PDA

View Full Version : Ønsker felles regionflyplasser framfor flere små


Desk pilot
03-03-2006, 16:05
Styrelederen i Avinor, Anders Talleraas, ønsker felles regionflyplasser framfor flere små. Talleraas fokuserer spesielt på at det er mange småflyplasser i Finnmark. Han poengterer imidlertid at nye felles flyplasser må komme når det er regional enighet om dette Les mer hos NRK Finnmark. (http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_troms_og_finnmark/finnmark/5527792.html)

ENGM RAMP
03-03-2006, 23:05
Hmmm, om de skal heller bygge / satse på regionale flyplasser må kanskje budsjettene innen samferdsel og da spes. VEINETT økes en del?

:up:

Farmer
04-03-2006, 11:31
Dette diskuteres heftig flere plasser, og på Helgeland håper jeg virkelig at vi kan få lagt ned Mosjøen, Sandnessjøen og Mo i Rana Lufthavn til fordel for en større flyplass som er plassert sentralt mellom disse 3 byene. Det er klart at forutsetningen er at nye veisystemer må på plass først, og nå er E6 tunnellen under Korgenfjellet ferdig. I 2007 startes mest sannsynlig bygging av en ny 12 kilometers tunnell gjennom Tovenfjellet og vips så er det mellom 35 og 45 minutter kjøring fra disse 3 byene til en ny flyplass sentralt på Helgeland. Bare så synd at ikke alle politikere klarer å se så langt.
Og får vi en ny flyplass er jeg en av de som ivrer for at vi i samme slengen kan legge ned de tre lokalsykehusene som det i dag står stor strid og lokaliseringsdebatt om i hver eneste lille budsjettrunde hvor det meldes om kutt.
Så om drømmen går i oppfyllelse har vi om 5-10 år en ny flyplass, et nytt sykehus, med felles jernbanestasjon ( bygd sammen i en byggmasse)

Mer om dette i denne tråden (http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=9693)

Redcap
04-03-2006, 14:49
Originally posted by ENGM RAMP Hmmm, om de skal heller bygge / satse på regionale flyplasser må kanskje budsjettene innen samferdsel og da spes. VEINETT økes en del? :up:
Veiene i Finnmark er forsåvidt greie nok, problemet er at fjellovergangene ofte må stenge om vinteren. Da er det greit å ha flyet som stort sett går.

Det har vært snakket mye om å ha én flyplass for vestfinnmark til erstatning for Hammerfest, Honningsvåg, Alta og Lakselv og en plass som er lansert er Skaidi som ligger mellom Hammerfest og Alta og Lakselv med ca 1 times kjøring fra alle stedene og ca 1,5 times kjøring fra Honningsvåg. Dette vil være en god idé om sommeren med midtnattsol og åpne veier mens om vinteren med kolonnekjøring og stengte veier over fjellovergangene Hatter og Sennaland vil dette være isolerende for finnmarkingene.

Samme problemet er det i østfinnmark med fjellovergangene Domen til vardø og Kongsfjord/Båtsfjordfjellet til Båtsfjord og Berlevåg.

Den flyplassen som ser mest overflødig ut i Norge må vel være Narvik hvor du har Evenes i umiddelbar nærhet(45min?)

M609
04-03-2006, 16:13
Den flyplassen som ser mest overflødig ut i Norge må vel være Narvik hvor du har Evenes i umiddelbar nærhet(45min?)

Jepp! Det er ett par bra kandidater ute i Lofoten også........