PDA

View Full Version : Coast Air, Oslo - Stord t/r

Blubird
27-02-2006, 23:41
Har omsider fått prøvd Coast Air mellom Oslo og Stord, fire turer har det blitt. Maskinene som trafikkerer strekningen er utelukkende ATR42-320, og det veksles tydeligvis mellom LN-FAO og -FAP, som forøvrig er selskapets totale ATR-flåte for øyeblikket, inntil nummer 3 ankommer. (Én ATR går på denne ruten, mens den andre går i Nord-Norge, hvis jeg har oppfattet det riktig)

Flygningene har vært fordelt på utreise morgen og retur ettermiddag. Innsjekk på Gardermoen innebærer at man først må hente billetter i Coast Air-skranken helt borte i det venstre hjørnet i avgangshallen, for deretter å gå tilbake til Servisair-skranken for insjekk. Noget tungrodd i forhold til SAS sine automater kan man vel si, men til Coast sitt forsvar så er de jo relativt små foreløpig - slike automater koster vel flesk antar jeg.

Å komme seg til Coast sin gate innebærer en stykk full terminal-lengde til fots, så langt vest man fysisk kan komme og fortsatt befinne seg inne i terminalen, før man trasker de forfriskende meterne i friluft bort til maskinen. Boarding har alle gangene gått raskt og effektivt, men jeg lurer litt på hva slags fortjeneste de har på den ruten - kabinbelegget tatt i betraktning. ATR'ene til Coast har noen år på baken, og har ikke det helt nyeste hva kabininteriør angår. Til gjengjeld har de i mine øyne mer comfy seter og et bedre støynivå enn hva man finner på Dashene til Widerøe (med unntak av -Q400).

Avgang og ankomst mer eller mindre på tid alle gangene, og flott natur å skue før landing på Sørstokken, Folgefonna eksempelvis. Sørstokken har antakeligvis en av de minste terminalene jeg har vært gjennom noen gang, men til gjengjeld utrolig effektiv. Baggasjen kommer trillende ut gjennom veggen på et 2-3 meter langt bord kun få minutter etter landing, og i de få minuttene man venter så unnagjør man eksempelvis praten med personen som står klar med leiebil.

Avreise fra Stord er ditto effektiv som ankomst, dog er security det største hinderet. Én og en person gjennom security, og alle som har med laptop må pakke denne ut av bagen før scanning. Hvorfor denne praksisen? Ved ankomst Gardermoen må man igjen ta sjumilsstøvlene fatt, tar man denne spaserturen i et behagelig tempo har som regel eventuell baggasje allerede tatt noen runder på båndet før man kommer frem.

Servicen hos Coast Air er enkel, men de kabinansatte skal ha ros for et veldig godt humør. Varm/kald drikke og en liten matbit kan kjøpes kort tid etter avgang, prisene er vel også hakket lavere enn hos eksempelvis SAS Braathens. Atmosfæren ombord hos Coast Air skiller seg fra både Norwegian, SAS Braathens og Widerøe, noe som enkelt og greit betyr at selskapet har gjort en god jobb i å differensiere seg.

Alt i alt er jeg godt fornøyd med Coast Air etter å ha fløyet med dem fire ganger, service og produktet i helhet har vært konsistent hver gang - noe som ikke nødvendigvis er tilfelle hver gang hos de andre tre store.

LCH78
27-02-2006, 23:53
Originally posted by Blubird

Avreise fra Stord er ditto effektiv som ankomst, dog er security det største hinderet. Én og en person gjennom security, og alle som har med laptop må pakke denne ut av bagen før scanning. Hvorfor denne praksisen?

Fordi LT (Luftfartstilsynet) har bestemt så. Derfor :) Dessuten er det lettere å se igjennom en bag uten en Laptop i enn en med. Laptopen danner veldig mye skygger.

sail4fun
28-02-2006, 07:42
Ulik praxis her forstår jeg.
Min ryggsekk med Laptop inneholder også 10-20 ledninger (overganger ) og diverse annen rot (Fruens utsagn) , men kun -1- gang , i DUS, har jeg måttet ta den ut , boote den opp og bevise at det faktisk er en PC.

LCH78
28-02-2006, 10:19
nja.. LT kom med dette i begynnelsen av Februar da. Avinor har trykket opp noen laminerte arkt hvor det står at man vennligst skal ta ut PCen av vesken.

Thomas
28-02-2006, 10:49
Ved ankomst Gardermoen må man igjen ta sjumilsstøvlene fatt, tar man denne spaserturen i et behagelig tempo har som regel eventuell baggasje allerede tatt noen runder på båndet før man kommer frem.

Ikke klag, har skjedd altfor mange ganger at jeg først har sendt ett fly fra gate 11, for så å GÅ til gate 53.. og har jeg skikkelig uflaks går jaggu neste avgang fra gate 11 igjen.. ;)

Men hyggelig at flyene gikk på rute.

Someone
28-02-2006, 10:58
Originally posted by Thomas

Ved ankomst Gardermoen må man igjen ta sjumilsstøvlene fatt, tar man denne spaserturen i et behagelig tempo har som regel eventuell baggasje allerede tatt noen runder på båndet før man kommer frem.

Ikke klag, har skjedd altfor mange ganger at jeg først har sendt ett fly fra gate 11, for så å GÅ til gate 53.. og har jeg skikkelig uflaks går jaggu neste avgang fra gate 11 igjen.. ;)

Men hyggelig at flyene gikk på rute.

Trodde dere brukte de smaa sparksykkelene deres;)

Thomas
28-02-2006, 14:22
... de som faktisk HAR bremser er som regel opptatt! :D