PDA

View Full Version : Bilder av tyske flyvrak


LN-SSL
01-03-2006, 01:20
I kveld kom det en kollega innom på jobb og sa at han hadde rydda litt i noen gamle esker. Der fant han noen s/v-bilder av havarerte fly: Me109, Ju88, He111 og Gladiator.
Bildene er laget på Agfa Lupex og Agfa Brovira fotopapir, og siden det på motivene er flere tyske soldater til stede, er det vel sannsynlig at fotograferingen er gjort av en tysker...
Jeg lurer litt på om noen kan være behjelpelig med å finne ut av hvilken staffel denne Messerschmitten kommer fra? Har bare våpenskjold og flosshatt på skroget å gå etter, samt denne kombinasjonen bak på flykroppen: 3 + -

LN-SSL
01-03-2006, 01:21
Og her, fra en annen vinkel...

LN-SSL
01-03-2006, 01:24
Dere kan jo få se de andre bildene også, og starter med Ju-88...., hvor fotografen desverre ikke har vært så opptatt av å få med bokstavkoder. De to første ser ut til å være 4B eller 4P...

LN-SSL
01-03-2006, 01:25
He-111...

LN-SSL
01-03-2006, 01:27
Gloster Gladiator... (For det kan vel umulig være Hurricane? Synes vegetasjon likner litt på Lesjatraktene jeg da).

LN-SSL
01-03-2006, 01:30
Og til slutt et bilde fra det som sannsynligvis må være en flystasjon. Skulle vært morro å finne ut av hvilke vrak disse bildene viser og hvor de er tatt....

LN-SSL
01-03-2006, 13:21
Etter å ha sett gjennom en del resurssider for Luftwaffe, tror jeg at jeg har funnet ut litt om bilde nr. 3, Ju-88. Har studert originalbildet med gullsmedlupe, og tror reg. er 4B+MH. I så fall tilhørte flyet Wekusta 3 (Wettererkundungsstaffel), som var forlagt på Sola og Øysand i 1944. Finner ut at denne staffelen da hadde to mulige vrak: 11.10.44 sør for Stavanger og 26.12.44 ved Øysand.
Innspill både for dette vraket og de andre mottas med takk!:)

ENKB
01-03-2006, 13:33
ME-109 er fra 5 staffel II/JG77 fly nr 3 fra gruppe 2. 5 staffel var hovedsakelig oppsatt med veteraner fra Condorlegionen.

Tapsliste i Norge:

12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 %
12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 %
12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 %
12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 %
12.04.1940 Bf 109 E Crash due to Combat West of Kristiansand 100 %
23.04.1940 Bf 109 E Crash during landing Kjevik 70 %
03.06.1940 Bf 109 E1 Emergency landing Fornebu 100 %
22.06.1940 Bf 109 E1 Crash into mountain Flekkefjord 100 %
27.06.1940 Bf 109 E Airbattle South of Stavanger 10 %
09.07.1940 Bf 109 E Airbattle NW of Stavanger 100 %
13.09.1940 Bf 109 E4 Hit on runaway Værnes 100 %
16.09.1940 Bf 109 E4 Accident during landing Værnes 90 %
12.10.1940 Bf 109 E1 Accident during landing, Killed Sola 100 %
27.10.1940 Bf 109 E4 Accident during landing Hitra 20 %
27.10.1940 Bf 109 E1 Accident during landing Hitra 20 %

LN-SSL
01-03-2006, 13:42
5 staffel II/JG77 fly nr 3 fra gruppe 2.

Heeeey...., der våkna'n ja!:up:

Går selvsagt ut fra at dine antagelser og vel så det, stemmer med emblemene da?

Edit: Fant ut selv at flosshatten stemmer iallefall...

ENKB
01-03-2006, 20:05
Ørnen over blått hav er II/JG77 og flosshatten er Staffel 5, Nr 3 betyr nr 3 og - etter + betyr gruppe 2.

vingtor
01-03-2006, 21:07
"Gladiatoren" er nok en Hurricane. Se bare på tykkelsen på vingen.

Videre kan vi se rød-hvit-blå striper på halefinnen, noe som ble innført med virkning fra 1. mai 1940, men som ikke rakk å bli påmalt Gladiatorene under felttoget i Sør-Norge.

Nils

ENKB
01-03-2006, 23:22
Vil nok også stemme på Hurricane.
HE-111'en er ... tysk.. :p

LN-KOG
03-03-2006, 10:24
Gladiatoren er etter all sannsynlighet en Gladiator.

Det er også etter all sannsynlighet N5641 HE-G fra 263 Sqd og ble reddet på Lesjaskogsvann. Det ser ut som hytta til Ludvig Hope Faye i bakgrunnen. Det er dette flyet som nå står i Bodø. Min bestefar jobbet for en skraphandler som kjøpte disse flyene i 1940 for ei flaske konjakk og han tok masse bilder fra oppryddingen. Jeg har sett bilder tatt fra den siden av flyet med hytta i bakgrunnen.

Man trodde lenge at dette flyet var N5579, men det flyet fraktet min bestefar ned til Gjøvik i mai/juni 1940 - igjen finnes det bilder av flyet på Gjøvik. Det ble solgt til Sverige i august og hva som skjedde etter det er uklart selv om det er mange som mener at det havnet i Finland.

vingtor
03-03-2006, 15:45
Jeg må protestere på det kraftigste. Denne "Gladiatoren" er en Hurricane. Bl.a. av følgende grunner:

* Gladiator har cockpitglass bak hooden. Hurricane, og flyet på bildet har det ikke.
* Gladiator har tynne vinger. Hurricane, og flyet på bildet har tykke vinger.
* Gladiator har fast understellslegg foran vingen. Hurricane, og flyet på bildet har inntrekkbart understell festet på undersiden av vingen.
* Gladiator har haleflater som sitter lavt på flykroppen. Hurricane, og flyet på bildet har haleflater på høyde med toppen av flykroppens haleseksjon.
* Gladiator har cockpitdør som er smalere nede enn oppe. Hurricane, og flyet på bildet har cockpitdør/nødluke som er like bred nede som oppe.

Vel, dette var det mest iøynefallende. Det er mere til hvis vi skal gå inn på detaljer.

Videre ble halemerkingen innført etter at flyene forlot Lesjaskogsvann.

Nils

vingtor
03-03-2006, 15:58
Det må videre tilføyes at N5641 slik den ble restaurert på Rygge, og slik den nå står (henger) i Bodø er malt riv ruskende feil. Dette ble også bekreftet av Stuart Mills (som fløy N5641) da han besøkte Norge på 1980-tallet.

For det første skal koden være HE-B. Videre er merkingen totalt på jordet. Kamuflasjeskjemaet er bare "litt" feil.

Nils

LN-SSL
03-03-2006, 16:05
Må si meg enig med vingtor her. I tillegg til alle detaljer vingtor ramser opp, er ikke skjelettet på skroget til Gladiator bygget opp på den måten der.
Så er den mest iøynefallende forskjellen, som jeg er litt irritert på meg selv for at jeg ikke registrerte først, at siderorene på de to flyene er totalt forskjellig fra hverandre. På bildet ser vi en Hurricane, mens sideroret på Gladiator har en "trappetrinnaktig" løsning ved øverste hengsling mot den vertikale stabilisatoren.
Antikollisjonslyset er også plassert mye lavere på Gladiator.

ENKB
03-03-2006, 16:12
Her er sannsynligvis ME-109 ern :

5/13/1940 Bf 109 E Hpt. Reinhard Heydrich (F) WIA Stab JG 77 Yellow 3+- Turnover during take off Sola 90%

ENKB
03-03-2006, 18:35
4B+MH. I så fall tilhørte flyet Wekusta 3

Finner ikke Wekusta 3 i mine arkiver, (men både 1,5 og 6) heller ingen fly med 4B+ .. 4D+ derimot er det mange av. ( men ikke 4D+MH)

1944vintage
03-03-2006, 19:19
Nå vet jeg ikke forskjellen på en JU88 og JU188, men
har på PC'en ei liste over havarier i Norge.
Husker ikke hvor jeg fant den på nettet.

Der er listet et havari med JU188 merket 4B+B?.
På øya Leka på Helgelandskysten. Dato: 14.01.1945.
Wekusta 3, antagelig fra Øysand.

Fotoet ser ut til å være tatt i et "kystlandskap",
og ligner ikke på noe i nærheten av Øysand, så kanskje?

ENKB
03-03-2006, 23:32
Det er store forskjeller på cocpitseksjonen mellom Ju88 og Ju188 så dette er nok en 88.

1944vintage
04-03-2006, 00:28
Når det gjelder Bf109'ern,
Kan det være denne:
"13.09.1940 Bf 109 E4 hit on runaway Værnes 100%"
Se på ELNs foto fra Værnes, og åsen i bakgrunnen - jeg synes det ligner.
Fra KABs Værnes-sider (http://trd.airpics.com/fotoseksjon/trd/militaert/mil_andre/mil_uk/aa413.jpg.html)
Skal lete etter et foto tatt i samme retning men uten tele.

LN-SSL
04-03-2006, 00:56
1944vintage: tror ikke det er Værnes. Terrenget "sloper" liksom litt mere enn man kan vente på Værnes, og siden ENKB har funnet havariangivelse for det aktuelle flyet, så er det vel mere sannsynlig at det er den take-off ulykken på Sola som er fotografert.
Virker også som det er en hendelse som ikke har med direkte stridigheter å gjøre, i og med den lastebilen der...

ENKB: Wekusta 3 finner du bl.a. ved å Google "Luftwaffe". Da dukker blant mye annet denne (http://www.ww2.dk/) opp. Klikk Air Units og deretter Reconnaissance Units. (For å finne bokstavkoder o.l., er det bare å "grave" seg dypere ned i materien, bl.a. ved hjelp av linker. 4B er det flere av, også havarier, men du må som sagt bare lete...)

1944vintage
04-03-2006, 15:32
Håper at dette ikke blir oppfattet som kverulering, er bare interessert i å finne ut mest mulig om disse sjeldne foto.
Re Bf109. Kan dette være "Yellow (Gul) 3" ?
Ville ikke i så fall tallet vært "lyst" på bildet, med mørk "innramming"?
Hvis flyet tilhørte 5. Staffel, så hadde det vel "Rød" som farge?
Holder fremdeles en knapp på at bildet er fra Værnes. :)
(Har innvolvert spesialkompetanse),
og kommer tilbake med nærmere begrunnelse i neste uke.

LN-SSL
04-03-2006, 15:59
Håper at dette ikke blir oppfattet som kverulering

Langt derifra!!!:up:
Det å få slike bilder overlevert uten en eneste opplysning om motivene er egentlig kjempeinteressant. Da får, iallefall jeg, en grunn til å starte gravingen i gamle papirer, bøker, bilder, arkiv, internettresursser.
Det er slike ting som betyr en viss økning av ens egen "kompetanse" på området, og har etter mitt syn ingen negative "bivirkninger".
Ser fram til din "rapport" neste uke, 1944vintage!:)

LN-SSL
04-03-2006, 16:20
Begynner etter litt sjekking å helle mot VA selv.
Kan toppen til venstre på bilde nr. 1 være Svartkamberget ved Vassbygda?
Lurer også på om de lavere heiene kan være området mellom VA og Skjølstadmarka/Okkelberg?
Så er det den åsen du nevner på bilde nr. 2. Det kan godt være at dette er det høydedraget ved Venna (mellom Berg og Belstadgrenda)?

Som sagt: spent på hva den spesialkompetansen du har involvert kommer fram til...

ENKB
13-03-2006, 11:52
4B er det flere av, også havarier, men du må som sagt bare lete...)

Har satt sammen alle filene fra Luftwaffe.no som omhandler "losses" og finner der ikke noen med 4B eller fra Wekusta 3.

Jafü_Norwegen
13-03-2006, 16:34
Hei.

Messerschmitt Bf 109-eren er fra 5./J.G.77. Den hadde Werknummer 5262, og ble avskrevet som totalvrak etter denne ulykken som krevde livet til 5 norske arbeidere på Værnes 13. september 1940.

Se følgende link:
http://www.ahs.no/ref_db/lw_loss_public.asp?lossid=106459

Den klareste indikasjonen ift identitet for de som er interessert er at den har Staffelemblemet til avdelingen under cockpit. Det eksisterer forøvrig bilder av denne maskinen i bedre stand enn vist her...

Det er ikke Heydrich's maskin, han fløy 'Gelbe 3 + -' fra 6. Staffel som han med nød og neppe overlevde å ha lagt på ryggen.

Det er en drøy overdrivelse å hevde at 5. Staffel i hovedsak bestod av veteraner fra Legion Condor, selv om noen av pilotene hadde vært i Spania.

Det er mye som tyder på at alle disse bildene er tatt av en person tiknyttet bakkepersonale som hadde som jobb å rydde opp etter havarier. Ju 88'en skal jeg ta en titt på, men ville bli veldig overrasket dersom den ikke er kodet 4D+ og kom fra Kampfgeschwader 30.

mvh
Andreas

1944vintage
13-03-2006, 20:44
Takker for oppklaringen av Bf 109-fotoene.
Har vist de til lokalkjente i området Værnes, og fått medhold i at det måtte være der.
Men jeg har en liten "flis å spikke".
Det er nevnt kollisjon på rullebanen.
Ut i fra bildene, så tror jeg det er feil.
På bilde 2 ser en noen hus i bakgrunnen. Disse ligner svært på gården ved Sandfærhus.
Hellningen på terrenget mm gjør at jeg tror bildet er tatt i området hvor dagens
avkjøring fra E6 til Værnes er.
Jeg synes også å se skjæringen for jernbanen til venstre i bildet.
Noen som vet om Hangar 1 var oppført på dette tidspunktet?
I så fall, kan det være den vi ser ved radioantennen på flyet.
Som sagt, flisespikking, men i så fall : Motorstopp ved avgang ?

ENKB
13-03-2006, 21:39
Det rimer nok bedre ja, var ikke helt fornøyd med den "gule 3 er'n".

Jafü_Norwegen
14-03-2006, 09:06
Hei!

Dersom en ikke finner ytterligere lokal informasjon om hva som skjedde er det nok vanskelig å få dette helt verifisert med hensyn til hva som skjedde. Skal sjekke KTB for Værnes, men er usikker på om de som er bevarte er så tidlige.

Det som er gitt her er at det fra avdelingens side er oppgitt følgende årsak: 'Hindernisberührung auf Startbahn', på norsk vil det bli 'Traff en hindring på rullebanen'. Jeg har lest de fleste tapsrapportene Luftwaffe leverte i løpet av krigen, og det at ordet Startbahn er brukt kan indikere at maskinen var iferd med å ta av, men jeg tror ikke det har vært et motorproblem som var årsaken, da avdelingene var meget opptatt av at det eventuelt skulle komme frem for å frita piloten (og eventuelt andre) for skyld. (Dersom det hadde vært snakk om en ulykke under taxing ville en gjerne brukt 'Beim Rollen Kfz gerammt' eller varianter av dette).

Så min oppfatning av årsaken er at maskinen traff lastebilen under avgang, eller i forberedelsene til takeoff. I og med at så mange som 5 norske arbeidere ble drept er det kanskje noe skrevet lokalt om dette.

mvh

Falcon
14-03-2006, 13:37
Glimrende bilder og glimrende tråd. Og velkommen til forumet, Jafü! :)

Mvh Kristian

1944vintage
14-03-2006, 17:24
Adresseavisen for Lørdag 14.September 1940 har følgende notis:
(Navn anonymisert)
Sitat:
To arbeidere drept ved ulykke.
En tredje alvorlig kvestet.
I går hendte en ulykke på Værnes.
Et fly var i ferd med å starte da en kraftig vindbyge slengte det
ut av retningen, og det rammet noen arbeidere som stod i nærheten.
To av arbeiderne, O R, Hvedingsveiten 1, og I W, Møllehaugen 3c, Trondheim,
kom så meget til skade at de døde på stedet, mens en tredje,
E H, Gardermoens grunn 2, ble meget alvorlig kvestet.
Han ble transportert til sykehuset i Trondheim.
Ennu sent igåraftes var han uten bevissthet.
mvh

LN-SSL
17-03-2006, 17:47
Jøsses..., her er det kommet mye bra mens jeg har hatt data-crash!!! Slik "arkeologi-graving" er veldig interessant, så tusen takk folkens, for all info!!!:up:

atccbengt
29-03-2006, 22:08
Heisan!

Flotte bilder! Og Hurricane bildet fra Bardufoss er nytt for meg. Er enig med Nils når det gjelder Hurricane kontra Gladiator. Dette er en av de tre maskinene 46 skvadronen måtte la bli igjen på Bardufoss da de trakk seg tilbake. Enten L1812, N2543. Den tredje var P2652, men hadde en annen type windshield (seneste utgaven, med panserglass på insiden).
Man kan også skimte en del av hjulleggen under vingen.
Har skrevet en artikkel om 46 skvadronen på ENDU i 1940. Første del kommer i neste nummer av Norsk Luftfartshistorisk Magasin. Er det mulig å komme i kontakt med LN-SSL.
Hadde vært flott å kunne fått publisert slike flotte bilder i bladet.

Hilsen Bengt
Redaktør NLM.

ENKB
30-03-2006, 10:27
Er det mulig å komme i kontakt med LN-SSL.

Send ham en PM.

LN-SSL
30-03-2006, 10:43
Originally posted by atccbengt


Heisan!

Flotte bilder! Og Hurricane bildet fra Bardufoss er nytt for meg. Er enig med Nils når det gjelder Hurricane kontra Gladiator. Dette er en av de tre maskinene 46 skvadronen måtte la bli igjen på Bardufoss da de trakk seg tilbake. Enten L1812, N2543. Den tredje var P2652, men hadde en annen type windshield (seneste utgaven, med panserglass på insiden).
Man kan også skimte en del av hjulleggen under vingen.
Har skrevet en artikkel om 46 skvadronen på ENDU i 1940. Første del kommer i neste nummer av Norsk Luftfartshistorisk Magasin. Er det mulig å komme i kontakt med LN-SSL.
Hadde vært flott å kunne fått publisert slike flotte bilder i bladet.

Hilsen Bengt
Redaktør NLM.

Hei Bengt! Vil bare gi beskjed om at du har fått en PM fra meg....:)

LN-SSL
31-03-2006, 15:59
Enten L1812, N2543.

Ser du har bilde av en av disse to i din artikkel i siste Norsk Luftfartshistoriske Magasin øverst til høyre på side 20. Det bildet jeg sitter på er av det "andre" flyet...., for å si det på den måten, da babord stabilisator/høyderor hviler mot en stein....:)

atccbengt
10-04-2006, 17:44
Hei igjen!

Oooops!
Ble så giret opp over Hurricanen at jeg glemte å se på de andre bildene.
Den Ju 88'n er en C-2 som måtte nødlande på Bjørnefjell, øst av Narvik, 7 juni 1940.
Truffet av luftvern. Merking 4D-MH. Z/KG 40.

Bengt

LN-SSL
10-04-2006, 18:07
Originally posted by atccbengt


Hei igjen!

Oooops!
Ble så giret opp over Hurricanen at jeg glemte å se på de andre bildene.
Den Ju 88'n er en C-2 som måtte nødlande på Bjørnefjell, øst av Narvik, 7 juni 1940.
Truffet av luftvern. Merking 4D-MH. Z/KG 40.

Bengt

Nå er det så mange som har sagt 4D at jeg må vel gi meg. Selv synes jeg det ser ut som bokstaven bak 4-tallet starter krummingen innover igjen for å forme den øverste delen av en B helt kant-i-kant med vingeoverflaten på bildet. Men så ser det jo ut til at du vet nøyaktig hvilket individ det er snakk om...., så da så...

Du har e-mail forresten, Bengt:)

atccbengt
21-04-2006, 15:51
Oooops!

Ser en feil i min post angående Ju 88. Den tilhørte Z/KG 30, ikke KG 40:p

Bengt

LN-SSL
07-06-2006, 10:10
Da har denne kompisen på jobb kommet opp med to bilder til av tyske flyvrak. Det ene er av den tidligere viste Ju-88 4D+MH fra en ørliten annen vinkel og det andre er av en hvit havarert Fiesler Storch..., merket B+D på undersiden av den ene vingen.

Sitter p.t. på jobb, men skal prøve å få scannet dem inn i ettermiddag en gang.

Bengt : Kan godt sende dem oppover også for kopiering..., men jeg har ikke fått de forrige i retur enda da..;)

Edit: Han står her nå denne kompisen og sier: -"Bare vent til jeg finner kofferten til bestefar....." . Ser ut til at jeg har litt av en julekveld i vente...:D

LN-SSL
11-06-2006, 22:43
Da har jeg endelig fått scannet bildene, etter en liten teknisk feil i scanneren igjen:sarc

Her er bildet av Ju-88 4D+MH

LN-SSL
11-06-2006, 22:46
Og bildet av Fieseler Fi 156 Storch.