View Full Version : Snøt pensjonister for Syden-tur
Snøt pensjonister for Syden-tur
Først lasta de inn bagasjen i flyet, og gjorde klart for passasjerene. Så kom stoppordren.
De måpende og lynforbanna passasjerene måtte se på at bagasjen ble trilla ut av flyet igjen. Så lettet det opp i den vinterfrosne Evenes-lufta med kurs for Oslo - skåle tomt for passasjerer.
Årsaken skal ha vært ei flyvertinne uten tilstrekkelig sertifisering om bord.
Det er i alle fall forklaringen reiselederen for Senior Solturer fikk. Reiselederen sto med en flokk solhungrige pensjonister bak seg, på vei til Alicante i Spania.
Flyet som for rumlende tomt sørover var SAS' regulære morgenfly med avgang til Oslo 0700.
ht.no oppdaterer saken.
ht.no
Men om hun ikke hadde tilstrekkelig sertifisering så skulle en vel tro hun ikke hadde det når hun fløy nordover også...?
Andreas.E
06-03-2006, 12:27
Kanske hon flög passiv upp ?
sail4fun
06-03-2006, 12:40
07.00 avgangen , da ankom hun vel dagen før med en annen maskin ?
Andreas.E
06-03-2006, 13:01
Originally posted by P.A. VIKING
07.00 avgangen , da ankom hun vel dagen før med en annen maskin ?
Kanske hon flög passiv upp på kvällen da :smokin
FBU 4EVER
06-03-2006, 14:25
Kanskje "rent" SK AOC opp om kvelden,mens morgenflyet ned var SKBU AOC og ikke gjennomført kursing til SKBU AOC.
Uansett,det virker som hele crewscheduleringen på SK/SKBU er i ferd med å rakne. :skep
Her er svaret:
http://www.boarding.no/art.asp?id=20615
Men hvorfor ikke ta med seg 100 passasjerer og søke om dispensasjon. Det var jo 2 i kabinbesetningen som hadde korrekt sertifisering?
De hadde jo hele natten på å fikse dette i København/Oslo.
En positiv ting var at ihvertfall positivt og det vat sikkerhetsrutinene tilsynelatende fungerte og greide aa fange opp feilen
sail4fun
06-03-2006, 19:47
Originally posted by Hurum
Men hvorfor ikke ta med seg 100 passasjerer og søke om dispensasjon. Det var jo 2 i kabinbesetningen som hadde korrekt sertifisering?
De hadde jo hele natten på å fikse dette i København/Oslo.
Ikke gyldig grunn for en disp.
Originally posted by FBU 4EVER
Kanskje "rent" SK AOC opp om kvelden,mens morgenflyet ned var SKBU AOC og ikke gjennomført kursing til SKBU AOC.
Uansett,det virker som hele crewscheduleringen på SK/SKBU er i ferd med å rakne. :skep
Ja, men nå er det kun 7 fly med bestettninger igjen å føre ut av the Real SK.
Så , hva tror man da skjer ?
Pilotene får fortsette sitt Scandinaviske ansettelsesforhold, og "noen" finner ut at det
ville være mer effektivt å kun ha et AOC ! , Så da fører man alle flyene tilbake til SOM ,
og så kan man vel enable HUD displayet også da.....
Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by Hurum
Men hvorfor ikke ta med seg 100 passasjerer og søke om dispensasjon. Det var jo 2 i kabinbesetningen som hadde korrekt sertifisering?
De hadde jo hele natten på å fikse dette i København/Oslo.
Ikke gyldig grunn for en disp.
OK - var ikke klar over det.
Men noe ekstrafly ble det vel ikke satt opp idag slik Meisingseth sier dem gjorde på www.boarding.no? Fant ikke noe på Avinor eller OSL sine sider om dette i allefall.
cabincruiser
06-03-2006, 20:38
Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by Hurum
Men hvorfor ikke ta med seg 100 passasjerer og søke om dispensasjon. Det var jo 2 i kabinbesetningen som hadde korrekt sertifisering?
De hadde jo hele natten på å fikse dette i København/Oslo.
Ikke gyldig grunn for en disp.
Jo dette er en helt gyldig grunn for disp.
Jeg synes det er meget merkelig at de ikke tok med seg 100 pax. Noen må ha misforstått regelboka her.
sail4fun
06-03-2006, 20:53
Originally posted by cabincruiser
Originally posted by P.A. VIKING
Originally posted by Hurum
Men hvorfor ikke ta med seg 100 passasjerer og søke om dispensasjon. Det var jo 2 i kabinbesetningen som hadde korrekt sertifisering?
De hadde jo hele natten på å fikse dette i København/Oslo.
Ikke gyldig grunn for en disp.
Jo dette er en helt gyldig grunn for disp.
Jeg synes det er meget merkelig at de ikke tok med seg 100 pax. Noen må ha misforstått regelboka her.
JaJa, det har jo vært litt forsljellige praxis'er (regler) på det, og jeg sjekket ikke hvilket AOC som foretok flygingen.....
Har i allefall flydd med 2 kabin-crew flere ganger tidligere med Braathens. Mener da at dette må være en veldig god grunn til å ta med seg inntil 100 passasjerer i det minste.
Og som en kan lese på www.boarding.no, så har Luftfartstilsynet samme oppfatning som mange med meg hadde:
Luftfartstilsynet:
- SAS Braathens tolket regelverket feil"
SAS Braathens morgenfly fra Evenes til Oslo kunne ha tatt med seg 100 passasjerer, selv om den ene av de tre i kabinen ikke hadde papirene i orden. Selskapet tolket regelverket feil - eller for strengt, mener flere luftfartseksperter. - I dette tilfellet kunne selskapet ha tatt med seg 100 passasjerer, dersom de opplysningene jeg har fått stemmer sier flyoperativ inspektør Kjell Peder Klevan i Luftfartstilsynet til boarding.no. Les også: - Crewsystemet i København sviktet"
Det vakte stor oppsikt at SAS Bratahens mandag valgte å sende et tomt morgenfly fra Harstad/Narvik Evenes. Årsaken var - ifølge selskapet, at én av de tre kabinansatte ikke hadde typeutsjekk for den aktuelle flytypen (Boeing 737-500).
- Reglene er svært strenge på dette området, med loven i hånd kunne vi ikke ta med passasjerer da regelverkerket hos Luftfartstilsynet er lagt opp slik. Dette må dere gjerne sjekke med tilsynet , sa Meisingseth til boarding.no
SAS Braathens misforsto
Boarding.no syntes dette hørtes merkelig ut - og undersøkte saken videre med Luftfartstilsynet.
- Dette må bero på en misforståelse, det er nettopp på utestasjoner flyselskapet ifølge regelverket har lov til å fly med redusert antall passasjerer, så i dette tilfellet kunne selskapet ha tatt med seg 100 passasjerer, dersom opplysningene jeg har fått stemmer, sier Kjell Peder Klevan til boarding.no.
Han er flyoperativ inspektør for selskapet hos Luftfartstilsynet.
Kravet er at det skal være én kabinmedarbeider pr. 50 passasjerer. Med to i kabinen kunne Boeing 737-500 maskinene tatt med seg inntil 100 passsasjerer - DVS rundt 25 seter ville da ha måttet stå tomme på morgenturen fra Evenes til Gardermoen.
Juridisk seniorådgiver Mette Rolén Ofstad i Luftfartstilsynet kunne fortelle boarding.no at følgende regler gjaldt i dette tilfellet:
BSL JAR OPS 1, Forskrift 24 mai 2005 nr. 481 om gjennomføring av felleseuropeiske driftskrav for ervervsmessig lufttransport med fly (Joint Aviation Requirements Operations), Kapittel O – Kabinbesetning Jar OPS 1.990 Kabinbesetningens omfang og sammensetning.
Etter en gjennomgang av disse kunne hverken Ofstad eller boarding.no finne dekning for SAS Braathens påstander. Det kunne heller ikke Svein Austheim, som er flyoperativ seniorådgiver i Luftfartsverket, gjøre.
- En slik tolkning som det kan virke som at selskapet her har gjort er ikke riktig, dersom flyselskapet hadde to kvalifiserte kabinmedarbeidere ombord sier regelverket at man spesielt nettop på utestasjoner kan redusere antall passasjerer til 50 per kabinmedarbeider, sier Austheim til boarding.no
- Her virker det som - basert på de opplysninger som vi får fra dere, at SAS Braathens har valgt å tolke regelverket noe strengt, sier Austheim videre.
Han legger til at dersom man må fly med redusert kabinbesetning - og passasjertall, så må hendelsen innrapporteres.
SAS Braathens er gjort kjent med Luftfartstilsynet syn på saken, og Flygesjef Håvard Vestgren innrømmer ovenfor boarding.no at de her har valgt å tolke reglene "firkantet"...
Men noe ekstrafly ble det vel ikke satt opp idag slik Meisingseth sier dem gjorde på www.boarding.no? Fant ikke noe på Avinor eller OSL sine sider om dette i allefall.Jeg var booket inn på flyet som gikk fra EVE kl 1600 - dette var en ordinær avgang. Flyet var nesten fullt, mange av passasjerene var (sinte) pensjonister.
Det jeg ikke forstår er at man ikke har oppdaget dette FØR passasjerne sitter i flyet.
Kabinbesetningen må jo ha blitt flydd opp til EVE på søndags formiddag og overnattet i Harstad inntil mandags morgen. Siste søndagsavgang fra OSL går 2320 og vil anta at man kjente til hvilket fly som skulle fly senest kl 2200.
Om dataprogrammet crashet kl 01 så burde det jo kanskje ha reagert før det crashet, men mulig det er mye som skal sjekkes.
Litt merkelig at man fra SAS Braathens side henviser til regelverket og sier at her er reglene strenge, for så å oppdage at hverken tilsynsmyndighetene eller andre klarer å finne dette strenge regelverket.
Men som påpekt er det jo bra at noen oppdaget dette. For den vanlige passasjer blir dette unektelig litt komisk.
Nå innrømmer SAS Braathens også at dem nok var for "strenge"
http://www.boarding.no/art.asp?id=20622
Originally posted by Hurum
Det jeg ikke forstår er at man ikke har oppdaget dette FØR passasjerne sitter i flyet.
Kabinbesetningen må jo ha blitt flydd opp til EVE på søndags formiddag og overnattet i Harstad inntil mandags morgen. Siste søndagsavgang fra OSL går 2320 og vil anta at man kjente til hvilket fly som skulle fly senest kl 2200.
Om dataprogrammet crashet kl 01 så burde det jo kanskje ha reagert før det crashet, men mulig det er mye som skal sjekkes.
Et problem som har oppstått i forbindelse med samling til et datasysten, er at koden den enkelte cc (cabincrew) har i systemet er blitt feil. En står altså oppført med feil kode i systemet, slik at det ikke gis noen "warning".
;)
Og dette er flyene som gjenstår å bli overført:
Reg Navn Type Seter Overføres
LN-RPH Hamder Viking 600 112 10.3
LN-RPZ Bera Viking 600 112 16.3
LN-RPL Svanevit Viking 800 179 24.3
LN-RPX Nanna Viking 600 112 30.3
LN-RCU Sigfrid Viking 600 112 6.4
LN-RPE Edla Viking 600 116 11.4
LN-RRY Signe Viking 600 112 25.4
Originally posted by scandi
Og dette er flyene som gjenstår å bli overført:
.............
LN-RCU Sigfrid Viking 600 112 6.4
LN-RPE Edla Viking 600 116 11.4
Hvorfor har LN-RPE 4 sæder mere ende andre 600? Det må da gøre flådeplanlægningen mere kompliceret.
Originally posted by jens
Hvorfor har LN-RPE 4 sæder mere ende andre 600? Det må da gøre flådeplanlægningen mere kompliceret.
De opererer da ikke SÅ mange versioner :biggrin
737-500 Y120
737-400 Y150
737-700 Y134 eller Y131
737-600 Y116 eller CM112
737-800 Y179 eller CM150
Det er bare 8 configs, pluss FK50 :cool2
Overlatt til seg selv
Pensjonistene som skulle på soltur til Alicante ble overlatt til seg selv etter at reisefølget forlot Evenes ni timer forsinket mandag.
Pensjonistene på tur til Alicante har hatt en tøff ferietur så langt. Kjerlaug Steinbakk er med sin mor på turen.
Starten, på det som skulle være en helsetur til solrike Alicante i Spania, utviklet seg til et over 15 timer langt mareritt.
Det sier Kjerlaug Steinbakk som la i vei som følge for sin mor.
Da pensjonistene endelig kom fram til Gardermoen var der ingen som tok imot sydenfarerne. De var lovet hotellovernatting i Oslo før turen skulle gå videre tirsdag morgen.
– Jeg har ikke ord for det de gamle ble utsatt for gjennom hele mandagen. Først ble de gamle sittende over ni timer på lufthavna på Evenes. Så forlot reiselederen oss på Evenes med lovnad om at reisefølget skulle bli tatt hånd om på Gardermoen, og fraktet til hotellet. Men på Gardermoen ble vi overlatt til oss selv, sier Steinbakk.
Publisert: 08.03.
ht.no
Superhai
08-03-2006, 11:43
Originally posted by LN-HAT
De opererer da ikke SÅ mange versioner :biggrin
737-500 Y120
737-400 Y150
737-700 Y134 eller Y131
737-600 Y116 eller CM112
737-800 Y179 eller CM150
Det er bare 8 configs, pluss FK50 :cool2
pluss
73p (736 dom) Y123
116 seter er dom, mens 112 seter er euro versjonen.