PDA

View Full Version : Knut Arild vil øke flyprisene


sail4fun
24-09-2004, 09:15
Nettavisen (http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article282913.ece)

Miljøvernminister Knut Arild Hareide vil ha høyere avgifter på drivstoff til fly. Han følger dermed linjen til Tyskland og Danmark.

Miljøvernminister Knut Arilv Hareide.
Foto: Departementets hjemmeside/CF-WesenbergEtter at den danske og tyske miljøvernministeren tok til orde for å la flyselskapene betale CO2-avgift, har Hareide kastet seg på bølgen.

– Jeg synes det er positivt at land i EU arbeider for løsninger som kan gjøre det mulig å innføre tiltak på CO2-utslipp fra drivstoff til bruk i internasjonal luftfart. Dette vil Norge støtte, sier Hareide til Dagsavisen.

Den danske miljøvernministeren, Connie Hedegaar, kom med skarpe utspill mot flyselskapene i Politiken.

– Det er noe helt galt i transportsektoren når flydrivstoff er fritatt for CO2-avgifter i motsetning til andre sektorer, sier Hedegaard til avisen Politiken. Hun sier at drivhuseffekten ved utslipp av CO2 i 10.000 meters høyde er tre ganger høyere enn hvis du slipper det ut på landjorda.

Den tyske miljøvernministeren, Jürgen Trittin, ønsker å samle EU mot USA i denne saken. USA fikk unntatt flydrivstoff fra Kyoto-avtalen i 1997.

EB
24-09-2004, 09:21
Duttebassen er på banen...(...eller jordet!)

DY
24-09-2004, 09:32
Alle miljøverministre er jo programforpliktet til å si at man vil:
øke drivstoffavgifter
øke flyavgifter
drive holdningsskapende arbeid
øke bevilgningene til offentlig kommunikasjon
etc

Å komem med et slikt utspill er vel noe en som sagt kan forvente, og kanskje et ikke så revolusjonerende utspill for en helt ny miljøvernminister som kanskje har en framtid i norsk politikk.

Spørsmålet er vel heller om han klarer å få med seg Stortinget på dette.

Og snart er det valg...så sammensetningen av Stortinget blir viktig - som alltid.

EB
24-09-2004, 09:41
Bare sørg for at Fru Haga ikke kommer inn på Tinget...få a tilbake til gården!

jb1
24-09-2004, 10:15
Han glemmer vel at Norges geografi er ganske annerledes enn i Tyskland og Danmark. Det er jo ikke så lett å få tog og andre transportmidler til å gå så fort i Norge, vi må fly av og til. Hvis man sammenligner Norge med Sverige er det like mange flypassasjerer innenlands i begge land og Sverige har dobbelt så stor befolkning. Norge ligger jo i tillegg avsides i Europa og vi må oftere fly enn andre når vi skal til utlandet. Uansett så må vel KRFs nye "wonderboy" si dette som miljøvernminister, han trenger jo ikke gjøre alvor av det.

TigerBlack
24-09-2004, 10:18
jeg hørte om dette på radioen på vei til jobb idag.

der var det at de skulle sette opp co2 avgiftene til alle pga gasskraftverket kom til å sende ut ganske mye co2, så da måtte de sette opp avgifter for alle som spytter ut denne gassen for å spare miljøet..


hvor tett går det an å bli da ??

DY
24-09-2004, 10:22
tydeligvis ganske så tett!!

CK
24-09-2004, 14:39
ingen overraskelse at regjeringen bringer CO2 avgift på bordet. Om det blir en avgift bør den IKKE vedtas i Norge uten at iallefall EU gjør det samme.

TigerBlack
24-09-2004, 14:44
veeel , nå er det sånn at norge ikke er medlem av EU og når det kommer til avgifter og noe som kan bringe penger i statskassa.. så er man riiiiimlig kjappe å godkjenne og iverksette..

tenk om staten gikk glipp av noen penger ?? da blirre liv vil jeg tro..

jb1
24-09-2004, 14:46
Originally posted by Scanor


veeel , nå er det sånn at norge ikke er medlem av EU og når det kommer til avgifter og noe som kan bringe penger i statskassa.. så er man riiiiimlig kjappe å godkjenne og iverksette..

tenk om staten gikk glipp av noen penger ?? da blirre liv vil jeg tro..

Men hvis avgiftene skulle komme i et direktiv fra Brüssel, må vi nok følge det p.g.a EØS, vi sier stort sett aldri nei til det. M.a.o stem ja, vi er egentlig med uten en ting å si.

TigerBlack
24-09-2004, 14:56
Det er derfor jeg mener at EØS avtalen suger *sensurert*..

Nå er jeg ingen politisk geni,men sånn jeg ser det. så gjør EØS avtalen til at vi må følge EU sine regler, betale mer i "medlemskaps kontigent" en resten av EU landene. og har så godt som INGEN av fordelene av å være medlem. Samt at vi ikke engang har stemmerett i EU..

Det er jo tettere en jeg er i skallen (å det skal godt gjøres..)

(å det var sansynligvis tidenes lureste komemntar noen har kommet med om seg selv ;)

jb1
24-09-2004, 15:00
Vi er uansett helt avhengig av EØS avtalen, så vi må pent beholde den om vi ikke melder oss inn. EØS var egentlig kun ment som et mellomstadium for kommende EU-medlemmer for å bremse utvidelsesprosessen, EU trengte mer tid, men Sverige, Finland, Østerrike og Norge torpederte den planen ved å søke medlemskap allikevel, og de stemte jo ja i de tre første landene, Norge snakker vi helst ikke om.

BU9001
24-09-2004, 17:04
Lurer på hvor mye drivhusgass den fj$tten bruker på håret sitt i året.
Slipp han heller løs på kosmetikkindustrien!

Ha en god fredag!

:)

Isbamse
27-09-2004, 10:41
Lik det eller ikke; med mindre man mener at drivhuseffekt-faren er tull; fly er ikke miljøvennlig og vi bør derfor fly mindre, og bruke andre transportformer sopm forurenser mindre - evt utvikle fly som bruker mindre drivstoff. CO2-avgift er en stimulans til dette.

At miljøavgifter ofte bare blir en skatt uten skikkelige alternativer, og at politikere ar altfor glade i penger er sant nok - men det fjerner ikke argumentet for miljøavgifter i seg selv.

CK
27-09-2004, 11:11
tildel flyselskapene CO2-kvoter, og tillat handel i kvotene. Det vil gi insentiver til å fly energiøkonomiserende og øke presset på RR, CFM og gjengen til å utvikle mer drivstoffknipne motorer. Dessuten er det en myte at flyene forurenser så forferdelig i forhold til hva de transporterer - de mest CO2-forurensende er båtene!

Isbamse
27-09-2004, 12:58
Originally posted by CK
tildel flyselskapene CO2-kvoter, og tillat handel i kvotene. Det vil gi insentiver til å fly energiøkonomiserende og øke presset på RR, CFM og gjengen til å utvikle mer drivstoffknipne motorer. Dessuten er det en myte at flyene forurenser så forferdelig i forhold til hva de transporterer - de mest CO2-forurensende er båtene!

Joda, hurtigbåtene man liker her på kysten er ikke akkurat lyd&røykløse de heller! Men en saktegående båt eller en buss bruker mindre drivstoff pr snute. Dessuten kommer det helt an på kabinfaktoren - ebn tom båt eller buss er ikke veldig miljøvennlig det heller.

Forøvrig helt enig med deg i det med kvotene.