PDA

View Full Version : Piloter og bussjåfører bør sidestilles

Airwolf
03-03-2006, 10:20
Bussjåførene går til streik i neste måned om de ikke får minst 50.000 mer i lønn. De mener også at de har like mye ansvar som en pilot, som har opptil 4x høyere lønn enn bussjåførene.

Men er det riktig å sammenligne disse to yrkesgruppene? En pilot bør jo ha høyere lønn enn en bussjåfør pga utdannelsen. Men at sjåførene har like mye ansvar kan jeg være enig i.

LN-RUV
03-03-2006, 15:22
De har ikke på langt nær det samme ansvaret heller, stopper motoren på en buss så stopper bussen langs veien, og passasjerene går ut og venter på en annen buss. Kræsjer bussen så går man ut av bussen og venter på neste buss (Det har jeg opplevd, fikk ingen info fra sjåføren heller, men det kom nå ny buss etter 10-20 min)

En pilot har et mye større ansvar. Han må hele tiden være forberedt på det værste, og være sikker på at han takler situasjonene og vet hva han skal gjøre. Stopper motorene på et fly må piloten være 100% sikker på hva han skal gjøre, hvor han skal sette ned flyet, osv osv. (Nå skjer riktignok dette veldig skjeldent, men men.)
En bussjåfør sitter bare i bussen og velger hvor bussen skal kjøre, han gjør ikke stort hvis noe går galt. Skjer noe galt i et fly er alt avhengig av hva piloten velger å gjøre, gjør han/hun en feil, kan alle passasjerene stryke med...

wf145
03-03-2006, 16:08
Tåpeleg å starte ein slik diskusjon!

Ollie
03-03-2006, 16:37
LN-RUV, Har du kjørt buss?

Er selv i det yrket... Og det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Du viser til at vi bare sitter på rævva. Vel det gjør alle andre som sitter på et kontor med en PC foran seg og.
Verre med 25 Tonn og 100 passasjerer i en 10-18meter lang buss på glatta...

I rest my case.

Airwolf
03-03-2006, 16:42
Det eneste pilotene gjør er å sette på autopiloten sier bussjåførene, med fare for å fornærme pilotene tipper jeg :biggrin

En fellesnevner for begge er at passasjerene er avhengig av føreren for at ferden skal gå bra. Slikt sett har de like mye ansvar for andre mennesker, og en bussjåfør kan også ha opptil 100 passasjerer.

Forskjellen er jo at det å føre et fly er langt mer komplisert teknisk sett, derfor er det selvfølgelig riktig at en pilot skal ha en god del høyere lønn. At bussjåførene bør få mer enn 250.000 i årslønn er sikkert ingen uenig i, men å sidestille seg med piloter er nok å sette lønnskampen deres på et litt for høyt nivå ja. Men kanskje mer et lite utspill for å trekke oppmerksomhet...

Isbamse
03-03-2006, 17:06
Den gang jeg hadde enda verre togdilla enn jeg har flydilla nå ville jeg sannsynligvis klart å føre et norsk tog sikkert, jeg kjente både signalsystemet og instrumentene i toget. OG: Jeg visste at jeg kunne stanse hvis det trengtes.

Kunne neppe sagt det samme om jeg hadde satt meg foran i en smågris i dag.....
Flere knapper er det også.

Men at bussjåførere er underbetalte kan jeg være enig i. Selv om jeg med mine 300K i året også gjerne skulle hatt mer etter sju år på multiversitetet...

Dag Viking
03-03-2006, 18:07
Originally posted by captaink

Har jeg stor medlidenhet med de som ikke gadd,turde,ville,orket,hadde råd,tok seg råd,fikk lån etc.
Nei, ikke et sekund.

Det er alltid lettere å sutre i etterkant enn å faktisk ta litt sjanser i livet og gjøre det man virkelig har lyst til!

Jeg har forresten aldri hørt om en trailersjåfør som klager på at han tjener mindre enn en cargo-pilot. :lol

Airwolf
03-03-2006, 18:38
Originally posted by Dag Viking
Jeg har forresten aldri hørt om en trailersjåfør som klager på at han tjener mindre enn en cargo-pilot.

Nei hvorfor skulle han det? Vogntog-sjåfører i langtransport kan tjene mer på et år enn hva en flykaptein kan drømme om, særlig hvis de eier bilen selv og legger endel innsats i det.

Captaink: Ikke alle har som mål å bli pilot vet du. Folk flest, dvs alle som lider av flyskrekk i variende grad, kunne aldri tenkt seg det yrket. Men om bussjåførene nå får et solid lønnstillegg som de nok fortjener så er de ikke så langt unna begynnerlønna til en pilot ;)

LN-RUV
03-03-2006, 19:27
Originally posted by Ollie

LN-RUV, Har du kjørt buss?

Nei, men jeg vet at en pilot har et mye større ansvar enn en bussjåfør. Det sier seg selv.
Hva er "farligst"? Kjøre en buss i 80 km/t på en vei, eller fly i nær lydens hastighet 10 km over bakken? (Nå er likevel det å gjøre buss her i landet mye farligere enn å fly, men det krever mye mer av en pilot for å få flyet trygt frem, enn det gjør av en bussjåfør)

EDIT: Får sikkert en del reaksjoner på det, men dette er hva jeg mener, og mitt inntrykk av bussjåfører, dere kan selvfølgelig mene noe helt annet.

KAB
03-03-2006, 20:02
Nå skal jeg ikke mene stort om pilotlønningene vs. bussjåførlønningene. Men å si at en bussjåfør bare sitter og ratter og velger hvor bussen skal kjøre blir jo bare dumt. (Det var kanskje meningen?). På mange veier her til lands møter stappfulle busser andre kjøretøy (andre busser f.eks) kun med noen titalls cm klaring. Som bussjåfør har du ikke bare ansvar for egne passasjerer, men alle som ferdes langs din vei. Det er et presisjonsarbeide deluxe. Hvor mange "hattkailler", lekende barn og elger er det langs veien for et fly? Hvor mange ansatte er det i "kabinen" som kan bistå med evakuering og denslags når en buss kjører i grøfta og velter i 80 km/t? Jeg betviler ikke at piloter har masse ansvar, men kom ikke her og si at bussjåføren ikke har det. Ofte for mye ansvar i forhold til den opplæringen de har vært igjennom.

imm
03-03-2006, 20:51
Jeg synes faktisk ikke sammenligningen er helt på jordet jeg da:
Det er også en ansvarsfull jobb å ha 50 passasjerer i bussen. Og mye kan skje både i Oslos travle gater, på såpeglatte vinterveier, fjelloverganger osv. Og man har statistisk sett mye større sjans for å havne i en alvorlig ulykke med buss enn med fly.

Noen her nevnte at piloter må vite hva han skal gjøre hvis motoren stanser i 10.000 meters høyde. Og det svaret er vel å fly videre med den andre motoren og lande trygt. Det er en rutinesak for en pilot. Dette har de øvd på massevis, og skal være en uproblematisk sak. Når det er sagt, så kan selvfølgelig ting oppstå i et fly. Det skjønner jeg også. Men flyvere har som regel en sidemann til å hjelpe til i en krisesituasjon. De har tonnevis med utstyr som følger med på hva som kan gå galt. Antikollisjons varsling. Flygeledere, osv osv osv. Ingen reisemåte er tryggere enn å fly. Og det er ikke BARE på grunn av flygerne, men summen av alt.
Bussjåføren har ingen teknisk oppbacking. Han er alene på jobb. Ingen tid å tenke dersom en farlig situasjon skulle oppstå. Og ingen til å hjelpe han. Ingen varslingssystem dersom en trailer skulle komme over i feil veibane. Ingen varslingssystem dersom det kommer et snøras som tar bussen.... Det er mange ting som kan skje i en buss. Og de fortjener absolutt respekt.

Jeg vet ikke hva flyvere driver med når de flyr over atlaneren, men de har det neppe særlig travelt i forhold til sjåføren som er på veien, enten det måtte være i Oslos travle gater, på en fjellovergang, eller på Autobahn i Tyskland.

IMM

Airwolf
03-03-2006, 21:02
Originally posted by captaink
Og til deg som mener at langtransportsjafører tjener supert så må du være så langt på landet som overhodet mulig.

Blir OT, men har følgende svar..

Jeg mener ikke, jeg bekrefter. Driver faktisk i bransjen selv så dette vet jeg med sikkerhet. Det gjelder å skaffe seg direkte langsiktige avtaler med eksportører i begge retninger, stille leveringsgarantier, og ikke minst opptre som en seriøs aktør...noe polske og baltiske transportører i liten grad er. Kjører man de rette veiene og jobber effektivt kan man oppnå en betydelig fortjeneste.

LN-MOW
03-03-2006, 21:10
Hvis jeg sier jeg tror deg, lover du aa tro paa meg neste gang jeg kommer med noe fra min bransje, 'fangefly' inkludert? ;)

imm
03-03-2006, 21:14
Det er ihvertfall godt en ikke er sjømann og må ha hjelp av den tyske kystvakten.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6077326441742307086&q=Berlitz+junior+commcercial

Airwolf
03-03-2006, 22:29
Originally posted by LN-MOW
Hvis jeg sier jeg tror deg, lover du aa tro paa meg neste gang jeg kommer med noe fra min bransje, 'fangefly' inkludert? ;)

Prøver alltid å tro på fagfolk på sitt felt når de uttaler seg, skulle bare mangle. Men det kan hende at jeg ved et par tilfeller kanskje ikke har gitt nok uttrykk for det *kremt*

Forstår at LN-MOW er involvert i den hemmelige men velkjente amerikanske fangefly-bransjen, hadde jo vært fint om han kunne bekrefte overfor Norges utenriksminister at bransjen har virksomhet i landet ;)

Hr. Støre har nemlig latt seg forføre av sin amerikanske kollega, og tatt hennes opplagte svar for god fisk.

Dag Viking
03-03-2006, 23:14
Originally posted by Airwolf

Nei hvorfor skulle han det? Vogntog-sjåfører i langtransport kan tjene mer på et år enn hva en flykaptein kan drømme om, særlig hvis de eier bilen selv og legger endel innsats i det.

Og nok en gang beviser du at du ikke vet hva du prater om, eller ikke klarer å uttrykke deg.
Det går ikke an å sammenligne en bileier med en pilot. Da må du heller sammenligne en som eier fly med en som eier vogntog. I begge bransjer går det an å gjøre det bra, i begge går det an å gjøre det dårlig.
Jeg vet veldig godt hva vogntogsjåfører tjener, både de som eier bilen selv og de som kjører for andre, og den timelønna er det ikke mange kapteiner i f.eks DHL, Fed-Ex eller UPS drømmer om.:baeh

LN-BRK
04-03-2006, 03:42
Vet ikke hva det koster å utdanne seg til bussjåfør, men en pilotutdannelse koster raskt kr 500.000 - 900.000,-. Lønn skal også gjenspeile utdannelseskostnadene.

Dag Viking
04-03-2006, 04:40
Jeg betalte 20 lapper for kl2....
CPL/IR/MEI/CFI/CFII og ATPL vil jeg helst ikke regne på...

Jack
04-03-2006, 09:50
Originally posted by LN-BRK

Vet ikke hva det koster å utdanne seg til bussjåfør, men en pilotutdannelse koster raskt kr 500.000 - 900.000,-. Lønn skal også gjenspeile utdannelseskostnadene.

Da er det MANGE med høgskole og universitetsutdannelse som er no veldig underbetalt :devil

imm
04-03-2006, 10:08
Yess. Og det er vel også en del som har fått sin flygerutdannelse i militæret. Uten kostnader (for andre enn skattebetalerne), og med lønn under opplæringen.

Farmer
04-03-2006, 10:22
Jeg synes hele problemstillingen er irrelevant, da disse yrkesgruppene ikke kan sammenlignes profesjonsmessig.
Det er så store forskjeller både på utdannelse, utførelse og nødvendige personlige egenskaper at jeg klarer ikke helt å skjønne at en slik sammenligning kan skape hverken følelser eller debatt som jeg ser antydning til her.
Når det gjelder lønnsnivå bør kanskje bussjåførene være litt forsiktige med en slik sammenligning også, da lønnsutviklingen for piloter, både i Norge og andre land vel er på full fart motsatt vei av det som bussjåførene ønsker...

FBU 4EVER
04-03-2006, 14:48
Vi frakter folk og fe fra A til B.Der stopper praktisk talt enhver likhet.Arbeidsregimene er helt forskjellige.
Bussjåfører har andre problemer og bekymringer enn oss piloter,helt sikkert,og de løser dem på et like profesjonelt nivå.
Det som provoserer til stadighet er uttrykk som "luftens bussjåfører" brukt om piloter.Det brukes i en nedlatende og til dels fornærmende måte,som om bussjåfører er noe på nederste hylle her i samfunnet.Det blir nærmest en stigmatisering av en hel yrkesgruppe."Familiarity breeds contempt" heter det på nynorsk.Det kan medføre problemer for yrkesgrupper som blir tatt for gitt,lavere status og lønnsgoder,etc.Sykepleiere og lærere hører vel hjemme her.

Brann ombord er vel det man frykter mest som pilot.Skulle gitt mye for å bare kunne kjøre til siden,stanse og sleppe pax ut,men er man 300NM sør for sørspissen på Grønland eller Island i 33000 fot,så er det ikke en option.

SQ 880
04-03-2006, 15:19
Man kan være uenig i uttalelsen fra yrkestrafikk forbundet, men
at begge yrkesgruppene har ett stort ansvar er vel vanskelig å
argumentere mot.
En bussjåfør uten fagbrev som kjører turbuss, får 116 kr timen brutto.
Diett kommer riktignok i tillegg. Jeg kan ikke se at dette gjenspeiler
ansvaret man har, men desverre er det igjen markedet som bestemmer
prisen.

Airwolf
04-03-2006, 17:32
Originally posted by FBU 4EVER
Det som provoserer til stadighet er uttrykk som "luftens bussjåfører" brukt om piloter.Det brukes i en nedlatende og til dels fornærmende måte,som om bussjåfører er noe på nederste hylle her i samfunnet.

Hvorfor skulle det være nedlatende? Er vel snarere enkelte piloter som blir dypt fornærmet av å bli assosiert med en "simpel" bussjåfør. Men i prinsippet snakker vi om førere eller piloter av luftbusser og landbusser, forskjellen er at en luftbuss er en langt mer komplisert maskin og at det dermed blir naturlig at førere av disse skal ha høyere lønn.

Begge yrkesgrupper har imidlertid et like stort ansvar for sine passasjerer, og det er nok dette bussjåførene sikter til fremfor et likestilt lønnsnivå, for det blir ikke riktig. Men gapet mellom gruppene lønnsmessig på rundt 500.000 årlig bør absolutt reduseres noe.

Jeg leste i en blogg om en bakkeansatt i SAS som hadde store problemer med å takle pilotenes primadonnanykker, det at de avskyr betegnelser som luftens bussjåfører gjenspeiler seg i mye av dette. I folks øyemed bør nok pilotene huske på å ta med seg selv når de setter sine flygemaskiner ned på jorda, de er ikke lenger våre hverdagshelter men oftere vår fremste hodepine når vi skal ut å reise. Slik er realiteten kjære piloter...

Brann ombord er vel det man frykter mest som pilot.Skulle gitt mye for å bare kunne kjøre til siden,stanse og sleppe pax ut,men er man 300NM sør for sørspissen på Grønland eller Island i 33000 fot,så er det ikke en option.

Nei, men hvilken option har man egentlig ved en kraftig brann ute av kontroll? Jeg tror at det beste både piloter og pax kan gjøre er å be til høyere makter. Et eksempel på dette er Swissair MD-11 som gikk i havet utenfor Halifax pga brann. Pilotene forsøkte selvsagt å nødlande, men kunne egentlig lite gjøre eller se i en cockpit full av røyk...

Cloudius
04-03-2006, 18:02
Originally posted by SQ 880

Man kan være uenig i uttalelsen fra yrkestrafikk forbundet, men
at begge yrkesgruppene har ett stort ansvar er vel vanskelig å
argumentere mot.
En bussjåfør uten fagbrev som kjører turbuss, får 116 kr timen brutto.
Diett kommer riktignok i tillegg. Jeg kan ikke se at dette gjenspeiler
ansvaret man har, men desverre er det igjen markedet som bestemmer
prisen.

Hm, da bør de vel gå over til rutekjøring. Bedre betalt og ingen overnattinger (hvertfall i SL):spin:

Cloudius

ANX
04-03-2006, 18:31
Jaggu lærer man mye nyttig på dette forumet, gitt! Takk for info om en yrkesgruppe som man bare ser fra et passasjersete eller kjører forbi på landeveien.

Absolutt enig i at bussjåfører burde hatt bedre betalt. Anbudspolitikken gjør at når et selskap blir underbudt på en kontrakt mister sjåførene jobben og må håpe å bli ansatt fra bunnen av i det selskapet som vant (pga lavere pris - og da får de ihvertfall ikke høyere lønn, taper pensjonspoeng etc). Ansiennitet er et ord kun sas-piloter fortsatt har i sin terminologi.

Hvis utviklingen i luftfarten fortsetter, er det vel størst sjanse for at piloter nærmer seg bussjåførlønn (noen er vel der allerede). Forbrukerne vil jo ha alt nesten gratis.

Akademikerlønn er ganske patetisk, spesielt i offentlig sektor. Ikke mye snakk om å få uttelling for lang og dyr utdannelse der, nei...

Akk ja. :(

OMW
04-03-2006, 18:33
I følge Jens og særlig Kristin skal jo alle ha det likt samme hva man har utrettet i livet :mol

GFL
04-03-2006, 18:34
Originally posted by imm

Yess. Og det er vel også en del som har fått sin flygerutdannelse i militæret. Uten kostnader (for andre enn skattebetalerne), og med lønn under opplæringen.

Tja, de må tjenstegjøre i 12 år i militæret da, og ta en utdannselse på krigsskolen som varer i 3 år. Så det er tilbakebetalingen.... Og f-16 piloter har neppe råd til å betale selv.

Synes den sammenligningen blir bare teit. Hva tjener de iforhold til trikkeførere og t-banesjåfører? Jeg er enig at bussjåfører bør tjene mer, men de kan ikke sammenligne seg med piloter...

Concorde
04-03-2006, 18:37
Hvorfor skal ikke buss-sjaafoerer ogsaa tjenestegjoere 12 aar i Forsvaret som en pilot maa etter endt utdannelse?

Cloudius
04-03-2006, 18:51
Originally posted by ANX
Anbudspolitikken gjør at når et selskap blir underbudt på en kontrakt mister sjåførene jobben og må håpe å bli ansatt fra bunnen av i det selskapet som vant (pga lavere pris - og da får de ihvertfall ikke høyere lønn, taper pensjonspoeng etc). Ansiennitet er et ord kun sas-piloter fortsatt har i sin terminologi.

Dette er faktisk (hvertall i noen tilfeller) feil. Man har rett til å gå over til vinner av anbudsrunden (hvis de trenger folk, og det gjør de). Man drar med seg både lønn og pensjon. Dette gjelder hvertfall SL slik jeg har forstått det. Hele SL området har samme tariff, og man står i denne uavhengig av hvilket selskap som opererer. Man beholder altså pensjon og lønn selv om man skifter arbeidsgiver.

Forundrer meg ikke om dette er anderledes andre steder. (Tror faktisk det).

Lønnen er lav fordi hele tariffavtalen blir holdt lav. Denne er vanskelig å få økt ettersom selskapene sitter låst i relativt lange anbudskontrakter som er basert på lønnskostnadene på anbudstidspunktet.

Cloudius

ANX
04-03-2006, 19:36
Man beholder altså pensjon og lønn selv om man skifter arbeidsgiver.

Greitt. Men jeg hørte engang intervju med en bussjåfør om dette, og det ligner ikke. Der må noen fra bransjen korrigere fakta, pls.

Ikke dra inn militærpiloter, da! De er nå så jævla få at det blir totalt urealistisk.

I følge Jens og særlig Kristin skal jo alle ha det likt samme hva man har utrettet i livet

Litt misforstått, vel. De sørger ihvertfall for at velutdannede "tapere" som TILFELDIGVIS faller utenfor "rotteracet" slipper å bli tiggere. At de ikke har sans for de store bonuser som store egoer tildeler hverandre, er også forståelig fra en vanlig lønnstaker-sliters ståsted.

:love

OMW
04-03-2006, 19:57
Du liker å se på ytterlighetene.. Hva med se på de direkte konsekvensene av politikken deres. Hvilke økonomiske "incentives" ligger det i å betale seg gjennom 5-7 års høyere utdanning for å bli f.eks. lektor eller for å starte noe eget så man kan skape arbeidsplasser for landet når man ser at folk som kutter ut etter grunnskolen og begynner kjøre buss tjener like mye resten av livet?

ANX
04-03-2006, 20:36
OTW: Slik har det vært i hele mitt 50+-årige liv. Uansett partier i regjerning. Vi skal ganske langt tilbake før hjernetrim ga uttelling i kronasje.

(Og ja - BTW - jeg liker å sette ting på spissen. Noe feil med det, eller? :pissed)

Du må lide av korttidshukommelse eller ung alder. No offence. :love

Landets nære historie er vel ikke et prioritert fag på den skole som faktisk sosialistene ødela allerede på 70-tallet. På det området liker jeg dem IKKE!

Men alternativet med "each man for his own" har vi sett resultatet av i junaiten. Litt tragikomisk å lese intervju i Dagblad-magasinet for en stund siden med arbeidsledige sørstatsboere som ihvertfall skulle stemme på GWB fordi de ikke ville ha høyere skatter. Ehh - når man ikke har en inntekt å betale skatt av, så ???

Men la oss nå ikke gå for lang OT, pls. Politikk bør ha egen tråd. :)

OMW
04-03-2006, 21:28
Ja enig, skal ikke dra dette mer ut på viddene.
Avslutningsvis: Ja jeg er ung, ikke noe spesiell parti-tilhenger, og vil IKKE ha amerikanske tilstander lik de du henviser til. Og nei, ikke noe galt med å sette ting på spissen. Gjør det sjæl :up:

LN-MOW
04-03-2006, 22:18
... tror denne traaden er dratt langt nok naa ....