Farmer
23-09-2004, 22:32
21/9-2004
Startet dagen 21/9 i Mosjøen med morgenkaffe og nydelig vær for en flytur.
WF 711 , Dash 8-103 på skarp rute fra MJF kl 0918 via BNN til TRD. Helt grei flytur hvor jeg fortsatt savner kaffekoppen. Det blir ikke helt det samme med bare drops.
Etter halvannen times venting i TRD gikk reisen vider med WF354, Dash 8-Q400. Nesten fullt fly, hyggelig besetning ombord. Kjøpte med mat, Sandwich som faktisk smakte helt utmerket. Tror den må ha vært helt nylaget ! Landet i CPH på rute.
Her var det bare tiden og veien til neste fly på reisen til MUC med SK1661, med MD 81. Her begynte stilen å komme tilbake på SK sin C-klasse som endelig har fått tilbake metallbestikket og skikkelig porselen. Grei mat og betjening og med en 2 seter for meg selv på rad 2 var dette en behagelig etappe.Landet noen minutter forsinket i MUC, og ettersom jeg hadde 3 timers venting vandret jeg rundt litt på flyplassen.
Må si at likhetstrekkene med OSL er store. Konseptet er jo ganske likt slik terminalen er utformet. Den største forskjellen er nok at ankommende og avreisende pax ikke er adskilt.
Fant omsider fram til Star alliance loungen. Smakfullt innredet med myke og dype skinnstoler. WLAN sone også med bra trykk i. Dessverre kostet det skjorta, 14 EUR for 2 timer! Trøsten får være at jeg fikk jobbet litt effektivt-
Neste hopp MUC-NCE var LH5828 med Canaidair RJ, operert av Eurowings. Fullt fly med 3 rader Business klasse. Det var 2 usedvanlig søte og hyggelige flyvertinner, som serverte en utsøkt kyllingrett med alt tilbehør, kaffe avec osv. FLyturen på knappen halvannen time gikk på et blunk.
Vel framme I Nice ble jeg hentet på flyplassen og tatt med til en av Cote de Azur sine aller beste spisesteder hvor det var gallamiddag for den gruppen jeg skulle holde foredrag for neste dag. Stedet ligger i Vence, ca 20 minutter vest for Nice.
Det er et gammelt slott som er omgjort til hotell og topprestaurant og heter Le Chateau du St.Martin. Vi fikk en utsøkt 5 retters middag på 100% fransk manèr. Ettersom jeg kom litt sent fikk jeg bare med meg de 4 siste... For de som kjenner meg kan man jo si at det sikkert ikke var noen fare, da dagen i all hovedsak hadde gått med til reising og spising. Men, for de som har veiene forbi , et besøk her anbefales på det varmeste.
Kl 0100 var det endelig tid for innsjekk på Beau Rivage Hotel nede i Nice Sentum. Deilig å legge seg nedpå etter en laang dag på farten.
22/9
Opp tidlig, opp til konferansesentret for å sjekke at alt var klappet og klart.
I ilden en time med nesten 300 tilhørere, noe som gikk meget greit.
Ettersom jeg skulle reise tilbake 1905 med LH samme kveld, bestemte jeg meg for å si ja til et ettermiddags/lunsj cruise med hele forsamlingen. Alt så ut til å klaffe, helt til vi bare 30 minutter før avreise fikk beskjed om snag på båten... Ikke bare fly DET skjer med.
Vel, hvorfor da sitte i Nice når jeg heller kunne komme meg hjem. Fant ut at jeg kunne komme meg helt til Bodø samme kveld og ned til MJF på torsdag morgen ved å booke om til OS via Wien og en kjapp forbindelse med BU sitt siste fly til BOO.
Kom til LH sitt kontor i NCE, hvor de meget kjapt skrev om billetten til OS
Fikk sete 1A på OS426 NCE VIE. Eller var det nå Austrian da ?? BAE 146, malt opp som "Austrian Arrows", operert av WDL.
Glimrende flytur over Italia langs alpene med krystallklar luft og god utsikt.
Også her et glimrende måltid med en kalvemedaljong i rødvinssaus som hovedrett.
Fikk en følelse av servicen man fikk på SAS C-klasse for 10-15 år siden med både stil og profesjonell kabinbetjening. Eneste jeg kan klage på var vel at sete 1A, ikke var det mest optimale for mine lange bondben som jeg heller ville ha smøget under setet foran..
Landet til slutt i Wien ca 20 minutter sent da vi ble liggende i holding en stund utenfor Wien.
Vel framme i Wien satte jeg kursen for Star loungen, som er meget spesiell med sin "Art Deco" minimalistiske stil. Satte meg også her i "stille" avdelingen for å kunne komme meg på nett. OG!! her har de skjønt det,med gratis WLAN inne i loungen.
Etter 3 timer var det klart for dagens nest siste ettappe.
OS331 med CRJ operert av Tyrolean. Samme gode service ombord her, og 100% identisk meny som flighten fra Nice.
Dessverre kom vi sent avgårde pga sent innkommende fly, og landet ikke på OSL før kl 2230, 45 minutter etter at BU som jeg skulle ha vært med hadde gått.
Men, hehe, når jeg endelig reiste på en fullprisbillett sponset av bolaget jeg holdt foredrag for, kunne jeg jo stille krav!
Overnatting og transport dekket av OS ble ordnet av SGS og her kom vel kveldens overraskelse. Alle flyplasshotell var smekkfulle, og alternativet var Asker eller Leto Sportsmotell på Dal i Eidsvoll. Sistnevnte ble valgt da jeg skulle videre kl 0805 i dag..
Greit nok motell for en kort natt.
De siste to hoppene gikk som de skulle med SK1344 og WF734 og kl 1100 kunne jeg trampe inn på kontoret igjen, hvor jeg skrev disse siste linjene.
Så kan jeg jo spørre meg selv.Jammen mye flyving for knapt en dag i Nice. Men det var det verdt både faglig og ikke minst for litt nettverksbygging sin del.
Og så er jeg jo en av disse raringene som på tross av flere hundre flyreiser i året ikke blir lei. Er fortsatt fasinert over livet i og rundt fly, flyplasser med alt de fører med seg. Nå er det bare en uke igjen til neste lengre reise som går til BKK, og skal forsøke å legge inn en post om denne også.
Startet dagen 21/9 i Mosjøen med morgenkaffe og nydelig vær for en flytur.
WF 711 , Dash 8-103 på skarp rute fra MJF kl 0918 via BNN til TRD. Helt grei flytur hvor jeg fortsatt savner kaffekoppen. Det blir ikke helt det samme med bare drops.
Etter halvannen times venting i TRD gikk reisen vider med WF354, Dash 8-Q400. Nesten fullt fly, hyggelig besetning ombord. Kjøpte med mat, Sandwich som faktisk smakte helt utmerket. Tror den må ha vært helt nylaget ! Landet i CPH på rute.
Her var det bare tiden og veien til neste fly på reisen til MUC med SK1661, med MD 81. Her begynte stilen å komme tilbake på SK sin C-klasse som endelig har fått tilbake metallbestikket og skikkelig porselen. Grei mat og betjening og med en 2 seter for meg selv på rad 2 var dette en behagelig etappe.Landet noen minutter forsinket i MUC, og ettersom jeg hadde 3 timers venting vandret jeg rundt litt på flyplassen.
Må si at likhetstrekkene med OSL er store. Konseptet er jo ganske likt slik terminalen er utformet. Den største forskjellen er nok at ankommende og avreisende pax ikke er adskilt.
Fant omsider fram til Star alliance loungen. Smakfullt innredet med myke og dype skinnstoler. WLAN sone også med bra trykk i. Dessverre kostet det skjorta, 14 EUR for 2 timer! Trøsten får være at jeg fikk jobbet litt effektivt-
Neste hopp MUC-NCE var LH5828 med Canaidair RJ, operert av Eurowings. Fullt fly med 3 rader Business klasse. Det var 2 usedvanlig søte og hyggelige flyvertinner, som serverte en utsøkt kyllingrett med alt tilbehør, kaffe avec osv. FLyturen på knappen halvannen time gikk på et blunk.
Vel framme I Nice ble jeg hentet på flyplassen og tatt med til en av Cote de Azur sine aller beste spisesteder hvor det var gallamiddag for den gruppen jeg skulle holde foredrag for neste dag. Stedet ligger i Vence, ca 20 minutter vest for Nice.
Det er et gammelt slott som er omgjort til hotell og topprestaurant og heter Le Chateau du St.Martin. Vi fikk en utsøkt 5 retters middag på 100% fransk manèr. Ettersom jeg kom litt sent fikk jeg bare med meg de 4 siste... For de som kjenner meg kan man jo si at det sikkert ikke var noen fare, da dagen i all hovedsak hadde gått med til reising og spising. Men, for de som har veiene forbi , et besøk her anbefales på det varmeste.
Kl 0100 var det endelig tid for innsjekk på Beau Rivage Hotel nede i Nice Sentum. Deilig å legge seg nedpå etter en laang dag på farten.
22/9
Opp tidlig, opp til konferansesentret for å sjekke at alt var klappet og klart.
I ilden en time med nesten 300 tilhørere, noe som gikk meget greit.
Ettersom jeg skulle reise tilbake 1905 med LH samme kveld, bestemte jeg meg for å si ja til et ettermiddags/lunsj cruise med hele forsamlingen. Alt så ut til å klaffe, helt til vi bare 30 minutter før avreise fikk beskjed om snag på båten... Ikke bare fly DET skjer med.
Vel, hvorfor da sitte i Nice når jeg heller kunne komme meg hjem. Fant ut at jeg kunne komme meg helt til Bodø samme kveld og ned til MJF på torsdag morgen ved å booke om til OS via Wien og en kjapp forbindelse med BU sitt siste fly til BOO.
Kom til LH sitt kontor i NCE, hvor de meget kjapt skrev om billetten til OS
Fikk sete 1A på OS426 NCE VIE. Eller var det nå Austrian da ?? BAE 146, malt opp som "Austrian Arrows", operert av WDL.
Glimrende flytur over Italia langs alpene med krystallklar luft og god utsikt.
Også her et glimrende måltid med en kalvemedaljong i rødvinssaus som hovedrett.
Fikk en følelse av servicen man fikk på SAS C-klasse for 10-15 år siden med både stil og profesjonell kabinbetjening. Eneste jeg kan klage på var vel at sete 1A, ikke var det mest optimale for mine lange bondben som jeg heller ville ha smøget under setet foran..
Landet til slutt i Wien ca 20 minutter sent da vi ble liggende i holding en stund utenfor Wien.
Vel framme i Wien satte jeg kursen for Star loungen, som er meget spesiell med sin "Art Deco" minimalistiske stil. Satte meg også her i "stille" avdelingen for å kunne komme meg på nett. OG!! her har de skjønt det,med gratis WLAN inne i loungen.
Etter 3 timer var det klart for dagens nest siste ettappe.
OS331 med CRJ operert av Tyrolean. Samme gode service ombord her, og 100% identisk meny som flighten fra Nice.
Dessverre kom vi sent avgårde pga sent innkommende fly, og landet ikke på OSL før kl 2230, 45 minutter etter at BU som jeg skulle ha vært med hadde gått.
Men, hehe, når jeg endelig reiste på en fullprisbillett sponset av bolaget jeg holdt foredrag for, kunne jeg jo stille krav!
Overnatting og transport dekket av OS ble ordnet av SGS og her kom vel kveldens overraskelse. Alle flyplasshotell var smekkfulle, og alternativet var Asker eller Leto Sportsmotell på Dal i Eidsvoll. Sistnevnte ble valgt da jeg skulle videre kl 0805 i dag..
Greit nok motell for en kort natt.
De siste to hoppene gikk som de skulle med SK1344 og WF734 og kl 1100 kunne jeg trampe inn på kontoret igjen, hvor jeg skrev disse siste linjene.
Så kan jeg jo spørre meg selv.Jammen mye flyving for knapt en dag i Nice. Men det var det verdt både faglig og ikke minst for litt nettverksbygging sin del.
Og så er jeg jo en av disse raringene som på tross av flere hundre flyreiser i året ikke blir lei. Er fortsatt fasinert over livet i og rundt fly, flyplasser med alt de fører med seg. Nå er det bare en uke igjen til neste lengre reise som går til BKK, og skal forsøke å legge inn en post om denne også.