PDA

View Full Version : Siemens-konsernet boikotter Ryanair


tiemand
28-09-2012, 09:04
http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8338991

Siemens konsernet - et av verdens største arbeidsgivere, boikotter Ryanair på grunn av bekymringer rundt flyselskapets sikkerhetskultur.

SBT
28-09-2012, 09:40
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair. Jeg mener at Ryanair i den seneste tiden har fått mye uberettiget kritikk som vil få virkninger. Men, selv om det ikke er mitt førstevalg, så ville jeg ikke hatt noe problem med å fly med Ryanair igjen.

ILS2
28-09-2012, 09:50
Nå venter jeg spent på hva MOL finner på. Ser for meg en krass uttalelse om Siemens' manglende kvalitet.

Det må være lov til å spørre seg om logikken i dette forbudet. Statistisk sett er det jo langt farlige å fly Air France enn Ryanair, så det ligger nok mer enn bare "flysikkerhet" til grunn bak denne boikotten. Kanskje Lufthansa ga de spesialavtale om de gikk ut med en slik PM? ;)

tiemand
28-09-2012, 09:55
Siemens har i lang tid hatt disse bekymringene og de er ikke bygget på tabloid journalistikk.

Siemens har hatt egne erfaringer og stillt spørsmål på grunnlag av disse men har ikke har fått svar de er komfortable med.

Dette er relativt offisielt innad i konsernet.

Maltwhisky
28-09-2012, 10:14
SVD: Siemens bojkottar Ryanair (http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/siemens-bojkottar-ryanair_7533172.svd)

Litt mer i svensk media. Siemens brukte i utgangspunktet heller ikke Ryanair-flighter, selv om noen enkeltreiser kan det ha blitt. Antallet mistete billletter for Ryanair tar ikke lang tid å telle med denne boikotten - blir litt som om Finnmark Fylkeskommune skulle ha boikottet FR.

"Morsomst" er FR-McNamaras utsagn:
Om den här historien är sann så kommer Ryanair att vidta rättsliga åtgärder mot Siemens

haavig
28-09-2012, 13:09
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair. Jeg mener at Ryanair i den seneste tiden har fått mye uberettiget kritikk som vil få virkninger. Men, selv om det ikke er mitt førstevalg, så ville jeg ikke hatt noe problem med å fly med Ryanair igjen.

Noen som kan oppdatere meg paa hvilke 'nesten ulykker' Ryanair har vaert innbladet i ?

Eller er det bare elendig journalistikk fra NRK ?

Cloudius
28-09-2012, 13:21
Når massemedia benytter uttrykk som 'nødlandinger' og NRK idag i sine nyhetssendinger sier at Ryanair har i den seneste tiden vært innblandet i mange 'nesten-ulykker', så er det vel ikke så merkelig at noen tror det er livsfarlig å fly med Ryanair.

Som noen har vært inne på så tviler jeg på at Siemens baserer sin avgjørelse på oppslag i media.

Hvordan det foregår i Siemens vet jeg ikke, men andre store selskap, som f.eks. Statoil mener jeg, har egen avdeling som kontinuerlig vurderer slike sikkerhetsspørsmål.

Etter hva jeg har blitt fortalt går man da mere grundig til verks enn å lese aviser. Direkte kontakt med operatørene, gjennomgang av manualer og dokumentsjon etc.

AirbusTrond
28-09-2012, 13:44
Som noen har vært inne på så tviler jeg på at Siemens baserer sin avgjørelse på oppslag i media.

Hvordan det foregår i Siemens vet jeg ikke, men andre store selskap, som f.eks. Statoil mener jeg, har egen avdeling som kontinuerlig vurderer slike sikkerhetsspørsmål.

Etter hva jeg har blitt fortalt går man da mere grundig til verks enn å lese aviser. Direkte kontakt med operatørene, gjennomgang av manualer og dokumentsjon etc.

Har Simens en egen organisasjon som studerer flyselskapenes manualer for å finne ut hvilke selskap de skal fly med? Greit nok at tyske selskaper er grundige, men dette tar i så fall kaka....

Ifølge det jeg hørte på NRK var jo det mediehendelsene som ble trukket fram, og det synes som en aldels merkelig policy.

VC-10
28-09-2012, 14:00
Jeg trodde faktisk at det var de europeiske- og enkelste lands luftfartsmyndigheter som sto for kontroll av sikkerhet i luften. Dette høre helt ulogisk ut i mine ører, og dersom Siemens vet noe som ikke de rette myndigheter vet håper jeg at dette materialet overleveres så snart som mulig.
Skal sikkerheten måles etter presseoppslag så burde de sikkert kutte ut SK, LH, AF osv. osv. osv. Skal bli spennende å se om det dukker opp mere facts i denne saken!

tiemand
28-09-2012, 14:56
Helt vanlig hos store flykunder som Statoil. Har sittet på andre siden av bordet og vært gjenstand for audit fra Statoil der de har stillt opp med svært kvalifisert personell.

De kjøper ikke nødvendigvis forsikringene fra de forskjellige luftfartstilsyn rundt om i verden, ingen nevnt ingen glemt.

LN-MOW
28-09-2012, 15:08
Mener det opprinnelig sto at det kun var Siemens Sverige som hadde tatt denne beslutningen. Men fjær, høns osv .... :rolleyes:

Tally-Ho
28-09-2012, 15:34
Har Simens en egen organisasjon som studerer flyselskapenes manualer for å finne ut hvilke selskap de skal fly med? Greit nok at tyske selskaper er grundige, men dette tar i så fall kaka....

Ifølge det jeg hørte på NRK var jo det mediehendelsene som ble trukket fram, og det synes som en aldels merkelig policy.
....
Det er jo selvfølgelig ikke sånn det foregår...
En samlet vurdering gjøres i disse bedriftene ut fra etiske retningslinjer, tilbakemeldinger fra de ansatte og sikkert også etter tilstrekkelig dårlig lys i media.

Som luftfartsansatt flyr jeg ofte såkalte "passive" turer med andre selskaper, etter en "duty", og det er da et begrenset antall selskaper som er godkjente etter krav fra egen forening, etter krav fra eget firma etc...Ryanair er ikke på denne listen - men det kommer ikke av mange incidenter, men kanskje heller på etiske grunnlag...
Kanskje man f.eks ikke ønsker å pax'e med et selskap som ikke godkjenner fagforeninger, som opererer i en uklar gråsone med hensyn til skatter og avgifter for de ansatte, med de fleste ansatte på kontrakt etc etc...
Kanskje er det simpelthen sånn man tenker også i Tyskland? Hva vet jeg?

Tally-Ho

Cloudius
28-09-2012, 15:39
Helt vanlig hos store flykunder som Statoil. Har sittet på andre siden av bordet og vært gjenstand for audit fra Statoil der de har stillt opp med svært kvalifisert personell.

De kjøper ikke nødvendigvis forsikringene fra de forskjellige luftfartstilsyn rundt om i verden, ingen nevnt ingen glemt.

Det er slik jeg har forstått det også, uten at jeg har direkte kunnskap om det selv.

En kollega fortalte at han hadde opplevd dette i et mindre selskap som skulle levere til Statoil. Da var det grundig gjennomgang med bl.a. fremlegging av kvalitetshåndboken.

Vet at det bl.a. er tidligere flygere som sitter i slik avdelig hos Statoil.

Der holdt det ikke med kun en driftstillatelse.

Discus
28-09-2012, 19:12
Iflg. nyhetene på NRK så har ikke Siemens sentralt tatt noen avgjørelse. Det er "en medarbeider i Siemens i Tyskland som har uttalt hva han mener Siemens burde gjøre"

VC-10
28-09-2012, 19:18
Hørte akkurat det Discus refererer til på Dagsrevyen. Kanskje dette var den berømte fjæra som ble til ti høns etter at en person i Siemens har vært litt overivrig med å gå ut med egne meninger!?

Kleppan
28-09-2012, 19:19
Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...

Discus
28-09-2012, 19:19
Hørte akkurat det Discus refererer til på Dagsrevyen. Kanskje dette var den berømte fjæra som ble til ti høns etter at en person i Siemens har vært litt overivrig med å gå ut med egne meninger!?
Presen jakter på Ryanair, så da er det vel naturlig å spa opp en "legitim" persom med noen meninger og lage en sak av det :rolleyes:

Bergern
28-09-2012, 19:33
Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...

Nei. Med flere hundre tusen ansatte er nok Siemens neppe en aktør med noe viktig på agendaen ;)
Det er faktisk svært vanskelig å komme seg gjennom en vanlig hverdag uten å være avhengig av eller benytte et produkt fra Siemens. I stor motsetning til feks Apple som hypes til de grader, men som jeg for egen del ikke har benyttet meg av eller vært avhengig av noen sinne :)

Har også hatt to stk Fujitsu-Siemens PCer og har vært strålende fornøyd!

LN-MOW
28-09-2012, 19:52
Imponert over Siemens, gud vet hva de driver med i dag, men sikkert ikke noe viktig...har en gammel Fuijitsu Siemens pc, den streiker, så nå er det aldri mer Siemens...hva med å se på track record til selskapene når det gjelder fatale ulykker...Men FR d r skummelt...

Kona jobber i Siemens - steller med bud på elektriske anlegg opp til 100-millionersklassen .. bare smågreier ... nyeste terminalen på ORD .. Early Warning anlegg på en gudsforlatt øy i Alaska .. diverse ambassader ... oljeraffenerier .. etc etc .... Glem heller ikke at omtrent du ser av sykehusutstyr er Siemens ...

Siemens prøvde seg i dataverdenen sammen emd Fujitsu .. ikke spesielt vellykket og de trakk seg ut etterhvert.

Ignorance is a bliss ... ;)

jameson82
28-09-2012, 19:56
Skal jobbe med Siemens Power Lines (kontaktledning på jernbane) i helga på ett mange millioners prosjekt på en gudsforlatt stasjon langs Bergensbanen. Så Siemens er svære å driver med masse

sail4fun
28-09-2012, 20:45
Siemens prøvde seg i dataverdenen sammen emd Fujitsu .. ikke spesielt vellykket og de trakk seg ut etterhvert.



På sidesporet , men Siemens og Fujitsu hadde en lang historie way back
"Fuji Telecommunications Equipment Manufacturing), a spinoff of the Fuji Electric Company, this in turn being a joint venture between the Furukawa Electric Company and German conglomerate Siemens founded in 1923"

Fujitsu , hvor "ji" er SI i Siemens ;) på lokalspårket.
Siemens produserte egne datamaskiner i nyere tid, men fikk ikke spesielt dreis på det og kjøpte seg inn i Nixdorf Computer , som da ble til Siemens Nixdorf 1990.
Siemens hadde kapital og kvalitetsplaner, vi hadde idee'r ;)

i 1999 fant Siemens og Fujitsu igjen tilbake, og det ble JV Fujitsu Siemens .
Siemens trakk seg ut av JV , og Fujitsu er tilbake som verdens tredjer største IT provider :)

Siemens fikk heller ikke skikk på Drifts og konsulent delen i IT, og solgte Siemens Business Services til Atos i 2010.

Siemens har i dag solide pilarer i Industry , Energy, Healtcare samt Infrastructure & Cities

Holloman
28-09-2012, 21:39
Finns det verkligen företag som tvingar sina anställda att flyga med Ryanair?

LN-MOW
28-09-2012, 22:57
Det gjør det helt sikkert. Reisekontorets ord er lov, der man har slikt ... Man bruker det billigste - period !! Har selv vært under et slikt regime.

Vr
28-09-2012, 23:15
Noen som kan oppdatere meg paa hvilke 'nesten ulykker' Ryanair har vaert innbladet i ?

Eller er det bare elendig journalistikk fra NRK ?
Alt for mange til å nevne her, men de er lette å finne info om på nettet.
Ellers har de jo en god del reale hendelser som tailstrikes, bakkekollisjon før takeoff, high impact touchdown med gear collapse, low level aerobatics i imc på et par hundre fot, skadet en hel del passasjerer alvorlig i cb'er og severe turbulence, lande på feil flyplass og mange mange fler.

Skal dere først være fanboi's så finnes det bedre valg av flyselskap, sånn som feks. absolutt alle andre enn FR. Kudos til Siemens hvis de boikotter, utsetter ihvertfall raseringen av bransjen i sin helhet.

SpotOn
29-09-2012, 11:57
....
Det er jo selvfølgelig ikke sånn det foregår...
En samlet vurdering gjøres i disse bedriftene ut fra etiske retningslinjer, tilbakemeldinger fra de ansatte og sikkert også etter tilstrekkelig dårlig lys i media.


Å ha et sett med kriterier for hvilke flyselskap som skal benyttes (og kanskje like viktig - ikke benyttes) er slett ikke uvanlig blant større selskaper i oljebransjen iallefall. Noen har også retningslinjer som forbyr bruk av "single engine aircraft", "piston engine powered helicopters", etc når man er på reise på vegne av selskapet. Det er mange faktorer som trekkes inn i vurderingene her. De ansattes sikkerhet (både faktisk og opplevd) er en av disse faktorene.

Hickok
29-09-2012, 12:09
Finns det verkligen företag som tvingar sina anställda att flyga med Ryanair?

Hadde pris og reisetid vært fordelaktig, så hadde det nok vært slik i mine prosjekter. Er usikker på om FR selger billetter gjennom reiseselskap. Om de gjør det, så er det ingenting i veien for at jeg hadde tvunget dette igjennom hos meg. :)

Men, som sagt. Reisetid teller også, og FR flyr ofte litt utenfor allfarvei.

Commuter
29-09-2012, 12:38
Å ha et sett med kriterier for hvilke flyselskap som skal benyttes (og kanskje like viktig - ikke benyttes) er slett ikke uvanlig blant større selskaper i oljebransjen iallefall.
Samme gjelder i min bransje. Det er som oftest en eller flere som vurderer teknisk sikkerhet, økonomisk stabilitet, etikk og andre parametre. Et eksempel på dette var min tur med PIA som i utgangspunktet er svartelistet hos oss. Spesiell godkjenning måtte gis før reisebyrået gikk med på å booke - til tross for at PIA flyr helt lovlig i EU.

Hadde pris og reisetid vært fordelaktig, så hadde det nok vært slik i mine prosjekter.
Forutsatt at Ryanair hadde vært tilgjengelig til å levere den mest effektive reisen til en lav kostnad hadde vi nok raskt fått det som preferert leverandør. Men så lenge de ikke er tilgjengelig gjennom reisebyrå utgår de uansett.