View Full Version : Sammenhengende reise - bare benytte deler av reisen?
anders320
01-11-2012, 16:44
Har en sammenhengende billett med SAS.
Er det mulig for meg å bare hoppe på i Oslo, eller blir hele reisen kansellert om jeg gjør det?
Hele reisen kanselleres.
Edit: Alt som ligger i samme PNR, vel å merke.
Hm, jeg hadde en reise som så slik ut; MOL-OSL-ARN-BHX - ringte kundesenteret og fikk avbestilt MOL-OSL, hoppet dermed på flyet fra OSL uten trøbbel. Fikk til og med sendt bagasjen helt gjennom selv om jeg reiste fra en annen flyplass enn MOL!
chrisljo
01-11-2012, 19:11
Stikkordet er å si i fra. Så lenge du skipper en innenriks i Norge tror jeg SAS stort sett er grei? I utgangspunktet skal vel reisen reprises og det kan bli dyrt hvis tilgjengelighet har endret seg.
Hvis man ikke møter opp har de fleste flyselskap som policy å kansellere hele reisen.
BGOflyer
01-11-2012, 19:39
Jeg hadde en reise fra PXM-MEX-LAX-HNL-SFO + LAS-NYC på samme billett. På grunn av svineinfluensa dro jeg aldri til Mexico, men til karibien istedet. Å miste resten av billetten fordi jeg ikke skulle bruke leggene i Mexico ville vært krise for en student på endt utenlandsopphold. Fikk temmelig panikk da jeg ringte til flyselskapet og ville endre billetten da jeg var på plass i karibien, men møtte 100% motstand både fra Expedia og fra flyselskapene. Måtte bestemme oss kvelden før opprinnelig avreise til Mexico om ny destinasjon på grunn av svineinfluensa som kom frem dagen før, så fikk ikke ordnet opp med flyselskapet på forhånd.
Etter mange telefonsamtaler frem og tilbake endte jeg med å ringe direkte til PXM og snakke med en lokal kar der nede. PXM er bare en liten stripe med ett og annet fly innom på Mexicos stillehavskyst. Han synes det var veldig stas med å få telefon fra en nordmann som var på Jamaica, men skulle vært i PXM... Han klarte å skrive inn noe på dataen der lokalt om at jeg ikke var med flyet men skulle hoppe på i LAX.
Da jeg reiste til LAX var jeg innom på flyplassen og sjekket om alt var bra, og de la på LAX inn noe om at jeg ikke skulle med flyet som snart skulle lette fra MEX til LAX, og sa at jeg kunne møte opp neste dag for flyet til HNL.. Aner ikke hva de gjorde, andre her på forumet vet sikkert bedre hva muligheter som finnes. Dette var snakk om Mexicana og Delta tror jeg...
Så det lar seg ordne, men man må ta kontakt... Ellers er alt håp ute sånn jeg har forstått det...
Kvalsvik
02-11-2012, 12:23
Hei,
Har et spørsmål som dere helt sikkert kan svare på!
Skal ut på tur i helgen, på vei hjem mandag skal jeg fly fra manchester til ålesund via osl med sas.
Hva skjer vist jeg hopper av i oslo og ikke reiser videre til ålesund? eventuelt bestiller en ny billett til en annen destinasjon fra osl.
Innsjekket bagasje må jeg uansett hente og gå igjennom tollen.
Selvom det ikke er "lovligt" iflg. vilkårene, så er der vel ingen der skal forbyde en at "komme sent til flyet"...
Kvalsvik
02-11-2012, 13:27
Riktig. Men hva skjer vist jeg bestiller en billett til en annen destinasjon, men med sas eller widerøe som har tidlegere avreise en den til ålesund?
Kommer jeg til å få kjeft i innsjekkingskranken da? De kommer vel opp på skjermen at jeg har to fly jeg skal med ;)
Riktig. Men hva skjer vist jeg bestiller en billett til en annen destinasjon, men med sas eller widerøe som har tidlegere avreise en den til ålesund?
Kommer jeg til å få kjeft i innsjekkingskranken da? De kommer vel opp på skjermen at jeg har to fly jeg skal med ;)
Det kan de vel som udgangspunkt ikke se noget om, så det går vel fint også... Du kan vel altid argumentere for at der er "dukket noget vigtigt op" så du er nødt til at komme med et tidligere fly. Og de tjener jo ekstra på dig, så kunne ikke forestille mig det er et problem.