View Full Version : SAS-Flybussen solgt
Troverdige rykter melder i dag at SAS Flybussen er solgt til Norgesbuss.
Har ingen link å vise til.
FLIGHT666
27-09-2012, 12:49
Troverdige rykter melder i dag at SAS Flybussen er solgt til Norgesbuss.
Har ingen link å vise til.
http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article6257384.ece
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8338204
SAS Flybuss selges
ENGM 911
27-09-2012, 18:01
Torgahtten ASA har kjøpt SAS Flybussen.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8338204
Sorgens dag for en som har benyttet SAS-Flybussens tjenester siden 1986
Ja, dvs. at den nå er under samme eierskap som Flybussekspressens linjer i Oslo (Ski/Majorstua/Bekkestua)
Blir vel ingen større forandringer for passasjerene tenker jeg. I alle andre norske byer er det selskap som Nettbuss, Tide, Boreal etc. som kjører under "Flybussen"-brandet, og de ser da som regel ganske identiske ut med SAS-logoer og hele pakka (skjønt Nettbuss har begynt å fase inn et nytt livery uten SAS-logo til Værnes).
Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?
Flybussen.no ser ut til å være eid av et DA-selskap med adresse hos Cominor. Er det noen som vet hva av merkevaren som ligger i dette selskapet?
Cominor er iallfall dem som drifter bussene i Tromsø.
Skipskatta
27-09-2012, 21:34
Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?
Det er vel pensjonsforpliktelser man skal kvitte seg med, i likhet med salget av bakkeselskapet?
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.8338204
Sorgens dag for en som har benyttet SAS-Flybussens tjenester siden 1986
Skjønner ikke at dette er så trist - bussen kommer vel til å gå som før, og da er vel alt helt greit.
I "gamle dager" hadde SAS og Braathens sine egne flybusser fra sentrum til Fornebu. Det gikk greit da et selskap tok over og det ble en felles rute óg ;)
Forstår ikke at det kan være så mye penger i å selge et busselskap som har 1 rute, men kanskje litt strategisk å ikke ha noe som skiller så mye fra kjernevirksomheten under paraplyen?
Men det kan også være vanskelig (dyrt) å ha et busselskap med bare en rute og noen få sjåfører i et meget presset marked. Større selskaper får bedre innkjøpsavtaler på både busser og drivstoff, det kommer stadig nye og mer kompliserte regler mht. sikkerhet, opplæring og kurs som selskapene og de ansatte må gjennomføre osv. I tillegg så handler det sikkert litt om både penger og fokusering på kjernevriksomhet.
Flybussen.no ser ut til å være eid av et DA-selskap med adresse hos Cominor. Er det noen som vet hva av merkevaren som ligger i dette selskapet?
Hvis jeg husker rett så ble flybussen.no brukt av "de andre byene" før Oslo også ble med på den web-siten.
Ja, dvs. at den nå er under samme eierskap som Flybussekspressens linjer i Oslo (Ski/Majorstua/Bekkestua)
Nei. Flybussekspressen er eid av NBE. Norgesbuss er kun operatør.
Cominor er iallfall dem som drifter bussene i Tromsø.
Nei, det er Nobina.
Nei, det er Nobina.
Står Cominor her: http://flybussen.no/index.asp?menuid=2134
ENGM 911
28-09-2012, 00:02
Er det virksomhetsoverdragelse eller outcoursing?
Nei, det er Nobina.
Tror kanskje han mente at det er Cominor som drifter flybussene i Tromsø. Bybussene for øvrig er det Nobina som har.
ENGM 911
28-09-2012, 00:05
Blir spennende å se om de viderefører ansattpris som SAS har på denne ruten *drømme drømme*
Jeg siktet til de vanlige bussene ja. (Som Cominor også hadde inntil nylig)
Torghatten er en solid og seriøs aktør. Når det ble salg et dette en god løsning.
Gjenstår jo å se hva dette medfører i praksis.
Flybussekspressen har nylig tegnet ny 5 årskontrakt med Norgesbuss om kjøring fra 2013 til 2018 og innkjøp av nye busser (Majorstuen/Bekkestua/Ski-rutene).
Det snakkes om samordning og at Flybussekspressen evt. skal gå ut av Nor-Waysystemet, men samtidig er jo Norgesbuss bare operatør av Flybussekspressens linjer, så tiden vil vel vise hva som skjer.
GinTonic
28-09-2012, 09:05
Dette betyr vel slutt på EB poeng på bussen og?
Ikke nødvendigvis, kan selvsagt videreføres om de mener det er fornuftig.
http://e24.no/naeringsliv/sas-selger-flybussen/20280048
SAS fokuserer på kjernevirksomheten og har de siste årene solgt ut flere av selskapene som ikke driver direkte med transport av flypassasjerer
Hva i all verden er kjernevirksomheten til Flybussen hvis det ikke er direkte transport av flypassasjerer? ;)
http://e24.no/naeringsliv/sas-selger-flybussen/20280048
SAS fokuserer på kjernevirksomheten og har de siste årene solgt ut flere av selskapene som ikke driver direkte med transport av flypassasjerer
Hva i all verden er kjernevirksomheten til Flybussen hvis det ikke er direkte transport av flypassasjerer? ;)
De driver vel mest med transport av tidligere og kommende flypassasjerer :)
Klarer ikke å la være. Kanskje de burde kvitte seg med flyselskapet istedet?
Klarer ikke å la være. Kanskje de burde kvitte seg med flyselskapet istedet?
Nei, det er det DY som gjør. Bare skallet igjen. Alt annet er outsourcet. :p
Får håpe at dette ikke fører til slutt på bruk av Ruters mnds kort slik som det er på de andre flybussekspressrutene..
Nei. Flybussekspressen er eid av NBE. Norgesbuss er kun operatør.
Korrekt, jeg var uklar i formuleringen min, det er NorWay som har konsesjonen på Flybussekspressen ;)
Er det virksomhetsoverdragelse eller outcoursing?
Mest sannsynlig virksomhetsoverdragelse, det er relativt godt innarbeidet i "rutebilnæringen" ifbm. alle anbudene som har vært ute.
FlightDeck
17-11-2012, 09:39
SAS Flybussen ble overtatt 1. november av Norgesbuss. Norgesbuss skriver at navnet fortsatt vil være SAS Flybussen, at man fortsatt vil tjene EuroBonus-poeng om bord og at konseptet ikke vil endres. På litt lengre sikt tipper jeg imidlertid at SAS-navnet forsvinner fra bussene.