PDA

View Full Version : Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi

Dash
12-10-2012, 10:32
Ifølge takeoff.dk kommer SAS med en ny strategi som man ikke har sett maken til i SAS sin historie. Dette er diskutert i denne tråden her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=109859

Jeg oppretter denne tråden for at folk skal komme med innspill om hva de TROR kommer til å skje... Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0? Tenker det er greit at dette har en egen tråd, slik at hovedtråden blir litt ryddigere, og de faktiske titak kan diskuteres. Vist moderatoerne synes dette er en dårlig ide, så står de fritt til og slette tråden, eller flytte den der de føler for. Jeg lover, jeg blir ikke sint ;)

For min del så håper jeg noen av de konkrete tiltakene blir dette:
- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over
- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon
- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
- En rekke nye ruter lanseres
- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....

Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.

Hickok
12-10-2012, 10:47
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.

Fly med oss
12-10-2012, 11:29
Jeg tipper Economy Extra el. Business forsvinner, så det bare gjenstår to serviceklasser.

Piper
12-10-2012, 11:39
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.

Dash
12-10-2012, 11:55
Tjener SAS penger på langrutene sine? Tenker på flyrutene med 330 og 340. Leser at de kuttet til Bangkok på grunn av dårlig lønnsomhet selv med nesten fulle fly. Flyflåten er jo liten og problemer oppstår fort ved snag. Hvordan hadde det virket for SAS å kvittet seg med de flyene og alt som hører til?
Hvis de hadde inngått avtaler med andre selskaper om gjennomgående billetter så kunne kundene kjøpt tur til samme betingelser som nå, bare at andre flyr rutene.
SAS hadde spart masse administrasjon og penger. Så kunne de heller konsentrert seg om resten av flyflåten som det er større muligheter for å tjene penger på.

At de taper penger på ruten til BKK, betyr ikke at de ikke tjener penger på andre IC ruter. Grunnen til at de taper penger på BKK er at det nesten kun er fritidsreisende, så få passasjer i business class på den ruten. Dessuten så trengs det opp mot 2 maskiner daglig for å betjene ruten... SAS har jo startet opp igjen OSL-EWR og CPH-PVG med begrunnelse i at kostnadsnået på IC ruter nå er mye lavere enn før. Noe som gjør rutene lønnsomme.

Jeg ser heller at SAS går til innkjøp av airbus 350 gjennom en emisjon. Og at de kjøper mellom 15 og 20 stk. Det vil dra ned enhetskostnaden.

Piper
12-10-2012, 12:12
Men tjener de penger på IC?
Totalt sett taper SAS penger og jeg har fått inntrykk av at IC flåten koster mer enn den smaker (tjener).
Om de kjøper 15 - 20 Airbus 350 eller noe er det ingen automatikk i at de vil gå med overskudd av den grunn. De flyene må kjempe om passasjerer med selskaper med mindre kostnader enn SAS.

Hickok
12-10-2012, 12:15
A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.

Someone
12-10-2012, 12:17
A350 blir for stor for SAS. Jeg tror ikke det er smart å kjøpe inn disse. B787-8 hadde passet bedre.

Ifølge SAS er 787-8 for liten

Hickok
12-10-2012, 12:20
Ifølge SAS er 787-8 for liten

Skal de bare pakke økonomiseter i disse flyene, da? De klarer ikke å selge tilstrekkelig med C-seter til de flyene de har i dag, og de er vel på størrelse med A350-800.

Commuter
12-10-2012, 12:20
Det som i hvert fall kommer, er at alt prises. Slutt på gratis frokost, bagasje, kaffe/te, setevalg osv. I tillegg kommer kredittkortgebyr på nytt.

Litt friskere tips er nedleggelse av Eurobonus og utmelding av *A. Det spisses maks mot en LCC modell, der lave kostnader er det eneste saliggjørende. Når ansatte etter hvert begynner å pensjoneres for fullt, så vil disse bli erstattet med innleid arbeidskraft.

Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.

Hickok
12-10-2012, 12:31
Har mer tro på forslag en enn forslag to.. Jeg har ingen tro på at SAS vil ha anledning til å spare seg ned på samme kostnadsnivå som DY/Ryanair.

Jeg gjetter at det blir rå forhandling med de ansatte, salg av de få elementene som er igjen (SGH) og vage løfter om produktforbedringer som kan øke inntjeningen.
Er ellers enig med deg at dette mest sannsynlig vil være slutten på 0,- posisjoneringen deres.

Jeg tror du er inne på noe her. Utover dette blir jeg ikke overrasket om de blir enda råere på mersalg etter amerikansk modell. Attraktive seter koster mer (kanskje til og med dyrere med gang/vindu kontra midt), salg av tilgang til lounger og fasttrack, mer salg ombord osv.

jjessen
12-10-2012, 12:34
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....

Superhai
12-10-2012, 12:42
Blir 4excellence kraftig akslerert, kastet på dør? Ser vi Core SAS 2.0?

Hva med CoreExcellence...

- Ny hjemmeside med bedre funksjonalitet for å få ned antall kundehenvendelser per telefon
Drøm videre...

- App lanseres med samme begrunnelse som punktet over

Man kan jo håpe

- Kundeservice tas in-house igjen, gjerne etter modell etter WIAS. God kundeservice er viktig og lange telefonkøer må unngås.
Skjer neppe

- Ny langsiktig flåtestrategi: Bestillinger på Airbus 350, Airbus 320 NEO(allerede bekreftet) og CSeries skal inn. Boeing fases ut. Dette støttes selvsagt av en emisjon

Strategi sikkert... men særdeles langsiktig, uten vesentlige bestillinger foreløpig. Emisjon. nei.

- Blue1 innlemes fullstendig i SAS
Mulig
- En rekke nye ruter lanseres
Det blir det nok, men med dagens matriell, så noen kommer og noen går

- Det kuttes kraftig i administrasjon, der bl.a SAS-IT outsources
SAS-IT er da outsourcet for lenge siden, de funksjonene som er har kun formål og være bindeledd til CSC (at disse funksjonene vokser fordi det viste seg at oursourcing var dyrere enn ventet bør vel også være en vekker for ledelsen)

- CPH styrkes som hub, gjennom flere direkteruter til skandinavisk, polske og tyske byer...
Tja

- Alle flighter skal betjenes med minimum antall crew....

Sannsynlig

Kort oppsumert: 4excellence består, men kostnadskuttene blir større enn først planlagt.
Det er vel ingen overraskelse.

Jeg tror det kommer mange høytflyvende planer, som sikkert hørtes fine ut i styrerommet, men faller pladask etter at realitetssjekken slår til. Men etter at markedsavdelingen har rukket å sende pressemeldingene.

Dash
12-10-2012, 12:45
Man kan spekulere masse men jeg mener jo at SAS i grunn og bunn bare kan lykkes med EN generisk hovedstrategi:

Niche => Funker bra for Widerøe.
Cost Leadership => Den posisjonen har Norwegian i det skandinaviske markedet og SAS klarer aldri å rokke på det.

Da gjenstår det kun "differentiation".

SAS må fokusere knallhardt på forretningsreisende som er villig til å betale litt mer for et bedre produkt og supplere med leisure markedet. Dessverre har SAS produkt de siste årene bare blitt dårligere og dårligere. Så ny "excellence" må til men har ikke sett så mye til det enda.

Flyparken byttes jo også ut nå med større og mere effektive fly så SAS har en gylden mulighet nå for å tilpasse produksjonen til et nivå man tjener penger på. Med flere seter per fly vil man jo ha behov for mindre antall flyvninger på "melkerutene" og kunne redusere en del på personalsiden.

Venter med spenning på hva de kommer med denne gang....

enig med analysen din, men uenig med konklusjonen. Det SAS trenger er ikke større fly. De trenger mindre fly. Derfor håper jeg på C-Series. Skal de klare å ta ut en premium i forhold til konkurrenter, så er frekvenser det aller viktigste på korte hopp i Norden. Det oppnår man ikke med store fly. Derfor tror jeg C-series er mer passende.

SQ 777
12-10-2012, 15:29
Ja, ja slike nyheter får også folk til ikke å booke et stykke inn i framtiden, i hvertfall utenriks.... Man vet ikke hvilket produkt en får levert på avreisedagen.

Angrer selv på en SK tur til Roma i slutten av april 2013... Ga dem en sjanse siden de droppet 25%. Hvem vet om den mikropoeng kommer raskt tilbake....:angry:

Star Flyer
12-10-2012, 17:52
Når DY har 787, blir det hvertfall ekstra spennende for SK å få A350... da de har to ulike flytyper på LH :)

Fly med oss
12-10-2012, 17:57

Ja, jeg blir ikke overrasket dersom CPH blir eneste by med longhaul.

Fredrik74
12-10-2012, 20:31
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

http://www.businessclass.se/ovrigt/6347-allmaenna-ryktestraden.html#post73551

Chriscross
12-10-2012, 20:48
Går man in på blue1.se eller blue1.no blir man omdirigerad till SAS sida. Är det nytt och betyder det något?

I augusti skrev användaren Palazzi på Businessclass.se att han hört att långlinjerna och medellånga linjerna ska vara kvar i SAS medan resten flyttas till Blue1. Hänger det ihop?

Det virker jo ikke usanssynlig om en ser hva de andre i Europa har gjort. Tenk om resten av samfunnet hadde vært gjennomsamme mølla som sk de siste årene. Sk flyr jo stort sett like mange som tidligere selv om de vel nå snart må ha halvert kostnadene de hadde i 2000.

sk931
12-10-2012, 20:50

"NEJ DET HÆNGER INTE IHOP..."
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole

Fly med oss
12-10-2012, 20:57
Stop dog med at spekulere og vent med diverse kommentarer til udspillet ER kommet....Det er jo de rene gætterier fra alle...Der er ingen der ved noget som helst, og slet ikke os som er i koncernen....Vi er lige så uvidende som alle
de "self-made" CEO`s der mener at vide noget...som de har hørt på et toilet eller andre bizare steder...
Hilsen Ole

Ifølge artiklene som er publisert i dag, så har regjeringene i Norge, Sverige og Danmark godkjent spareplanene. Meg bekjent er ikke dette noe som har skjedd før, og derfor er det i det minste grunn til å forvente noe større enn det som har skjedd de siste årene.

Hickok
12-10-2012, 21:03
Det er da ingen som vet noe. Det står jo i overskriften, nemlig spekulasjoner. Det burde da være tillatt å spekulere på et nettforum?

Dash
12-10-2012, 21:09
Hilsen Ole

Tråden heter jo nettop "Spekulasjoner rundt SAS sin nye strategi". At det oppstår spekulasjoner, gjettninger ol er ikke til å unngå. SAS er et selskap alle har en mening om. Derfor syns jeg det er passende og ha en egen tråd til det. Slik at reelle fakta kan diskuteres i den mer seriøse tråden. Det er da ingen i SAS som vet noe, som kommer til å lekke noe her. Og det som blir postet her må tas for det det er, nemelig spekulasjoner. At folk har et brennende engasjement for SAS er i bunn og grunn positivt for SAS.

Et scenario der Blue1 overtar en del av rutene til SAS er da ikke utenkelig. De har lavere lønnskostnader og kan dermed drive mer lønnsomt enn morselskapet. Men som sagt, det er spekulasjoner.

FlyHi
12-10-2012, 21:13
Nu skal vi lige huske på at ALLE disse historier er bygget på antagelser/rygter/gætterier fra EN journalist på ET medie og så ellers bare er blevet gentaget igen og igen i andre medier.

Ingen tvivl om at der er gang i et eller andet. Det har ihvertfald mindst en fagforening bekræftet, men ellers er det INTET bekræftet eller officielt.

Faktum er:

SAS ønsker større besparelser og der forhandles med fagforeninger om dette. Men p.t. er der en overenskomst som begge parter er forpligtet til at overholde, så det kræver at man bliver enige, hvis der skal ske ændringer. Fagforeningerne har til gengæld sagt at de vil se på mulighederne og går konstruktivt ind i en snak med SAS om yderligere besparelser/effektiviseringer.

Alt andet er rygter og gætterier... Muligvis der er hold i noget af det - muligvis ikke - det vil tiden vise.

sail4fun
12-10-2012, 21:26
Her er det mye fantasi på en Fredag kveld, skål kosmonauter sier jeg...

Dag Viking
12-10-2012, 22:55

Noen operasjonell begrunnelse bak dette? Støtter dagens operasjoner en slik flåte? Eller er det en våt spotterdrøm for å få litt forskjell fra DY's 737?

Dash
12-10-2012, 23:23
Noen operasjonell begrunnelse bak dette? Støtter dagens operasjoner en slik flåte? Eller er det en våt spotterdrøm for å få litt forskjell fra DY's 737?

Hehe. Jeg er nok ikke noen spotter. Så har en begrunnelse for flyene ja.

SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader.

Men det er også behov for større fly i størrelsesorden 170-200 seter for å ta unna ruter som har veldig stort passasjergrunnlag. Ettersom SAS alt har lagt inn bestilling på neo, så er vel det alt bestemt.

Når det gjelder langdistanseflyene så kan sikkert 787 også være i passe størrelse, men SAS har jo sagt at da må Boeing lansere 787-10 først. Og det har de ikke gjort. A350 er et fint fly i rett størrelse. Men om det blir 787 så skal ikke jeg klage.

Someone
12-10-2012, 23:42
Men det er også behov for større fly i størrelsesorden 170-200 seter for å ta unna ruter som har veldig stort passasjergrunnlag.

Hvilket trengs på mange av innenriksavgangene og innen Skandinavia da flyene her ofte er fulle, og det med høyt betalende passasjerer

geha
12-10-2012, 23:48
Her snakkes det om flyinvesteringer i mangemilliardersklassen for et flyselskap uten egenkapital og med majoritetseiere som har gjort det klart de helst vil selge, og ihvertfall ikke spytte inn nye milliarder i egenkapital i selskapet.....dream on!

Dash
12-10-2012, 23:55
Hvilket trengs på mange av innenriksavgangene og innen Skandinavia da flyene her ofte er fulle, og det med høyt betalende passasjerer

Nå har jeg ikke sagt noe om antall av hver type. Men jeg tro at SAS i fremtiden vil trenge fly i 3 kategortier:
Kat1: 110-130 seter
Kat2: 170-200 seter
Kat3: 250-280 seter

Med 30 a320neo bestillt og 11 i opsjoner så burde dette være nok til å dekke antall fly i kategori 2. Kategori1 tror jeg vil bli viktig i fremtiden for å holde oppe frekvenser. Men det krever selvsagt at Bombarider holder det de lover med driftskostnader på CSeries. i dagens flåte har vel ikke akkurat 736 vært noen suksess.

Så er der jo en kategori i 50-90 seters klassen. Men dette tro jeg er best Widerøe tar seg av.

Dash
12-10-2012, 23:59
Her snakkes det om flyinvesteringer i mangemilliardersklassen for et flyselskap uten egenkapital og med majoritetseiere som har gjort det klart de helst vil selge, og ihvertfall ikke spytte inn nye milliarder i egenkapital i selskapet.....dream on!

Dette er jo en veldig langsiktig strategi da. Ingen av flyene er jo leveringsklare i morgen. Og SAS er helt nøtt til å få opp egenkaitalen for å overleve. En emisjon er ikke utenkelig. Og da kan en like gjerne bruke pengene på fly....

Dag Viking
13-10-2012, 00:12
SAS sitt største marked er korte ruter i Skandinavia. Dette er ruter der mange forretningsreisende reiser frem og tilbake i møter, konferanser ol. Uten at jeg vet, så vil jeg tro dette er trafikk som vil gå ned. Mange bedrifter har alt gått over til videokonderanser, men mange flere vil komme etter. Veier og jernbane vil ta opp større andel av reisende mellom byer etterhvert som infrastukturen i Norge bedres. Noe som er viktig for forretningsreisende er hyppige frekvenser. Det er helt essensielt for å klare å ta betalt for en ekstra permium. Går SAS for større fly, så vil de enten fly rundt med lav kabinfaktor eller så må de senke yielden for å fylle flyene. CSeries vil jeg tro er en passende størrelse med 110-130 seter. Dessuten så har det en de en 2-3 setekonfigurasjon som passer forretningsreisende. Holder kanadierne det de lover, så vil dette flyet være overlegne andre fly i samme størrelse med tanke på driftskostnader.

C-series er en vurdering jeg er enig i, men NEO er noe helt annet.
Hvor stor del av SAS sin RPK kommer av temmelig korte ruter? OSL-BGO/TRD/SVG/ARN/CPH f.eks.? Dette er alle blandt Europas mest trafikkerte ruter i dag. At dette skal gå vesentlig ned tror jeg er en utopi. SAS har i dag nesten like mange daglige avganger på disse rutene som før DY kom på banen for ganske mange år siden.
Hvorfor velge NEO når dette er en flytype som først og fremst er planlagt å være overlegen på 1000+km lange flighter?

Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at SAS IC forsvinner.

EHBK
13-10-2012, 00:53
I en tråd som heter spekulasjoner på et diskusjonsforum tillater jeg meg til å diskutere nettop spekulasjoner. Har på følelsen om at store forandringer er på gang, ikke bare flere og større kostnadskutt i samme spor som tidligere. Tror det er mer drastisk enn det.

Ryktene om å flytte produksjon over til Blue1, for å muliggjøre en enda lavere kostnadsbase, er således interessante.

Tror jeg dette er noe SAS-ledelsen egentlig ønsker? Nei. Men saken er den at SAS har under et år på seg før pensjonsforpliktelsene blir regnskapsført, og man mangler 12 milliarder kroner. Hvis ikke noe drastisk skjer, så har SAS negativ egenkapital om under ett år, og er teknisk konkurs.

Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne.

1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering.

2 SAS går konkurs, enkelt og greit.

3 Emisjon. Selv om det er lite støtte for dette nå, kan fasiten fort bli en annen hvis det eneste alternativet er konkurs. En SAS-konkurs vil gå hardt ut over ARN, være katastrofal for CPH og føre til at halve Norge er uten flytilbud hvis WF går med i dragsuget. I en slik situasjon kan det godt tenkes at regjeringene konkluderer at emisjon er det minste av to onder, og blir med på en 'siste' emisjon. Kan vel også tenkes at Wallenberg er positiv hvis alternativet er å miste hele investeringen.

Sånn sett tror jeg et salg av SGH er livsnødvendig i forsøket på å unngå denne situasjonen. Ikke fordi det nødvendigvis vil gi så mye cash, men fordi det forhåpentligvis vil bety at SAS kvitter seg med en betydelig andel av pensjonsforpliktelsene.

At det skal komme noen reddende engel og kjøpe hele SAS på nåværende tidspunkt virker lite sannsynlig, er ikke mange aktører som kan eller er villige til å hive inn 12 milliarder i egenkapital. Etter en vellykket restrukturering derimot...

Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-)

Dash
13-10-2012, 02:58
Spekulasjoner om storkjøp av nye fly all den tid man mangler 12 milliarder for å kunne overleve dropper jeg dog ;-)

Mulig du har rett, vi får egentlig bare vente å se.

Men vist det blir foretatt en emisjon i SAS, så vil jeg si at det er ganske naturlig at pengene brukes til nye fly. Og en emisjon for å kjøpe fly, ikke dekke drift, kan være mer spiselig for politikerne. Spesielt vist man kan gjøre det så konkret at emisjonen knyttes opp mot en spesifikk ordre.... Grunnnen til emisjon er jo ikke et cash problem, så påfyll av cash menr jeg MÅ brukes på nye fly....

Skuggenheimer
13-10-2012, 06:04
Wallenberg familien har vel hatt bedre investments en i SAS - tenker bla. på Skandia banken og SEB. Tror ikke de er veldig villige til å kaste flere milliarder i SAS. Her blir det etterhvert en kamp i storpolitikkens lys hvor den rødgrønne regjeringen i Norge ikke vil spytte mer penger inn i et så og si teknisk konkurs selskap(etter at pensjonsforpliktelsene endelig skal vises via regnskap - ca 10 - 12 MRD SEK). For ikke å tenke på all motstand en slik "doping" av et selskap uten god eierstruktur/fagforeningskaos vil møte ihvertfall i den norske befolkning, så lenge vi har et bærekraftig alternativ som står helt på egne ben.

Mon tro hva som skjer hvisomattedersom selskapet går konk - opprettholdes da pensjonsforpliktelsene fra det offentlige?

Tror på sikt at SAS er bærekraftig i egenskap av eget produkt men med helt andre betingelser for ansatte en idag(fra ledelse til yngste kabinansatt) Mulig konkurs er riktig vei å gå for å gjenoppstå i annen form og med mer dynamisk eier- og fagforeningsstruktur(for komplisert å iverksette tiltak). Jeg tror Air Berlin er en hovedutfordrer som står klar til å overta og derav håper jeg SAS klarer brasene..

Commuter
13-10-2012, 08:22
Når det gjelder 350 er jeg heller ikke enig. Jeg tror at hvis SAS skal ha en IC-divisjon, så bør de opp på 20 fly. 20x350 er det små sjanser for, det er ikke mange nok ruter som støtter dette. 20x787 er vel også ganske usannsynlig, så jeg tipper en cent eller to på at SAS IC forsvinner.

Hvor mye feed vil SAS miste ved å legge ned IC? Mistenker at mye av trafikken inn og ut av CPH er feed til IC, og dette kan være mer enn nok til å la IC overleve.

Hvis det går så langt har man bare tre valg i mine øyne.
1 Man restrukturerer og overfører de levedyktige delene over i 'Nye SAS', mest sannsynlig bygd videre på Widerøe eller Blue1 AOC, eller en kombo. Pensjonsforpliktelser og gjeld blir igjen i gamle SAS, som avlives, noe ala Alitalia sin restrukturering.

2 SAS går konkurs, enkelt og greit.

3 Emisjon.

Skal ikke se bort fra at det er noe så radikalt som kommer.. Jeg forventer i utgangspunktet bare en ny Core eller 4Excellence med økte ambisjoner, men som nevnt tidligere i tråden understreker de at de tre regjeringene har gitt grønt lys. Dette kan tyde på større endringer enn jeg selv tror.
Konkurs skulle jeg tro var lite sannsynlig, men en større strukturell endring kan vel raskt være nødvendig.

Alt i alt er det spennende å ha 150k bundet opp i årskort hos SAS akkurat nå!

Someone
13-10-2012, 08:33
Skuggenheimer: Nå eier vel Wallenberg og endel av SAS andre investorer endel av flyene til SAS, så er ikke sikkert investeringen er så dårlig

HenrikP: Pga leasing og andre finansieringsformer så er ikke en emisjon nødvendig for å fornye flyparken....hvilket uansett SAS er i en prosess å gjøre, så ser ikke poenget med å fokusere på det. SAS sine problemer må løses lenge før de kan få de flyene du snakker om

Basse-HAU
13-10-2012, 15:13
Tror nok at om kostnadsnivå i SAS skal ned, så blir nok en del ruter overflyttet til eksisterende datterselskap eller nye blir opprettet. Dette er nok, dessverre, veien SAS må gå, i tillegg til oppsigelser og outsourcing av tjenester, om de skal klare å konkurrere mot dagens og morgendagens konkurrenter.
De må også tydeliggjøre hvilket selskap de er, er de LCC eller ett fullverdig service selskap. Håper selv på det siste.

Tror ikke det blir så mye billigere å kjøpe nye C-serien, enn å bruke opp de gamle 736, om de ikke klarer å få en god rabatt.

Lamox
13-10-2012, 17:36
Nå har jeg ikke sagt noe om antall av hver type. Men jeg tro at SAS i fremtiden vil trenge fly i 3 kategortier:
Kat1: 110-130 seter
Kat2: 170-200 seter
Kat3: 250-280 seter

Med 30 a320neo bestillt og 11 i opsjoner så burde dette være nok til å dekke antall fly i kategori 2. Kategori1 tror jeg vil bli viktig i fremtiden for å holde oppe frekvenser. Men det krever selvsagt at Bombarider holder det de lover med driftskostnader på CSeries. i dagens flåte har vel ikke akkurat 736 vært noen suksess.

Så er der jo en kategori i 50-90 seters klassen. Men dette tro jeg er best Widerøe tar seg av.

Blue 1 overtar all short haul, og så skulle de la WF ta seg av 50-90 seters klassen, til over det doble av lønnskostnadene i Blue1...? Det hadde virkelig vært å snu ting på hodet!

TRjumper
13-10-2012, 21:28
Lamox, er det sådan at lønomkostninger er en del af det samlede regnestykke, og at en turboprop med en "dyr" besætning stadig kan være billigere end en MD80 lookalike med "billige" finner? Er ikke så god til matematik og hurtige kommentarer så undskyld hvis spørgsmålet er helt hen i vejret....

LN-VLE
13-10-2012, 21:38
Så at dagens Finansavisen hadde en dobbelside om dette. Der ba Wikestad om hjelp fra Høyere makter, i praksis betyr vel det politikerne.

Bakgrunnen var at SAS skulle flytte 150 stillinger fra Fornebu til Arlanda. I tillegg skulle administrasjonen reduseres med ca. 30 prosent, tror jeg det var. Hensikten med flyttingen var å samle funksjoner.
Det er kanskje noe i det dersom myndighetene har gitt sin tilslutning til den nye spareplanen.

Vidar

Lamox
14-10-2012, 05:19
Lamox, er det sådan at lønomkostninger er en del af det samlede regnestykke, og at en turboprop med en "dyr" besætning stadig kan være billigere end en MD80 lookalike med "billige" finner? Er ikke så god til matematik og hurtige kommentarer så undskyld hvis spørgsmålet er helt hen i vejret....

Det kan den nok, men en enda billigere besetning vil jo gjøre det enda billigere - noe a la DAT eller det nye Cimber, som ligger langt lavere enn Blue1 igjen. Tror ikke SAS i disse tider prøver å finne så dyre besetninger som mulig...

robertaas
14-10-2012, 08:57
Siden vi holder på med spekulasjoner: Ryanair kjøper.... eh.. overtar SAS gratis. Det kunne det blitt mye underholdning av. :-)

TRjumper
14-10-2012, 21:15
men en enda billigere besetning vil jo gjøre det enda billigere - noe a la DAT eller det nye Cimber, som ligger langt lavere enn Blue1 igjen.

Så alle tiders løsning for det statsejede SAS er altså at leje andre aktører, nogen med de ringeste medarbejderforhold i Danmark, for herved at spare en hel masse penge? Hvor stor en del af omkostningerne til en flyvetime udgøres af løn? I øvrigt, hvorfor så ikke bare lukke den operationelle afdeling og hyre nogle østeuropæere eller Norwegian til at gøre arbejdet(der er måske ikke den store forskel på de 2 længere...)

Lamox
15-10-2012, 03:08
Så alle tiders løsning for det statsejede SAS er altså at leje andre aktører, nogen med de ringeste medarbejderforhold i Danmark, for herved at spare en hel masse penge? Hvor stor en del af omkostningerne til en flyvetime udgøres af løn? I øvrigt, hvorfor så ikke bare lukke den operationelle afdeling og hyre nogle østeuropæere eller Norwegian til at gøre arbejdet(der er måske ikke den store forskel på de 2 længere...)

Såvidt jeg husker ca 18% (men er ikke helt sikker, så ikke arrester meg på tallet), men selvfølgelig avhengig av lønnsnivået. "Problemet" er imidlertid at disse 18 prosentene er blant de få kostnadene som et flyselskap kan gjøre noe med; Fuel pris, leasing kostnad, renter, husleie, avgifter etc etc er rimelig konstant, og da blir det mye fokus på områder hvor et selskap KAN gjøre noe med kostnaden.

Og; jo mindre flyene er jo større andel utgjør jo pilotlønningene av den totale crewkostnaden på et fly; Et longhaul fly med 250-350 pax har samme antall piloter som en 37-seters DH8-100 (innenfor ca 10 timer blocktid), men har 10-12 ganger så mange i kabinen.

De "gamle" selskapene har vel generelt holdt seg borte fra de mest ekstreme formene for ansettelsesvilkår blant sine egne ansatte, men når det gjelder disses innleie av underleverandører med mindre fly så finnes det nok mye rart. Men om selskapet er 51, 25 eller 0% statseid tror jeg ikke har all verden å si.

Og dette skriver jeg ikke fordi jeg liker det - det er bare sånn det har blitt...

Fredrik74
17-10-2012, 14:03
Nu har pressreleasen om Blue1 kommit. De övergår till att vara produktionsbolag åt SAS. Vi får se om det betyder nya linjer.

branserud
19-10-2012, 08:16
Spørsmålet er om man gjør som Lufthansa, flytter fly og mannskap over til Blue1 eller om man kommer til å true med det for å få fagforeningene med på økt produktsjon/lønnesenkning..?

Dash
19-10-2012, 17:22
Sakset fra WIKI:
On 26 March 2012, Blue1 changed hub from Helsinki-Vantaa to Copenhagen Airport. Although Helsinki-Vantaa is still the largest airport to operate from.

Stemmer dette at Blue1 sin hub er CPH, underforstått at ansatte og fly har base på CPH?

Lamox
19-10-2012, 21:23
Sakset fra WIKI:
On 26 March 2012, Blue1 changed hub from Helsinki-Vantaa to Copenhagen Airport. Although Helsinki-Vantaa is still the largest airport to operate from.

Stemmer dette at Blue1 sin hub er CPH, underforstått at ansatte og fly har base på CPH?

Hvor ansatte og fly har base har vel ikke noe med hvilken hub de feeder inn til? Blue1 sin base er fremdeles HEL.

Meningen med ditt utklipp er vel rett og slett at de begynte å feede inn til CPH i.s.o HEL.

Dash
22-10-2012, 14:08
http://res.se/blogg/richardsflygtankar/2012/10/22/chockbesparingar-i-sas/

RICHARD BJÖRNELID mener selvsagt noe om dette....