PDA

View Full Version : Sørlandstur

Martin
27-02-2006, 11:22
En kamerat av meg har i snart to år studert i Kristiansand, og er nå i gang med sitt siste halvår der nede. Det har flere ganger vært snakk om og besøke han, men har av diverse grunner ikke blitt noe av.

Tanken ble igjen luftet da han var hjemme til jul, samt da han var hjemmen noen uker etter nyttår, og "slutten av februar" var et tidspunkt som passet best for han. I går kveld ringte han meg plutselig, og lurte på om jeg var klar for neste helg..

Det viste seg også at en annen kamerat skal begynne på befalskurs på Kjevik, og skal derfor kjøre nedover til Kristiansand neste helg. En kjapp telefon til han, og planleggingen var i gang.. Kjapt hadde vi bestilt både hotellrom, og jeg hadde fått meg flybillett til hjemreisen. (Hva gjorde man før internett kom??)

Beregnet avgang fra Maura vil bli ca. i ni-tiden lørdag morgen, men en ca. 5-6 timers kjøretid nedover. Innkvartering vil skje på Rica Hotel Norge, og jeg reiser tilbake med SK214 på Søndag, og kan også stryke ut Kjevik på listen ober flyplasser jeg aldri har besøkt. Forøvrig har jeg ikke - med unntak av noen timer fortøyd til kai med KV Nordkapp sommeren 2003 - kun vært i Kristiansand en gang tidligere, for ca. 15 år siden.

Neste del (og kanskje noen bilder..) av denne trip-reporten følger om ca. en uke..

Bizflyer
27-02-2006, 11:43
Jaja! Velkommen til Kristiansand skal du være!
Vennligst ta med deg litt sommer på veien nedover!!!

BF:cool2

EB
27-02-2006, 11:55
Hotel Norge er veldig bra... Dit skal jeg på mandagen etter...med et aldri så lite show bestående av 8 selskaper innen Reiselivet.

Martin
05-03-2006, 10:04
Takket være lånt laptop, og trådløst nettverk, er jeg nå direkte inne fra 7. etasje på Hotell Norge (I etasjen som har rom oppkalt etter flytyper; både 727 og 737..).

Turen nedover gikk med bil. Maura-Kristiansand gikk på 5,5 timer, inkludert to stopp, og vi rundet akkurat 400 kilometer.. Ellers gikk gårsdagen med til Peppes og øl, og relativt tidlig kveld. Om et par timer blir jeg kjørt til Kjevik, hvor SK214 tar meg hjem til Gardermoen.

Ogs¨en honnør til Hotell Norge. Det man egentlig forventer av et hotell: En seng og sove i, og frokost om morgenen. Og frokosten var god! Riktignok klarte ikke den hyggelige damen i resepsjonen og finne bestillingen min, men det er en bagatell. Vi fikk da rom allikevel.

Og ikke ble været så verst her heller, Bizflyer..

Martin
05-03-2006, 16:37
Og da var man hjemme igjen.

Har akkurat krysset av en ny flyplass på lista, nemlig Kjevik, en flyplass jeg egentlig likte godt.

Ankom relativt tidlig, ca. klokken 12. Det første som imponerte meg litt med Kjevik, var en bom som plutselig sperret veien. Og plutselig kom en Cessna taxende over veien foran bilen.
Inne i terminalen var det greit med folk, til å være en såpass liten plass (etter mitt inntrykk). Kom meg gjennom sikkerhetskontrollen, og observerte en Fokker 50 (hvit med gammel SAS-logo), og beundret når den startet opp og dro avgårde til Bergen. Skulle forresten tatt bilder av dette, men fant ut når jeg satt på Kjevik at kameraet mitt ikke hadde lyst til å virke lenger.

SK213 fra Oslo skulle lande 1335, men infoen sa ny tid, klokken 1348, eller ca. 10 minutters forsinkelse, som igjen medførte at vi ble ca. 10 minutter forsinket ut.
Flyet var forøvrig LN-RCN, Hedrun Viking, en 737-800. Var langtfra fullt, og jeg hadde hele treseteren for meg selv.

Nærmere klokka to startet boarding, og jeg må innrømme at det var en grei avveksling og få gå ut på bakken og opp en trapp.. Vet ikke hvorfor, men jeg likte mye bedre og boarde på denne måten, en gjennom en bro. Forøvrig var trappen med gammel "Braathens SAFE"-logo, og hadde et skilt med påskriften "Oslo"

Take-off på bane 4 (Etter at samme flyet hadde landet på 22, og vi tok t.o.m av i medvind..). Dette medførte at par svinger etter take-off, rett linje oppover, og etterhvert kunne jeg kjenne igjen Drammen, og like etterpå passerte vi Oslo. Et par svinger til, og vi var på vei ned mot østre bane (01R).

Det spennende nå, var om jeg ville komme meg videre.. På grunn av litt trøbbel med bilen, var jeg (nesten) avhengig av buss for å komme meg hjem fra. Denne går fra Gardermoen annenhver time i helgene, og min buss skulle gå et par minutter over tre..
Men med landing på østre bane og taksing til gate 14 (ytterst på innland) meførte lengst mulig distanse både tl taksing og på og gå tilbake etterpå (Hvis ENGM RAMP tilfeldigvis var på jobb i dag: Takk skal du ha!!).

Alt i alt: En ålreit tur til Kristiansand.