PDA

View Full Version : Info om flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Pages : [1] 2

robertaas
02-10-2012, 01:48
Skal prøve å komme meg fra Gatwick til Heathrow med gjennomgående billett med BA.

-Kan man da få dekket transporten med gjennomgående billett slik man kan med Air France i Paris?
-Er det noen bedre alternativer enn bussen til National Express http://www.nationalexpress.com/coach/Airport/BA/Between.cfm ?
-På websidene står det fra-pris for bussen. Hva er pris om man bare møter opp?

LN-MOW
02-10-2012, 02:12
Som det står i FAQ'en ...

Are your online fares the same price as the fares I pay at a ticket office?

Our fares online, excluding Funfares, are the same price as the fares available at our ticket offices.

The best way to guarantee your seat, for the best value fare, is to book in advance online.

National er eneste direktetransport mellom flyplassene, foruten taxi. Jeg har tatt dem flere ganger. Helt greit.

robertaas
02-10-2012, 07:33
Takk, måtte lete litt for å finne at de hadde en FAQ.

Regner med at det er "Funfares" de oppgir som fra-pris på nettet. Kan ikke se at de oppgir fulle priser. Ser ellers at å bestille online ikke er særlig lurt:
"What should I do if I miss my coach?

If you miss your coach, your ticket will no longer be valid and a new ticket must be purchased if you wish to travel on a later service."

Bruker bussene ofte være fulle slik at man likevel bør ha bestilt plass?

Martin
02-10-2012, 12:02
Sånn til info så ser jeg bakover i nettbanken at jeg betalte 24,50 pund på en slik billett i juni i fjor. Da kjøpte jeg billetten på automaten under halvtimen før avgang.

Jeg ville nok gått for bussen om jeg skulle gjort det igjen, samt ventet med billettkjøpet til jeg var på flyplassen.

robertaas
02-10-2012, 12:07
Takk, da er det jo lite å spare på å bestille på forhånd og risikere at man må kjøpe én billett til.

Martin
02-10-2012, 15:02
Og angående det å få dette inkludert i flybilletten: Nei. Det står egentlig ganske klart når man booker på ba.com.

http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BA_bytte_flyplass.jpg

Mjolnir
02-10-2012, 19:11
Mener å ha lest at billigste alternativ er T-banen, men så klart er det upraktisk hvis man har bagasje + at man må bytte linje (til buss?) underveis.

Martin
02-10-2012, 19:19
Mener å ha lest at billigste alternativ er T-banen, men så klart er det upraktisk hvis man har bagasje + at man må bytte linje (til buss?) underveis.

Man kan ta tog fra Gatwick til Victoria station og t-banen derfra. Sist jeg sjekket tok t-banen mellom Victoria og LHR ca. like lang tid som hele bussturen.

Gatwick Express koster 18,90 pund en veg, kjøpt på stasjonen og tuben koster 5,30 (om Robert ikke har et Oystercard). Det blir 24,2 pund mot 25 pund for bussen ^_^.

Det finnes billigere tog fra LGW til London også, men er usikker på prisen. Billigere blir det selvsagt.

TOS
02-10-2012, 19:24
Tube"en er nok neppe noe alternativ. Du må, som Martin skriver, først ta tog til Victoria fra LGW, deretter bytte til circle line på tube'en til South Kensington og deretter bytte til Piccadilly Line i retning LHR. Jeg vil tro at toget inn til Victoria tar rundt 35 minutter (som ikke er utpreget billig), undergrunnen til South Kensington tar ca 10-15 minutter med ventetid, og deretter undergrunnen til LHR som sikkert tar 45-50 minutter fra South Kensington.

LN-CMN
02-10-2012, 23:31
Det "vanlige" toget fra LGW til Kings Cross koster omkring 3,50,- fra der kan man bytte til tuben :)

TOS
02-10-2012, 23:45
Det "vanlige" toget fra LGW til Kings Cross koster omkring 3,50,- fra der kan man bytte til tuben :)

Det billigste jeg har sett er rundt 10 pund inn til London Bridge (men det finnes et tog som koster rundt 8-9 pund inn til London Bridge, men som tar rundt 50 minutter). Problemet der er at det er nokså kronglete å komme seg fra London Bridge og til LHR. Mest sannsynlig er det beste å ta Jubilee Line til Green Park og Piccadilly Line videre til LHR, men det tar nok nærmere 1,5 timer med ventetid/bytte fra London Bridge. Så konklusjonen er vel at man kan komme seg fra LGW til LHR for rundt 14 pund en vei, hvis man aksepterer en reisetid på opp mot 2.5 timer...:) Alternativt så tar man bussen direkte og bruker 24 pund for en reise som iallefall er 1 time kortere (og betydelig mindre strabasiøs...).:)

Til Kings Cross går det svært sjelden direktetog fra LGW.

LN-CMN
02-10-2012, 23:51
Det billigste jeg har sett er rundt 10 pund inn til London Bridge (men det finnes et tog som koster rundt 8-9 pund inn til London Bridge, men som tar rundt 50 minutter). Problemet der er at det er nokså kronglete å komme seg fra London Bridge og til LHR. Mest sannsynlig er det beste å ta Jubilee Line til Green Park og Piccadilly Line videre til LHR, men det tar nok nærmere 1,5 timer med ventetid/bytte fra London Bridge. Så konklusjonen er vel at man kan komme seg fra LGW til LHR for rundt 14 pund en vei, hvis man aksepterer en reisetid på opp mot 2.5 timer...:) Alternativt så tar man bussen direkte og bruker 24 pund for en reise som iallefall er 1 time kortere (og betydelig mindre strabasiøs...).:)

Til Kings Cross går det svært sjelden direktetog fra LGW.

London Bridge stemmer, jeg som tenkte feil :) Men billett til 3,50,- har jeg kjøpt, men det kan skyldes at vi var en gjeng på 8 stk at prisen ble såpass rimelig :)

espenlok
03-10-2012, 18:10
Londontoolkit er et utmerket nettsted når det gjelder info som dette.

http://www.londontoolkit.com/travel/heathrow_gatwick_transfer.htm

The cheapest way to travel between Gatwick and Heathrow Airports is by London Underground and bus. Expect a travel time of around 3 hours though and being required to drag luggage up escalators and stairs and travel in crowded train carriages.

Going in the Heathrow to Gatwick direction you would get the London Underground from Heathrow to either Victoria or Fulham Broadway.

You then get either the National Express London Victoria to Gatwick Airport bus or the easyBus Fulham Broadway - Gatwick bus.

ValdaIsaksson
05-11-2012, 00:58
Jeg skal flyve til Dublin i januar og har set lidt på Ryanair via Stansted, da jeg så kan flyve fra Billund.

Jeg lander i STN kl 06.55 og skulle kunne nå Dublin-flyet kl. 08.05 og da jeg ingen bagage har med (Kun håndbagage) er jeg vel ikke nødsaget til at gå ud og ind igennem security igen eller hvad? Nogen der ved noget om transit i STN? Har søgt lidt på Google, men finder ikke rigtig noget :D

LN-CMN
05-11-2012, 13:25
Har søkt og lest litt på nett og det virker som om du må gjennom Customs for så å gå inn gjennom security igjen, dette er fordi Stansted bare er bygd slik virker det som, men ta contact med STN Airport og hør hva de sier! Du kan også ta en kikk på denne siden - http://www.stanstedairport.com/stansted-airport-guide/connecting-at-stansted

Mjolnir
05-11-2012, 14:37
Er vel uansett ny sikkerhetskontroll for transferpax i Storbritannia?

Ville hatt en backupplan for legget STN-DUB hvis du skal prøve noe slikt. 1:10 mellom separate bookinger er ihvertfall ikke mer en du må ha.

ValdaIsaksson
05-11-2012, 14:44
Tusind tak for svar! Jeg booker bare den et par timer senere, selvom det betyder afgang kl. 12 først.. Så mange timer i Stansted er ikke særlig sjovt :P

grindstein
31-12-2012, 02:52
Ok folkens! Da skal unge lovende Grindstein ut på tur om 4uker. Eneste minuset er at man har 7timers transfaretid ved Gatwick:wow: Er det noen som vet hva man kan gjøre for at denne tiden skal gå litt raskere?

Skal ut å fly med Emirates, og trippraporter kan forventes.

Hypern
31-12-2012, 10:43
Om du har 7 timer på Gatwick ville jeg overveid en tur inn til London. Mye bedre det enn å henge rundt på flyplassen iallefall.

Turtle
31-12-2012, 11:38
Ok folkens! Da skal unge lovende Grindstein ut på tur om 4uker. Eneste minuset er at man har 7timers transfaretid ved Gatwick:wow: Er det noen som vet hva man kan gjøre for at denne tiden skal gå litt raskere?

Skal ut å fly med Emirates, og trippraporter kan forventes.

7 timer?! Som det foreslås er nok en kjapp tur inn til byen det beste tidsfordrivet. Hvis du gjør det må du være obs på at togbilettene er operatøravhengig (jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt folk som ikke får det med seg før de sitter på feil tog. De nordmenn jeg har hørt blir pluteslig veldig dårlige i engelsk når de skjer;) ).

Vil anbefale å ta Southern (ikke Gatwick Express) inn til Victoria da der det gangavstand til mange fine områder og dermed unngår du å kaste bort tid og penger på undergrunn/buss. Er rundt £15 for off-peak day return med dem og der er tog jevnt og trutt og tar kun noen minutter mer enn Gatwick Express.

Alternativet er First Capital Connect til London Bridge/Farringdon/St. Pancras som er billigere (rundt £10 tror jeg) men da havner en litt mer i utkanten, om en kan bruke det ordet, og skal du henge på London travel card blir det dyrere.

Ellers har du jo "metropolen" og "sjarmerende" Crawley som er 10min med buss (£2 hver vei) fra terminalen hvor du kan treffe på horder av flyplassarbeidere samt der er en County Mall som er fyllt av mer eller mindre "interessante" mennesker :p Hver sin lyst!

Hickok
31-12-2012, 14:13
Ta en pub-til-pub runde i Crawley eller Croydon. Du rekker de fleste pubene i Crawley f.eks. :)

grindstein
31-12-2012, 21:45
Takker så mye for gode forslag. Men for all del, det er bare å komme med flere. Ha et riktig godt nytt år til dere alle sammen, og husk, alkohold og fyrverkeri er en dårlig og farlig kombinasjon.. SKÅL

robertaas
14-01-2013, 21:56
Det er mange år siden jeg har drevet med skifting av terminal på Heathrow, men husker at dette kan ta tid og at køene var lange.

Hvilke overganger bør jeg satse på?
SAS T3 <--> Air New Zealand T1?
eller
BA T5 <--> Air New Zealand T1?

Og hvordan kan man selge gjennomgående billett med BA og Air New Zealand når de er i forskjellige allianser?

Everest
14-01-2013, 22:19
Spørsmål 1: http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/flight-connections/connection-guides

Spørsmål 2: Dette er ikke noe unikt fenomen. Jeg vil påstå at de fleste 'hub and spoke'-selskap gjør dette for å tilby sine kunder flere alternativer samt å utvide nettverket.

Someone
14-01-2013, 22:20
Og hvordan kan man selge gjennomgående billett med BA og Air New Zealand når de er i forskjellige allianser?

Fordi de interliner, tidligere gjorde BA og SK det også.

Og det er mange som gjør det på tvers av alliensar. f.eks er det ganske mange connections SK-AA på ORD

Discus
14-01-2013, 22:20

Hvis de har vel vanlig interlining, da går det fint å selge gjennomgående billetter.

robertaas
14-01-2013, 22:36
Spørsmål 1: http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/flight-connections/connection-guides

Takk, men jeg har antagelig ikke formulert klart nok hva jeg lurte på: Hvilken kombinasjon av terminaler bør jeg satse på for å unngå køer, kaos og tapt bagasje?

Bergern
14-01-2013, 23:10
Det er mange år siden jeg har drevet med skifting av terminal på Heathrow, men husker at dette kan ta tid og at køene var lange.

Hvilke overganger bør jeg satse på?
SAS T3 <--> Air New Zealand T1?
eller
BA T5 <--> Air New Zealand T1?

Personlig har jeg ALDRI hatt en god opplevelse på T5. Aner ikke hva det er, men alltid kø og masse kål....
Min reise ville vært T3 <--> T1.

Someone
14-01-2013, 23:11
Det er vel egentlig det samme siden sikkerhetskontroll og alt det skjer i T1. Eneste forskjellen er at det er en litt lenger busstur fra T5 enn T3

Martin
14-01-2013, 23:25
Vil tro at køer og "kaos" er ca. det samme uansett, og bagasjen kommer også fram. Det kan være lurt å beregne god tid, og personlig ville jeg kanskje gått for T1/T3 siden de ligger nærmere hverandre, og selskapene der er litt nærere samarbeidspartnere enn NZ og BA.

Bergern
14-01-2013, 23:48
Det er vel egentlig det samme siden sikkerhetskontroll og alt det skjer i T1. Eneste forskjellen er at det er en litt lenger busstur fra T5 enn T3

Og på returen er det vel i T5 det skjer...?

Mjolnir
15-01-2013, 19:40
Hvor medgjørlige er BA når det gjelder ombooking til andre selskap? Har 1,5 time (dvs. minste lovlige) connection med terminalbytte på LHR T3-->T5 og HC-pax i følget. Hvis vi mister 7:50 flighten til SVG er det 9 timer til neste avgang med BA. Er det i tilfelle mulighet for å bli ombooket til SK sin avgang midt på dagen?

Discus
15-01-2013, 20:55
Er det i tilfelle mulighet for å bli ombooket til SK sin avgang midt på dagen?

Før fikset de det, men de har ikke lenger interlineavtale så usikker på hvordan de løser det nå.

TOS
15-01-2013, 22:31
Før fikset de det, men de har ikke lenger interlineavtale så usikker på hvordan de løser det nå.

Jeg har blitt flyttet over til SK etter at BA og SK avsluttet interlineavtalen

(flyet fra MAN til LHR var forsinket, slik at jeg ikke rakk BAs flight videre til OSL - så da ble det buss til T3 og SK til OSL. Det flyet fikk imidlertid motortrøbbel, så da var overnatting til dagen etter og ny SK-flight et faktum...;)).

Mjolnir
16-01-2013, 00:57
Jeg har blitt flyttet over til SK etter at BA og SK avsluttet interlineavtalen

(flyet fra MAN til LHR var forsinket, slik at jeg ikke rakk BAs flight videre til OSL - så da ble det buss til T3 og SK til OSL.

Hyggelig å høre :) Tok de hånd om bagasjen òg?

TOS
16-01-2013, 01:10
Hyggelig å høre :) Tok de hånd om bagasjen òg?

Nå hadde jeg kun håndbaggasje, så det vet jeg ikke.:)

Tommy777
16-01-2013, 03:20
Personlig har jeg ALDRI hatt en god opplevelse på T5. Aner ikke hva det er, men alltid kø og masse kål....
Min reise ville vært T3 <--> T1.

Heathrow er Heathrow, uansett hvilken terminal det er. Husker med skrekk og gru UA-SK og omvendt når jeg pendlet mellom Oslo og Chicago. Sikkerhetskontrollen T3 til T3 var mildest talt elendig. Superlange køer og sikkerhetskontrollen er utrolig trege. Mellom terminaler er det ett fett

Forrige uke var det igjen absolutt ingen kø i fast tracken i T5, igjen var de super trege. De likte ikke at jeg hadde masse ladere i backpacken, tok den til side og ventet 13 minutter før de begynte å rote. En av jinkiene fikk virkelig vite hva jeg synes om han, tok selvsagt enda ett par minutter da, men verdt det. This is Heathrow

T5 er ikke noe verre enn de andre terminalene. Har du tilgang til fasttrack er T5 bedre

chrisljo
17-01-2013, 17:25
T5 er ikke noe verre enn de andre terminalene. Har du tilgang til fasttrack er T5 bedre

De siste tre turene jeg har hatt på T5 med fasttrack tilgang har køen der vært lengre enn den vanlige, men det har vært off-peak.

robertaas
17-01-2013, 21:13
De siste tre turene jeg har hatt på T5 med fasttrack tilgang har køen der vært lengre enn den vanlige, men det har vært off-peak.
I tillegg er layout slik at om den vanlige køen er lang så sperrer den aksessen til fast-track. Har selv sett dette flere ganger.

Jeg kan ikke skjønne at det har vært mulig å lage så dårlige løsninger som på terminal 5 uten at noen har stoppet prosjektet.

Discus
17-01-2013, 22:39
I tillegg er layout slik at om den vanlige køen er lang så sperrer den aksessen til fast-track. Har selv sett dette flere ganger.

Ikke i transfer, men ja, løsnigen på LHR-T5 er en smule klønete generelt :headbang De har hvertfall blitt kvitt noen av de idiotiske "automatisk trau-transport-maskinene" som stadig fikk hikke.

SK384
21-02-2013, 20:39
Eldste jenten skal ut å fly fra Rygge til Stansted med Ryanair på søndag. Siste jeg fløy med dem for drøye 2 år siden (det blir lenge til neste gang....) så solgte Ryanair togbilletter fra Stanted til Liverpool Street på flyet. Synes å huske at de var en del rimeligere enn å kjøpe dem på Stansted. Er det noen som vet om Ryanair fremdeles selger togbilletter på flyet?

bmgzor
21-02-2013, 21:22
Det gjør de, iallefall for noen mnd siden når jeg reiste med dem fra Haugesund :)

SK384
21-02-2013, 21:49
Flott. Da satser vi på at de gjør det på søndagens flight fra Rygge til Stansted også.

jonkebassen
18-04-2013, 10:27
Skal til BCN nå i slutten av April, og av alle ting skal jeg mellomlande i London. Transittiden er 1 t 15 min. Først av alt; vil jeg overleve med den tiden?
Så til det viktige: Må jeg registrere passinformasjon før avreise, og i tillegg må jeg forbi denne kontrollen, eller slipper jeg den med tanke på at jeg skal videre utenriks?

Hpkris
18-04-2013, 13:28
Skal til BCN nå i slutten av April, og av alle ting skal jeg mellomlande i London. Transittiden er 1 t 15 min. Først av alt; vil jeg overleve med den tiden?
Så til det viktige: Må jeg registrere passinformasjon før avreise, og i tillegg må jeg forbi denne kontrollen, eller slipper jeg den med tanke på at jeg skal videre utenriks?

Nordmenn trenger ikke pass hverken til England eller Spania.

jameson82
18-04-2013, 13:33
Nordmenn trenger ikke pass hverken til England eller Spania.

Må igjennom pass slusen på OSL, siden UK er Non-Schengen.

Hpkris
18-04-2013, 13:43
Må igjennom pass slusen på OSL, siden UK er Non-Schengen.

Det glemte jeg i farta at de ikke er i Schengen.

Superhai
18-04-2013, 13:54
[...]vil jeg overleve med den tiden?

Overlever gjør du nok uansett, jeg tror også du rekker videreforbindelsen ganske greit. Siden du skal den routingen så har du vel bestilt BA/IB og da er det LHR terminal 5. Du må registrere pass-informasjon hos flyselskapet siden du skal via UK, og det blir passkontroll på avgangsflyplassen før London (flyr du fra OSL/BGO/SVG?) og på ankomstflyplassen for flyvningen fra London.

robertaas
18-04-2013, 16:21
Det glemte jeg i farta at de ikke er i Schengen.Ja du slipper inn i Spania, men pass er den eneste norske legitimasjonen som er gyldig i Spania. Du får vel ikke sjekket inn på noe hotell i Spania uten gyldig legitimasjon. Og det kan jo hende noen spør etter legitimasjon når du skal fly tilbake.

Norge Rundt På 14 Dager
19-04-2013, 12:35
Skal prøve å komme meg fra Gatwick til Heathrow med gjennomgående billett med BA.

-Kan man da få dekket transporten med gjennomgående billett slik man kan med Air France i Paris?
-Er det noen bedre alternativer enn bussen til National Express http://www.nationalexpress.com/coach/Airport/BA/Between.cfm ?
-På websidene står det fra-pris for bussen. Hva er pris om man bare møter opp?

Eventuelt kan du ta Gatwick Express til Victoria, så Circle line mot Edgvare Road til Paddington og Heathrow express derifra.

Peppep
08-07-2013, 21:28
Jeg har nesten 11 timer transfer i London en lørdagsmorgen i høst, og er litt usikker på hvordan jeg skal benytte tiden. Kommer grytidlig (05:30) og skal videre igjen kl 16:15. Ideelt sett ville jeg ha reservert en Cabana i CCR på forhånd for å slappe av/sove noen timer først, og så dratt inn til byen for å spandere på meg en bedre lunsj (type The Ledbury, Restaurant Gordon Ramsay el.l.) i 11-tiden. Men etter litt søking har jeg funnet ut at det er knotete å komme landside igjen etter å ha passert sikkerheten, man risikerer å måtte vente en time før de "gidder" å eskotere folk ut igjen (men det er ingen regler mot det). Tenker derfor på følgende muligheter i stedet:

- Dra inn til byen med en gang, og spise på et bra frokoststed som er åpent tidlig nok, f.eks. Maze Grill (http://www.gordonramsay.com/mazegrill/), deretter tusle rundt i en park eller noe og slappe av hvis været tillater det. Drar tilbake etter noen timer (11-12-tiden?) for å slappe av/sove/dusje osv før flighten.

- Samme som over, men i stedet til et annet sted enn London, f.eks. Windsor/Eton, med et besøk til Windsor Castle. Kanskje Oxford, selv om det er litt langt. Men det vil kanskje være rimelig dødt så tidlig på en lørdag. Andre forslag?

- Bli på LHR hele tiden.

Hva hadde dere gjort i samme situasjon? :)

Sim_henrik
22-07-2013, 17:25
Hei!

Skal fly PMI-LCY og LHR-OSL hjem fra Mallorca i August.

Har 7 timer på å bytte flyplass i London, fra LCY til LHR.

Noen her som har erfaring med å bytte mellom disse to? Eventuelt tips til raskeste og beste transfer måte?

Mvh
Henrik

Martin
22-07-2013, 17:38
DLR (Docklands Light Railway) til t-banen, og t-banen enten videre til LHR, eller til Paddington og Heathrow Express derfra. Med såpass god tid er t-banen hele vegen det billigste. Tider og priser finner du på www.tfl.gov.uk (http://www.tfl.gov.uk)

TOS
22-07-2013, 18:00
Hei!

Skal fly PMI-LCY og LHR-OSL hjem fra Mallorca i August.

Har 7 timer på å bytte flyplass i London, fra LCY til LHR.

Noen her som har erfaring med å bytte mellom disse to? Eventuelt tips til raskeste og beste transfer måte?

Ingen erfaring på å bytte mellom disse to, men mye erfaring med London Underground. Jeg ville foreslått DLR til Canning Town, og så Jubilee Line til Green Park, og deretter Piccadilly Line til LHR. Det går nok en drøy time, men er nok både enklere og kjappere enn å skulle komme seg til Paddington og Heathrow Express.

Sim_henrik
22-07-2013, 19:41
Takk for svarene! :)

Sim_henrik
25-07-2013, 13:32
En annen ting:

Her har jeg 6 timer og 55 minutter mellom landing LCY, og avgang LHR.

Dette er ikke to sammenhengende billetter selv om begge er med BA.

6 timer og 55 minutter, er dette veldig god transfertid? Eller kan dette fort bli knapt med noen forsinkelser osv?

Hvordan er køene/"grensevaktene" på LCY?

Takk for alle svar! :)

kimpe
25-07-2013, 14:11
Hei Sim Henrik!

Burde ikke være noe prblem å connecte på den tiden. Har landet mange ganger på LCY, og aldri ventet mer enn 5 min i immigration.. Etter min mening den mest smidige og lettvinte flyplassen i London.

Fra LCY til LHR er det som beskrevet over klart lettest å ta Underground hele veien! Da burde du rekke et par timer på pub underveis mellom flyplassene også. :)

God tur!

Kim

Sim_henrik
25-07-2013, 18:32
Hei Sim Henrik!

Burde ikke være noe prblem å connecte på den tiden. Har landet mange ganger på LCY, og aldri ventet mer enn 5 min i immigration.. Etter min mening den mest smidige og lettvinte flyplassen i London.

Fra LCY til LHR er det som beskrevet over klart lettest å ta Underground hele veien! Da burde du rekke et par timer på pub underveis mellom flyplassene også. :)

God tur!

Kim

Takker for svar! :)

flyBG
16-10-2013, 21:13
Hei, har et kort spørsmål. Jeg vurderer å reise til usa og dette er den ruten jeg tror vi går for:
Bergen-London(Heathrow)-Miami-Tampa. Vi har 1,40 min på flyplass i London(Heathrow). Vi flyr til London med ba og videre med ba til Miami og derfra med AA. Nok tid på LHR?
Har ihvertfal god tid på andre legs og hjemveien.

Discus
16-10-2013, 21:53
Bergen-London(Heathrow)-Miami-Tampa. Vi har 1,40 min på flyplass i London(Heathrow). Vi flyr til London med ba og videre med ba til Miami og derfra med AA. Nok tid på LHR?

Får du booket den så går det, men det er ikke sikkert du får allverden av tid til å spise en fireretters middag mens du venter :D. Du må gjennom security på LHR. Kommer du til T5B/C og reiser derfra så er det egen security der for folk med short connection så du slipper å reise frem og tilbake. Siste ganger jeg har værtpå LHR så har det tatt 5-25 minutter fra gate til jeg har vært gjennom transfer.

Bergern
17-10-2013, 00:19
Kom sent inn til LHR fra LAX med BA forrige uke. Masse kål før vi kunne gå ut av flyet (2.etg A380) i tillegg. Hadde da en halvtime internt på terminal 5 før avgang OSL. Ble møtt av en dame som tydeligvis visste at løpet var kjørt for lenge siden og geleidet oss gjennom rebooking til ny flight.
LHR T5 er beryktet for sin elendige fleksibilitet ved avvik. Take care...

Twin Otter
17-10-2013, 01:19
Får man tilgang til en "arrival lounge" på LHR med CE-billett hos BA?

Hickok
17-10-2013, 06:01
Får man tilgang til en "arrival lounge" på LHR med CE-billett hos BA?

Nei, kun CW.

Discus
08-02-2014, 14:47
Kom opp konkret beskrivelse på hvordan komme fra T5C tilbake til T5B og tilbake til T5A på sikker sone på LHR (dvs. om man allerede har vært gjennom security å LHR)

To walk back from B Gates to A Gates

Take the lift from outside Boots to level -2. When the lift doors open you'll see a set of stairs in front of you, take these down and follow the signs to A Gates. When you've walked the length of the tunnel, you'll come to the TTS lift in A Gates at -4 level which you can take up to level 2, Gate Seating Level.

To walk back from C Gates to B Gates or A Gates

Take the TTS lift down to level 2, at the end of the platform there's a door, with a button next to it to open the door, use this to get in to the TTS walkway. After walking from C Gates to B Gates you'll arrive at the stairs noted above, if you continue to A Gates you'll arrive at the lift mentioned above.

Using the above method you can get from C to B to A without having to re-clear security.

Kilde: http://www.flyertalk.com/forum/british-airways-executive-club/948575-lhr-getting-t5b-t5c-t5a-airside.html

Klgn
30-04-2014, 15:29
Et kjapt spørsmål som noen kanskje kan hjelpe med: hvis man bytter fly fra mea til SAS på Heathrow, må man gjennom passkontroll da eller går det greit også for passasjerer uten visum til Storbritannia?

Fnate
30-04-2014, 15:51
Hei
Vet ikke helt hva du mener med mea?

Men alle må vise pass på Heathrow ved Connections. Men du behøver neppe visum om du ikke skal ut av avgangsområdet.

LN-MOW
30-04-2014, 16:14
Litt avhengig av hvilket statsborgerskap du har. Det kreves transittvisum for enkelte nasjonaliteter - bl.a. libanesisk tror jeg.

VC-10
30-04-2014, 16:45
Hei
Vet ikke helt hva du mener med mea?

Men alle må vise pass på Heathrow ved Connections. Men du behøver neppe visum om du ikke skal ut av avgangsområdet.

MEA = Middle East Airlines :fly

Peppep
30-04-2014, 21:03
Har en overnight transit på LHR i høst, ankommer 21:50 og reiser videre 11:30 dagen etter (begge deler Terminal 5).

Har noen forslag til rimelig og praktisk overnatting? Trenger ikke noe fancy for ~10 timer, står foreløpig mellom Premier Inn Heathrow Terminal 5 til 800 kr eller Park Inn Heathrow til 28 000 poeng. Sistnevnte har fått en del dårlige reviews, men satser på at Concierge-status ordner et OK rom hvis det blir det. Innspill? :)

LN-MOW
30-04-2014, 21:12
Park Inn er helt kurant. Bodde der i høst.

http://bonusfeber.no/park-inn-hotel-conference-centre-london-heathrow/

Chriscross
30-04-2014, 21:14
28000 poeng med nesten garantert oppgradering og frokost må jo være bra. Dukker det opp superpris på Sofitel kan du jo bare kansellere Park in frem til ankomstdagen.

Peppep
30-04-2014, 21:30

http://bonusfeber.no/park-inn-hotel-conference-centre-london-heathrow/
Jepp, er derfor jeg vurderer det. Var mildt sagt skeptisk før din anmeldelse kom. ;) Hvordan var det med transport til/fra LHR? Litt kjapp søking ga meg at Hoppa-bussen går hver halvtime og at taxi er dyrt, virker ikke helt ideelt.

28000 poeng med nesten garantert oppgradering og frokost må jo være bra. Dukker det opp superpris på Sofitel kan du jo bare kansellere Park in frem til ankomstdagen.
Frokost hadde vanligvis vært et bra argument, men denne gangen blir det champagnefrokost i Concorde Room i stedet. :) 28 000 virker likevel som en bra deal, men det ligger lenger fra T5 enn Premier Inn (som på tross av navnet også er noen km fra terminalen).

LN-MOW
30-04-2014, 21:40
Jeg brukte Hoppa. Var heldig med avgangstiden.

Discus
30-04-2014, 21:46

Lotto;) Jeg bodde der en gang, det var en katastrofe, aldri mer. Helt håpløs service ved innsjekk (som tok 30 minutter), da fant de ikke reservasjonen, og bookingreferansen kunne de ikke bruke til noe. Ellers var det meste godt og slitt og dårlig luft på rommet. Aldri mer.

KristianSk
30-04-2014, 21:47
Jeg overnattet på Park inn for et år siden, som statusløs - mener å huske at det ikke var særlig kult.

Peppep
30-04-2014, 21:48
Lotto;) Jeg bodde der en gang, det var en katastrofe, aldri mer. Helt håpløs service ved innsjekk (som tok 30 minutter), da fant de ikke reservasjonen, og bookingreferansen kunne de ikke bruke til noe. Ellers var det meste godt og slitt og dårlig luft på rommet. Aldri mer.
Hehe, hva hadde du valgt i stedet? :)

Discus
30-04-2014, 22:08
Hehe, hva hadde du valgt i stedet? :)

Sofitel T5 er bra (men noen ganger avsindig dyr). Testet Sheraton ikke langt fra T5 gangen etter, den var bedre. Holiday Inn T5 funket også greit (men noe dårlig a/c på rommet) Hilton T5 er relativt ny, tror også den skal være OK, ikke bodd der. Generelt er jo LHR-hotellene en tragedie om ikke det motsatte er bevist/bevitnet.

kosvines
01-05-2014, 08:43
Overnattet på Park Inn i fjor og var helt greit det. Disse gratis rutebussene som går mellom terminalene og "flyplassbyen" funket bra. Hadde gullstatus da, uten at det virket å bety noe som helst. Men absolutt verdt de £50 jeg betalte for rommet.

apeks
01-05-2014, 08:50
Har bodd på Park inn 2 ganger jeg også.
Kan ikke huske jeg var overstadig begeistret, men heller ingen traumer.
At jeg ikke husker så veldig mye hverken den eller andre veien betyr at jeg har definert det som helt greit.

VC-10
01-05-2014, 12:20
Jeg har et par ganger benyttet Pemier Inn ved Heathrow.
Det er ikke noe fancy-pancy, ingen flotte poenger å tjene eller benytte (unntatt i deres eget program) og ikke mulig å flashe med gyldne kort for oppgradering eller annen spesialbehandlig. Men de har behagelige, moderne rolige rom inkl. frokost til en rimelig pris.

Discus
18-05-2014, 22:12
De skrives nå på Flyertalk at gangveien mellom T5A, T5B og T5C er blitt offisiell for publikum også. Den er skiltet, bedre lys og det er rullebånd begge veier (dvs. mot C på departure og inn mot A på arrivals). Det betyr at det er enklere å komme seg tilbake til eks. T5A om man f.eks. har gått til T5B for å få en roligere lounge eller ledig SPA-time.

(Bilde finnes i denne TRen: http://www.flyertalk.com/forum/22832353-post100.html )

Hvis BAA også kunne innse at transfer-security i T5B eller T5C kunne avhjulpet trøkket av kaoset i FCC så begynner det jo å lysne.

K3nn7
21-10-2014, 12:27
Noen som har erfaringer med trafikken på t5 på Heathrow ca. 18-19 på kvelden? Ankommer med BA767 18:20 og skal videre med BA183 20:00. Er jo vant til fast track som stort sett er alt annet enn fast track der, men har et håp om at tid på døgnet og dagen jeg reiser på (1. januar) gir meg bedre odds enn ellers.

Discus
21-11-2014, 19:59
Da er "transit walkway" mellom T5A/B/C testet begge retninger. Det er litt lenger å gå mellom A og B enn mellom B og C. Eneste jeg tok tiden på var fra loungen i B til gate på C og det tok ca. 10 minutter hvis man har klaff med heisene og man går radig og bruker rullebåndene.

Fra T5A må man ta heisen ned til "-4".

Fra T5B kan man ta heis til "-4" eller rulletrappene ned (det er noen gamle skilt i heisen som sier "staff only" - bare å ignorere)

Fra T5C går tunnellen fra samme nivå som toget på departure "-2". Usikker på arrivals da jeg ikke gikk den veien, men antar det er samme der.

Rullebånd kun i følgende retninger:
Departures: T5A -> B -> C
Arrivals: T5A <- B <- C
Går man mot strømmen må man derfor regne litt mer tid

Forsøkte å gå gjennom security på T5B, men ble bryskt avslått fordi flyet mitt skulle gå fra A, "and there is no way of getting back to A". Har hørt om andre som har fått lov, og det er gunstig.

robertaas
24-11-2014, 22:55
Får en overnatts transit på LHR T2 pga. endring av tider på flight.

Er det noen hoteller som kan nås til fots fra T2? Eller er det noen som har shuttle fra T2?

LN-MOW
24-11-2014, 23:08
Da bruker du Hotel Hoppa ....

http://www.nationalexpress.com/wherewego/airports/heathrow-hotel-hoppa.aspx?utm_medium=businessdevelopment&utm_source=heathrowairport.com&utm_campaign=hotel-buses

robertaas
24-11-2014, 23:29
Da bruker du Hotel Hoppa ....

http://www.nationalexpress.com/wherewego/airports/heathrow-hotel-hoppa.aspx?utm_medium=businessdevelopment&utm_source=heathrowairport.com&utm_campaign=hotel-buses
Som går fra alle terminaler unntatt Termainal 2. Det er derfor jeg spurte.

Martin
24-11-2014, 23:35
Som går fra alle terminaler unntatt Termainal 2. Det er derfor jeg spurte.

Finner terminal 2 på denne rutetabellen her: http://www.nationalexpress.com/Assets/uploads/pdf/timetables/HotelHoppa.pdf

robertaas
25-11-2014, 00:24
Finner terminal 2 på denne rutetabellen her: http://www.nationalexpress.com/Assets/uploads/pdf/timetables/HotelHoppa.pdf
Der var den ja. Slo til med Ibis.

Hickok
25-11-2014, 10:59
Der var den ja. Slo til med Ibis.
¨
Til Ibis kan du også ta gratis rutebuss. En hel gjeng som går dit, bl.a. 105 og 140 fritt etter minnet.

Hypern
25-11-2014, 12:16
Da er "transit walkway" mellom T5A/B/C testet begge retninger. Det er litt lenger å gå mellom A og B enn mellom B og C. Eneste jeg tok tiden på var fra loungen i B til gate på C og det tok ca. 10 minutter hvis man har klaff med heisene og man går radig og bruker rullebåndene.

Fra T5A må man ta heisen ned til "-4".

Fra T5B kan man ta heis til "-4" eller rulletrappene ned (det er noen gamle skilt i heisen som sier "staff only" - bare å ignorere)

Fra T5C går tunnellen fra samme nivå som toget på departure "-2". Usikker på arrivals da jeg ikke gikk den veien, men antar det er samme der.

Rullebånd kun i følgende retninger:
Departures: T5A -> B -> C
Arrivals: T5A <- B <- C
Går man mot strømmen må man derfor regne litt mer tid

Forsøkte å gå gjennom security på T5B, men ble bryskt avslått fordi flyet mitt skulle gå fra A, "and there is no way of getting back to A". Har hørt om andre som har fått lov, og det er gunstig.

Mhm denne her ble testa i påska og er egentlig veldig hendig i tilfelle man skulle befinne seg galt sted. Gikk hele veien fra B til A og igjennom passkontroll till arrivals lounge. Deilige saker det der gitt å bruke tid i når man likevel hadde tid til det.

robertaas
25-11-2014, 21:05
¨
Til Ibis kan du også ta gratis rutebuss. En hel gjeng som går dit, bl.a. 105 og 140 fritt etter minnet.
Har lest at man det kun er gratis til noen holdeplasser før hotellet og at sjåførene sier ifra når den gratis sonen slutter.

Discus
25-11-2014, 21:32
Har lest at man det kun er gratis til noen holdeplasser før hotellet og at sjåførene sier ifra når den gratis sonen slutter.

Lokalbussoversikt:
http://www.heathrowairport.com/transport-and-directions/buses-and-coaches/local-buses

Rutekart for "Free zone": http://www.heathrowairport.com/static/Heathrow/Downloads/PDF/travel_around_Heathrow.pdf

Hagen
03-12-2014, 14:02
Hvordan er det med transfer i T2 SAS -> AC?

Er det langt mellom gatene de normalt opererer med og security?

Har 55 minutter connection.

RJon
10-02-2015, 22:49
Har BA interlineavtale me AC? Skal på langtur og dette var den mest fornuftige veien å få det til. Siden billetten er kjøpt gjennom reisebyrå og AC har utstedt billetten går jeg ut i fra dette men jeg spør da likevel.

Vil i så fall baggasjen gå av seg selv fra LHR T5 til T2? er ingenting om baggasje i transferguiden til LHR.

Discus
10-02-2015, 23:00
Har BA interlineavtale me AC? Skal på langtur og dette var den mest fornuftige veien å få det til. Siden billetten er kjøpt gjennom reisebyrå og AC har utstedt billetten går jeg ut i fra dette men jeg spør da likevel.

Har du fått alt på en booking/billett så har de interline. Blir bagen tagget hele veien så går den av seg selv mellom terminalene på LHR også.

hanschristian
02-06-2015, 16:41
Har en tricky transfer på Heathrow som jeg lurer på om jeg ikke rekker. Ankommer fra Dubai klokken 14:30 med Virgin Atlantic inn til T3, og har BA fra T5 klokken 17:00 til Oslo. Dette fordi BA kansellerte mitt opprinnelige 19:00 fly.

Trøbbelet her er at jeg har med baggasje som både må hentes og sjekkes inn igjen. Har jeg sjans å nå dette på knappe 2,5 time?

Discus
02-06-2015, 20:45
Trøbbelet her er at jeg har med baggasje som både må hentes og sjekkes inn igjen. Har jeg sjans å nå dette på knappe 2,5 time?

Er du på rute, raskt av flyet og bagasjen kommer ila. en 30-45 minutter så burde det gå.

Cut-off på bagdrop/innsjekk T5 er 45 minutter og du må gå gjennom billettkontrollen ved security minst 35 miutter før avgangstid ellers blir det automatisk off-loading.

hanschristian
02-06-2015, 20:50
Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5. Er dette noe som går rimelig hurtig normalt? Snakket nettopp med BA, og de mente at det kunne være for knapt med tid til at de anbefalte 17 avgangen for meg... Da blir det i såfall overnatting på Heathrow, noe jeg hadde håpet på å unngå.

Martin
02-06-2015, 22:29
Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5.

Ikke hvis du har (som du nevnte) bagasje som du må hente/sjekke inn. Da må du ta med deg bagasjen fra T3, komme deg landside til T5. Heathrow Express er gratis, og nok det enkleste. (Det går muligens an med noen busser også, men jeg antar det var den som går airside du tenker på?)

Discus
02-06-2015, 22:39
Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5. Er dette noe som går rimelig hurtig normalt? Snakket nettopp med BA, og de mente at det kunne være for knapt med tid til at de anbefalte 17 avgangen for meg... Da blir det i såfall overnatting på Heathrow, noe jeg hadde håpet på å unngå.

T3 til T5 (hvis du må hente ut bagasje) så er det Heathrow Express eller Tuben som gjelder. Buss funker bare dersom du har transfer på innsiden.
http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/travel-between-terminals#table

HEX er gratis går hvert 15. minutt, Tuben koster 4.80GBP (papirbillett) eller gratis hvis du har Oyster-kort allerede.

Er alt i rute så går det om du ikke somler, får du litt forsinkelse eller sein bagasje så ryker det veldig fort.

Ta det baklengs:
Må være på T5 bagdrop senest 45 minutter før avgang
Må være på perrongen på HEX 25 minutter før det (15 min venting plu 10 min til T5 pluss gangtid opp)
Fra pluker opp bagasjen går til toget: 30 min (inkl. litt passkø)
Da har du 50 minutter på å komme deg av flyet og vente på bagasjen (hvis jeg har regnet riktig)...om alt er i rute

Hadde jeg gjort det selv? Nei, bare på gjennomgående billett eller om det var skikkelig krise.

Peppep
02-06-2015, 22:40
Ikke hvis du har (som du nevnte) bagasje som du må hente/sjekke inn. Da må du ta med deg bagasjen fra T3, komme deg landside til T5. Heathrow Express er gratis, og nok det enkleste. (Det går muligens an med noen busser også, men jeg antar det var den som går airside du tenker på?)
HEX eller Tube, begge er gratis. (Edit: Discus har sikkert rett i at Tube bare er gratis med Oyster card).

Discus
02-06-2015, 22:42
HEX eller Tube, begge er gratis.
Tuben er kun gratis med Oyster, hender det er astronomiske køer der for å kjøpe billett

hanschristian
02-06-2015, 23:36
T3 til T5 (hvis du må hente ut bagasje) så er det Heathrow Express eller Tuben som gjelder. Buss funker bare dersom du har transfer på innsiden.
http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/travel-between-terminals#table

HEX er gratis går hvert 15. minutt, Tuben koster 4.80GBP (papirbillett) eller gratis hvis du har Oyster-kort allerede.

Er alt i rute så går det om du ikke somler, får du litt forsinkelse eller sein bagasje så ryker det veldig fort.

Ta det baklengs:
Må være på T5 bagdrop senest 45 minutter før avgang
Må være på perrongen på HEX 25 minutter før det (15 min venting plu 10 min til T5 pluss gangtid opp)
Fra pluker opp bagasjen går til toget: 30 min (inkl. litt passkø)
Da har du 50 minutter på å komme deg av flyet og vente på bagasjen (hvis jeg har regnet riktig)...om alt er i rute

Hadde jeg gjort det selv? Nei, bare på gjennomgående billett eller om det var skikkelig krise.

Takk for utfyllende beskrivelse. Da går jeg for 07:30 flighten neste dag - gir det et forsøk ved ankomst, og dersom jeg kommer frem i tide, krysser jeg fingrene for at de kan ombooke meg i siste liten.

SQ 777
30-06-2015, 12:32
Prøver å unngå LHR, men framover i høst og vinter blir det noen turer: SK inn og UA ut og omvendt.

Er det security begge veier til/fra USA ?

kimpe
30-06-2015, 14:28
Har i hvertfall være det hver eneste gang jeg har måttet connecte på LHR..

Ville tatt utgangspunkt i det og heller bli positivt overrasket om du s,lipper. Vær oppmerksom på at det ofte også er lange køer her, så beregne god tid på å nå neste flight!

Kim

OttoL
30-06-2015, 15:26
Prøver å unngå LHR, men framover i høst og vinter blir det noen turer: SK inn og UA ut og omvendt.

Er det security begge veier til/fra USA ?
Ja

http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/flight-connections/terminal-2-international-connecting-to-terminal-2-international

SQ 777
30-06-2015, 16:15
Takker så mye. Legger inn lang loungehopping

petter380
30-06-2015, 19:52
Takker så mye. Legger inn lang loungehopping

Meget bra lounger, tenker da på LH sin [emoji5]

SQ 777
30-06-2015, 20:31
Takk, flere forslag for en Lounge Lizard?

Henrik C
01-07-2015, 09:50
United har bra bar, men da må du helt ut på satellitten.

VirreVapp
01-07-2015, 12:43
Har du god tid kunne du jo tatt en drink i baren i United sin, deretter en dusj, fått strøket skjorten. All complimentary. Singapor sin har også bra fasiliteter og bra mat. Begge er som sagt ute på satelitten, regn med ca 8 min gange :-)

Henrik C
01-07-2015, 12:50
Men bare enveis rullebånd, så tilbaketuren er fort på det dobbelte. God mat hos SQ ja, og bedre stoler enn AC sin rett ved siden av.

SQ 777
01-07-2015, 14:20
Takk, folkens , har lagt inn 5-6 timer, og regner med security og være på gaten 60 min før, blir det god tid for hopping.

Håper å få et kart før, noen som vet. Jada, vil prøve Mr. Google...

Turtle
01-07-2015, 22:41
99.9% av Uniteds fly parkerer i nordenden av T2B. SAS er som regel litt rundtforbi på T2A selv om jeg har sett dem på T2B sånn innimellom. Av og til bruker de parkeringsplassene som er beregnet for innenlands/irske (CTA) ankomster (23-26) og da blir ankommende passasjerer sluppet ut gjennom bakre dør og busset til terminalen da der ikke er noen lovlig dørkombinasjon som gir tilgang til internasjonal ankomst (passkontrollen). Boarding er på normalt vis da der ikke er noen forskjell på avgangsnivået.

Har gått fram og tilbake mellom T2A og T2B mange ganger (eneste airside Nero siden jeg boikotter de håpløst pretensiøse alternativene ellers i T2) og siden jeg normalt parkerer helt i motsatt ende av T2A forutsetter jeg 30min for en t/r (har vært to ruter men tror det trivelige alternativet som gikk over jorden kanskje er stengt siden T1 offisielt stengte på mandag...mulig jeg finner ut i morgen da jeg har et par timer å slå ihjel mellom et par sektorer). Om du ikke gidder å gå gjennom den underjordiske tunnellen kjører OCS en golfbuss med mer eller (helst) mindre jevne mellomrom mellom heisene i hver ende.

Uansett, her er det offisielle kartet til HAL (http://www.heathrowairport.com/static/Heathrow/Downloads/PDF/Heathrow_T2_Map.pdf) eller et fint og flott interaktivt kart om du synes det er bedre! (http://maps.heathrow.com/index.php?zoom=14&area=201&lat=51.46981019423335&lng=-0.4506883093388536)

SQ 777
02-07-2015, 08:50
Tusen takk for den;)

Utenbys
02-07-2015, 09:54
Heisan, tyvlåner denne tråden.

Senere i juli har jeg den glede å deise ned på LHR T2 med SK1517. Ankomst er klokken 17:00 og skal ikke videre før klokken 20:25 da med CA938. Her skal Forbidden Pavillion ombord hos Air China testes, og følgelig vil jeg ha medfølgende adgang til det meste av *A-lounger på T2.

Så hva er gjevest her? Finnes der noen hemmelige F-lounger som bør besøkes når en for en gangs skyld har muligheten?

SQ 777
02-07-2015, 09:58
Fant akkurat denne:

http://www.staralliance.com/en/services/destination-information/airport/lhr/

Press på lounges

Utenbys
02-07-2015, 10:09
Se der ja - Begynne hos Singapore og så se hva jeg rekker hos United og Lufthansa før det er på tide å dingle ombord i flyet.

VirreVapp
02-07-2015, 13:50
Men bare enveis rullebånd, så tilbaketuren er fort på det dobbelte. God mat hos SQ ja, og bedre stoler enn AC sin rett ved siden av.

Man kan ta bilen tilbake, de har nå 2 Nye boggies som kjører skytteltrafikk frem og tilbake :-)

TriStar
02-07-2015, 13:58
Hadde en langhelg i UK netopp. Fløy SK og er veldig godt fornøyd med fasilitetene på T2. Hadde bare en time å slå ihjel, og valgte Singapore-loungen. Osloflyet hadde avgang rett i nærheten. Godt utvalg av mat og en glimrende betjent bar[emoji2]

http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/02/205436fd6dcf8bf7a62379c35eeb08dd.jpg

SQ 777
02-07-2015, 17:56
Utifra kartet er lysløypa tegnet. Ut med UA, først LH så SQ og det jeg er mest spent på United Club:cry::o. Tilbake noe annet, AC ?

Uansett blir drøss slike connections fra november...

Resten til USA via kjent landskap, FRA... T/R.. Dessverre ikke MUC . Der tilbys kun trang LH over dammen..

Henrik C
04-07-2015, 13:19
Han ene bartenderen hos SQ har lært å lage Kentucky Mule takket være undertegnede. Dere kan takke meg etter å ha prøvd.

hifiman
06-07-2015, 08:53
hvor lang tid bør jeg ha når jeg ankommer terminal 5 (fra oslo) med BA og
skal videre med codeshare AA fra terminal 3 (New York)?

Discus
06-07-2015, 12:31
hvor lang tid bør jeg ha når jeg ankommer terminal 5 (fra oslo) med BA og
skal videre med codeshare AA fra terminal 3 (New York)?

Har du sammenhengende billett så har du en lovlig connection. For at du ikke skal føle det stressende så regn minst 1:30t (har du dårlig tid blir du møtt ved ankomst LHR og får express-voucher for fasttrack). Husk at du må ta buss fra T5 til T3 og ikke gå ut gjennom passkontrollen!

Det er bøtter og spann av fly mellom LHR og NYC med BA/AA (ca. en i timen) så det skal mye til om ting skjærer seg totalt.

hifiman
06-07-2015, 14:18
Har du sammenhengende billett så har du en lovlig connection. For at du ikke skal føle det stressende så regn minst 1:30t (har du dårlig tid blir du møtt ved ankomst LHR og får express-voucher for fasttrack). Husk at du må ta buss fra T5 til T3 og ikke gå ut gjennom passkontrollen!

Det er bøtter og spann av fly mellom LHR og NYC med BA/AA (ca. en i timen) så det skal mye til om ting skjærer seg totalt.

Det har jeg, tenkte å bestille t/r via ba.com og det var 1:40 connection

Sundet81
06-07-2015, 16:38

Halvannen time er helt greit med tid, men jeg ville ikke regnet med å få noen express-voucher hvis dårlig tid (det har aldri skjedd meg, selv med 45 min. connection og forsinkelse med innkommende). Men med halvannen time ville jeg følt meg nokså komfortabel, selv når flyet til LHR havner i den uunngåelige sirklingen frem til landingtillatelsen gis og flyet kan droppe ned i hva som noen ganger har føltes som en nosedive.

Martin
06-07-2015, 21:27
Det har jeg, tenkte å bestille t/r via ba.com og det var 1:40 connection

Spørsmålet er jo om man rekker innom loungen (du driver og skal booke business, gjør du ikke?)

Min personlige "komfortgrense" er på ca. to timer.

hifiman
06-07-2015, 21:28
Spørsmålet er jo om man rekker innom loungen (du driver og skal booke business, gjør du ikke?)

Min personlige "komfortgrense" er på ca. to timer.

Nei dette er economy...

hifiman
01-08-2015, 21:55
har 1 time og 45 min fra jeg lander fra JFK
å skal videre til OSL begge fra T5 og med BA
er dette ok, eller blir det travelt ?

Bergern
01-08-2015, 22:06
Det er godt innafor.
Regner med du har gjennogående billett og da er det BA selv som vurderer minimum connectiontime.

Edit: Fant denne:
http://www.britishairways.com/travel/gsanswer/public/no_no?faqid=3170&gsLink=searchResults

hifiman
02-08-2015, 00:25
Det er godt innafor.
Regner med du har gjennogående billett og da er det BA selv som vurderer minimum connectiontime.

Edit: Fant denne:
http://www.britishairways.com/travel/gsanswer/public/no_no?faqid=3170&gsLink=searchResults

Supert takk, sammenhengende men med finnair kode

jarlewn
28-08-2015, 14:20
Har et lite spørsmål angående transfer/connection ved LHR.

Skal snart en tur til Mallorca, og på vei hjem fra denne turen vurderer jeg å ta turen med IB3166 fra MAD til LHR (A340-600 på business). Det som trolig hindrer meg fra å velge denne litt unormale veien hjem fra PMI til SVG er connection i London. Mitt spørsmål er derfor:

IB3166 ankommer LHR 17:20. Er det da mulig å rekke SK4628 med avgang 19:50 til SVG med tanke på at bagasjen må hentes og sjekkes inn på ny i tillegg til terminalbytte fra T5 til T2?

Peppep
28-08-2015, 20:57
Har et lite spørsmål angående transfer/connection ved LHR.

Skal snart en tur til Mallorca, og på vei hjem fra denne turen vurderer jeg å ta turen med IB3166 fra MAD til LHR (A340-600 på business). Det som trolig hindrer meg fra å velge denne litt unormale veien hjem fra PMI til SVG er connection i London. Mitt spørsmål er derfor:

IB3166 ankommer LHR 17:20. Er det da mulig å rekke SK4628 med avgang 19:50 til SVG med tanke på at bagasjen må hentes og sjekkes inn på ny i tillegg til terminalbytte fra T5 til T2?
Så lenge du ankommer på rute vil jeg si at det nesten garantert går bra. Blir det forsinkelser er det selvfølgelig verre, men de fleste reiseforsikringer dekker ny billett så lenge du har beregnet minst to timer i mellom.

nissen
03-09-2015, 21:52
Jeg skal fly 19:30 fra Heathrow med SAS en kveld neste uke. Har et møte som slutter 17:30 og det er ca. 45 minutter unna med taxi. La oss si at jeg er på Heathrow 18:30 senest.

Må sjekke inn bagasje. Har gullkort hos SAS.

Hva tror dere? Er det for høy risiko?

RedLine
03-09-2015, 22:01
Det går bra det. Deadline for bag drop er 45 min før avgang.

Pleier selv å beregne 50 min med sjekket bag og 40 min med kun håndbagasje.

Hpkris
17-11-2015, 15:32
Har sittet å surra litt med div ruter hjem til BKK og kom da over denne:
OSL-LHR-HKG-BKK :lol: Med BA og CX, men siden kona har Thai pass og vi må bytte terminaler fra T5 til T3 er det noen som vet om hu kan ta denne ruta? Vil vi være i transfer hele veien, eller må vi innom passkontroll?

Håper noen har et svar på dette :)

Herlov
17-11-2015, 15:58
Har sittet å surra litt med div ruter hjem til BKK og kom da over denne:
OSL-LHR-HKG-BKK :lol: Med BA og CX, men siden kona har Thai pass og vi må bytte terminaler fra T5 til T3 er det noen som vet om hu kan ta denne ruta? Vil vi være i transfer hele veien, eller må vi innom passkontroll?

Håper noen har et svar på dette :)

Det er passkontroll på LHR når du ankommer internasjonalt og er i transfer, uansett om du skifter terminal eller ikke.

jb1
17-11-2015, 18:27
Passkontrollen vil skje uansett der og i Oslo ettersom de må sjekke at du kan reise inn i Schengen. Selv om UK ikke er med, må de se at du kan reise inn i Schengen-sonen.

Hpkris
17-11-2015, 18:34
Passkontrollen vil skje uansett der og i Oslo ettersom de må sjekke at du kan reise inn i Schengen. Selv om UK ikke er med, må de se at du kan reise inn i Schengen-sonen.

Vi skal jo hjem til Thailand fra Schengen, men da er evnt transit visum tingen hu må ha.

Mjolnir
19-11-2015, 18:09
Det er passkontroll på LHR når du ankommer internasjonalt og er i transfer, uansett om du skifter terminal eller ikke.

Det er dokumentkontroll samt ny sikkerhetskontroll for å komme inn i avgangsområdet igjen etter ankomst/terminalbytte, men man kommer jo aldri landside under transfer. Det går busser mellom terminalene airside. TWOV for Thaier skal forøvrig være null problem på Heathrow iflg. Timatic.

Hpkris
20-11-2015, 01:40
Det er dokumentkontroll samt ny sikkerhetskontroll for å komme inn i avgangsområdet igjen etter ankomst/terminalbytte, men man kommer jo aldri landside under transfer. Det går busser mellom terminalene airside. TWOV for Thaier skal forøvrig være null problem på Heathrow iflg. Timatic.

Hei kan du oversette denne til norsk for meg: TWOV Så jeg skjønner :) Litt frustrernede å lete på nett da man ikke finner 100% sikker info. Mulig å ringe BA evnt amb kan være siste utvei. Lang vei hjem ja, men den er billig og litt morro med kun å fly direkte :) Og vi drar jo fra Schengen med billett til BKK.

Mjolnir
20-11-2015, 01:59
Oida, går litt fort i svingene av og til. TWOV = Transit without visa. Legger like godt ved link til KLM sitt Timatic-skjema, så du kan sjekke selv: https://www.klm.com/travel/kz_en/prepare_for_travel/travel_planning/travel_clinic/visaform.htm

Litt forvirrende ordlagt av og til, men dette står i hvert fall når en fyller ut så det stemmer for fruen:

United Kingdom (GB)

TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Nationals of Thailand holding

confirmed onward tickets making an airside transit at London

Gatwick (LGW), London Heathrow (LHR) or Manchester (MAN) on
the same calendar day to a third country (excluding Ireland
(Rep.)).The following conditions must be complied with:

- passenger must arrive and depart by air; and
- passenger only intends to transit through the United
Kingdom; and
- passenger must hold all documents required for the next
destination; and

- passenger must not leave the transit area.
- OR:
Visa required, except for Passengers holding confirmed onward
tickets passing through United Kingdom immigration to make a

landside transit to a third country on a flight that departs
before 23:59 the next day. The following conditions must be

complied with:
- passenger must arrive and depart by air; and
- passenger must have no purpose in entering the United
Kingdom other than to pass through in transit; and
- passenger must hold all documents required for the next
destination; and

- passenger must pass through United Kingdom Immigration; and

- passenger travels with a document listed in the following
warning(s):
- ***Warning*** Passengers may make a landside transit if
holding a valid visa which allows entry into Australia,
Canada, New Zealand or USA and traveling as part of a
journey to, from or transit through the country that has
issued the visa.
Landside transit is not available if holding a US Visa Foil
type "YY" or "ZZ" endorsed "Not a visa. Foil prepared at
DHS request" nor the US Adit stamp worded "Processed for
I-551" (temporary form I-551).
holding a valid common format "D" visa issued by an EEA
Member State For details, click here or Switzerland. (SEE NOTE 57399)
NOTE 57399: E-visas or e-residence permits are not
accepted for landside transit.
holding a valid biometric visa issued by Ireland (Rep.)
endorsed "BC" or "BC BIVS" and traveling to Ireland (Rep.).
(SEE NOTE 57399)
NOTE 57399: E-visas or e-residence permits are not
accepted for landside transit.
Additional Information:

- There is no passport control on traffic between Great
Britain and Northern Ireland and Ireland (Rep.).
For details, click here
- Leave to remain issued by Guernsey, Isle of Man or Jersey,
which are in the form of wet ink stamps, are also valid for
entry into or transit through the United Kingdom.

Edit: Timatic er altså databasen flyselskapene bruker til å sjekke visumkrav.

Hpkris
20-11-2015, 02:06
Det jeg nå har skjønt takket være deg Mjolnir er at hu ikke trenger noe visa, hvis hu ikke skal igjennom UK Border Control. Men hvem kan gi meg 100% svar på om vi passer den eller ikke når vi bytter fra T5 til T3? Ringe BA og spørre eller UK amb?
Uansett takk for hjelpen midt i natten :)

Superhai
20-11-2015, 06:47
Det er airside så lenge man følger skiltene som sier "Flight Connections".

For å kondensere informasjonen over så kan "landside" transfer gjøres om den som har Thai-pass også har enten type "D" Schengen visum (over 3 mnd gyldighet) eller oppholdstillatelse i et Schengen land (det betyr rosa-lyseblå-rosa kortet).

Discus
20-11-2015, 15:56

Nei, det er dokumentkontroll for de destinasjonene som krever det (dvs. sjekk at du har gyldige papirer ihht. destinasjon), ikke grensekontroll; på samme måte som de sjekker i gaten. Jeg har aldri vist pass i FCC når jeg kommer fra USA og skal til Norge på T5 for eksempel. Andre veien skal de se passet der. Alltid sjekk av pass i gate

Det er airside så lenge man følger skiltene som sier "Flight Connections".
Korrekt!

Hpkris
21-11-2015, 01:35
Takker for alle innspill. :)
Skal ta en ringe runde på mandag, måtte fixe mitt eget visa til Thailand i dag, så tar noen telefoner på mandag før jeg evnt trykker på booking knappen.

Chriscross
05-12-2015, 10:29
Meget viktige spørsmål om lhr t2 her:
Bruker voksne ca 10 min på å gå ut til t2b?
Noen som har erfaring i om vi slipper inn hos AC og SQ med gullkort og reise med sas?
Har LH Sen champis on request?
Er det iskrem i noen av loungene?
Hvilken lounge anbefales om en ikke tenker på hvilken gate flyet går fra?

Kan jo svare selv. Fikk b-gate med sk. Dette varsles ca 45 min før avfang. Det tar 20 min fra Sen lounge til en sitter med champis i hånden i SQ-loungen. Sq er bedre enn SEN.

Norge Rundt På 14 Dager
22-12-2015, 11:22
Tenker du på T5B til T5A? Bare å gå i gangveien under toget fra T5B til T5A, slipper security om du allerede er på innsiden, ja. Se her:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?p=933855

Takker.

Betyr det og at hvis man lander på B eller C og har transfer at man kan klare å unngå ny security? Eller er det ikke mulig å komme den veien hvis man lander?

Discus
22-12-2015, 15:48
Betyr det og at hvis man lander på B eller C og har transfer at man kan klare å unngå ny security?

Alle ankomster (minus UK-domestic) MÅ gjennom sikkerhetssjekk ved transfer.

Bergern
22-12-2015, 19:31
Alle ankomster (minus UK-domestic) MÅ gjennom sikkerhetssjekk.
To runder sikkerhetskontroll er alene grunn nok til ikke å velge BA og andre non-Schengen selskaper på reiser i Schengen. I tillegg har LHR Verdens kjipeste og tregeste security uansett hvor du skal i verden.

robertaas
07-01-2016, 20:33
Hadde nylig en transit med BA til LHR Terminal 5 og AA til USA fra Terminal 3. I terminal 3 var det køkaos og de som skulle videre med AA ble først bedt om å gå inn i et rom hvor det stod "secuitry" og som var stappfullt med folk i kø. Da rommet var helt fullt ble vi bedt om bare å få videre. Rett etter var vanlig sikkerhetssjekk og så service-skranke for AA hvor alle som skulle reise med AA ble bedt om å stille seg i kø for kort utspørring.

Hva skjedde egentlig i det kaotiske kø-rommet? Og når man er ferdig der skal man gjennom den samme sikkerhetskontrollen og utspørringen i AA service-desk? Hadde transit på 3:05 og med en halvtimes forsinket ankomst kom jeg til gate på 2 timer etter ankomst uten å måtte inn i kø-rommet.

For mine 2 neste ligende reiser har jeg transit på kun 2:15. Men forsinket ankomst er jeg redd det kan bli for knappt, spesielt om jeg sendes inn i kø-rommet.

Noen som kan fortelle noe om hva som skjer på kø-rommet for AA Security?

Sjabby
10-01-2016, 12:00
Flyr SAS SVG-LHR og LHR-BKK med TG F om en måneds tid, har 1t 40m transfer på LHR.
Må jeg gjennom masse pes ved transfer på LHR? Hva er beste loungen tilgjengelig for TG F?

chrisljo
10-01-2016, 15:01
Flyr SAS SVG-LHR og LHR-BKK med TG F om en måneds tid, har 1t 40m transfer på LHR.
Må jeg gjennom masse pes ved transfer på LHR? Hva er beste loungen tilgjengelig for TG F?

Pass og sikkerhetskontroll på Heathrow. Usikker på beste lounge, men tror det er Singapore. Når jeg fløy Thai F via Frankfurt ble jeg møtt av Thai representant som geleidet meg til lounge og hentet meg der etterpå.

En time førti er grei tid, men begrenset rom for forsinkelser.

Martin
10-01-2016, 15:10
Pass og sikkerhetskontroll på Heathrow..

Ingen passkontroll med mindre han skal inn i UK. Passet må muligens vises som legitimasjon i security, men det blir noe annet.

chrisljo
10-01-2016, 15:13
Ingen passkontroll med mindre han skal inn i UK. Passet må muligens vises som legitimasjon i security, men det blir noe annet.

Da står jeg er korrigert, tenkte på ID kontrollen før security ja. Har gjort denne en del ganger så burde vist bedre :)

robertaas
08-02-2016, 15:25
Har fått kanselert flight og en langt ufrivillig opphold i T5 LHR. Denne skulle holde til mat og drikke mente BA:
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=40251&stc=1&d=1454941292

Nå har jeg klart komme emg inn på lounge så jeg trenger ikke selv prøve å finne ut av hvor mye jeg kan få for denne voucheren på restauranten Gordon Ramsey har her på terminalen, men hva er egentlig best bruk av voucheren?

a) Om man ikke har lounge med mat og drikke
b) om man allerede har lounge med mat og drikke

LN-MOW
08-02-2016, 15:40
Cola og Japp på WH Smith.

kosvines
10-02-2016, 13:02
De har jo greie meal deals, så du kan få deg 2-3 sandwicher med brus og chips (x2) og noe sjokolade. Varm mat er det vel verre med.

Hypern
05-03-2016, 10:05
Det har seg sånn at jeg må ha et flyplasshotell pga nokså komplisert reiserute til Afrika nå i påska ved LHR. Er Park Inn et greit alternativ? Det er terminal 2 jeg skal inn og ut så det virker som det kanskje greieste alternativet for en natt. Har skjønt at man kan bruke ordinære busser gratis om man har reservasjon på det hotellet og slipper å punge ut i dyre dommer for Heathrow (Svindel)Hoppa.
Har nok poeng i Club Carlson så jeg kan ut natta på poeng.

kosvines
05-03-2016, 14:10
Park Inn er helt OK. Det er forholdsvis stort, men ikke særlig spennende. Gratisbussene kan hvem som helst bruke. Når du kommer ut av terminalen (regner med du lander på terminal 5) så står de til høyre når du kommer ut. Er en del ulike ruter.

På vei til terminalen neste morgen, så stopper det gratisbuss på andre siden av gata ovenfot bensinstasjonen, som ligger ved siden av hotellet.

LN-MOW
05-03-2016, 14:33
Bodde der selv for et par år siden og det er er en hyggelig pub rett nedenfor hotellet, hvis du har litt tid på kvelden.

https://insideflyer.no/park-inn-hotel-conference-centre-london-heathrow/

chrisljo
05-03-2016, 15:38
Uten at jeg vet noe om Park Inn så er jeg fornøyd med Radisson, bodd det tre ganger. Gode rater, ofte under 100£. To-tre stopp på bussen fra Heathrow Central.

Discus
05-03-2016, 15:40
Her er kartet over gratisbussene rundt LHR, for T123 så må man til den sentrale busstasjonen. Tuben er også gratis hvis man har Oystercard: http://www.railair.com/travel_around_Heathrow.pdf

onkelskrue
05-03-2016, 16:00
Hadde nylig en transit med BA til LHR Terminal 5 og AA til USA fra Terminal 3. I terminal 3 var det køkaos og de som skulle videre med AA ble først bedt om å gå inn i et rom hvor det stod "secuitry" og som var stappfullt med folk i kø. Da rommet var helt fullt ble vi bedt om bare å få videre. Rett etter var vanlig sikkerhetssjekk og så service-skranke for AA hvor alle som skulle reise med AA ble bedt om å stille seg i kø for kort utspørring.

Hva skjedde egentlig i det kaotiske kø-rommet? Og når man er ferdig der skal man gjennom den samme sikkerhetskontrollen og utspørringen i AA service-desk? Hadde transit på 3:05 og med en halvtimes forsinket ankomst kom jeg til gate på 2 timer etter ankomst uten å måtte inn i kø-rommet.

For mine 2 neste ligende reiser har jeg transit på kun 2:15. Men forsinket ankomst er jeg redd det kan bli for knappt, spesielt om jeg sendes inn i kø-rommet.

Noen som kan fortelle noe om hva som skjer på kø-rommet for AA Security?

Skal samme ruta, ank terminal 5 med avg AA fra terminal 3, om ca 2 uker.
Noen som har info ang ovennevnte?

kosvines
06-03-2016, 12:27
Har reist 2 ganger med AA/US fra terminal 3. Begge ganger så tok det veldig kort tid fra jeg sto utenfor terminalen til jeg var ved gate. Jeg byttet riktignok ikke direkte, men reiste fra terminal 3 morgenen etter.

Men jeg har bare positive opplevelser med terminal 3.

Hypern
06-03-2016, 13:53
Park Inn er helt OK. Det er forholdsvis stort, men ikke særlig spennende. Gratisbussene kan hvem som helst bruke. Når du kommer ut av terminalen (regner med du lander på terminal 5) så står de til høyre når du kommer ut. Er en del ulike ruter.

På vei til terminalen neste morgen, så stopper det gratisbuss på andre siden av gata ovenfot bensinstasjonen, som ligger ved siden av hotellet.
Er terminal 2 jeg skal inn og ut av.

kosvines
06-03-2016, 14:30
Er terminal 2 jeg skal inn og ut av.
Aha. Men gratisbussene går både her og der, så det bør ikke være noe problem uansett.

Fokker-50
08-06-2016, 23:07
Skal en tur til DOH i sommer, reiser via LHR...
Noen som vet hvordan transfer mulighetene på innenfor T5 er for tiden?
Vet fra tidligere at det mildt sagt har vert grusomt med transfer der, og dermed unngått LHR.

Må en gjennom ny sikkerhetskontroll? hente ut bagasje og sjekke inn igjen?

Reiser med BA fra OSL og videre med BA
Flyr eco
har 1,5 time mellomlanding (holder det) ?

Samme spm angående returen.

Håper noen vil dele sin erfaring

Mjolnir
08-06-2016, 23:36
Ny sikkerhetskontroll, men trenger ikke å sjekke inn bagasje på ny. 1,5 time bør være plenty, især når det er innen samme terminal.

Fokker-50
08-06-2016, 23:40
Ny sikkerhetskontroll, men trenger ikke å sjekke inn bagasje på ny. 1,5 time bør være plenty, især når det er innen samme terminal.

Så de har den sikkerhetskontrollen ennå. Håper det er litt mindre kø en sist jeg var der. Bra bagasjen ordner seg selv da.
Takk for svar

Mjolnir
09-06-2016, 00:43
Så de har den sikkerhetskontrollen ennå.

Nå faller det meg inn at det faktisk er snart 3 år siden sist jeg hadde transfer på T5 (selv om det ikke føles sånn :p ) Men har vanskelig for å tro at dette kan ha endret seg nevneverdig. Den gangen var 1,5 time MCT for transfer T3->T5 (og de ansatte syntes ikke det var noe å stresse over at det var nøyaktig så mye tid vi hadde).

Discus
09-06-2016, 08:34
Nå faller det meg inn at det faktisk er snart 3 år siden sist jeg hadde transfer på T5 (selv om det ikke føles sånn :p ) Men har vanskelig for å tro at dette kan ha endret seg nevneverdig.

De har bygget ut med flere sluser på nord, bygget ut security South og sluser nå også en del transferpax på economy via South.

NB! Kommer man inn på T5B eller T5C så sjekk om flyet evt. går fra B eller C så kan man gjøre unna sikkerhetskontrollen på den piren flyet går fra.

Fokker-50
10-06-2016, 20:32
De har bygget ut med flere sluser på nord, bygget ut security South og sluser nå også en del transferpax på economy via South.

NB! Kommer man inn på T5B eller T5C så sjekk om flyet evt. går fra B eller C så kan man gjøre unna sikkerhetskontrollen på den piren flyet går fra.

Takk for tips, håper det går litt kjappere denne gangen en sist.
Er vel ikke helt uten grunn jeg har unngått denne flyplassen i godt selskap med CDG.

Norge Rundt På 14 Dager
08-09-2016, 10:42
Ser det er skrevet at hvis du mellomlander med BA på Heathrow så må du gjennom ny sikkerhetssjekk. Men dette må da være lett og unngå, ihvertfall hvis du lander på 5A. Da jeg landet der i sommer (jeg skulle ikke lenger) så kom vi jo rett ut i avgangshalle airside, før vi gikk ned for å hente bagasjen. Hvis man da skulle reist videre med en BA maskin burde det da være rimlig kurant og forbli i avganshallen airside.

Fnate
08-09-2016, 10:54
Ser det er skrevet at hvis du mellomlander med BA på Heathrow så må du gjennom ny sikkerhetssjekk. Men dette må da være lett og unngå, ihvertfall hvis du lander på 5A. Da jeg landet der i sommer (jeg skulle ikke lenger) så kom vi jo rett ut i avgangshalle airside, før vi gikk ned for å hente bagasjen. Hvis man da skulle reist videre med en BA maskin burde det da være rimlig kurant og forbli i avganshallen airside.

Høres ut som om du fløy domestic? I så fall kan det stemme. Men all utenlands trafikk blir loset i egne kanaler

Norge Rundt På 14 Dager
08-09-2016, 10:58
Høres ut som om du fløy domestic? I så fall kan det stemme. Men all utenlands trafikk blir loset i egne kanaler

Nei kom fra Oslo.

Martin
08-09-2016, 11:29

Det hørtes veldig rart ut. Sånn som jeg husker Heathrow: Når man kommer av et fly, havner man i en lang gang, som leder til et område der man enten kan gå mot UK Border, eller gjennom connections, som tar deg opp rulletrappen til sikkerhetskontrollen. Hvis du havnet rett i avgangshallen (altså i samme området med masse gater/restauranter/butikker), så må noen ha gjort en feil. og har du først havnet der, er det heller ikke bare å komme seg ned til bagasjen igjen.

econ
08-09-2016, 12:30
Kan noen forklare meg hvorfor det er så håpløst system på LHR?

Når man kommer fra Land som har godkjent sikerhetskontroll, hvorfor må man da gjennom ny på LHR?

Er jo ikke slik på andre store flyplasser i Europa som har mye transfer trafikk som AMS og FRA.

Chriscross
08-09-2016, 12:41

Når man kommer fra Land som har godkjent sikerhetskontroll, hvorfor må man da gjennom ny på LHR?

Er jo ikke slik på andre store flyplasser i Europa som har mye transfer trafikk som AMS og FRA.

Det har vel aldri noen som har beskyldt briter for å være effektive. Fnate mener de av og til kan være smidige, men han svir jo av en norsk årslønn på å fly britisk. Gjør du ikke det er de neppe spesielt smidige heller[emoji48].

Norge Rundt På 14 Dager
08-09-2016, 14:12
Det hørtes veldig rart ut. Sånn som jeg husker Heathrow: Når man kommer av et fly, havner man i en lang gang, som leder til et område der man enten kan gå mot UK Border, eller gjennom connections, som tar deg opp rulletrappen til sikkerhetskontrollen. Hvis du havnet rett i avgangshallen (altså i samme området med masse gater/restauranter/butikker), så må noen ha gjort en feil. og har du først havnet der, er det heller ikke bare å komme seg ned til bagasjen igjen.

Ja merkelig men vi kom da rett ut i området med kafeer, butikker osv. Straks vi hadde gått av gangbroen fra flyet.

Fnate
08-09-2016, 20:24
Det har vel aldri noen som har beskyldt briter for å være effektive. Fnate mener de av og til kan være smidige, men han svir jo av en norsk årslønn på å fly britisk. Gjør du ikke det er de neppe spesielt smidige heller[emoji48].

BA kan være smidige. BAA - not so much

Ja merkelig men vi kom da rett ut i området med kafeer, butikker osv. Straks vi hadde gått av gangbroen fra flyet.

Det høres ut som om noen har gjort noe grådig feil. :)

Discus
08-09-2016, 21:06

Det er ikke en LHR-sak, det er engelske regler. Alle som ikke kommer fra UK (mulig også Irland) regnes må gjennom ny sikkerhetssjekk i UK.

econ
14-09-2016, 16:09
Det er ikke en LHR-sak, det er engelske regler. Alle som ikke kommer fra UK (mulig også Irland) regnes må gjennom ny sikkerhetssjekk i UK.

Er det ikke rart at de har slike regler, når andre EU-land ikke har det? Det må jo koste dem mange millioner hvert år.

Nå er jo LHR en stor HUB men kunne vel kanskje vært enda større hvis de hadde lagt mer til rette for det.

OttoL
14-09-2016, 16:17
Hvordan er det med connection når man kommer fra dommestic og skal videre til internasjonalt? Flyr NCL-LHR-BGO. Forstår det slik at man ikke må gjennom security igjen?

Discus
14-09-2016, 16:35
Hvordan er det med connection når man kommer fra dommestic og skal videre til internasjonalt? Flyr NCL-LHR-BGO. Forstår det slik at man ikke må gjennom security igjen?
Domestic til internasjonalt på LHR T5 er ikke ny sikkerhetskontroll, bare pass på å gå riktig vei når du går av flyet.

Er det ikke rart at de har slike regler, når andre EU-land ikke har det?

Det er i EU (enn så lenge), men har alltid vært utenfor Schengen som et av de få EU-landene. Kan være det stammer derfra. Det er også individuelle regler på andre områder innen flyging i forskjellige EU-land.

Someone
14-09-2016, 16:42
Det er i EU (enn så lenge), men har alltid vært utenfor Schengen som et av de få EU-landene. Kan være det stammer derfra. Det er også individuelle regler på andre områder innen flyging i forskjellige EU-land.

Har neppe så mye med Schengen og gjøre, men heller hva britiske myndigheter har av tillit til andre

Er jo nok av land utenfor EU og Schengen som på mange flyplasser ikke krever ekstra sikkerhetskontroll ved transfer

OttoL
14-09-2016, 17:01
Domestic til internasjonalt på LHR T5 er ikke ny sikkerhetskontroll, bare pass på å gå riktig vei når du går av flyet.

Great. Blir mye :drink i Newcastle, noe spesielt jeg må se etter når jeg går ut av flyet så jeg ikke går feil?

RJon
15-09-2016, 23:55
Great. Blir mye :drink i Newcastle, noe spesielt jeg må se etter når jeg går ut av flyet så jeg ikke går feil?

Ikke gå mot "Baggage reclaim":old

Den eneste andre mulighetene er transfer til T5 eller de andre terminalene. For å komme til de andre terminalene må du passere rett forran skranken til T5-transfer og vise boardingpass i en sluse, så det skal ikke være mulig.

Om du mot all formodning kommer deg igjennom slusa, havner du rett ved skrankene på internasjonal transfer på T5A, så du kan alltids gå igjennom mølla der igjen.

robertaas
17-09-2016, 15:46
Ankomst London City søndag 16:00 og avgang LHR T5 19:20. Selvsagt uten innsjekket bagasje, men er det noe å prøve seg på?

OttoL
17-09-2016, 15:58
Ankomst London City søndag 16:00 og avgang LHR T5 19:20. Selvsagt uten innsjekket bagasje, men er det noe å prøve seg på?

Det skal gå på marginen, men spørs hvor mye penger du vil legge i det. Jeg har bare gjort det en gang, men hadde til gjengjeld 8 timer. Du har 3 muligheter:

1) Bestille en bil/taxi som tar deg strake veien. Kan tenke meg rundt 60-70min fra LCY to LHR. Da er det rett ut på ringveien som er rimelig ok trafikkmessig.
2) Komme seg til paddington og flytoget derfra
3)Billigst:
a) DLR fra LCY til Canning town
b) Bytt til jubilee line og ta linjen til green park
c) Bytt til piccadilly line

Ikke mange pund for overnevnte reise. Brukte i underkant av 2 timer og da klaffet det sånn nogenlunde med byttene.

LN-AFG
22-11-2016, 16:22
Reiser til Seattle via LHR i morgen, men neste fly går dagen etter så må ligge over en dag i London hos en venn. Har lite lyst å drasse en stor koffert med meg på T-banen, men sist gang jeg gjorde noe tilsvarende kom ikke bagasjen med flyet pga feil gjort hos BA.

Er det sannsynlig at samme skjer igjen om jeg sjekker bagasjen helt frem fra Bergen til Seattle, eller skal en se på dette som en feil som skjer sjeldent?

Hvis jeg sjekker bagasjen frem til Heathrow, kan jeg da sjekke den inn, dagen før derfra og håpe det går bedre, eller er det bare flytting av samme problem?

LN-CMN
22-11-2016, 16:40
Burde sjekkes hele veien inn, samtlige bagasje blir scannet på flyside før den lastes, så gate personell kan faktisk fortelle deg om den er der. Ikke ofte bagasjen blir "borte" over natta, den går til en såkalt early bag store og vil bevege seg derifra ca 4timer før avgang til posisjonen for bagasje til din flight. Å ta ut bagasjen ser jeg ikke som noe poeng da de kommer til å sette den i Early bag store uansett :)

Hypern
22-11-2016, 17:22
Har hatt innsjekka bagasje på LHR over natta uten problem. Bare husk på å ta med deg det du trenger for en natt i håndbagasjen. Dette var terminal 2 og Star Alliance men skal vel ikke være noe problem i terminal 5.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

LN-AFG
22-11-2016, 21:07
Burde sjekkes hele veien inn, samtlige bagasje blir scannet på flyside før den lastes, så gate personell kan faktisk fortelle deg om den er der. Ikke ofte bagasjen blir "borte" over natta, den går til en såkalt early bag store og vil bevege seg derifra ca 4timer før avgang til posisjonen for bagasje til din flight. Å ta ut bagasjen ser jeg ikke som noe poeng da de kommer til å sette den i Early bag store uansett

Takk for tips, da gir man det ett nytt forsøk :)

Discus
22-11-2016, 23:38
Gjennomsjekk av bags skal gå greit så lenge det er stopover (dvs. mindre enn 24 timer). Innsjekk/bagdrop over natten på LHR tviler jeg på at du får lov til.

Bagdrop er "from 05:00 on the day of departure" eller "3 hrs before the flight" avhengig av status og kabin. https://www.britishairways.com/en-gb/information/airport-information/london-heathrow-airport/heathrow-t5

fly4fun
25-11-2016, 10:51
Ett spørsmål for dere guru,
jeg skal reise med SAS til LHR, vente der litt over 4 timer, og så fortsette med en annen billett til HKG og så SYD, dette med British og Quantas.

Bortsett fra alt dette med bytte av terminal osv. osv. er det noe ordning i LHR for en enklere transfert?
Er 4 timer plutselig nok for en ganske så enkelt operasjon?

OttoL
25-11-2016, 11:02
Ett spørsmål for dere guru,
jeg skal reise med SAS til LHR, vente der litt over 4 timer, og så fortsette med en annen billett til HKG og så SYD, dette med British og Quantas.

Bortsett fra alt dette med bytte av terminal osv. osv. er det noe ordning i LHR for en enklere transfert?
Er 4 timer plutselig nok for en ganske så enkelt operasjon?

Du kan ta Heathrow Express gratis mellom de forskjellige terminalene. 4 timer skal være mer enn nok, tipper du bør beregne rundt 30 minutter fra du har lempet av bagasjen på båndet i T2 til du er på T5.

chrisljo
26-11-2016, 20:16
Du kan ta Heathrow Express gratis mellom de forskjellige terminalene. 4 timer skal være mer enn nok, tipper du bør beregne rundt 30 minutter fra du har lempet av bagasjen på båndet i T2 til du er på T5.

Dette må kvalifiserer opp mot tid på dagen. Jeg bruker 6,5 min fra toll til Heathrow Express uten baggasje og med hurtig gange. Med baggasje og uflaks på rutetider ville jeg beregnet 35-40 min til T5.

4 timer går som du sier uansett bra, tåler vel opptil en time forsinkelse også hvis ikke det i tillegg blir krøll med baggasjen.

nick5000
24-12-2016, 10:26
Har kun 65 minutter transfer i LHR fra OSL til PVG i First. Er jeg on my own der eller blir jeg hentet/hjulpet hvis det er liten tid?

Discus
24-12-2016, 11:01
Har kun 65 minutter transfer i LHR fra OSL til PVG i First. Er jeg on my own der eller blir jeg hentet/hjulpet hvis det er liten tid?
Og du reiser med selskap? En eller to bookinger?

nick5000
24-12-2016, 11:23
Og du reiser med selskap? En eller to bookinger?

BA, en booking.

Discus
24-12-2016, 11:34
BA, en booking.

Den var tight, ja. De som har tight connection blir ofte møtt ved gate. Du har jo uansett fasttrack, men kan være du får "express"-lapp, noe som gjør at de flytter deg foran i køen på security. Dersom flyet ditt kommer inn på B eller C så sjekk om flyet ditt går derfra, så tar du securitytransfer der. Er du gjennom boardingkortsjekken på transfer så ser de at du er i terminalen (cut-of tid der er 35 min)

nick5000
25-12-2016, 07:33
Den var tight, ja. De som har tight connection blir ofte møtt ved gate. Du har jo uansett fasttrack, men kan være du får "express"-lapp, noe som gjør at de flytter deg foran i køen på security. Dersom flyet ditt kommer inn på B eller C så sjekk om flyet ditt går derfra, så tar du securitytransfer der. Er du gjennom boardingkortsjekken på transfer så ser de at du er i terminalen (cut-of tid der er 35 min)

Hvis jeg ikke rekker det, blir jeg få booket neste dag? Eller annet selskap samme dag? Er som nevnt i first, alle flighter har jo ikke first.
Reiser 28.

Discus
25-12-2016, 10:12
Hvis jeg ikke rekker det, blir jeg få booket neste dag? Eller annet selskap samme dag? Er som nevnt i first, alle flighter har jo ikke first.
Reiser 28.

Ja, du blir booket om til første og beste mulighet, men høyst sannsynlig går det jo bra.

Om beste mulighet for deg er en direkte flight i C (som går ila. kort tid) eller F (som gjør ventetiden lenger) vil være opp til deg dersom du gjør det klart for dem hva slags ønsker du har. Du kan også bli booket om med en annen routing, eks. via HKG (BA/CX flyr dit på ettermiddagen).

God tur

nick5000
25-12-2016, 10:42
Ja, du blir booket om til første og beste mulighet, men høyst sannsynlig går det jo bra.

Om beste mulighet for deg er en direkte flight i C (som går ila. kort tid) eller F (som gjør ventetiden lenger) vil være opp til deg dersom du gjør det klart for dem hva slags ønsker du har. Du kan også bli booket om med en annen routing, eks. via HKG (BA/CX flyr dit på ettermiddagen).

God tur

Takk, ja til HKG er jo en god mulighet da. Da følger jeg meg ganske trygg på at jeg kommer fram en eller annen gang den 29.!

kallep
04-01-2017, 14:04
Hei! Jeg skal mellomlande på Gatwick, og i den forbindelse har jeg noen spørsmål. Jeg lander 1015 på Gatwick på South Terminal og skal videre fra North Terminal 1245. Jeg må hente bagasjen og sjekke inn på nytt. Har folk erfaringer rundt dette, har jeg nok tid? Må jo i passkontroll, tollen, komme meg fra sør til nord, sjekke inn på nytt, og ny sikkerhetskontroll.

Mvh Kalle

ToreD
04-01-2017, 14:09
Det rekker du helt fint

Sent from my iPhone using Tapatalk

MountainDew
04-01-2017, 14:15
Fungerte utmerket for meg. Norwegian - Easyjet

kallep
04-01-2017, 14:19
Høres bra ut. Flyr Norwegian til London og videre med WestJet til Vancouver

Vede
20-01-2017, 01:45
Er det sikkerhetskontroll på all transfer på T2 på LHR? Sitter me planer om transfer mellom SAS og Air Canada.

Sent from my iPhone using Tapatalk

SQ 777
20-01-2017, 06:25
Ja, det er det, begge veier... Skal selv gjennom det SK UA til torsdag. Har gjort det mange ganger senere tid. Rask og grei security... Bare langt å gå... Sist 31.desember null kø UA SK ..

Sundet81
20-01-2017, 11:49
Jeg ville lagt inn veldig god transfertid. Hadde 1 time 15 min. en gang, som såvidt var nok når jeg brøytet meg frem i sikkerhetskontrollen etter verdens mest langvarige pass/BP-sjekk, fulgt av full spurt til gate (og jeg er rimelig greit trent). Har deretter unngått transfer på LHR, men ville lagt inn 2 timer hvis jeg absolutt måtte.

chrisljo
20-01-2019, 07:50
LCY er omtrent som en norsk regionsflyplass når det gjelder avstander. Søndag er vel også en rolig tid der. Ville tenkt 40-50 minutt uten baggasje.

Bergern
20-01-2019, 08:53
LCY er omtrent som en norsk regionsflyplass når det gjelder avstander. Søndag er vel også en rolig tid der. Ville tenkt 40-50 minutt uten baggasje.

Ah. Strøkent!

jcnorway
25-01-2019, 14:04
Usikker på om dette er nytt eller gammelt nytt, men det var i alle fall nytt for meg at man kunne booke tilgang til Fast Track på LHR.

En random fredag i februar på ettermiddagen, på LHR T5 koster 12,50 GBP pr pers ser det ut som.

https://www.heathrow.com/airport-guide/terminal-facilities-and-services/fast-track

Discus
26-01-2019, 10:02
En random fredag i februar på ettermiddagen, på LHR T5 koster 12,50 GBP pr pers ser det ut som.

https://www.heathrow.com/airport-guide/terminal-facilities-and-services/fast-track

Alle fire terminalene har det ser det ut som. Ikke for connections, og man må booke et tidspunkt og kan bli nektet adgang utenom den tiden.

Chriscross
27-01-2019, 09:23
Beklager om litt OT, men er det noen gatenummer sas bruker oftere enn andre på term 2a? De er jo lovlig sene med å sette opp gatenummer.

Discus
27-01-2019, 11:04
Beklager om litt OT, men er det noen gatenummer sas bruker oftere enn andre på term 2a? De er jo lovlig sene med å sette opp gatenummer.
De fleste gatene på LHR er sene, dvs. de vet ofte ikke 100% sikkert hvilken gate det blir før flyet har kommet. Det er trangt og mye endringer i siste liten når ting ikke går etter plan der (og det er jo normalen). Vet ikke hvordan det er på T2, men på T5 så vet de ofte planlagt gatenummer i longen før det vises så jeg sprø ofte der (men det blir ofte endret)

chrisljo
27-01-2019, 11:31

SAS bruker nesten alltid A24-26, MEN hvis de ikke gjør det så bruker de en B gate og da er det bare å beine på. Gate nr kommer 45 minutt før, og hvis det ikke gjør er innkommende gjerne forsinket (og jeg vil fulgt med på den).

Chriscross
27-01-2019, 18:21
Det er kanskje advart her allerede, men de veier alle håndbagasjer på lhr for sas om dagen. De tillater imidlertid ikke at en pakker om dersom bagasjen er 2 kg for tung. Dette resulterte i at min datter ikke fikk ha med sin håndbagasjekvote ombord. Er dette breach of kontrakt fra sas sin side? De mente det ikke var lov å pakke om i gate...

AlexanderDGL
24-03-2019, 22:16
Noen som vet om det er mulig når jeg ankommer med Norwegian til LGW og ikke gå direkte til ankomsthall, men gå inn i avgangshall for å benytte seg av spiseplassene der (Nandos)?

Ankommer rundt kl 20:00 og skal bo på BLOC som ligger i terminalen, men sikkert med begrensede mat-alternativ landside...

LN-KMS
24-03-2019, 22:35
Du kommer deg ikke inn i avgangshallen uten videre billett. Er flere spisesteder utenfor security oppe i 2 etasje. Ikke sikker når de stenger på kvelden, men mat får du nok!

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

Hickok
25-03-2019, 06:14
Noen som vet om det er mulig når jeg ankommer med Norwegian til LGW og ikke gå direkte til ankomsthall, men gå inn i avgangshall for å benytte seg av spiseplassene der (Nandos)?

Ankommer rundt kl 20:00 og skal bo på BLOC som ligger i terminalen, men sikkert med begrensede mat-alternativ landside...

https://www.jdwetherspoon.com/pubs/all-pubs/england/west-sussex/the-beehive-before-security-south-terminal

The Beehive ligger landside og er åpen noen timer etter du ankommer. Weatherspoon puv, så de har mat.

AlexanderDGL
25-03-2019, 17:50
Du kommer deg ikke inn i avgangshallen uten videre billett. Er flere spisesteder utenfor security oppe i 2 etasje. Ikke sikker når de stenger på kvelden, men mat får du nok!

Sent fra min moto g(6) plus via Tapatalk

https://www.jdwetherspoon.com/pubs/all-pubs/england/west-sussex/the-beehive-before-security-south-terminal

The Beehive ligger landside og er åpen noen timer etter du ankommer. Weatherspoon puv, så de har mat.

Tusen takk for tips! Beehive så faktisk veldig lovende ut, blir en tur dit :)

TG923
01-05-2019, 03:10
Hvordan er det med transfer fra Oslo med SAS og videre til BKK, enten med Thai eller EVA på gjennomgående billett - går det greit uten passkontroll på LHR?
Tenker på reise for en thai uten visum til UK.

Discus
01-05-2019, 09:54
Hvordan er det med transfer fra Oslo med SAS og videre til BKK, enten med Thai eller EVA på gjennomgående billett - går det greit uten passkontroll på LHR?
Tenker på reise for en thai uten visum til UK.
All transfer med gjennomgående billett på LHR er flyside.

IATA sier (min utheving):
Nationals of Thailand transiting through London: Gatwick (LGW), Heathrow (LHR) or Manchester (MAN) with a confirmed onward ticket for a flight to a third country on the same calendar day. They must stay in the international transit area of the airport and have documents required for the next destination. Og dersom vedkommende har oppholdstillatelse i Norge:
Nationals of Thailand making a landside transit with a confirmed onward ticket for a flight to a third country that departs before 23:59 the next day. They must:
- have a common format residence permit issued by Norway, and
- clear immigration, and
- have documents required for the next destination.

Eriksan
04-05-2019, 12:33
Ved ankomst med *A longhaul på LHR T2B og transfer til OSL med SAS (trolig fra 2A), er det transfer security ute på 2B og mulig å komme opp på avgangsnivå så man kan besøke SQ, AC eller UA loungene?

goldfox
04-05-2019, 15:28
Ved ankomst med *A longhaul på LHR T2B og transfer til OSL med SAS (trolig fra 2A), er det transfer security ute på 2B og mulig å komme opp på avgangsnivå så man kan besøke SQ, AC eller UA loungene?

Nå har jeg riktig nok aldri hatt transfer på T2, men tar ofte turen bort på 2B for å loungehoppe etter beste måltid, selv når avgangen er på 2A. Er man rask til bens holder det å regne 10 minutter tur/retur A-B-A. Det skal sies at alle mine 8 SAS flighter det siste året har hatt avreise fra 2B, men fra da T2 åpnet var det hyppige joggeturer for å komme seg vekk fra kjedelige LH på 2A!

rampen
29-05-2019, 20:18
Skal på en reise med British Airways hvor jeg lander på terminal 5, og skal videre med America Airlines fra terminal 3. Hvordan ta seg enklest mellom terminalene og hvor lang tid bruker man? Takker for svar.

Martin
29-05-2019, 20:21
Skal på en reise med British Airways hvor jeg lander på terminal 5, og skal videre med America Airlines fra terminal 3. Hvordan ta seg enklest mellom terminalene og hvor lang tid bruker man? Takker for svar.

Følg skiltene mot flight connections og vent på neste buss til T3.

Discus
30-05-2019, 21:57
Følg skiltene mot flight connections og vent på neste buss til T3.
Og mens du venter på bussen på T5 kan du få du gjort unna dokumentkontroll og obligatoriske spørsmål, evt. får nytt boardingpass. Tiden det tar kommer anpå hvor mye kø det er og om du må vente lenge på bussen. Ny securitysjekk er på T3.

robertaas
31-05-2019, 00:49
Og mens du venter på bussen på T5 kan du få du gjort unna dokumentkontroll og obligatoriske spørsmål, evt. får nytt boardingpass.
Det vil jeg ikke anbefale å prøve finne i T5 om det i det hele tatt er mulig, du får da en lang omvei og det er ikke sikkert at du så lett kommer deg tilbake til airside buss. Alt dette er bedre å gjøre i terminal 3.

Fra jeg stod i flyet til jeg hadde tatt airside buss,fått nytt boardingkort, vært gjennom utspørring og sikkerhetskontroll og kommet meg helt ut til gaten brukte jeg 24 minutter. Men så har jeg svart belte i transit...... du kan jo se hvor langt unna du ender.

Discus
31-05-2019, 08:13
Det vil jeg ikke anbefale å prøve finne i T5 om det i det hele tatt er mulig, du får da en lang omvei og det er ikke sikkert at du så lett kommer deg tilbake til airside buss. Alt dette er bedre å gjøre i terminal 3.

AA har dette i området der du venter på bussen så det kompliserer ingen ting, du blir faktisk tvunget gjennom det enkelte ganger. (Det vet hvertfall i T5A). Alternativt så blir man sluset gjennom det på T3. Som Martin skrev, følg skilting så løser ting seg greit.

robertaas
31-05-2019, 09:49
AA har dette i området der du venter på bussen så det kompliserer ingen ting, du blir faktisk tvunget gjennom det enkelte ganger. (Det vet hvertfall i T5A). Alternativt så blir man sluset gjennom det på T3. Som Martin skrev, følg skilting så løser ting seg greit.
Jeg har tatt akkurat den forbindelsen 3 ganger og aldri sett noe slikt der hvor jeg ventet på bussen. Det må ha kommet det siste året.

Om de står rett ved busskøen og man må vente der så er det selvsagt bare å få ting prosessert der om man likevel må vente.

Airbus 330
17-11-2019, 13:13
Planlegger en tur til Mexico i slutten av juni med TUI UK ut fra LGW.

Ser ut som vi kommer inn med DY kl 8.40 om morgenen til LGW og flyr videre med TUI til CUN kl 11.

Er dette nok tid mellom flightene, er 2 voksne og ei på 14 som reiser med hver sin koffert.

LN-MOW
17-11-2019, 14:44
Hva med å prøve Gatwick Connects? Både TUI og DY er med.

Once you land at Gatwick, collect your bags from the baggage reclaim hall and go to the GatwickConnects Baggage Service desk, where our friendly team will assist in connecting you to your next flight, allowing you to go straight to security without having to take your bags with you.

https://www.gatwickairport.com/faqs/flight-connections/

Someone
06-05-2022, 11:06
Forstår jeg det rett at Elizabeth Line (Crossrail) i praksis er det det som tidligere var Heathrow Connect, og som er det "trege" toget inn til Paddington? 27 min, vs 15 min med Heathrow Express?

Henshaw
06-05-2022, 11:36
Min forståelse er at Heathrow Express kun kjører mellom LHR og Paddington, mens Crossrail/Elisabeth Line Forrester til andre stasjonert i byen og er en del av felles billettsystemet i London.

Litt som om Flytoget kun var mellom OSL og Oslo S (Heathrow Express) mens Elisabeth Line er Vy med #Ruter sine sonebilletter.

Someone
06-05-2022, 13:02
Min forståelse er at Heathrow Express kun kjører mellom LHR og Paddington, mens Crossrail/Elisabeth Line Forrester til andre stasjonert i byen og er en del av felles billettsystemet i London.

Litt som om Flytoget kun var mellom OSL og Oslo S (Heathrow Express) mens Elisabeth Line er Vy med #Ruter sine sonebilletter.

Var vel litt det jeg mente, og begge går jo til Paddington [emoji6]

Discus
06-05-2022, 16:00
Var vel litt det jeg mente, og begge går jo til Paddington [emoji6]
Stemmer med både Connect (nå TfL Train) og Paddington. I starten går Elisabetlinjen fra LHR kun til Paddington, men etterhvert blir den gjennomgående. (Sikkert en del testing som skal til) Toget et flyplasstillegg som tuben ikke har. Pris: Tube/TfL Train/Express 3,50/10/25 GBP (off peak)

Happyflyer
06-05-2022, 16:11
Crossrail åpner 24. Mai, så ikke lenge til.

De har en ganske fin YouTube-kanal med forskjellige videoer om prosjektet. Alt fra bygging, design til cab-views.

www.youtube.com/watch?v=OTAAnCabqKA

Someone
27-06-2022, 12:18
Ingen tegn til køkaos i passkontrollen på T2 LHR i dag. De fra "Other"-land og uten elektroniske pass måtte nok stå litt i lø, men absolutt null ventetid i den automatiske passkontrollen.

KnutW
14-08-2022, 16:09
Noen som kan anbefale et greit hotell enten på eller i gangavstand med trillekoffert på Gatwick?

LN-MOW
14-08-2022, 16:21
The Sofitel London Gatwick Hotel North Terminal is a large eight storey 4-star hotel linked to Gatwick Airport's North Terminal by a short, covered walkway.

Martin
14-08-2022, 17:38
https://www.gatwickairport.com/hotels/Airport-hotels/

Fnate
14-08-2022, 19:18
Har bodd på Sofitellet der og det er helt ok.

Someone
24-08-2022, 11:12
Stemmer med både Connect (nå TfL Train) og Paddington. I starten går Elisabetlinjen fra LHR kun til Paddington, men etterhvert blir den gjennomgående. (Sikkert en del testing som skal til) Toget et flyplasstillegg som tuben ikke har. Pris: Tube/TfL Train/Express 3,50/10/25 GBP (off peak)

Fra 6 november vil toget gå videre fra Paddington. Ved at man da slipper å bytte videre til taxi/uber/Underground på Paddington hvis man skal videre, så vil det vel da være mer praktisk å ta denne fra LHR enn Heathrow Express? Hvis man skal til type i nærheten av Bond st., Totttenham Court rd., Farringdon, Liverpool st.?

https://www.crossrail.co.uk/news/articles/transforming-travel

From Sunday 6 November, the lines from Reading, Heathrow, and Shenfield will connect with the central tunnels of the Elizabeth line - opening up new direct journeys across the capital. This means that customers travelling from Reading and Heathrow will be able to travel east all the way to Abbey Wood without changing at Paddington

adressa
02-10-2022, 13:40
Hei
Den 22 oktober skal jeg reise med Norse til LGW på formiddagen og tilbake med Norwegian på kvelden.

Spørsmålet mitt om jeg må gå ut av LGW og sjekke inn på nytt eller kan jeg gå direkte til gaten og bruke kun appen?

LN-MOW
02-10-2022, 13:41
Hvis du får sjekket inn på appen, er det vel ikke behov for noe annet?

KnutW
02-10-2022, 14:02
Skeptisk til om du kommer deg fra ankomst med Norse til Norwegians utgang uten å måtte «ut». Tror ikke det er mulig å gå rett i transitt.