PDA

View Full Version : SVG med egen kø for menn i sikkerhetskontrollen

Mjolnir
28-09-2012, 12:43
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Egen-ko-for-menn-i-sikkerhetskontrollen-pa-Sola-3039190.html
«Men only. Bare menn.» står det på et skilt i sikkerhetskontrollen på Stavanger Lufthavn Sola.

Damer har gjerne litt mer med seg, og ting som Bh-spiler og hårklemmer, og sko med metall gjør at det kan ta noe mer tid i sikkerhetskontrollen

Damene i innsjekkingskøen var ikke særlig begeistret over Avinor sitt siste forsøk på å få køene til å gå fortere unna på Sola.

Bra og modig gjort av flyplassledelsen. Syns de markerer et viktig poeng med dette: egne fasiliteter for kvinner til å ivareta deres behov blir stadig mer normalt, men er det snakk om egne fasiliteter for menn er det visst stadig middelaldersk...

Bizflyer
28-09-2012, 12:54
Det varer vel bare til likestillingsombudet/ministeren/ellerhvadetnåheter kommer på banen.....

ILS2
28-09-2012, 13:00
Et vanvittig strålende tiltak og fabelaktig politisk ukorrekt, men dessverre hører vi nok snart den skjærende stemmen til statsråd Torkhildsen på radio der slik diskriminering forbys.

haavig
28-09-2012, 13:09
Et vanvittig strålende tiltak og fabelaktig politisk ukorrekt, men dessverre hører vi nok snart den skjærende stemmen til statsråd Torkhildsen på radio der slik diskriminering forbys.

Her kommer Inga Marte til aa klikke :D

FestiVal
28-09-2012, 13:52
Alldeles genialt spør du meg, men at det blir bråk er ganske sikkert;/

dc-8-63
28-09-2012, 13:53
En slags Fast Track for menn - med G4S og Co som skal på samme måte som i Fast Track i Oslo skal slippe deg inn ? Igjen kun om "maskinen" gir grønnt lys for en lov til å gå igjennom:

- Vennligst legg Bladet på Skanneren_
- Bonytt - sorry mac
- Vi Menn omtrent som Lufthansa C-klasse på OSL - noen gnager går det noen ganger ikke (phun intended)

her er det mulighter

AirbusTrond
28-09-2012, 13:55
Morsomt tiltak. Men dette hører til 1. april. Det er vel sjelden Likestillingsombudet har en så klar sak.

Polaris
28-09-2012, 13:59
Eh, jeg er som kjent ikke noe feminist. Men når noe går ut over MEG, da blir jeg skeptisk. Selv om jeg er dame har jeg hverken har ekstra metall-duppeditter eller med meg 0,5 tonn sminke i håndbaggasjen. Jeg planlegger antrekk etter dagens aktiviteter, det være tur på fjellet eller tur med fly. Hvorfor skal jeg lide for andres idioti?

ILS2
28-09-2012, 14:08
Hvorfor skal jeg lide for andres idioti?
Med tanke på at køen - for alle - har gått ned, kan jeg vanskelig se hvor lidelsen kommer fra. Annet enn kanskje stoltheten.

Når det gjelder det å måtte lide for andres idioti, er det jo det selve definisjonen på det norske overformynderiet (jf. f. eks. alkoholpolitikk).

BSSW
28-09-2012, 14:51
http://www.youtube.com/watch?v=_uNPpFZLelE
Denne synes jeg at er passende i denne saken

blazius
28-09-2012, 15:52
En måte å løse dette på hadde vært at det fantes ei "hurtigsluse" åpen for alle kjønn hvor du - hvis det piper på annet grunnlag en stikkprøvekontroll - ble sendt bakerst i køen i for de uvaskede masser. "Denne køen er kun for deg som ikke har noen metallgjenstander på kroppen og har håndbaggasjen klar for inspeksjon (toalettsaker i egen pose, PC lagt frem)."

sirpjalle
28-09-2012, 16:04
Alldeles genialt spør du meg, men at det blir bråk er ganske sikkert;/

Ja, hvis du finleser i kommentarene som har kommet inn på denne artikkelen, så kan du ha rett.... Men forresten, vi har jo egne parkeringsplasser for kvinner her i byen.... :)

LN-MOW
28-09-2012, 16:10
Løsning: Lag en 'Ladies Only'-kø. Ta kan vi gutta trygt gå i den andre mens 'lkestillingen' og den politiske korrekthet opprettholdes. :p

-Sindre
28-09-2012, 16:42
Typisk norsk politisk korrekthet å reagere på dette. Hadde de laga en egen kø for damer, ville det ikke blitt noe oppstyr i det hele tatt.

Polaris
28-09-2012, 18:27
Med tanke på at køen - for alle - har gått ned, kan jeg vanskelig se hvor lidelsen kommer fra. Annet enn kanskje stoltheten.

Køen går jo på et absurd vis OPP for meg, da jeg må stå i en ansamling sauhau som ikke vet opp ned på seg selv. Og jo større samling damer jo mer ukomfortabel blir jeg. De lager så mye drama og sånt. Liker de ikke :p

LN-MOW
28-09-2012, 18:31
Du får bare gjøre som 'damene' her .... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=MIaORknS1Dk

Dag Viking
28-09-2012, 18:32
Sjelden jeg opplever kø på SVG som et problem, i dag tok det 2-3 minutter. Ikke noe problem med kvinner, men derimot to menn på rundt 30 som var kledd i dress og oppførte seg som de aldri hadde gått gjennom en sikkerhetskontroll før. Forrige ladning var gjennom røntken-maskinen før de klarte å få utstyret sitt på båndet.
Pensjonister prøver jeg derimot å unngå å havne i samme kø som.

Discus
28-09-2012, 19:14
Og så var "mannekøen" historie, vi skal alle bruke like lang tid.

sirpjalle
28-09-2012, 21:18
Og så var "mannekøen" historie, vi skal alle bruke like lang tid.

Likestilling lenge leve :p

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/--Manneko-skyldes-kun-mangel-pa-kvinnelige-kontrollorer-3039743.html

En uke etter at vi åpnet manneslusen, v ar køen redusert til syv minutter. Og det er viktig å få frem at alle har måttet stå i samme kø frem til de komemr til slusene, hvor så menn har blitt ledet til den borterste slusen.
- Slusen blir nå avviklet fra å være en sluse bare for menn, til at begge kjønn kan benytte den, hvis kvinner synes det er greit å la seg kontrollere av en mann, sier Wathne.

Han sier at det er etter reaksjoner på den såkalte manneslusen at de nå tar bort skiltet "Men only".

JoeW
28-09-2012, 21:42
I USA har de vel "experienced traveler"/ black diamond-køer på enkelte flyplasser -- må da være vel så bra -- om ikke bedre -- enn kategorisering på kjønn.

BraathensSafe1985
28-09-2012, 21:46
slettet *****************

AirbusTrond
28-09-2012, 23:11
Man kan jo bare undre seg hvilken flyplassledelse som faktisk presterer å innføre en ordning både i strid med regelverket (uansett hvor antifeminist man skal være, som jeg selv er...) og alminnelig anstendighet ift likebehandling egentlig har å tenke med.

LN-MOW
28-09-2012, 23:25
Avinor Sola? :lol:

Fnate
28-09-2012, 23:29
Man kan jo bare undre seg hvilken flyplassledelse som faktisk presterer å innføre en ordning både i strid med regelverket (uansett hvor antifeminist man skal være, som jeg selv er...) og alminnelig anstendighet ift likebehandling egentlig har å tenke med.

Det er jo egentlig litt synd at politisk korrekthet skal hindre et gode som gagner alle, mener nå jeg.

JoeW
28-09-2012, 23:37
Det er jo egentlig litt synd at politisk korrekthet skal hindre et gode som gagner alle, mener nå jeg.

Jeg klarer ikke helt å tro at køtiden i "kvinnekøen" går ned -- du får om mulig problempassasjerene konsentrert, og køen beveger seg enda saktere. Ser dermed ikke helt hvordan det "gangner alle", eller er et ubetinget gode.

På ingen måte feminist, ei heller veldig PK -- men en kjønnsdeling hører ikke hjemme i 2012.

Fnate
28-09-2012, 23:51
Jeg klarer ikke helt å tro at køtiden i "kvinnekøen" går ned -- du får om mulig problempassasjerene konsentrert, og køen beveger seg enda saktere. Ser dermed ikke helt hvordan det "gangner alle", eller er et ubetinget gode.

På ingen måte feminist, ei heller veldig PK -- men en kjønnsdeling hører ikke hjemme i 2012.

Alle velger jo selv hva de skal tro på, men i flg quoten i post 19 forstod jeg som at køen var redusert. Det stod ikke noe om at det bare var herrenes kø som var redusert. Ergo ser jeg det som et universelt gode.

Kjønnsdeling hører forøvrig i stor grad hjemme uansett årstall. For eksempel på toaletter. Menn kan heller ikke føde også videre.

LN-MOW
29-09-2012, 00:03
Menn kan heller ikke føde også videre.

'It's every man's right to have babies if he wants one!'

http://www.youtube.com/watch?v=sFBOQzSk14c

AirbusTrond
29-09-2012, 00:10

Jo, det kan jo diskuteres ut fra eget politisk syn... Men driver man innenfor luftfart så tror jeg at de fleste forventer at man driver innenfor regelverket, uansett om man skulle være aldri så uenig i det.

Så det mest interessante her, synes jeg, er ikke latterliggjøring av feminister eller likestiølingsombudet, men at en ledelse på en flyplass (eller security eller hvem som har ansvaret..) er såpass kort i skallen at de ikke umiddelbart forstår at dette ikke går, verken ihht regelverket eller rådende uformelt regelverk om likestilling.

Det kunne jo være andre kriterier man gikk etter - at f.eks. at pensjonister fikk egne sluser... skulle det også karakteriseres som "politisk korrekthet", hvis man ikke likte dette...

Og i pensjonistkøen er det neppe mange kvinnelige forretningsreisende heller.

JoeW
29-09-2012, 00:19
Alle velger jo selv hva de skal tro på, men i flg quoten i post 19 forstod jeg som at køen var redusert. Det stod ikke noe om at det bare var herrenes kø som var redusert. Ergo ser jeg det som et universelt gode.
Forstår det slik at totalkøen, målt i lengde (som er et problem for flyplassen), er redusert. Og det kan sikkert være et universelt gode i seg selv.

Selvom lengden på køen går ned, vil jo den normale køen/"kvinnekøen" bevege seg saktere når de "kjappe mennene" (gitt hypotesen) befinner seg i en annen kø, og gjennomsnittlig kontrolltid per pax i den andre køen går opp --> lengre køtid, slik den kvinnelige foretningsreisende hevder.

staale
29-09-2012, 00:27
Men sånt rent prinsipielt, siden man her kun reagerer på prinsippet med en egen sluse, nb ikke egen kø, for menn. 1. hva hadde skjedd hadde de opprettet en egen kø for kvinner? Jeg tipper at INGENTING hadde skjedd. 2. hvorfor reagerer ingen på at kvinner får egne P plasser her i byen? Ref debatten om denne flyplassaken, så er jo årsaken helt uten betydning, det er bare det at slusen er for menn som betyr noe. Dobbeltmoral og molbovett spør du meg!!

Commuter
29-09-2012, 09:24
Selvom lengden på køen går ned, vil jo den normale køen/"kvinnekøen" bevege seg saktere når de "kjappe mennene" (gitt hypotesen) befinner seg i en annen kø, og gjennomsnittlig kontrolltid per pax i den andre køen går opp --> lengre køtid, slik den kvinnelige foretningsreisende hevder.

Men er det feil? Nå mener jeg at kvinnekø blir litt sært, rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er noe effektiviserende, men jeg hadde jublet stort hvis Avinor hadde opprettet egne køer for effektive reisende (enten forhåndsgodkjent eller screenet ved inngangen)

Charterreisende med gode marginer ville brukt lengre tid gjennom kontrollen, mens oss som tilbringer urovekkende mye tid på flyplassen hver år kan komme oss litt mer effektivt gjennom.

Chriscross
29-09-2012, 12:08
Bgo har jo et fint opplegg der folk med mini-håndbagasje ofte blir sendt til Crew-slusen.

Hickok
29-09-2012, 12:11
Bgo har jo et fint opplegg der folk med mini-håndbagasje ofte blir sendt til Crew-slusen.

Minihåndbagasje og småunger. Jo mer jeg har sett av trøbbel rundt om i Norge, med langt flere sluser enn det de har i BGO, så har jeg faktisk i den siste tiden fått litt respekt for at de får det til å gli så pass bra som de gjør med sine 3 sluser + crewslusen.

Commuter
29-09-2012, 12:40
Minihåndbagasje og småunger. Jo mer jeg har sett av trøbbel rundt om i Norge, med langt flere sluser enn det de har i BGO, så har jeg faktisk i den siste tiden fått litt respekt for at de får det til å gli så pass bra som de gjør med sine 3 sluser + crewslusen.

Bergen er ikke så hakkandes gale, og vekterne er som oftest OK på å slippe deg gjennom crew-slusen hvis det røyner på. Har større problemer på OSL, hvor køen i det siste har vært ganske lang.

Dag Viking
29-09-2012, 14:22
Hva med å innføre en egen kø for de med pc? Har inntrykk av at reisende med bærbar pc bruker kortere tid gjennom sikkerhetskontrollen enn gjennomsnittspassasjeren.

JoeW
29-09-2012, 15:11
Men er det feil? Nå mener jeg at kvinnekø blir litt sært, rett og slett fordi det ikke nødvendigvis er noe effektiviserende, men jeg hadde jublet stort hvis Avinor hadde opprettet egne køer for effektive reisende (enten forhåndsgodkjent eller screenet ved inngangen)
.

En type black diamond self-selection kø slik de har en del steder i USA er helt fint -- støtter idéen. Dette er jo da basert på individuelle experience levels som tross alt kan gjøres noe med, og ikke predetermined etter kjønn. Kjønnssegmenteringen blir feil -- jeg vil mye heller stå i en kø med kvinnelige foretningsreisende som kjenner gamet, enn Charter-Svein (slik jeg risikerer med kjønnssegmenteringen).

Discus
30-09-2012, 07:07
Jeg ser litt av poenget til Sola i og med at de hadde få kvinnelige kontrollører på jobb. Har opplevd full stopp i security i London fordi "kontrolløren av samme kjønn" ikke er tilgjengelig, og der kan man ikke velge å bli kontrollert av motsatt kjønn. Den kvinnelige kontrolløren måtte jobbe med to sluser, så der hadde det vært litt mer smidig med kjønnssortering. Alternativt er jo å stenge en sluse, selv om man har nok kontrollører, det blir for dumt.

Tommy777
30-09-2012, 17:48
I USA har de vel "experienced traveler"/ black diamond-køer på enkelte flyplasser -- må da være vel så bra -- om ikke bedre -- enn kategorisering på kjønn.

Det var en prøveordning som ikke eksisterer lengre

Bjamong
01-10-2012, 08:33
Leste en bra kommentar på aftenbladet tror jeg det var.
"Hvorfor skal ikke vi menn kunne ha egen kø, når jentene har egen taxi?"

JoeW
01-10-2012, 22:22
Leste en bra kommentar på aftenbladet tror jeg det var.
"Hvorfor skal ikke vi menn kunne ha egen kø, når jentene har egen taxi?"
Personlig synes jeg også jentetaxi er godt over streken.

Mjolnir
25-05-2016, 14:55
PEK har innført en lignende løsning på samme problem, men da med "spesialbehandling" for damene isteden: http://www.abcnyheter.no/reise/2016/05/25/195218971/asias-storste-flyplass-apner-sikkerhetssluse-kun-kvinner

Var nok på det punktet Lorentzen bommet. Kan nesten garantere at Ottar&Co hadde holdt kjeft eller til og med kommet med støtteerlæringer hvis ordninga på Sola hadde vært motsatt.

vstenhjem
26-05-2016, 09:01
Hadde det ikke vært helt kurant å separere menn og kvinner, ettersom de som kroppsvisiterer skal være av samme kjønn? Så hadde det blitt som dokøene? :D

LN-MOW
26-05-2016, 09:55
Hadde det ikke vært helt kurant å separere menn og kvinner, ettersom de som kroppsvisiterer skal være av samme kjønn? Så hadde det blitt som dokøene? :D

Ha ... har flere ganger blitt visitert av motsatt kjønn. Utenkelig - og ulovlig - de fleste steder i verden.

vstenhjem
26-05-2016, 10:24
OT, akkurat som på treningssentre i Norge; hvor det er helt ok at en kvinnelig medarbeider går inn i mannegarderoben og vasker, men utenkelig at det skjer andre veien.

SKY-LIMITED
26-05-2016, 10:34
Takke meg til kvinnelig berøring i sikkerhetskontrollen.... :)

Fnate
26-05-2016, 10:37
OT, akkurat som på treningssentre i Norge; hvor det er helt ok at en kvinnelig medarbeider går inn i mannegarderoben og vasker, men utenkelig at det skjer andre veien.

Så du mener at menn skulle ta på seg vaskejobb? Det er da en kvinnejobb.

LN-MOW
26-05-2016, 11:04
Så du mener at menn skulle ta på seg vaskejobb? Det er da en kvinnejobb.

Jabbevares ...... :stir