Flyprat >
Reiseforum > Transfer i Amsterdam (og annet om rise til/fra/via flyplassen)
View Full Version : Transfer i Amsterdam (og annet om rise til/fra/via flyplassen)
teamseacow
05-11-2012, 11:18
Hei!
Funnet billetter til OSL-MAN via AMS, med ca 40 min transfertid på vei hjem. Har bare fløyet til og fra, men aldri via AMS. Er det noen som har erfaring med dette eller som vet at dette går/ikke går?
Takk!
-TSC
jameson82
05-11-2012, 11:39
KLM.COM
What is the minimum connecting time on Amsterdam airport?
The minimum connecting time at the Amsterdam Airport is 40 minutes to connect to European flights and 50 minutes to connect to intercontinental flights.
teamseacow
05-11-2012, 11:45
mao det går så vidt - men vi tåler ikke forsinkelser osv?
jameson82
05-11-2012, 11:51
Det er i såfall problemet til KLM å få deg til MAN
teamseacow
05-11-2012, 14:04
Det er altså ikke mitt ansvar om flyet kommer for sent slik at jeg ikke rekker transfer?
sirpjalle
05-11-2012, 14:09
Ikke om du har en gjennomgående billett. To separate billetter derimot, da vil du slite....
teamseacow
05-11-2012, 14:31
Så bra! takk for hjelpen :)
VoiceCom
05-11-2012, 15:29
Jeg fløy MAD-AMS-OSL i forrige uke med 45 min connection. Flyet fra MAD var litt forsinket inn, vi landet på Polderbaan på AMS noe som betyr lang taksetid, og i tillegg ble det fjernparkering og buss inn. Bussen kommer inn ved B-piren og flyet til Oslo gikk ytterst fra D-piren. Altså ble det en løpetur, men vi rakk det såvidt. Hadde heldigvis kun håndbagasje for jeg tror ikke noe innsjekket bagasje ville rukket dette.
Hei!
Funnet billetter til OSL-MAN via AMS, med ca 40 min transfertid på vei hjem. Har bare fløyet til og fra, men aldri via AMS. Er det noen som har erfaring med dette eller som vet at dette går/ikke går?
Takk!
-TSC
MAN er non-Schengen, så du må vel gjennom pass- og sikkerhetskontroll. Var gjennom der midt på dagen idag og det gikk radig, men det svinger sikkert endel.
Som det sies av andre her, hjelper KLM deg hjem uansett og med såpass mange avganger de har til OSL ville det være rart om du ikke kommer hjem samme dag med mindre du allerede har billett på siste flyet.
rkvalvaa
10-11-2012, 22:37
Fløy Man-Ams-bgo i fjor med hele familien (2 små barn), ca 40 minutt connection. Vi var ikke forsinket, men måtte stresse litt pga passkontroll. Fikk gå forbi køen i passkontrollen/sikkerhetskontrollen pga short connection, og rakk det akkurat. Så om man ikke har små barn med så bør det gå greit :-)
teamseacow
10-11-2012, 23:31
Takk for info! :)
Vurderer selv OSL-Stuttgart med 40min overgang. Håndbagasje såklart.
Men skal vel ikke mye forsinkelse til før det klapper sammen? Må jeg ut og inn ny sikkerhetskontroll?
no-backpacker
17-01-2013, 16:09
Nei, trenger ikke ny sikkerhetkontroll så lenge du er innenfo Schengen så 40 min. burde holde. Og rekker du det ikke er det KLM sitt problem. Jeg har dessverre mistet siste flyet til BGO flere ganger og da har KLM ordnet alt for meg. Bare så synd at første flyet fra AMS til BGO ikke går før 10.30 nå...
Xxx.
Hei,
jeg har en bekjent som skal ut å fly fra Norge til Kina via AMS med KLM. Vedkommende kan ikke engelsk og skal reise alene, er det noen som vet om KLM har passasjerassistanse? altså en personal som venter ved gaten for fly fra Osl, og deretter guide denne passasjeren videre til en ny avgangsgate hos KLM som skal videre til Kina. Evt har AMS flyplassen en slik assistanse hvis KLM ikke har? det gjør ingenting om det koster noe, bare så lenge det hvis hjelp så er det greit.
takk for svar!
Superhai
14-06-2013, 23:03
Kontakt flyselskapet eller reisebyrået så legger de inn assistanse.
Hvis man lander fra USA kl 06 om morgnen og først skal flyve videre fra Schiphol igen ved 18-tiden og ønsker at bruge dagen i Amsterdam - kan man så det?
Vores kufferter bliver vel indchecket hele vejen så de er vel ikke noget problem?
Dette går helt fint med gjennomgående billett. Selv om ikke du blir sjekket gjennom så går det fremdeles fint da det er baggasjeoppevaring i underetasjen landside.
Gå i kjelleren og ta toget til byen, kun 10 min unna... Kjøp billett automat..flott by...
Men pass på å ikke velge "ticket to Amsterdam" som valg på billettautomaten. Da selger nemlig autmaten deg en førsteklassebillett, som er ganske mye dyrere.
Vurderer en tur til Cardiff med 45 min connection på Schipol på returen.
Må jeg gjennom passkontroll på Schipol når jeg kommer fra Cardiff?
Flight Cancelled
29-01-2014, 15:22
Ja. Cardiff = Wales= non-Schengen = Passkontroll på både utreise og innreise
Ja. Cardiff = England = non-Schengen = Passkontroll på både utreise og innreise
Cardiff = Wales, ikke England ;)
Men samme bestemmelser som resten av Storbritannia.
Flight Cancelled
29-01-2014, 15:58
Ugh, selvsagt. Men ja, samme regler og prosedyrer uansett hvor på øya du befinner deg.
Som flere nevner her, må du det. I tillegg får du en ny runde i securety på vei inn i Schengen.
Min erfaring etter noen runder den veien på AMS er at dette stort sett er raskt og problemfritt. 45 min går under normaleforhold finfint, men er selvfølgelig sårbart for forsinkelser og drittvær.
Jeg har også god erfaring med Schipol, og tror det går dersom alt er i rute.
Enten det er 40 eller 45 minutter.
Men når det er sagt så synes jeg ikke det er spesielt lurt allikevel med så kort transfer tid.
Mister du flyet på gjennomgående billett så booker riktignok flyselskapet deg om. Det er allikevel du som blir sittende igjen med masse ekstra tid på en flyplass og kanskje i tillegg blir du routet via gokk for å komme dit du skal.
Så det beste vil nok være å finne alternativer med noe bedre tid mellom flyene, med mindre du synes flyplasser er kjempegøy :)
chrisljo
29-01-2014, 21:58
Jeg har også god erfaring med Schipol, og tror det går dersom alt er i rute.
Enten det er 40 eller 45 minutter.
Men når det er sagt så synes jeg ikke det er spesielt lurt allikevel med så kort transfer tid.
Mister du flyet på gjennomgående billett så booker riktignok flyselskapet deg om. Det er allikevel du som blir sittende igjen med masse ekstra tid på en flyplass og kanskje i tillegg blir du routet via gokk for å komme dit du skal.
Så det beste vil nok være å finne alternativer med noe bedre tid mellom flyene, med mindre du synes flyplasser er kjempegøy :)
Alternativene er gjerne flyet du uansett blir booket om til? Så greit å ta sjansen.
Alternativene er gjerne flyet du uansett blir booket om til? Så greit å ta sjansen.
Ikke nødvendigvis vel ?
Finnes i de fleste tilfeller andre routinger og selskaper som man kan velge i stedet for.
Dersom man ikke absolutt SKAL fly KLM da :-)
chrisljo
29-01-2014, 22:49
Ikke nødvendigvis vel ?
Finnes i de fleste tilfeller andre routinger og selskaper som man kan velge i stedet for.
Dersom man ikke absolutt SKAL fly KLM da :-)
Magefølsen min var at Cardiff har begrensede routing-muligheter :)
Ingen grunn til å velge KLM annet enn greie frekvenser/tider og bra hub.
Takk for svar.
Ser ut til at jeg gå for det, vil ha så mye ut av søndagen i Cardiff som mulig.
Hepp
Noen med erfaring med transfer fra TRD og videre til Dublin...? Har 55 min.connection på utreise.....
Etter hva jeg forstår er det passkontroll og bytte av terminal....?
Har sett litt på Schipol.com, men fyttegrisen for ei r**va side !! Fant ikke NOE nyttig informasjon der altså.... :headbang :headbang
Takknemlig for svar :)
rkvalvaa
23-03-2014, 21:55
Hepp
Noen med erfaring med transfer fra TRD og videre til Dublin...? Har 55 min.connection på utreise.....
Etter hva jeg forstår er det passkontroll og bytte av terminal....?
Har sett litt på Schipol.com, men fyttegrisen for ei r**va side !! Fant ikke NOE nyttig informasjon der altså.... :headbang :headbang
Takknemlig for svar :)
Normalt lander flyene fra Norge på B eller C piren, og man må gå til non schengen piren, maks 15 minutts gange + passkontroll. Bør ikke være noe problem om det ikke er forsinkelser. Hadde en gang 45 minutt connection når vi kom inn fra Manchester og skulle videre til Bergen, med to små barn. Gikk greit med litt småløping :-)
Antar det blir fjernpark og buss for oss..... ERJ190 får neppe gate, og dermed renner vel min. avgårde.... Får satse på en frisk sprint....
Antar det blir fjernpark og buss for oss..... ERJ190 får neppe gate, og dermed renner vel min. avgårde.... Får satse på en frisk sprint....
Som regel bussgate ja, men trekker man vinnerloddet kan man oppleve airbridge. De har et fint opplegg på AMS som stort sett funker riktig bra - god tur :fly
Ser på en routing som gir ca. 5 timer i AMS (intra-schengen). Er det nok tid til å ta en tur inn til byen?
Som regel bussgate ja, men trekker man vinnerloddet kan man oppleve airbridge. De har et fint opplegg på AMS som stort sett funker riktig bra - god tur :fly
Ikke hvis man skal ut av schengen. Da er et buss uansett til Cityhopperene.
Ikke hvis man skal ut av schengen. Da er et buss uansett til Cityhopperene.
Det er sant, men regner men at LN-FHU mente på innreisen siden han ankommer AMS fra TRD som kun betjenes av Cityhopper !
Det er sant, men regner men at LN-FHU mente på innreisen siden han ankommer AMS fra TRD som kun betjenes av Cityhopper !
Selvfølgelig. :headbang
Blir buss over alt. Da både TRD og CWL er Cityhopper destinasjoner. Da er gjerne 40 minutter litt lite?.
Ser på en routing som gir ca. 5 timer i AMS (intra-schengen). Er det nok tid til å ta en tur inn til byen?
Ja, om du kjenner kollektivsystemet. Så du slipper å bruke for mye tid på hver side for å finne hvor og når togene går. Tar ca 15 minutter til Centraal, fra Schiphol. Så du får noen timer i byen.
Blir buss over alt. Da både TRD og CWL er Cityhopper destinasjoner. Da er gjerne 40 minutter litt lite?.
Antar det blir buss og kvikk sprint - har 55 min connection....:fly Lykke til til meg selv :up: :up:
Ja, om du kjenner kollektivsystemet. Så du slipper å bruke for mye tid på hver side for å finne hvor og når togene går. Tar ca 15 minutter til Centraal, fra Schiphol. Så du får noen timer i byen.
Takk for tips. Vet i hvertfall hvor togene går ifra, og da er det er vel ikke værre enn å se etter Amsterdam på skjermene. Ble uansett ei annen rute etter at jeg endret på datoene, så da falt problemstillinga ut.
Antar det blir buss og kvikk sprint - har 55 min connection....:fly Lykke til til meg selv :up: :up:
Flygningene til de britiske øyer går vel gjerne fra non-schengen-etasjen av pir D, så forhåpentligvis ikke så langt å gå etter passkontrollen. Bussene hiver deg av rett under sentralområdet. Kanskje like greit det som helt ytterst på pir B der jeg parkerte sist jeg kom inn med Cityhopper (rakk forøvrig fint å handle i kolonialen landside, rusle gjennom det meste av schengenområdet, samt å sitte å kjede meg litt i.l.a. 1,5 time transfer :p)
Hvis man har transfer Non-Schengen - Non-Schengen på AMS, må en da gjennom passkontroll og ny sikkerhetskontroll?
Ikke annet enn det som skjer ved gate.
Gate sikkerhetskontroll uansett på Schiphol dessverre. Noe de nå heldigvis driver å bygger om og skal fjerne.
Hei!
Flyr OSL-AMS-HKG imorgen, men i AMS skal jeg bytte fra KLM, til Cathay Pacific.
Har kun 2 timer på meg. Vil baggasjen sendes videre, eller må jeg plukke denne opp og sjekke inn på nytt? Er 2 timer litt knapt?
Jeg skal fly C klasse, det vil jo hjelpe litt mtp på fasttrack osv..
Håper på svar fra dere som vet :)
Mener bestemt de samarbeider. En eller to billetter?
To timer holder åkke som i C. Bremsen kan være passkontroll.
Svar fra chat på FB. Du er innafor hvis du har en billett:
Hong Kong er en fantastisk destinasjon. Hvis reisen din omfatter en transfer, vil den innsjekkede bagasjen din vanligvis bli sendt til ditt endelige reisemål. Gjenparten til bagasjelappen som du får når du leverer bagasjen, angir alltid det endelige reisemålet for bagasjen. Under transfer trenger du bare hente bagasjen din, og sjekke din inn igjen for videreforbindelsen din hvis: - Du har kjøpt 2 eller flere billetter fra forskjellige flyselskaper som har ulike vilkår. - Du har en transfer fra en KLM-flyvning til en innenriksflyvning (for eksempel i USA). - Du ankommer på én flyplass, og videreforbindelsen din har avgang fra en annen flyplass. - Varigheten på transfer er mer enn 12 timer, eller den neste flyvningen har avgang neste dag. Ved transfer på Amsterdam Lufthavn Schiphol eller Paris-Charles de Gaulle, kan du be om å få bagasjen din sendt til ditt endelige reisemål. For mer informasjon, vennligst besøk følgende link:
http://klmf.ly/1neQFB9.
Svar fra chat på FB. Du er innafor hvis du har en billett:
Hong Kong er en fantastisk destinasjon. Hvis reisen din omfatter en transfer, vil den innsjekkede bagasjen din vanligvis bli sendt til ditt endelige reisemål. Gjenparten til bagasjelappen som du får når du leverer bagasjen, angir alltid det endelige reisemålet for bagasjen. Under transfer trenger du bare hente bagasjen din, og sjekke din inn igjen for videreforbindelsen din hvis: - Du har kjøpt 2 eller flere billetter fra forskjellige flyselskaper som har ulike vilkår. - Du har en transfer fra en KLM-flyvning til en innenriksflyvning (for eksempel i USA). - Du ankommer på én flyplass, og videreforbindelsen din har avgang fra en annen flyplass. - Varigheten på transfer er mer enn 12 timer, eller den neste flyvningen har avgang neste dag. Ved transfer på Amsterdam Lufthavn Schiphol eller Paris-Charles de Gaulle, kan du be om å få bagasjen din sendt til ditt endelige reisemål. For mer informasjon, vennligst besøk følgende link:
http://klmf.ly/1neQFB9.
Takk for svar!
Jeg har booket reisen igjennom reisebyrå tripsta. Har altså en en bookingref. om man kan kalle dette "en" billett er jeg jaggu ikke sikker på?
Klm er vel skyteam, og cathay er oneworld. Om de har noe samarbeid utover det aner jeg ikke.
Er ikke verre enn at jeg spør i skranken. hvis det så skulle være at jeg må sjekke inn baggasjen på nytt burde vel 2t være tilstrekkelig... Har dem ikke fått ny genial passkontroll på schipol hvor du kan bruke chipen i passet?
Har dem ikke fått ny genial passkontroll på schipol hvor du kan bruke chipen i passet?
Joda. Det har de.
KL og CX har interlineavtale. Ingen problem med bagasjen.
KL og CX har interlineavtale. Ingen problem med bagasjen.
Ja, det hadde de visst :) må plukke opp baggen i Hong Kong pga tollen.. Visstnok. Da blir det tur på meg. OSL loungen nå :) takk for svar alle!
Ja, det hadde de visst :) må plukke opp baggen i Hong Kong pga tollen.. Visstnok. Da blir det tur på meg. OSL loungen nå :) takk for svar alle!
Øhrm. Er ikke hovedgrunnen til at du må hente bagasjen i HKG at det er der du skal ende opp? :p
Flyr OSL-AMS-HKG imorgen, men i AMS skal jeg bytte fra KLM, til Cathay Pacific.
Spotting i Amsterdam: ---> http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=94341
Øhrm. Er ikke hovedgrunnen til at du må hente bagasjen i HKG at det er der du skal ende opp? :p
Hehe der har du poeng. Men nå var det bare jeg som slurvet litt da jeg skrev innlegget. Skulle selvsagt videre fra HKG til PVG :)
Noen som har erfaring med kort transfertid på Schipol?
Jeg har 55 minutter på å rekke neste flight om flyet fra Norge lander på schedule på Schipol. Det er innenfor Schengen jeg skal.
Noen som har erfaring med kort transfertid på Schipol?
Jeg har 55 minutter på å rekke neste flight om flyet fra Norge lander på schedule på Schipol. Det er innenfor Schengen jeg skal.
55 minutter er ikke kort tid på AMS. Du kan til og med stikke innom Het Palaise og nyte en liten pils og en stor whiskey :D
Sjekk gate med en gang. Det kan fort spare deg en lang spasertur.
55 minutter er ikke kort tid på AMS. Du kan til og med stikke innom Het Palaise og nyte en liten pils og en stor whiskey :D
Sjekk gate med en gang. Det kan fort spare deg en lang spasertur.
Jepp, sjekker alltid gate med en gang. Greit å ha kontroll på det syns jeg. Ved hvilken gate er det Het Palaise holder til?
Har ikke vært på AMS på hundre år, men schengen-delen holder vel fortsatt til i gate A, B og delvis C innbiller jeg meg.
Takk for tips :up:
Har ikke vært på AMS på hundre år, men schengen-delen holder vel fortsatt til i gate A, B og delvis C innbiller jeg meg.
Takk for tips :up:
Har bare vert der i løpet av siste 10 årene, schengenområdet i dag er B, C og D59(?) og oppover
Ved hvilken gate er det Het Palaise holder til?
Ligger i Lounge 1 rett før passkontroll og inngang til non-schengen. D-gatene innen Schengen er opp trappa som også fører opp til KLM-loungen.
Har bare vert der i løpet av siste 10 årene, schengenområdet i dag er B, C og D59(?) og oppover
Takk, det stemmer nok som du sier. Jeg som rotet.
På onsdag skal jeg fly OSL-AMS med SAS og videre AMS-DUB med Aer Lingus på separate billetter og 2 timer connection. Skal sjekke inn ett kolli og vil forsøke å få gullinnsjekken på OSL til å tagge kofferten hele veien til DUB. Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.
Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen?
Har lest at det har blitt central security på AMS nå, slipper man security ved transfer schengen til non-schengen som reisen min?
På onsdag skal jeg fly OSL-AMS med SAS og videre AMS-DUB med Aer Lingus på separate billetter og 2 timer connection. Skal sjekke inn ett kolli og vil forsøke å få gullinnsjekken på OSL til å tagge kofferten hele veien til DUB. Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.
Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen?
Har lest at det har blitt central security på AMS nå, slipper man security ved transfer schengen til non-schengen som reisen min?
Bag får du nok tagget hele veien til mål. Har ved en anledning tagget koffert BGO-CPH-LHR-PEK-BKK når BGO-CPH-LHR var en billett og LHR-PEK-BKK en annen. Boardingpass for EI-flighten må du nok fikse på AMS. Godt skiltet så transfer-desk eller automagimaskin om du kan bruke det med EI skulle være lett å finne. Har ikke brukt disse selv på lenge, så hva du kan forvente i ventetid får andre kommentere på.
På AMS har repeat-security utenfor Schengen skjedd ved gate. Det er det slutt på nå. Så når du har gjort unna security på OSL er du ferdig. Om du har samme ruting på returen må du gjennom security for å komme over fra non-schengen til schengen-terminalen.
God tur - husk å drikke kortreist Guinness :drink
Tviler litt på at SAS kan sjekke oss inn på EI flighten og utstede BP.
Derfor lurer jeg på om noen vet hvordan det er med transfer centre på AMS? Fant et kart på Schipol sin nettside der det ser ut til at det er transfer desks ved inngangen til hver pir. Noen som vet om handling agenten til Aer Lingus er representert der og kan utstede BP og knytte til bagasjen??
Aer Lingus har online innsjekk, så det er ikke noe problem om SAS sender bagasjen hele veien. Den er knyttet til deg.
For 8-9 år siden fløy vi mye med KL og NW på AMS.. Mener å huske at ny security var ved gate...
Neste onsdag SK/UA til IAH/LAS.. Har prøvd mr. Google, men fant ikke hvordan det er nå.. Leste noe om fasttrack også.. Har kun 1t 05 min. Ser noen ganger går UA fra D gates andre ganger G... G er et stykke unna...
Noen nye erfaringer ?
Kun passkontroll, begge veier. 1 rime og 5 burde holde fint.
SAS bruker B gates i AMS, så du får håpe UA bruker D, evt kan det bli litt langt å gå.
SAS bruker B gates i AMS, så du får håpe UA bruker D, evt kan det bli litt langt å gå.
Fløy med UA til IAH i mars i år. Det var fra gate G8. Langt å gå, ja.
Er vel kun KL og DL som bruker D?
Sent from my iPhone using Tapatalk
I dag , som fleste dager, D 57. Ellers på G...
Hvis det blit G gaten så er det et lite stykke å gå, men med litt rask norsk gange og ingen kø i passkontrollen klarer du det fint på 15 min.
Non Schengen på AMS har vært en byggeplass en stund nå, men nå er den nesten ferdig og det meste er åpnet, så det er blitt riktig fint, nesten synd du har så effektiv reiserute ;)
Takk, får håpe på D57 som i dag igjen.. Den har nesten vært fast...:D
AirbusTrond
07-07-2017, 11:52
Snuser veldig på Oslo-Cartagena (via Bogota) med KLM til vinteren - men 1 times transfer i slutten av januar på AMS. Det blir jo fort at man blir mer engstelig for å ikke rekke det enn å glede seg over at man skal på tur.... (?).
Snuser veldig på Oslo-Cartagena (via Bogota) med KLM til vinteren - men 1 times transfer i slutten av januar på AMS. Det blir jo fort at man blir mer engstelig for å ikke rekke det enn å glede seg over at man skal på tur.... (?).
Eneste jeg ville vert småbekymret for er baggasjen, en time er erfaringsmessig på grensen på AMS. Har hatt mye tettere connection schengen til non-schengen uten problemer
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
AirbusTrond
07-07-2017, 14:55
Eneste jeg ville vert småbekymret for er baggasjen, en time er erfaringsmessig på grensen på AMS. Har hatt mye tettere connection schengen til non-schengen uten problemer
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Ok takk - ja, og bagasjen er relativt viktig for en person som ikke uten videre passer helt inn i søramerikanske størrelser om det skulle bli nødvendig med shopping... ;)
USA -> Schengen. Det er kun passkontroll? Ingen tur igjennom security?
USA -> Schengen. Det er kun passkontroll? Ingen tur igjennom security?
Korrekt
Korrekt
********Kjem USA-flights inn andre stader enn tok dømes Asia? Hamna i ein uventa kontroll der i haust.
cityhopper
16-11-2017, 19:06
Kjem USA-flights inn andre stader enn tok dømes Asia? Hamna i ein uventa kontroll der i haust.
Kan vel være litt vilkårlig hvor flygninger fra USA ender opp. Men aldri opplevd sikkerhetskontroll ved ankomst AMS når man skal videre til Schengen, de siste 4-5 årene i alle fall...
NorFlight
17-11-2017, 07:16
Kjem USA-flights inn andre stader enn tok dømes Asia? Hamna i ein uventa kontroll der i haust.
Kan vel være litt vilkårlig hvor flygninger fra USA ender opp. Men aldri opplevd sikkerhetskontroll ved ankomst AMS når man skal videre til Schengen, de siste 4-5 årene i alle fall...
De gangene jeg har skullet inn i Schengen på AMS har jeg måttet via Security og Passkontroll, så ville ikke blitt overasket om man må via Security...
Intra Schengen, er det ikke Security, selv om de av og til har stikkontroll ved gate...
Hvis du ankommer på G finger er der security ved ankomst, har været i gennem det cirkus ved ankomst fra AUH, SIN og PEK.
Det skal dog siges at sidste gang var de meget kundevenlige, end ikke laptops skulle ud af bag, og bælte skulle ikke af, kun jakken.
cityhopper
17-11-2017, 12:15
De gangene jeg har skullet inn i Schengen på AMS har jeg måttet via Security og Passkontroll, så ville ikke blitt overasket om man må via Security...
Intra Schengen, er det ikke Security, selv om de av og til har stikkontroll ved gate...He he kanskje jeg bare har vært heldig da? Bruker konsekvent KLM eller Delta til/fra USA (når via AMS) og da er det veldig ofte parkering ved D-armen. Bruker gå veldig raskt å komme seg over i Schengen sonen.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Det er ikke sikkerhetskontroll ved ankomst fra USA og UK inn til Schengen, alle andre non schengen ankomster må via centrelized sequrity i andre etasje.
Helt likt som det er på CPH der man må via sikkerhetskontroll ved ankomst fra Asia Afrika osv
Da skal Star Alliance ha åpnet en egen lounge i AMS, hvor også man som SAS Plus reisende har tilgang
Da skal Star Alliance ha åpnet en egen lounge i AMS, hvor også man som SAS Plus reisende har tilgang
Merk at denne er på "feil" side av passkontrollen i Pir D så man må huske å ha med pass selv om man ikke skal ut av Schengen.
Merk at denne er på "feil" side av passkontrollen i Pir D så man må huske å ha med pass selv om man ikke skal ut av Schengen.
Sikker?
46637
FlyingDutchman
11-03-2019, 09:28
Gode nyheter! Tredjepartsloungen de har brukt fram til nå var ikke noe særlig.
@Martin
Leste et annet sted at den var Non Schengen, men ser jeg tar feil, litt for raskt ute. Beklager feilinformasjon
Hva slags lounge skulle det være? Jeg reiste via AMS 2 Mars med SAS PLUS, og da var det en ganske gørrkjedelig lounge tilgjengelig oppe i 3 etg. Det var en del som var for gullmedlemmer, og en del som var åpen for alle. Kan det ha vært den "nye" jeg besøkte? Den lå oppe i nærheten av den utsiktsplatformen de har, mener det er D-gates?
Hva slags lounge skulle det være? Jeg reiste via AMS 2 Mars med SAS PLUS, og da var det en ganske gørrkjedelig lounge tilgjengelig oppe i 3 etg. Det var en del som var for gullmedlemmer, og en del som var åpen for alle. Kan det ha vært den "nye" jeg besøkte? Den lå oppe i nærheten av den utsiktsplatformen de har, mener det er D-gates?
Tror det var den «gamle» da jeg ikke tror den nye hadde åpnet ennå
Tror det var den «gamle» da jeg ikke tror den nye hadde åpnet ennå
Okei, høres bra ut, for den var... kjip.
waytogo74
11-03-2019, 13:48
Okei, høres bra ut, for den var... kjip.
Aspire-loungen? Sist (og definitivt siste) gang jeg var der hadde jeg mye moro av musene som pilte rundt på gulvet og klatret i gardinene.
Så helt klart den mest underholdende loungen jeg har vært i, det skal de ha. :D
Aspire-loungen? Sist (og definitivt siste) gang jeg var der hadde jeg mye moro av musene som pilte rundt på gulvet og klatret i gardinene.
Så helt klart den mest underholdende loungen jeg har vært i, det skal de ha. :D
Åh... nais. De så jeg ikke, var for opptatt med å sitte i koma og spille Grim Fandango på mobilen. Glad jeg ikke spiste noe...
waytogo74
21-03-2019, 23:36
Video av den nye Star Alliance-loungen:
https://www.youtube.com/watch?v=lWvszXfqVNo
MountainDew
22-03-2019, 02:27
Enda en lounge for mennesker uten rygg... slike stoler/sofa har ingenting i et venterom å gjøre!:old
Var i den nye loungen på fredag og den var helt grei, de hadde en kjøttgryte som varmmat så det gikk an å få i seg noe ordentlig mat før flyet.
Ikke den største loungen, men var greit med plass i 18-tiden
Enda en lounge for mennesker uten rygg... slike stoler/sofa har ingenting i et venterom å gjøre!:old
Gjør de det med vilje, tro? Helt enig, det ser forferdelig ut for avslapning. Du må ned i nesten liggende for å få støtte i hele ryggen
Du skal ikke være der for lenge, er vel filosofien.
Pointless
29-03-2019, 23:03
Valgte å sjekke inn på YotelAir under transfer fra YYZ til TRD med 7+ timer layover. Vurderte lounge, men kjente at jeg heller hadde behov for å strekke ut kroppen og sove. Meget fornøyd med oppholdet. Jeg hadde en normal størrelse kabin, og det lille rommet med sengealkove, dusj og do var akkurat det jeg trengte.
Jeg har forsovidt etterlyst lignende på flyplasser, da dette er perfekt for lengre layovers eller tidlige avganger. Jeg er meget interessert i å betale en ålrait sum for noen timers hvile og rolig avgang; enn å stresse avgårde på usympatiske tidspunkt fra heimen/oppholdssted.
YotelAir ligger airside, i lounge 2 (etter passkontroll), i 2 etasje ved McDonalds, anbefaler å forhåndsbestille, men det går fint an å booke seg inn ved ankomst.
https://www.yotel.com/en/hotels/yotelair-amsterdam-schiphol
Sent from my CLT-L29 using Tapatalk
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190329/07833c496e834dc7411f27664437db33.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190329/3dc9c113e62c4367b258d220e72bf501.jpg
Ellers er broodje haring, biertje en een korenwijn på Bubbles Seafood Bar på Schiphol heller ikke å forakte. Utsikten er også upåklagelig...
Ellers er broodje haring, biertje en een korenwijn på Bubbles Seafood Bar på Schiphol heller ikke å forakte. Utsikten er også upåklagelig...Hehe... Ja der kan man meget vel kose seg litt. Men det er kanskje ikke helt innafor å legge seg nedpå, for et par timers hvile... :)
Hola!
Det ble litt travelt i dag morges, og morrapils ble prioritert forran dusj. En våt klut under hver arm, er ikke det samme.
Heldigvis har de tilbud om vann rett ovenifra på AMS, og jeg tok det tilbudet til meg.
Noen har tatt seg råd til å dusje i 30 tusen fot over, noe jeg selv er klar for å betale en betydelig sum for å gjøre. Denne gangen er det gratis, og trolig helt nede på havnivå.
Som alt anner når man er på tur, tok de 20 minuttene godt over en drøy time.
Men da fikk jeg min helt egne verden.
Det er bare så utrolig digg!
Og vær så snill: Ikke send sjekkemeldinger; Jeg har mer enn nok med meg selv :D
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/4f840218208aa2b90f2225b8204ca5d0.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/de06791c12feb58edd7ba294e43a6c06.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/70a035bd0a3f872d8d5706ace9d6c7fe.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200222/e0b93c504c82adc44d88eb3e34711b10.jpg
jamesclandestine
26-05-2022, 10:46
Med tanke på hva som rapporteres fra AMS om dagen. Hvis man lander fra norge og skal videre til usa, er det sikkerhetskontroll eller bare passkontroll? Har lest et annet sted at de endret systemet i 2019 og det skal bare være pass kontrolæ hvis man kommer fra schengen..
Takk
Med tanke på hva som rapporteres fra AMS om dagen. Hvis man lander fra norge og skal videre til usa, er det sikkerhetskontroll eller bare passkontroll?
Bare passkontroll sist jeg reiste i april.
jamesclandestine
26-05-2022, 11:59
Takk, det var godt å høre
Noen som har vært på AMS i det siste?
Jeg lurer på
1: Har de fått orden på sikkerhetskontrollen fra by-siden slik at det er vettuge ventetider?
2: Er det en brukbar restaurant, helst med utsikt mot apron, der man kan sitte godt og relativt rolig samt nyte noe vettug mat? Dvs ikke halvslafsede pizzabiter på papptallerken, pølser og pommes frittes og biffsnadder i Nederlandsk variant o.l.?
For å svare kjapt på mine egne spørsmål:
1 Ja. Ventetid mandag klokken 1830 var ca tre-fire minutter.
2: Nei. Definitivt ikke.
2: Nei. Definitivt ikke.
Svarte deg i den originale tråden du lagde, men ser den ble flyttet så svaret mitt forsvant. Men det var på alle mulige måter nøyaktig det du selv svarte, bare med mange flere ord.
Har alltid synes Schipol var en ganske grei plass å mellomlande, men med hvor trangt det er på de få faktiske spisestedene som er, og at det er trangt i pirene på grunn av rullebånd som ikke funker (noen plass??) så begynner Schipol gradvis å bli litt rævva.
De relativt få rullebåndene jeg var på i går fungerte helt greit. Men mitt favorittspisested på Schiphol, avd innafor Schengen, Bubbles, var forbedret bort og erstattet med noe Espresso house fjas. Oppe i annen etasje var det bare sorgen, Burger King Kong, noe sushi og noodles greie som fikk Alcatraz til å virke trivelig samt et baguette og salat sted som ikke virket så halvgæernt. Hvis man vil ha salat og baguett.
I tillegg en bar som faktisk var ganske ok, men kun hadde det vanlige industriølet.
Det virker som flyplasser generelt, ikke bare AMS, har forbedret bort vettuge spisesteder for allmuen og gått over til utelukkende graps og grevling i litt ymse former. Mulig diverse lounger kan tilby noe som frister, men de to jeg har vært innom på AMS er definitivt ikke i den kategorien de heller.
Får satse på med medbragt matpakke fra Bongos. Da får man i hvert fall cola, chips og sjokolade.
Var ganske skuffet i dag når jeg så de hadde stengt selveste Het Paleis (eller hva den nå het) som lå i bunn av rulletrappa på Schengen. Der kunne man få både industriøl og bitterballe. Det er Bongo-opplegg det! :)
De relativt få rullebåndene jeg var på i går fungerte helt greit. Men mitt favorittspisested på Schiphol, avd innafor Schengen, Bubbles, var forbedret bort og erstattet med noe Espresso house fjas. Oppe i annen etasje var det bare sorgen, Burger King Kong, noe sushi og noodles greie som fikk Alcatraz til å virke trivelig samt et baguette og salat sted som ikke virket så halvgæernt. Hvis man vil ha salat og baguett.
I tillegg en bar som faktisk var ganske ok, men kun hadde det vanlige industriølet.
Det virker som flyplasser generelt, ikke bare AMS, har forbedret bort vettuge spisesteder for allmuen og gått over til utelukkende graps og grevling i litt ymse former. Mulig diverse lounger kan tilby noe som frister, men de to jeg har vært innom på AMS er definitivt ikke i den kategorien de heller.
Får satse på med medbragt matpakke fra Bongos. Da får man i hvert fall cola, chips og sjokolade.
Noen få flyplasser går mot strømmen, f.eks vår lille Flyplasssjappe nede i gata her - SEATAC - vi har de aller beste Bongo routinger - OSL-CPH-YYZ-SEA-CDG-NCE den absolutt beste, raskeste Bongo way to NCE (hvem i allverden ønsker å fly via Düsseldorf ??)
Vi har også god lokal mat, ikke noen slitne Beintråkka Joika Kaker, Anthonys som er en lokal sjømat sjappe med eget fiskeforeldring (og hvor Flyprat har hatt Julebord !!) er på plass på SEATAC (at SETAC er kåret (LN-MOW løper i store protestrunder og veiver med armene) til USA´s beste flyplass (ikke at det sier så mye ;) gir jo en god Bongo følelse
Og Bongo Bonus - legg inn 5+ timer så er det en liten øy med et par bryggerier, noen vingårder og mat som selv en Fnat kan leve med ;-)
Vi har også god lokal mat, ikke noen slitne Beintråkka Joika Kaker, Anthonys som er en lokal sjømat sjappe med eget fiskeforeldring (og hvor Flyprat har hatt Julebord !!) er på plass på SEATAC (at SETAC er kåret (LN-MOW løper i store protestrunder og veiver med armene) til USA´s beste flyplass (ikke at det sier så mye ;) gir jo en god Bongo følelse
Hvorfor gjør jeg det?
Nja, det er jo blitt 'mote' blant amerikanske flyplasser å hente inn lokale krefter til
å drive flyplassrestauranter. Ikke lenger bare Seatac som driver med sånt. Selv min beskjedne nærflyplass hentet inn et høvelig antall sist det var utlysning.
Og nyterminalen i Kansas City skryter på seg at det er 80% lokale krefter blant tilbyderne.
https://fox4kc.com/business/these-are-the-restaurants-shops-coming-to-kci-airports-new-terminal/amp/
Hvorfor gjør jeg det?
Nja, det er jo blitt 'mote' blant amerikanske flyplasser å hente inn lokale krefter til
å drive flyplassrestauranter. Ikke lenger bare Seatac som driver med sånt. Selv min beskjedne nærflyplass hentet inn et høvelig antall sist det var utlysning.
Og nyterminalen i Kansas City skryter på seg at det er 80% lokale krefter blant tilbyderne.
https://fox4kc.com/business/these-are-the-restaurants-shops-coming-to-kci-airports-new-terminal/amp/
Men i motsetning til de små plassene du trekker frem(som Ski Flyplass) ER SETAC KÅRET TIL USA BESTE FLYPLASS !!
AMS er helt tragisk når det gjelder spisesteder, glad jeg har platinum-kort hos KLM.
I Europa er det bare Storbritannia som er relativt OK på spisesteder på flyplasser, Tyskland, Nederland, Frankrike er helt krise.
OneWorld har åpnet sin egen lounge på AMS
https://airwaysmag.com/oneworld-1st-european-lounge/
The oneworld Alliance, one of the most significant airline cooperative programs globally, has inaugurated its first branded European lounge at Amsterdam-Schiphol International Airport (AMS
DCHalvorsen
21-02-2024, 20:30
Var innom AMS for halvannen uke siden. Det var ganske kavete der på grunn av store ombyggingsarbeider i de sentrale delene av terminalen. Flere av mine medreisende kjøpte seg rett og slett lounge-tilgang bare for å slippe alt maset. Selv gikk jeg den lange veien til enden av D-piren, fant en stol og hadde fin utsikt til fly som takset rett utenfor vinduet og fly som tok av litt lenger borte. Det var fly i bevegelse omtrent hele tiden.
Hvor lang tid bør man beregne fra anomst AMS med KLM, til avgang med Eurostar sørover?
Chriscross
05-11-2024, 18:30
Hvor lang tid bør man beregne fra anomst AMS med KLM, til avgang med Eurostar sørover?
Med en kjip gate tror jeg det kan ta 30 min inkl tissepause til du er nede ved perrong. Taxing etter landing kan vel også ta lang tid som må inn i beregningen
Med en kjip gate tror jeg det kan ta 30 min inkl tissepause til du er nede ved perrong. Taxing etter landing kan vel også ta lang tid som må inn i beregningen
Taksetid skal være innbakt i rutetidene. De oppgis blokk-blokk, ikke take-off-landing.
Forøvrig enig i tidsberegningen, ca 30 min fra flyet til toget burde holde greit.
Dog er Someone en kapabel løper, så med kun håndbagasje burde han kunne klare det ned mot kvarteret:cool:
AndreasN
08-11-2024, 12:58
Basert på flyvninger med AMS som destinasjon i 2024 så høres 30 min frytelig optimistisk ut med innsjekket bagasje iallfall, men uten burde vel det gå greit om ting er i rute.
Taksetid skal være innbakt i rutetidene. De oppgis blokk-blokk, ikke take-off-landing.
Forøvrig enig i tidsberegningen, ca 30 min fra flyet til toget burde holde greit.
Dog er Someone en kapabel løper, så med kun håndbagasje burde han kunne klare det ned mot kvarteret:cool:
Basert på flyvninger med AMS som destinasjon i 2024 så høres 30 min frytelig optimistisk ut med innsjekket bagasje iallfall, men uten burde vel det gå greit om ting er i rute.
Ja, jeg landet på at 30 minutter var litt optimistisk.
Hadde blitt litt sure miner hvis jeg løp til toget, mens hun jeg stort sett deler seng med, stod igjen og ventet på bagasjen (sin). Og når de to neste Eurostar avgangene er utsolgt, selv 3 uker frem i tid, så ble det istedet 1st class med de nederlanske statsbaner, bedre tid, og 1,5 istedet for 1 times togtur.
AndreasN
08-11-2024, 13:12
Da rekker dere sansynligvis fint en øl på veien dersom dere skal vente på bagasjen.
Hadde blitt litt sure miner hvis jeg løp til toget, mens hun jeg stort sett deler seng med, stod igjen og ventet på bagasjen (sin). Og når de to neste Eurostar avgangene er utsolgt, selv 3 uker frem i tid, så ble det istedet 1st class med de nederlanske statsbaner, bedre tid, og 1,5 istedet for 1 times togtur.
Og apropos det, forstår jeg det på NS Intercity til Antwerpen, er det ikke noe kjøpsmuligheter ombord, så man må BYOB for den 1,5 times turen?
Chriscross
26-11-2024, 21:04
BYOB?
……….
Bring Your Own Booze.