PDA

View Full Version : Norwegian gjenåpner TOS-LGW


TOS
25-10-2012, 19:58
Dette skriver iallefall Nordlys: http://www.nordlys.no/nyheter/article6307260.ece

Kan det ha en sammenheng med opprettelsen av ny base på LGW, mon tro?

Flott er det uansett. Jeg har savnet muligheten til å fly direkte. Oppstart fra 3. april 2013. To ukentlige avganger. Onsdag 21.20 fra TOS, og lørdager kl 1320. Ikke helt ideelle tider.

Frode789
25-10-2012, 19:59
Dette var på tide! Håper at reiselivsnæringen er bedre forberedt nå og kan utnytte dette mtp. økende nordlysturisme. EDIT: Er i første omgang bare for sommeren ja.. Jaja..

TOS_EBG
25-10-2012, 20:02
Mye nordlys på sommeren........etter det DY sier er det nordlendingene som må ta ansvar for å fylle flyene for at denne sommerruta skal fortsette til vintersesongen.

Bacardi
25-10-2012, 20:02
Det hadde vært morsomt om de hadde lansert en helårsrute da antallet britiske turister i TOS i jan-mars er mangedoblet ganger kapasiteten til 2x ukentlig B738.

Men man skal ikke klage, dette er gledelig. Nå får man bare se til å bruke den så den ikke forsvinner igjen :)

BU662
25-10-2012, 20:22
Naja, det gjenstar a se om TOS_LGW blir staende.

Men personlig tror jeg sjansene er gode, siden Skjeldam er CEO i Hurtigruten. Dermed har man iallefall en realistisk sjanse at sammenarbeid mellom DY og Hurtigruten vil forbedre seg betydelig. Det finnes en stor marked av britiske turister som tar Hurtigruten eller reiser opp til Nord-Norge for a kunne se pa Nordlys. Men dersom Hurtigruten ikke aktiv stötter slik en rute, sa vil den snart forsvinne igjen...

Frode789
25-10-2012, 21:48
Mye nordlys på sommeren........etter det DY sier er det nordlendingene som må ta ansvar for å fylle flyene for at denne sommerruta skal fortsette til vintersesongen.

hehe, ja.. Litt synd det der, fordi når den ble nedlagt sist var det jo sagt at det var belegget fra London som var for dårlig, mens fra Tromsø var det godt fylte fly. Men er nok i vinterhalvåret at det er mest interessant for britene å dra til Tromsø pga. nordlyset. Men får se hvordan det går!

FlightDeck
25-10-2012, 22:00
Naja, det gjenstar a se om TOS_LGW blir staende.

Men personlig tror jeg sjansene er gode, siden Skjeldam er CEO i Hurtigruten. Dermed har man iallefall en realistisk sjanse at sammenarbeid mellom DY og Hurtigruten vil forbedre seg betydelig. Det finnes en stor marked av britiske turister som tar Hurtigruten eller reiser opp til Nord-Norge for a kunne se pa Nordlys. Men dersom Hurtigruten ikke aktiv stötter slik en rute, sa vil den snart forsvinne igjen...

Hurtigruten har allerede inngått samarbeid med Jet2.com og SAS, men vet ikke hvor lenge disse kontraktene løper.

Bergern
25-10-2012, 23:25
hehe, ja.. Litt synd det der, fordi når den ble nedlagt sist var det jo sagt at det var belegget fra London som var for dårlig, mens fra Tromsø var det godt fylte fly. Men er nok i vinterhalvåret at det er mest interessant for britene å dra til Tromsø pga. nordlyset. Men får se hvordan det går!

Hmmm... Skulle ikke de fra Tromsø hjem igjen?

Basse-HAU
25-10-2012, 23:43
Hmmm... Skulle ikke de fra Tromsø hjem igjen?

Nei, ikke før til neste sommer, gikk vel ikke fly i vinter sesongen da heller :D

Frode789
25-10-2012, 23:47
Regner nok med at Norwegian har mindre tålmodighet enn sist. Får de ikke gode resultater etter denne sesongen er det nok bye-bye.

IL-2
25-10-2012, 23:52
Og atter engang legger de opp til ei rute TOS - LGW på et tidspunkt der de har mest materiell til overs, altså når folk er minst interessert i å reise. Viss det er folk i Nordnorge som skal bære ruta, kunne det kanskje være en idé å satse litt mer helhjerta?

TOS
25-10-2012, 23:53
Hmmm... Skulle ikke de fra Tromsø hjem igjen?

Det som nok menes er at de avgangene som var "tiltenkt" reisende fra London (lørdag morgen til TOS, og tirsdag ettermiddag fra TOS) hadde dårlig belegg, mens utreise fra TOS på lørdag morgen og retur til TOS tirsdag kveld hadde bra belegg.:) Jeg reiste "motstrøms" flere ganger og hadde ofte meget god plass ombord, og prisene var veldig lave...

IL-2
25-10-2012, 23:59
sett fra Tromsø, hadde jeg faktisk satt mer pris på en sein avgang OSL-TOS, det hadde muliggjort connection på flere DY-ruter en kan ta tur, men ikke retur fra TOS (med flybytte i Oslo, altså). SAS hadde ei slik rute før, 23.20 fra OSL mener jeg å huske.

Bergern
26-10-2012, 00:01
Det som nok menes er at de avgangene som var "tiltenkt" reisende fra London (lørdag morgen til TOS, og tirsdag ettermiddag fra TOS) hadde dårlig belegg, mens utreise fra TOS på lørdag morgen og retur til TOS tirsdag kveld hadde bra belegg.:) Jeg reiste "motstrøms" flere ganger og hadde ofte meget god plass ombord, og prisene var veldig lave...

Takk for oppklaring :)
Rart at Londonere og Tromsøværinger hadde så forskjellig reisemønster. På den annen side er jo søndag og mandag kanskje ikke de helt store dagene i Tromsø, mens i London er det alltid noe atraktivt å foreta seg.

TOS
26-10-2012, 00:08
Takk for oppklaring :)
Rart at Londonere og Tromsøværinger hadde så forskjellig reisemønster. På den annen side er jo søndag og mandag kanskje ikke de helt store dagene i Tromsø, mens i London er det alltid noe atraktivt å foreta seg.

Langhelg begge veier (lørdag - tirsdag), vet du...;) Beklager en litt rotete forklaring av dette.

Bergern
26-10-2012, 00:29
Langhelg begge veier (lørdag - tirsdag), vet du...;) Beklager en litt rotete forklaring av dette.

Så langhelgtanken, men tydeligvis ønsker britene (ankom vel i tillegg Tromsø ganske langt utpå lørdag(?)) en annen type langhelg. Torsdag/fredag til søndag i Tromsø kanskje? Skjønner jeg godt og ville valgt det samme selv. London kan jeg besøke hvilke dager som helst :)

TOS
26-10-2012, 00:34
Så langhelgtanken, men tydeligvis ønsker britene (ankom vel i tillegg Tromsø ganske langt utpå lørdag(?)) en annen type langhelg. Torsdag/fredag til søndag i Tromsø kanskje? Skjønner jeg godt og ville valgt det samme selv. London kan jeg besøke hvilke dager som helst :)

Beklager, men det går litt sakte rundt her, og jeg skjønner nå din forrige kommentar...:) Jeg tror litt av utfordringen med å kapre britiske turister til Tromsø er å sørge for at dette gjøres kjent nok og ikke nødvendigvis at lørdag-tirsdag er et problem som sådan (jeg tror flyet landet i Tromsø i 12-13 tiden på lørdagen, og returnerte vel på tirsdag ettermiddag i 16-17-18 tiden). Jeg hadde vel et inntrykk av at trenden var i riktig retning hva angår antall reisende fra London, men det er basert på et nokså ad hoc erfaringsgrunnlag. Jeg tror imidlertid at vinterturismen til Tromsø & omegn kanskje har større potensial enn sommerturismen, og det virket som om mange kom for å stå på ski i fjellene i nord-Troms (blant annet så jeg flere ganger at biler fra Lyngen Lodge hentet folk).

Tidene som er indikert for denne runden ser imidlertid ut til å være betraktelig mindre attraktive. Ankomst London lørdag ettermiddag, og hvis det er fly fra LGW basen som skal fly opp til TOS så kan man kanskje tro at det blir avgang fra LGW på onsdag ettermiddag.

Bergern
26-10-2012, 00:43
Skjønner. Min erfaring med britenes reisemønster er pent sagt begrenset ;)
Får uansett håpe Norwegian treffer bedre denne gangen.

LN-KRF
26-10-2012, 03:23
Jaja strålende nyheter, jeg skal benytte meg av denne helt sikkert :)
Det har vel ligget i kortene en stund ;)

Frode789
26-10-2012, 12:20
Ser nå at det står avgang onsdag 21.20 og lørdag kl 13.20 fra TOS. Tidspunktene kunne vært bedre.. Skulle gitt mye for å fått den ene avgangen på søndag i steden. Og i tillegg er det på sommeren. Men håper ruten blir stående, og at den blir utvidet til å gjelde hele året. Er nok mye mer å hente på å ha ruten på vinterstid.

Dash
26-10-2012, 13:19
Hva med en direkterute f.eks TOS-LGW-LPA. Kunne det funket?

LN-MOW
26-10-2012, 14:17
Med selskapets satsing på Galtevik, vil det sikkert åpne seg muligheter for videreforbindelser.

Frode789
26-10-2012, 17:14
Da er TOS-LGW å finne på norwegian sine nettsider. TOS-LGW fra 449,- og LGW-TOS fra 566,-.

LGW-TOS onsdag avgang 16.15. Retur fra TOS 21.20.
LGW-TOS lørdag avgang 08.15. Retur fra TOS 13.20.

Og fra arkivet.. Dette sa norwegian par mnd før nedleggelsen sist:
"Han viser til at hele 81 prosent av bookingene mellom Tromsø og London skjedde via Norwegians egne nettsider, 14 prosent ble solgt via byrå og fem prosent via Hurtigruten."

Skal denne ruten være bærekraftig må Hurtigruten på banen..

Bacardi
20-03-2013, 19:05
Tromsø-Gatwick blir helårsrute.

– Vi har hatt fulle fly begge veier, og nå håper vi at flere briter velger å ta turen til Tromsø for å nyte vinteren med nordlyset og alt det har å tilby, forteller Sandaker – Nielsen.

http://www.itromso.no/nyheter/article7279891.ece

IL-2
20-03-2013, 21:39
Næ? Fant de endelig ut at Tromsø er full av nordlysgale briter om vinteren?

IL-2
20-03-2013, 21:41
Hva med en direkterute f.eks TOS-LGW-LPA. Kunne det funket?

De to destinasjonene funker tydeligvis uavhengig av hverandre fra TOS

Frode789
20-03-2013, 22:32
Tromsø-Gatwick blir helårsrute.



http://www.itromso.no/nyheter/article7279891.ece

Kom egentlig ikke som en stor bombe, men det er likevel flott nytt :)

Glenn
21-03-2013, 16:35
Den blir sikkert operert fra LGW-basen, så nå er den lønnsom. ;-)

Frode789
14-08-2013, 12:16
Ser på norwegian.no at ruten blir flydd tirsdag-lørdag fom. siste uke i oktober. (fra ons-lør nå)

Men så:
Fra 14. april neste år flyr de deg nå direkte fra Tromsø til London både på mandager og fredager.

Bra, det er MYE bedre dager. Det var visstnok også et sterkt ønske ikke bare fra publikum (naturligvis), men også hurtigruten som ønsket mer samkjørte rutetider.

http://www.nordlys.no/nyheter/article6807256.ece

IL-2
19-08-2013, 03:26
Endelig blir det ei rute man kan bruke, flott!