PDA

View Full Version : Overbooking gir deg gratis flytur.

fluxie
25-09-2012, 14:08
Vår egen Someone har vært eksponert i rampelyset denne uken:

Det kan lønne seg å ha litt romslig tid når du er ute og flyr. Mange flyselskaper overbooker bevisst enkelte flyvinger og kalkulerer med at noen av de som har kjøpt billett ikke møter til avgang.

http://www.aftenposten.no/reise/article4281831.ece

Superhai
25-09-2012, 15:03
Tja, sikkert en grei artikkel, men en del feil. Det finnes ingen definerte satser for "frivillig" å hoppe over en avgang som EU krever. Dessuten er beløpene for satsene for ufrivillig "denied boarding" kun i EUR, og beløpet i norske kroner vil variere med kursen.

Dessuten Lufthansa har samme kompensasjon uansett om du er frivillig eller ikke.

Flyselskapene betalte også ut beløp før det ble et krav fra EU - heller ikke da for å være "snill", men da var det hovedsaklig et virkemiddel for å få frivillige - men også for kundetilfredshetens skyld.

Bizflyer
25-09-2012, 15:49
Hrmf!
Alltid skal overklassen stikke seg frem! :lol:

BF:stir

Everest
09-12-2012, 19:47
Heisann! Bumper denne traaden under tvil. Ble altsaa nektet boarding paa en SK-flight paa fredag (DUS-CPH), og ble booket om med Lufthansa. Fikk en voucher paa 150 Euro fra Lufthansa (som skal betales av SAS, utifra hva jeg kan forstaa). Jeg trodde dog minstebeloepet var paa €250 uansett aarsak og lengde paa flyturen?

Vet noen noe mer om dette?

Mjolnir
09-12-2012, 20:15
Heisann! Bumper denne traaden under tvil. Ble altsaa nektet boarding paa en SK-flight paa fredag (DUS-CPH), og ble booket om med Lufthansa. Fikk en voucher paa 150 Euro fra Lufthansa (som skal betales av SAS, utifra hva jeg kan forstaa). Jeg trodde dog minstebeloepet var paa €250 uansett aarsak og lengde paa flyturen?

Vet noen noe mer om dette?

€250 er vel minstesatsen, mens det kan være mer avh. av lengde og EØS-status (CPH-DUS havner i €250-kategorien).

Skrev du under på noe i forbindelse med voucheren? I tilfelle er du muligens r**p**t...

Someone
09-12-2012, 20:16
Som vel Superhai er inne på. Minstesatsen gjelder bare når du "nekter". Godtar du noe mindre der og da er det too bad....

Everest
09-12-2012, 20:23
For aa ta det foerste foerst, jeg skrev ikke under paa noe, nei. Jeg satte meg heller saerlig ikke imot aa bli nektet boarding, da jeg paa forhaand hadde faatt klarert at jeg ville bli booket om til DUS-LHR med Lufthansa ca. 30 minutter senere.

Jeg skulle videre til LHR fra CPH, saa egentlig var det vinn-vinn for meg (selv om vi ble staaende og vente i ca. 2 timer paa DUS etter boarding).

Med det sagt, saa snakket jeg saavidt med SAS sin kundeservice (chat), og det virket som om han var enig med meg i at kompensasjonen burde ha vært paa €250,-.

Spoersmaalet er hvor beste instans aa henvende seg til er - ringe SAS i morgen, sende mail til Customer Care, eller mase paa dem i billettskranken. Jeg krangler gjerne med byraakratiet for de €100 - det er en del pils paa et ellers trangt studentbudsjett!

TG923
09-12-2012, 20:48
SAS skriver på sin informasjon at kompensasjonen kan bli halvert dersom du får tilbud om ombooking på en flyvning som lander maksimum 2 timer etter opprinnelig ankomsttid - vet ikke om det var relevant her?

http://www.sas.no/upload/Norway/PDF/Forordning%20(EF)%20261.pdf

Discus
09-12-2012, 20:56
For aa ta det foerste foerst, jeg skrev ikke under paa noe, nei. Jeg satte meg heller saerlig ikke imot aa bli nektet boarding, da jeg paa forhaand hadde faatt klarert at jeg ville bli booket om til DUS-LHR med Lufthansa ca. 30 minutter senere.

Så det du sier er at du ble booket om fra DUS-CPH-LHR til DUS-LHR og ihht. rutetid da ville kommet frem tidligere? (Med forsinkelsen så ble det antagelig omtrent hipp om happ) Høres ikke ut som DUS-CPH/CPH-LHR var på separate billetter?

Merk:

Where rerouting is offered and results in the passenger arriving within two/three/four hours of the scheduled arrival time for a type 1/2/3 flight, the compensation payable is halved.

Everest
09-12-2012, 21:23
DUS-CPH-LHR var paa en billett, ja (gudene vet hvorfor!), saa jeg ville nok ha kommet frem tidligere ihht. rutetid, ja.

Dersom det stemmer saa boer jeg vel holde kjeft og ta imot de €150. Spoersmaalet naa er vel hvor enkelt det er aa bruke selve sjekken!

Mjolnir
09-12-2012, 21:51
Mulig de gir litt ekstra (€150 vs 125) hvis du godtar voucher. Mener du kan kreve å få kompensasjonen i cash istedenfor voucher, men da får du nok bare de €125 (=250/2) som er satsen du har krav på.

Superhai
10-12-2012, 02:15
Dersom det stemmer saa boer jeg vel holde kjeft og ta imot de €150. Spoersmaalet naa er vel hvor enkelt det er aa bruke selve sjekken!

Jeg er ikke sikker på hvordan voucherene som ekstern handling som f.eks. LH ser ut, men hvis du har fått en voucher så gjelder beløpet kun for flyreiser og utbetalt beløp vil være halvparten. 150 EUR er forøvrig standardbeløp som SAS bruker når du frivillig velger en annen routing, så ber du om cash vil det bety 75 EUR. Du kan få utbetalt hos alle SAS egne billettkontor i Skandinavia (men de er kun på flyplasser) eller ved å kontakte kundeservice.