PDA

View Full Version : 16 timer på SVO


Entusiasten
03-11-2012, 21:40
Har 16 timer på SVO, hva bør jeg gjøre? Dårlig erfaring med å slike korte byturer. Ender alltid med at jeg beregner litt feil, roter meg bort og i siste liten med litt flaks kommer meg med flyet. Det har jeg veldig lite lyst til å risikere denne gangen. Ikke i Moskva, og ikke med denne reisen. På den annen side, har jeg mer tid enn noensinne. Kommer grytidlig til Moskva, og selv om jeg håper på å få sovet på flyet, regner jeg ikke med å være ved mine fulle fem (www.trommelyd.no - jeg kommer med 5-flyet).

Er det noen som har droppet innom Moskva her før og kan gi en kort oppskrift på hvordan man får sett noe av byen på en kort svipptur? Eventuelt, hvilke lounger er det mulig å betale inn til på SVO? Jeg flyr i sildekabin på fattigmannsbilett, og innehar ingen kort som hjelper meg dessverre.

Har ingen betenkeligheter med å sove og lese bort timene, men hvor gode muligheter er det for det på SVO? Innspill til en bruker i nød?

PS. Om det skulle passe seg slik, og noen føler sympati med meg, er jeg på SVO 22. november fra kl 5 til 21. Ta gjerne kontakt om du har mulighet for å ta med deg et ekstra hode til en lounge. Jeg vet det er kontroversielt i vertfall på FT å gjøre det, men prøver meg likevel.

DY1503
03-11-2012, 21:59
Russland har vel litt kompliserte visumregler iforhold til mange andre land, så om du har tenkt deg inn i byen så må du søke om visum i god tid før reisen.

Entusiasten
03-11-2012, 22:11
Russland har vel litt kompliserte visumregler iforhold til mange andre land, så om du har tenkt deg inn i byen så må du søke om visum i god tid før reisen.

Jepp. Eventuelt punge ut. Så det er jo også noe å tenke på. Ringer ambassaden på mandag og hører om det er mulig å få et gratis i tide, om ikke, så får jeg vurdere å betale de 750 kronene det koster å få et fra Visumsørvis.

Mjolnir
03-11-2012, 23:00
Har ingen betenkeligheter med å sove og lese bort timene, men hvor gode muligheter er det for det på SVO? Innspill til en bruker i nød?

Er faktisk ganske bra med sitteplasser i terminal E, samt mulig å rulle ut en sovepose på gulvet om du vil det :) Da jeg var der i vår var det gratis Wifi i terminal F som funket helt kurant. Ser ut som de har utvidet det til å dekke hele flyplassen nå.

Jepp. Eventuelt punge ut. Så det er jo også noe å tenke på. Ringer ambassaden på mandag og hører om det er mulig å få et gratis i tide, om ikke, så får jeg vurdere å betale de 750 kronene det koster å få et fra Visumsørvis.

Mulig du kan få utstedt transitvisum på SVO, men ville sjekket det opp på forhånd.

Entusiasten
04-11-2012, 01:51
Er faktisk ganske bra med sitteplasser i terminal E, samt mulig å rulle ut en sovepose på gulvet om du vil det :) Da jeg var der i vår var det gratis Wifi i terminal F som funket helt kurant. Ser ut som de har utvidet det til å dekke hele flyplassen nå.

Strålende. Skal til Terminal E. Ser det ikke er skremmende dyrt å kjøpe lounge tilgang, så da har jeg uansett også et sted å være i 3 timer. En ganske brutal begrensning synes nå jeg for knappe 300 kroner... Håndheves denne?

Mulig du kan få utstedt transitvisum på SVO, men ville sjekket det opp på forhånd.

Ja, skal ta å undersøke. Takk for tipset.

FamilyGuy
04-11-2012, 10:35
Jepp. Eventuelt punge ut. Så det er jo også noe å tenke på. Ringer ambassaden på mandag og hører om det er mulig å få et gratis i tide, om ikke, så får jeg vurdere å betale de 750 kronene det koster å få et fra Visumsørvis.

Hvorfor ikke heller vurdere et hotell da? Kan da umulig koste mye mer enn 750 kr.

Entusiasten
04-11-2012, 15:19
Hvorfor ikke heller vurdere et hotell da? Kan da umulig koste mye mer enn 750 kr.

Ordner de visum gratis?

Hypern
04-11-2012, 17:11
Vet ikke om du har satt deg inn i visumreglene for Russland, men visa on arrival er det i 99.7% av tilfellene bare å glemme. Transitvisum koster akkurat det samme som vanlig turistvisum og må som turistvisum skaffes på forhånd. Eneste er at man slipper invitasjon på transitvisum. Man kan få hurtigbehandlng til dobbel pris. Jeg ville iallefall skaffet meg transitvisum om layover var 16 timer.

Mer info her.

http://www.norway.mid.ru/visa_06.html

Det finnes et hotell på flyplassen som kan gi deg et rom for 4 timer for 1900 rubler, men er landside så man trenger transitvisum.
http://www.eng.v-exp.ru/services/prices2011/

Entusiasten
05-11-2012, 00:51
Nei, da tar jeg heller med en god bok og belager meg på å punge ut for noen timer i lounge. 100 kroner timen er ikke avskrekkende. Kan vertfall ta en 3-timers økt for å få dusjet etc.

FamilyGuy
05-11-2012, 19:33
Ordner de visum gratis?

Hehe, beklager.. Klarte ikke tenke så langt at du måtte ut av flyplassen for å finne et hotell. :p

Sondbjo
06-11-2012, 18:20
Det finnes et hotel som har et visa free section på SVO. Du må dog forbi en ildsint HEKS(drage) i transittkontoret på terminal F(orferdelig) :D Du kan booke igjenom kotoret til Aeroflot i Oslo eller direkte til hotellet. Om du går for dette ha med utskrift av bookingen din!!! Hotellet heter novotel og kan bookes på novotel.com.

Entusiasten
07-11-2012, 12:17
Det finnes et hotel som har et visa free section på SVO. Du må dog forbi en ildsint HEKS(drage) i transittkontoret på terminal F(orferdelig) :D Du kan booke igjenom kotoret til Aeroflot i Oslo eller direkte til hotellet. Om du går for dette ha med utskrift av bookingen din!!! Hotellet heter novotel og kan bookes på novotel.com.

Haha. Hvorfor sint? Og takker og bukker for tipset! Skal se nærmere på det.

Sondbjo
07-11-2012, 15:14
Haha. Hvorfor sint? Og takker og bukker for tipset! Skal se nærmere på det.

Det er en LAAANG historie.(kortversjonen for du iverthfall) Jeg sa jeg hadde en booking til dem på den visumfriehotelldelen. De ringte å hotellet sa nei. Og da gadd de ikke hjelpe eller høre på meg og så begynte de å skjelle på meg. Etter 6 timer så kontaktet jeg loungen å spurte om de kunne hjelpe. Og de ringte til hotellet og sa at jeg hadde en booking der. Hun lot meg skrive ut bookingen gratis og jeg gikk opp å viste den til heksa. Men hun sa bar Sir i don't want to listen to your storys. Jeg gikk tilbake til hun damen i loungen og hun ble med meg opp og kjefta på heksa og da ble det "fart" i sakene og jeg fikk komme til hotelle 6-7 timer sener en nødvendig :D Det viste seg at hun hadd irritert et helt busslast med mennesker og ikke bare meg. Verdens Værste Service etter Air China spørr du meg!!!

Entusiasten
08-11-2012, 14:13
Det er en LAAANG historie.(kortversjonen for du iverthfall) Jeg sa jeg hadde en booking til dem på den visumfriehotelldelen. De ringte å hotellet sa nei. Og da gadd de ikke hjelpe eller høre på meg og så begynte de å skjelle på meg. Etter 6 timer så kontaktet jeg loungen å spurte om de kunne hjelpe. Og de ringte til hotellet og sa at jeg hadde en booking der. Hun lot meg skrive ut bookingen gratis og jeg gikk opp å viste den til heksa. Men hun sa bar Sir i don't want to listen to your storys. Jeg gikk tilbake til hun damen i loungen og hun ble med meg opp og kjefta på heksa og da ble det "fart" i sakene og jeg fikk komme til hotelle 6-7 timer sener en nødvendig :D Det viste seg at hun hadd irritert et helt busslast med mennesker og ikke bare meg. Verdens Værste Service etter Air China spørr du meg!!!

Huff, OK. Memo til meg selv: Husk bekreftelse av eventuell hotellbestilling. :S