View Full Version : Punktlighet Ryanair vs SAS
Sas sier her at de er best på punktlighet. De har også reklamer som spiller på dette.
http://www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Punktlighet/
Likevel er det store reklameplakater på Oslo S og andre stasjoner fra Ryan Air hvor det står "Best punktlighet". Hva er egentlig riktig? I så fall er det jo et av selskapene som faktisk bryter markedsføringsloven.
Har vel noe med å gjøre at selskapene vurderes i forskjellige kategorier, om jeg ikke tar helt feil...?
Vet ikke jeg? Jeg lurer på hvem som er mest punktlig. Samme hvilken kategori de går i vel :) Skjønner jo kanskje at Ryan Air har en fordel siden de får prioritert landing grunnet lite drivstoff :-)
SAS er i hvert fall mest punktlig fra OSL av de to.
Hvor mange forsinkelser har Ryanair fra OSL siste 12 måneder, og hvor mange har SAS i samme periode?
Vidar
Dag Viking
26-09-2012, 16:36
Hvor mange SAS-fly har gått på rute fra OSL siste 12 mnd, og hvor mange Ryanair-fly har gjort det i samme periode?
Ettersom Ryanair ikke er på OSL annet enn når Torp er stengt, blir dette bare dumt ...
Jeg er overbevist om at Ryanair er mest punktlig fra OSL-området, altså inkludert Rygge og Torp. Måten de organiserer ombordstigningen på og at de legger inn rikelig med tid på hver eneste "leg" er min begrunnelse for å mene det.
Eksempel fra den gang jeg fulgte med litt nøyere: Flyvninger ut fra Stansted om morgenen ble ofte forsinket, men selv med en halv times forsinkelse derfra landet flyet i rute på Torp. Og jeg har selv opplevd å lande mer enn en halv time for tidlig etter en flyvning fra Prestwick.
En nærliggende forklaring: Ryanair har rikelig med fly til å kunne legge inn litt slakk her og der. Det har ikke SAS.
En nærliggende forklaring: Ryanair har rikelig med fly til å kunne legge inn litt slakk her og der. Det har ikke SAS.
Kilde på påstand? :)
Dette har vært diskutert tidligere, og Ryanair legger mer 'luft' i blokktidene sine. Dermed er det enklere å ta seg inn ved mindre forsinkelser. Om de har 'rikelig med fly' er vel et helt annet spørsmål .. deres point-to-point rutemønster gjør det vanskeligere å rokkere i flyflåten ved uregelmessigheter, så muligheten til å bytte er mindre enn med tradisjonell hub-operasjon.
Så har vel heller aldri Ryanair lagt ut tall/grunnmateriale slik at påstanden om punktlighet kan verifiseres av en uavhenging tredjepart. Men selvsagt er det også lettere å være punktlig med litt "slakk" i tidsplanen, samt en rekke destinasjoner med lite annen trafikk, enn det vil være på de store hovedflyplassene med en stram tidsplan...
Så har vel heller aldri Ryanair lagt ut tall/grunnmateriale slik at påstanden om punktlighet kan verifiseres av en uavhenging tredjepart.
Ryanair henviser vel for det meste til offentlig tilgjengelig data, og det må vel være bra nok?
http://www.flightontime.info/loco/airlines/ryr12.html f.eks
Tommy777
27-09-2012, 01:00
Som sier følgende:
* All Ryanair Flights 83.46 % within 15 minutes
Det er passelig rævva med de blokk tidene de opererer med
FR fra Rygge til AAR lander som regel ca. 30 minutter før den offentliggjorte ankomsttid.
Det bevirker at de gæster der skal til AAR city med bus, må vente tilsvarende længe
Hilsen Ole
Star Flyer
27-09-2012, 08:44
Ryanair sier at de har minst mistet bagasje i sine reklamer.
Det er vel fordi de aldri har noe innsjekket bagasje? :D
Det var vel strengt tatt et sveitsisk selskap som er mest punktelig pr. i dag?? Tror de slo SAS med 0,2 % i siste "offesielle" måling.
* All Ryanair Flights 83.46 % within 15 minutes
Det er passelig rævva med de blokk tidene de opererer med
FR fra Rygge til AAR lander som regel ca. 30 minutter før den offentliggjorte ankomsttid.
Får telle +/- 15 minutter så faller mange av dem utenfor punktligheten :lol:
Tommy777
27-09-2012, 18:41
Får telle +/- 15 minutter så faller mange av dem utenfor punktligheten :lol:
Good one ;)
Ryanair henviser vel for det meste til offentlig tilgjengelig data, og det må vel være bra nok?
http://www.flightontime.info/loco/airlines/ryr12.html f.eks
Og i flølge overnenvte side havner Ryanair på 15. plass i UK hva punktlighet anngår, slått av både SAS og Norwegian. Noe som stemmer dårlig med Ryanair sine påstander om punktlighet. Så nei, dette er neppe kilden Ryanair henviser til...