Log in

View Full Version : Flyspotting på ENGM(OSL) på Fredag

Cap.Knut
04-10-2012, 00:14
Hei!

Jeg har tenkt meg turen til Gardermoen for å "spotte litt" på førstkommende fredag. Jeg har ikke bil, kommer rett fra flytoget. Jeg har lest Spotterguiden, men hvilken steder er best når det gjelder ganging fra terminalen. Hva er lurest og hvilken spotteplasser er best. Har lyst oppå vollen, men det er fryktelig langdt. Så hvilken steder anbefaler dere?

-Knut

Twin Otter
04-10-2012, 07:37
Ta bussen til SAS-Museet. Der er det en egen plattform for spottere. Husker ikke helt nummeret på bussen men den ender vel opp på Jessheim.

Finnes flere tråder om dette på forumet. Så det er bare å søke litt rundt...

Thomas
04-10-2012, 07:43
Bussen heter #855 og den går retning Maura.

inger
04-10-2012, 08:38
Hei :) Jeg kopierte denne som jeg skrev forrige gang noen spurte om veien :)
"Hvis du skal med buss fra OSL til plattformen ved SAS-museet, så ta 855-bussen mot Maura. Den går 3 minutter over hel og halv time, fra plattform 18. SAS-museet er rett etter GA-terminalen, og plattformen ligger på nordsiden av bygget. (Etter GA-terminalen er det en liten rundkjøring, pling i snora der, så stopper bussen på neste stopp som meget passende heter SAS-museet.)
Det går an å gå langs gjerdet eller langs den gamle Gardermoveien hele veien tilbake mot Forsvarets Flysamling.
Ellers ligger vollen litt lenger nord. Man kan gå/kjøre Gardermoveien nordover. Etter en stund får man Gardermoen Hotell B&B på vestre side og HMS-branntrening på høyre. Deretter er det en rundkjøring, og noen få meter etter denne går en grusvei til høyre. (Det går også an å gå inn til HMS, og følge stien i skogen derfra til vollen). For de som tar bussen (855) er det et buss-stopp rett ved veien til vollen. Det heter Vigstein. Bilister kan kjøre rv35 til Vigstein-krysset, ta til høyre der (mot Nordmokorset / Hurdal). Så til venstre i neste rundkjøring, og første grusvei til høyre."
Jeg skal vise en niese m. mann rundt på OSL på fredag, kan se om jeg treffer på deg noe sted hvis du trenger skyss. :)

Flying-news
06-10-2012, 22:24
Siden fredag nå har passert får du vel ikke mye nytte av det jeg skriver, men det får nok mange andre som klikker seg inn på tråden i fremtiden.
Nå er det 1-2 år siden sist jeg spottet på OSL. Jeg var 16 år og var der alltid med en annen (like gammel) kompis (som også er medlem her på forumet). Vi tok alltid flytoget opp og ned, og gikk eller tok buss - og vi har vært på alle punktene på spotterkartet (http://www.plane-spotter.com/Airports/Norway/OSL/SpotterGuide_OSL.pdf).

Anbefaler helt klart å ta buss. Hvis man ikke har et ruterkort, så skaff det og kjøp 24-timersbillett. (http://ruter.no/billetter/oslo_og_akershus/24timersbillett/) Da har man fleksibilitet i tilfelle man vil flytte rundt på seg, eller om folka i tårnet er drittsekker og snur om på inn/utflygingen - noe vi har opplevd ofte, og planlagte shoots går da rett til helvete!

Når man skal komme deg rundt der oppe er det tre holdeplasser som er verdt å notere seg: Lyngveien (ved C), SAS-musset (ved K/L) og Vigstein (ved rundkjøringen vest for D). Da er det to linjer man bør bry seg om:
853: Jessheim-Gardermoen. Alltid 1 avgang i timen alle dager.
855: Kløfta-Gardermoen-Maura. 2 avganger i timen man-fre morgen til ettermiddag, utenom dette 1 avgang i timen alle dager.

01R (C): Lyngveien, betjenes av både 853 og 855.
Spotterplattformen (K/L): SAS-museet, betjenes kun av 855.
Vollen (D): Vigstein, betjenes kun av 855.

Vi har også tatt 853 mot Jessheim, gått av ved Gardermoen Renseanlegg, og gått derfra til G. Det er en liten tur gjennom skogen, men G fungerer bra om morgenen pga naturlig sollys. Vollen og spotterplattformen fungerer best på ettermiddagen. Av erfaring er 01R (C) er bra dersom hvis man får landing, men ikke take-off.

Dette er bare en generell beskrivelse av busstilbudet rundt flyplassen. Det finnes flere linjer som går av og til, og disse kan man også ta, men jeg gidder ikke å skrive om alle. Bruk ruter-appen til å finne alle avgangene. Ett godt tips er å lagre holdeplassene som er nevnt her som favoritter i appen, da får du opp alt fint og oversiktlig, enkelt og greit.

Hvis man ikke er kjent med hvor de forskjellige holdeplassene er kan man klikke deg inn på kartfunksjonen til ruter. Og husk mat og drikke, for det finner man ellers lite av ved ved spotteområdene!

Martin
07-10-2012, 00:57
Da har man fleksibilitet i tilfelle man vil flytte rundt på seg, eller om folka i tårnet er drittsekker og snur om på inn/utflygingen - noe vi har opplevd ofte, og planlagte shoots går da rett til helvete!

Js, de snudde sikkert trafikken for å være drittsekker :rolleyes:

Thomas
07-10-2012, 16:15
Originally Posted by Flying-news
Da har man fleksibilitet i tilfelle man vil flytte rundt på seg, eller om folka i tårnet er drittsekker og snur om på inn/utflygingen - noe vi har opplevd ofte, og planlagte shoots går da rett til helvete!

Smart utspill, det er isåfall vinden som er "idiot" om du absolutt må skylde på noen.