connections.

LN-MOW
24-09-2004, 15:10
Me fe sjaa kva som dukke opp neste sumar ....

DY
24-09-2004, 15:15
Originally posted by CK

litt kortsiktig og gammeldags yield management, MOW. Det vi nå konsentrerer oss om i bransjen er det vi kaller revenue management, altså å sikre maksimale inntekter. Fokus er på å få mest mulig penger ut av passasjeren, og selv om en lokalpax OSL-EWR kan gi mere penger på den strekningen enn en som skal fly OSL-IAH, så vil totalbeløpet ofte være større. Dette gjelder når det er ledig plass EWR-IAH. Dersom de klarer å fylle hele kjærra med lokal-pax, bør de få en større maskin på ruten slik at de har plass til connections.

Ca 90% belegg med daglig avgang er ganske så bra. Tror nok CO tjener endel på ruten. Lavere kostnader pga flytype, antall crew og lavere lønninger. Vet ikke hva prisen på å fly med CO til EWR er, men det virker ikke som har lavere priser enn hva SAS hadde. Passasjerene ser ikke ut til å velge bort CO pga flytypen som mange trodde ville skje. Synes det er flott at noen tør satse på ruter til/fra Oslo. Se på PIA for eksempel. De hadde ikke ruter til Oslo før en offentlig person (husker ikke hvem nå) fra Pakistan kom til Oslo og fikk forespørsel fra pakistanere i Norge om ikke han kunne se på saken. Så tok PIA sjansen på å starte opp til Oslo og nå går det med flere ukentlige avganger og etter hva jeg har forstått går ruten veldig bra.

TG923
24-09-2004, 15:32
Helt klart bra belegg, men det hadde vel SAS på denne ruten om sommeren også.

SAS rapporterer 82,8 på interkontinentalt i august, det inkluderer østen som vel har lavere tall på sommeren.

DY
24-09-2004, 15:37
har ingen vansker med å bestille reiser med CO i vinter. Får opp en pris på 3562,- fra Oslo til New York, men det er like billig å fly via AMS med KLM. Med SAS får jeg opp 4439,- kr via ARN. Samme datoer i februar 2005. Billigst kom faktisk American airlines opp med (via BRU med Brussel airlines) til kun 3264,-

EB
24-09-2004, 16:15
I sommer har vel crewt hatt en natt på hotel i Oslo...til vinteren går vel da crewkostnadene opp i og med at CO ikke flyr hjem hver dag!

LCH78
24-09-2004, 16:53
Og vi som spottere er også fornøyde med å få sett noe annet enn 737 i ymse farger samt en og annen Dash 8 :)

EB
24-09-2004, 17:17
Absolutt... OSL er på god vei til å miste sin interesse...

LCH78
24-09-2004, 17:20
Som jeg sa da jeg ankom Spotterterrasen på AMS: Oslo er ingenting etter dette ja.. (og da speidet jeg utover 747, 767, 777, MD11, DC10, A330 og 737 :))

CK
24-09-2004, 17:20
Det kan du da ikke mene, EB?? I tillegg til en masse Made In Seattle griser, er det da både Aeroflot Tu-154 og DC-10, Korean Cargo 747-400F, PIA A310, CO 757-200, Icelandair 757, MyTravel A330/A321, TAP A320/A321, NouvelAir A320, TNT Tu204, DHL A300/757, UPS 757, og snart Polar Air 747F, samt mye annet snadder som stikker innom...:)

EB
24-09-2004, 17:21
Ja da...men andelen B737 er faretruende høy!!!!

GFL
24-09-2004, 17:43
DY: Hvor fant du den prisen med AA (widerøe?)?

Er det noe galt spotte på den flyplassen med mest 737'er i Europa? :D (må jo se på det posetive med det men innrømmer jeg blir litt lei av og til)

Mye som slår AMS, jeg mener bl.a LHR har endel spennende!! Og vil man se resten så drar man til LGW å ser Delta, US air, Continental, osv (Emirates bruker vel a340-500 dit også, men 777'er til LHR) Mangler vel China Airliners og China Southern? (sistnevnte flyr vel til LHR nå kanskje?)

DY
24-09-2004, 17:48
Originally posted by GFL

DY: Hvordan du den prisen med AA (widerøe)

Regner med du lurte på hvordan jeg fikk den prisen med AA, og det stemmer at jeg søkte på www.wideroe.no

Concorde
24-09-2004, 17:56
Jeg skal til NY om en måned og fikk billett med LH på deres nettsted lufthansa.no til 2420 + skatter. Totalt 3376.
Ikke verst det heller..

amatør
26-09-2004, 19:01
Tror faktisk continental kunne opprettholdt daglige avganger til EWR året igjennom,hvis de hadde vært flinkere til å reklamere for sine ruter til varmere strøk i både USA og mellom Amerika ut ifra EWR.

TOS
26-09-2004, 19:55
Originally posted by GFL

Mye som slår AMS, jeg mener bl.a LHR har endel spennende!!

Spotterfasilitetene på LHR er vel nokså begrensede på selve flyplassen iallefall. Både AMS og FRA er jo eldorado i forhold til LHR (da tenker jeg primært på hobbyspottere som meg selv, som kanskje ankommer flyplassen litt vel tidlig før flyavgang....).

jy

Utflyttet
27-09-2004, 01:14
Originally posted by LCH78

Som jeg sa da jeg ankom Spotterterrasen på AMS: Oslo er ingenting etter dette ja.. (og da speidet jeg utover 747, 767, 777, MD11, DC10, A330 og 737 :))

Tre bokstaver til deg: CLK. Der var det variasjon, og usiktsmuligheter. For ikke snakke om arkitektur. Om noen uker handler jeg D70, og så snart jeg får kommet meg hjem fra Arfika så skal jeg til CLK og ta bilder :)

GFL
27-09-2004, 01:30
Originally posted by TOS

Originally posted by GFL

Mye som slår AMS, jeg mener bl.a LHR har endel spennende!!

Spotterfasilitetene på LHR er vel nokså begrensede på selve flyplassen iallefall. Både AMS og FRA er jo eldorado i forhold til LHR (da tenker jeg primært på hobbyspottere som meg selv, som kanskje ankommer flyplassen litt vel tidlig før flyavgang....).

jy

Nå snakker jeg som en flyfotograf da :D Da må vi ut til rullebanene og knipse...