Log in

View Full Version : SAS C klasse til Tel Aviv

3tflyer
04-11-2012, 21:25
Har nå prøvd sk c klasse og A-321 til Tel Aviv. Blokkert midtsete er bra, men resten var skuffende på en tur som tar over 4 timer. Ingen priority bording, bare et valg av meny, ingen trykt meny, og verst av alt en stadig kø med folk som skal på do. Med en full maskin er det selvsagt mange som prøver å bruke det fremste toalettet. Når du har sete på rad 2 er det ikke fred å få, folk prater, setter seg på armlenet etc.særlig ille var det fra CPH og ned til TEL, litt bedre hjem. Men kabinbesetningen gjorde ikke så mange forsøk på å få orden på dette. Jeg vil si at mat, service etc. faktisk er bedre på TK Economy på OSL-IST.

SE-AER
04-11-2012, 21:43
Regner med det ikke var noen gardin heller?

3tflyer
04-11-2012, 21:55
Regner med det ikke var noen gardin heller?
Det var gardin CPH - TEL, men ikke på retur TEL - CPH, men det spilte forsåvidt ingen rolle. Var selvsagt heller ikke Champagne, men en Cava som ikke smakte all verden. Prövde også å få en Gammel dansk eller aquavit, men nei det var de også sluttet med!

Discus
04-11-2012, 21:58
Det høres jo ut som en standard SAS-C-klasse-tur med shorthaul. Forventet du longhaul-service? (Til sammenligning er CPH-TLV 1:20 kortere enn OSL-LPA, også med shorthaul-configurasjon)

3tflyer
04-11-2012, 22:13
Det høres jo ut som en standard SAS-C-klasse-tur med shorthaul. Forventet du longhaul-service? (Til sammenligning er CPH-TLV 1:20 kortere enn OSL-LPA, også med shorthaul-configurasjon)
Nei forventet ikke longhaul-service, men synes vel at C shorthaul har blitt gradvis dårligere og dårligere, en utvanning av produktet som egentlig i utgangspunktet var veldig bra. Men det er vel nye tider:cry:

Fnate
04-11-2012, 22:25
Nei forventet ikke longhaul-service, men synes vel at C shorthaul har blitt gradvis dårligere og dårligere, en utvanning av produktet som egentlig i utgangspunktet var veldig bra. Men det er vel nye tider:cry:

Skjønner godt du er skuffet jeg. Flere av konkurrentene leverer jo mye bedre vare for en, ofte, lavere pris.

Toalettkø opplegget er for eksempel helt latterlig at de ikke har fått styr på.

apeks
04-11-2012, 22:33
Har nå prøvd sk c klasse og A-321 til Tel Aviv. Blokkert midtsete er bra, men resten var skuffende på en tur som tar over 4 timer. Ingen priority bording, bare et valg av meny, ingen trykt meny, og verst av alt en stadig kø med folk som skal på do. Med en full maskin er det selvsagt mange som prøver å bruke det fremste toalettet. Når du har sete på rad 2 er det ikke fred å få, folk prater, setter seg på armlenet etc.særlig ille var det fra CPH og ned til TEL, litt bedre hjem. Men kabinbesetningen gjorde ikke så mange forsøk på å få orden på dette. Jeg vil si at mat, service etc. faktisk er bedre på TK Economy på OSL-IST.

Det siste du skriver om TK har jeg nevnt før i andre tråder også.
TK på økonomi følger lett servicen og nivået til både SK og LH sin C klasse på Europa.

Når det er sagt så synes jeg ikke SK har noe dårligere C tilbud enn for eksempel LH på Europa.
Men jeg synes egentlig C klasse på Europeiske flyvninger er veldig lite å betale masse ekstra penger for, men det er bare min mening :)

Fnate
04-11-2012, 22:48
Det siste du skriver om TK har jeg nevnt før i andre tråder også.
TK på økonomi følger lett servicen og nivået til både SK og LH sin C klasse på Europa.

Når det er sagt så synes jeg ikke SK har noe dårligere C tilbud enn for eksempel LH på Europa.
Men jeg synes egentlig C klasse på Europeiske flyvninger er veldig lite å betale masse ekstra penger for, men det er bare min mening :)

Hos LH har det litt med distanse å gjøre. Om man flyr over 2 timer, altså lenger enn OSL-FRA/MUC så er det en del bedre. Har kjøpt LH C til IST og var veldig fornøyd.

Som Discus er inne på, så er det jo ikke long haul service. Om man venter det er det klart man blir skuffet.

Problemet til SAS er at man må spise seg mett før en flytur i C, da de plutselig serverer noe skikkelig gugge og ikke har alternativer (jeg har flere ganger måttet spørre pent om mat fra BOB vogna). Vinen er dårligere, boblene er dårligere, servicen er dårligere og toalettkøen er på trynet. Priotity boarding funker heller ikke. Matutvalget på loungene er ofte også særdeles ymse - men skal ikke skjære alle over en kam der altså. ARN er katastrofe og CPH er bra.

Jeg kjøper mye C i Europa, men da stort sett med BA som har kontroll på alle sakene ovenfor og en lavere pris. En gang i blandt LH og etter kjipe opplevelser og høye priser - aldri SK.

ILS2
04-11-2012, 22:51
Nå er det vel ikke C-klasse på OSL-LPA. Må være festlig å punge ut 10.000 for Economy Extra og ende opp med 5B i 5 timer.

Til TLV finnes det selskaper som byr på widebody med skikkelig Business-seter. Er langt å foretrekke fremfor et SAS intraeuropeisk Business-produkt som er i fritt fall rent kvalitativt.

GinTonic
04-11-2012, 23:25
Gjorde nylig osl-dub-osl i SAS C og er veldig fornøyd med både mat og service. Men skjønner ikke at det skal være så vanskeligå bruke de gardinene... Stas med biff og rødvin når tre-fire pax i dokø glaner deg midt i trynet. Og priority boarding???

Fellowplane
05-11-2012, 03:48
Jeg tok også nylig turen til Dublin i c klasse sammen med min bedre halvdel. Begge veier var vi de eneste passasjerene i biz, og det skjønner jeg igrunn godt. Prisene til SK I c er alt for høye i forhold til den varierende kvaliteten på produktet. Dermed støter de fra seg en svært lønnsom kundegruppe. Små ting som prioritert ombordstigning, en pre departure drink, meny, tilbud om å henge opp jakke og håndhevelse av gardinen ville økt opplevelsen betraktelig. Også må man klare å gjøre dette konsekvent. F. Eks: den ene veien fikk jeg tilbud om diverse blader som lesestoff, noe som uteble på returen. Også smile litt innimellom da! Nå høres det ut som jeg hadde en skrekkelig tur. Det hadde jeg ikke, vi hadde det faktisk helt greit. Og det er nettopp der problemet ligger. Det er så lite som skal til for å heve produktet noen hakk slik at flere velger SAS fremfor konkurrerende selskaper. Isteden velger altså SK å kutte ned på ting...med unntak av prisen såklart.

Hickok
05-11-2012, 05:58
Problemet er at det er svært få som gidder betale 5-6000 en vei for å ha det helt greit. Når de ikke en gang klarer å få til de små tingene en gang, så er det ikke rart det er lite folk i front av flyet. Jeg har nettopp tatt Singapore Airlines på en 2:30 tur i C. Denne prises omtrent som for en tilsvarende lengde tur i C med SAS, kanskje noe billigere, og de er mange divisjoner over.

Prioritert boarding: Innenlands Norge begynner de å lese opp hele denne reglen når halvparten av passasjerene er ombord, og rekker så vidt å bli ferdig før sistemann er gjennom. Hva er vitsen da? På utland er det tildels samme greien.

Gardin: Jada, den er stort sett på plass, også på riktig rad, men blir langt fra alltid brukt. Hva er vitsen da? Kanskje fordi ingen bryr seg om den, men hvem sitt ansvar er det å sørge for det? Andre selskaper klarer det.

Mat: Her vil ikke jeg melde meg på hylekoret, siden jeg stort sett har vært fornøyd, men skal gi Fnate litt rett i at det kan bli skivebom når man ikke har flere enn en rett å velge i.

Servering: Tja, den blir sakte men sikkert behandlet mer og mer som et annenrangs produkt. Hvem vil da betale den høyeste prisen i markedet for produktet?

Seter: Denne orker jeg ikke starte på en gang. De "nye" fremoversetene er harde og vonde å sitte i. I tillegg er beinplassen under en hver kritikk til en premiumpris.

Alt i alt, så er det egentlig kun en garantert ledig midtsete som er det positive med C. En får omtrent akkurat samme service i Y+ (litt kjipere mat er vel strengt tatt forskjellen), men ikke garantert ledig midtsete. Likevel får du det ganske så ofte, så når en ser på prisforskjellen, så er det slett ikke rart at det er dårlig salg på disse billettene.

sail4fun
07-11-2012, 10:26
Skjønner godt du er skuffet jeg. Flere av konkurrentene leverer jo mye bedre vare for en, ofte, lavere pris.

Toalettkø opplegget er for eksempel helt latterlig at de ikke har fått styr på.

En liten brannfakkel her.

For ikke lenge siden hadde jeg gleden av å fly SAS fra ARN til LPA , som jo er en relativ lang flytur i en 738.
Devider var på rad 4 , og hva skjer?
Når folk skal på do så stiller de seg helt automatisk i kø fra rad 5.
Ingen CC måtte noen gang på flygningen leke do-kø-vakt.
PAX var vel 170 Svensker, noen som kom inn via AirBaltic og en norbagge...

Påstand, det er Normenn som ikke eier folkeskikk, og ikke har innsikt nok til å forstå hvor køen helt naturlig skal begynne...

Om få dager skal jeg nok teste LPA-OSL , så skal vi se om teorien holder :(

Må man sette av en CC til å holde styr på tissetrengte voksne mennesker ?

Everest
07-11-2012, 14:39
Snobber :)

FlightDeck
07-11-2012, 15:51
Problemet er at det er svært få som gidder betale 5-6000 en vei for å ha det helt greit.

Bare så det er sagt, fra Oslo koster det 3000 kr. en vei i Economy Extra og 4000 kr. en vei i Business (via København) til Tel Aviv, så sammenliknet med en del andre ruter er ikke prisen så ille. Innen Europa betaler vel uansett folk for fleksibilitet og smidighet på flyplassen - og ikke for servering om bord, slik mange her vektlegger. Ellers er jeg enig vurderingene dine av kvaliteten på tilbudet om bord, men faktum er jo at europeiske selskaper generelt sett ikke tilbyr den komforten i business innen kontinentet som det asiatiske selskaper gjør.

3tflyer
08-11-2012, 07:47
Bare så det er sagt, fra Oslo koster det 3000 kr. en vei i Economy Extra og 4000 kr. en vei i Business (via København) til Tel Aviv, så sammenliknet med en del andre ruter er ikke prisen så ille. Innen Europa betaler vel uansett folk for fleksibilitet og smidighet på flyplassen - og ikke for servering om bord, slik mange her vektlegger. Ellers er jeg enig vurderingene dine av kvaliteten på tilbudet om bord, men faktum er jo at europeiske selskaper generelt sett ikke tilbyr den komforten i business innen kontinentet som det asiatiske selskaper gjør.

Flere som synes at det begynner å bli dårlig: http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/7431-sas-slutar-med-calvados-i-c-klass-intra-europa-hade-foerskraecklig-resa-i-c-klass.html

apeks
08-11-2012, 09:29
Leste litt på forumet som det linkes til over.
Nå er folk er blant annet forbannet fordi SAS slutter med calvados i intra Europa på C.
Så er det sikkert mange meninger om calvados er viktig eller ikke, akkurat som med champers. Men poenget er at tilbuded reduseres stadig vekk. Man fjerner små ting som betyr mye for noen.

Det som er VELDIG farlig for SAS er at de hele tiden blir sammenlignet mot konkurrentene i C klasse. ( selvsagt. slik er det med alle varer og tjenester )
Og så lenge konkurrentene leverer bedre kvalitet til samme eller bedre pris så har SAS et problem. Så enkelt er det i mine øyne.

Det å drive å fjerne småting for å spare penger på premium produktet som har de høyest prisede billettene høres svært lite smart ut.

3tflyer
08-11-2012, 09:40
Leste litt på forumet som det linkes til over.
Nå er folk er blant annet forbannet fordi SAS slutter med calvados i intra Europa på C.
Så er det sikkert mange meninger om calvados er viktig eller ikke, akkurat som med champers. Men poenget er at tilbuded reduseres stadig vekk. Man fjerner små ting som betyr mye for noen.

Det som er VELDIG farlig for SAS er at de hele tiden blir sammenlignet mot konkurrentene i C klasse. ( selvsagt. slik er det med alle varer og tjenester )
Og så lenge konkurrentene leverer bedre kvalitet til samme eller bedre pris så har SAS et problem. Så enkelt er det i mine øyne.

Det å drive å fjerne småting for å spare penger på premium produktet som har de høyest prisede billettene høres svært lite smart ut.

Ja det er dette som er mitt poeng også! Selsagt kan det virke litt smålig å trekke frem manglende Champagne, Calvados, slutter med Aquavitt, kun en rett, små porsjoner, dokøer,vin i plastflasker etc., men som kunde opplever du hele tiden at detsom var et godt premiumprodukt litt etter litt forvandles til noe som er mye under middels bra.

SE-AER
08-11-2012, 09:56
Mulig det, men det endrer ikke det faktum at f eks BA og LX er totalt overlegne når det gjelder produktkvalitet. Det er veldig trist, da SAS for ikke lenge siden hadde en meget god C-produkt.

Skyhøye priser og dårlig kvalitet er ikke akkurat noen vinner hvis en trenger flere betalende kunder...

FlightDeck
08-11-2012, 11:28
Flere som synes at det begynner å bli dårlig: http://www.businessclass.se/sas-eurobonus/7431-sas-slutar-med-calvados-i-c-klass-intra-europa-hade-foerskraecklig-resa-i-c-klass.html

Og har jeg motsagt det?

3tflyer
08-11-2012, 12:41
Og har jeg motsagt det?

Nei, absolutt ikke! La ut linken for å vise at mye av de samme synspunktene går igjen! ;)

Eriksan
08-11-2012, 13:27
Selvsagt ergerlig at spesielt champagnen ble borte i Europa, men folk har en tendens til å klage vel mye på SAS her inne spesielt siste tiden. Maten på business innen Europa syns jeg stort sett alltid har vært veldig bra, både i mengde og smak. Av det jeg har lest av folks opplevelser på dette forumet over en årrekke er at de stort sett er fornøyd med maten, og at SAS har hatt et veldig bra europeisk C-klasse produkt. I matveien er det flere andre selskaper som har noe å hente, f.eks. LH som gikk fra vondt til verre når de endret C-cl cateringen sin, og de har heller ikke champagne. Visste ikke at Calvados var borte på SAS, jeg har alltid drukket det ombord og crewet har ofte svart at de må sjekke om de har det ombord for det visste de ikke... Det indikerer vel at det ikke har vært konsumert de store volumene av det ombord og vil bli sterkt savnt, når man fint kan ta en konjakk eller whisky istedet.

sail4fun
09-11-2012, 20:44
En liten brannfakkel her.

For ikke lenge siden hadde jeg gleden av å fly SAS fra ARN til LPA , som jo er en relativ lang flytur i en 738.
Devider var på rad 4 , og hva skjer?
Når folk skal på do så stiller de seg helt automatisk i kø fra rad 5.
Ingen CC måtte noen gang på flygningen leke do-kø-vakt.
PAX var vel 170 Svensker, noen som kom inn via AirBaltic og en norbagge...

Påstand, det er Normenn som ikke eier folkeskikk, og ikke har innsikt nok til å forstå hvor køen helt naturlig skal begynne...

Om få dager skal jeg nok teste LPA-OSL , så skal vi se om teorien holder :(

Må man sette av en CC til å holde styr på tissetrengte voksne mennesker ?

Kun en person,ikke norsk stilte seg ved eco+ merke... ,de øvrige flooded galley