PDA

View Full Version : SAS: - DY har lurt nordmenn til å tro at billige flybilletter er den nye standarden


BraathensSafe1985
23-09-2012, 16:42
- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden

- Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no.

Les mer her:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2473849.ece

Hm ...

Dag Viking
23-09-2012, 16:45
Utrolig lite interessant i den artikkelen. Men SAS tror at DY får til langdistanse-satsingen:
Men jeg tror de får det til, også med 999 kroner én vei. Det finnes alltid kundegrupper som vil reise langt så bilig med Norwegian,

Og Norwegian drar frem at SAS har hatt emisjoner. At de selv har fått mer hjelp fra staten i form av bonuspoeng-forbudet kommer de aldri til å innrømme ;)
- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet

wildbird
23-09-2012, 18:47
Tviler på at ett slikt utsagn gagner SAS! Nesten som at du kaller en kundegruppe uviten å dum, du drar ikke akkurat til deg nye kunder på den måten. SAS skryter av sin punktlighet så får vel Norwegian skryte om billigbilletter, så får kundene selv prioritere hva som er viktig for dem.

Fredrik74
23-09-2012, 19:08
Tviler på at ett slikt utsagn gagner SAS! Nesten som at du kaller en kundegruppe uviten å dum, du drar ikke akkurat til deg nye kunder på den måten. SAS skryter av sin punktlighet så får vel Norwegian skryte om billigbilletter, så får kundene selv prioritere hva som er viktig for dem.

Det går ju bra för Ryanair att göra det. ;)

LN-KGL
23-09-2012, 19:08
Jeg lurer på når det var mulig å fly OSL-BGO eller OSL-TRD til kr 170 eller lavere?

Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand.

Flaska med prosecco jeg kjøpte på Seafood for noen uker siden var mye billgere enn billetten til BGO med SAS - selv ikke krabben og sushien i tillegg tilsvarte billetten.

Hva er det denne Evind Roald prøver seg på, desperat er i hvert fall bare fornavnet.

GF1
23-09-2012, 19:32
Utrolig lite interessant i den artikkelen.

Jeg fant mye interessant der:

"...se på det som øker inntektene våre, vi kan ikke bare kutte" Har SAS endelig forstått noe?

"...vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre" Og han kunne ha nevnt behovet for nye IT-folk raskt

"...ikke gjennomsnittsalderen på flykroppen som betyr noe, det er motoren som er avgjørende" Hvor my oftere vil tekniske feil ramme et gammelt fly sammenlignet med et nytt?

"....motorene bytter vi ut kontinuerlig slik at vi alltid har den nyeste teknologien" Er virkelig SAS sine eldre flyene utstyrt med så oppdaterte motorer?

"Bonusprogram får ikke prisene til å øke" Det er vel ikke helt sant?

LN-VLE
23-09-2012, 19:41
- Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden

- Prisene er for lave. Det er jo ikke logisk at det skal være dyrere å reise med flytoget enn det er å fly til Trondheim og Bergen, og det er heller ikke logisk at et par glass vin ved "gaten" koster mer enn å fly til Kristiansand. Men Norwegian har lurt nordmenn til å tro at unormalt billige flybilletter er den nye standarden - dét lider hele bransjen under. Dermed må vi kutte kostnader for å kunne tilby konkurransedyktige priser, sier Eivind Roald til DN.no.

Hvor er det opplest og vedtatt at det er flybilletten som er for billig.
Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol).




Vidar

Scanflyer
23-09-2012, 19:41
Jeg lurer på når det var mulig å fly OSL-BGO eller OSL-TRD til kr 170 eller lavere?

Nå koster det vel 250 kr en vei med flytoget fra Drammen, så det Roald sier er ikke hypotetisk feil, hvis du tar med at DY selger billetter til 199,- på kampanjer.


Flaska med prosecco jeg kjøpte på Seafood for noen uker siden var mye billgere enn billetten til BGO med SAS - selv ikke krabben og sushien i tillegg tilsvarte billetten.

Hva er det denne Evind Roald prøver seg på, desperat er i hvert fall bare fornavnet

Hvis du skal bruke egne eksempler er det jo en fordel om du kan fortelle litt mer om hvordan du gikk frem. Når kjøpte du billetten? Var det ettermiddagsavgang? osv. Som du vet selv er det mange faktorer som avgjør prisen på billetter.
Selv reiste jeg OSL-BGO med DY i forrige uke. Betalte 989,- uten sete og bagasje. Kunne valgt en mye senere avgang som var mye billigere, men tid var viktig for meg.

Forøvrig synes jeg det er bra at SAS tar et oppgjør med prisene i Norge. Bare synd Norwegian allerede har dratt det så langt at det nå går så drastisk på bekostning av arbeidstakerne i alle selskapene.

Star Flyer
23-09-2012, 20:02
Joda, SK har vel rett på en eller annen måte.
Men de bør holde på slike utsagn, for det er så mye som kan slenges tilbake!

Commuter
23-09-2012, 20:07
Overskriften var unødvendig og svada fra SAS sin side, men jeg liker virkelig dette sitatet:

- På noen områder henger vi håpløst langt etter, og en av SAS´ største utfordringer er at vi må bli betydelig raskere til å gjennomføre planene våre. Jeg pleier å si det sånn: Når vi har vårt tredje prosjektmøte, har Norwegian allerede implementert det. Vi skal ha respekt for grundighet og kompromisser aldri på sikkerheten, men må legge frykten til side og ikke nødvendigvis ende opp med en Rolls Royce-utgave helt fra starten av. Det blir litt for perfeksjonistisk av og til, sier Eivind Roald.


Forfriskende å se noen fra SAS innrømme at de er vesentlig bedre på lansering enn levering. Kanskje Y kommer til Norge snart - ett år forsinket!

Lamox
23-09-2012, 20:13
Hvor er det opplest og vedtatt at det er flybilletten som er for billig.
Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol).

Vidar

Hvis vi holder avgiftene utenfor et øyeblikk så er det vel lønnsnivået som gjør Norge dyrt, så når jeg betaler 400,- for en taxi til Flesland så er det vel fint lite å gjøre med det med mindre du har en magisk kur på å presse lønnen til taxisjåføren ned. Flybuss, flytog, parkering og kaffi har vel litt av det samme avgiftsfrie grunnlaget. Så da kan jo du fikse; alle i Norge burde jo heller gå ned i lønn, så blir jo alt billig...?

laurenz
23-09-2012, 20:21
Jeg har litt forståelse for at man mener at unormalt billige billetter har endret bransjen. Men det er ikke noe poeng i å skylde på Norwegian. I Norge er det Braathens og SAS som selv startet priskrigen da Gardermoen åpnet i 1998 og vi får vel ta med ColorAir også.
Å skylde på konkurenten for at egne kostnader er for høye er også litt spesielt, i hvert fall så lenge konkurenten tjener penger. Å kutte kostnader for å være konkuransedyktig er ikke unormalt i næringslivet så det er jo ikke SAS alene om. Og også Norwegian kutter sine kostnader for å forbli konkuransedyktig.

Men denne artikelen er jo ikke så svart/hvit som overskriften og første avsnitt kan gi inntrykk av.
"- Selv tenåringsdatteren min var skeptisk da jeg tok jobben, men som mangeårig gullkunde i SAS hadde jeg gang på gang tenkt på alt SAS kunne løse annerledes."
Her er det jo en tydelig annerkjennelse av at det er mye som kunne ha vært gjort og kan gjøres annerledes. Et frisk pust vil jeg si.
Og her har en et godt poeng:
"Det er jo et paradoks at alle selskaper som er avhengig av flyselskapene tjener gode penger - bortsett fra flyselskapene selv."
Det stemmer jo ikke helt, det er nok andre i bransjen som har det ganske tøft men det er ikke langt unna sannheten.
Vi får håpe at hans ambisjoner og arbeidslysten er den indremedisinen han snakker om.

RWY 24
23-09-2012, 20:31
Hvis vi holder avgiftene utenfor et øyeblikk så er det vel lønnsnivået som gjør Norge dyrt, så når jeg betaler 400,- for en taxi til Flesland så er det vel fint lite å gjøre med det med mindre du har en magisk kur på å presse lønnen til taxisjåføren ned. Flybuss, flytog, parkering og kaffi har vel litt av det samme avgiftsfrie grunnlaget. Så da kan jo du fikse; alle i Norge burde jo heller gå ned i lønn, så blir jo alt billig...?

Du/dere er ironiske nå eller? ;) Så lenge lønningene er høye, kan jo prisene være høye uten at det blir dyrt. Takket være høye lønninger, har vi en enorm kjøpekraft i Norge sammenlignet med andre land. (Et annet problem er konkurransen med utlandet.)

FestiVal
23-09-2012, 20:44
Dr ikke helt sikker på at dette intervjuet har fått en litt annen vinkling enn det Roald har ønsket.. Tiden vil vise.

Dag Viking
23-09-2012, 20:48
Du/dere er ironiske nå eller? ;) Så lenge lønningene er høye, kan jo prisene være høye uten at det blir dyrt. Takket være høye lønninger, har vi en enorm kjøpekraft i Norge sammenlignet med andre land. (Et annet problem er konkurransen med utlandet.)

Akkurat, derfor er dette totalt skivebom

Etter mitt syn er det flytoget som er for dyrt. Vi har vel også verdens dyreste alkohol. Og det er det ingen grunn til at vi skal ha (både dyrt flytog og alkohol).


Det beste hadde vel vært om vi hadde hatt norske lønninger og verdens billigste flytog og alkohol? Helst gratis flyreiser også.

Utflyttet
23-09-2012, 21:27
Jeg har sagt det før, men gjentar meg selv her, det har ikke noe med om navnet på flyselskapet er SAS, Norwegian, Ryanair eller Air Uganda. Problemet for bransjen er at det er generelt alt for mye billetter som ikke er med og bærer kosten i alle ledd, og da blir det at bransjen tærer på sine egne marginer.

Vi som mennesker er designet til å overse dette, og ikke ivareta egne langsiktige interesser, når det gjelder alle slik valg. Det er om å gjøre å få spart mest mulig akkurat nå.

Den samme effekten ser man i større skala i Europa og USA nå, alle tror at man skal få alt for mye ut av staten med alt for lite penger på vei inn.

-A

Piper
23-09-2012, 21:36
Akkurat, derfor er dette totalt skivebom



Det beste hadde vel vært om vi hadde hatt norske lønninger og verdens billigste flytog og alkohol? Helst gratis flyreiser også.

Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt. Hvor alkoholen kommer inn vet ikke jeg, men prisen er politisk bestemt :drink

BU662
23-09-2012, 21:45
Dersom man leser DN, sa kan man egentlig bare riste med hodet. SAS har siden 1998 bevist dumped flyprisene - aktiv, intensjonelt og med fullt forstaelse over hva dette vil bety for bunnlinjen.

De er forsatt bransje-primus i Norden. Vil de öke flyprisene, sa ma de ga foran gi de andre ett signal, som sikkert vil bli forstatt av Norwegian. Men, prisavstanden vil trolig ikke forandre seg. Likevel passer det svaert darlig tilsammen med den ny-annsonsert strategi a satse enda mere pa fritids-reisende. Dette betyr i klar-tekst: lavere priser og lavere yields.
SAS bör ikke vente til den dagen da Norwegian öker prisene. Det vil de ikke gjöre. De har lengre pust enn SAS i denne runden...

SAS star i fare for a bli en ofre i den priskrigen som de selv har started langt siden. Det er noe som bransjen bör laere seg av. Prisdumping ikke altid gi de önskede effekt, men kan sla tilbake mot deg - ganske voldsomt - som en Boomerang.

SK har kommet til en punktum hvor de egentlig ikke lengre kan spare noe uten a kutte inn i produkt enda mere. Motsatt vei kan vaere en ide. Tilby litt mer, öke service-avstanden til Norwegian og andre konkurrenter og samtidlig öker prisene.

Scanflyer
23-09-2012, 21:46
Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt. Hvor alkoholen kommer inn vet ikke jeg, men prisen er politisk bestemt :drink

Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.

Skyhigh
23-09-2012, 21:56
Hvis de selger så billig, hvorfor frykter de da innføring av bonuspoeng?

DY ute med kommentarer i Nordlys i dag:

http://www.nordlys.no/nyheter/article6250702.ece

Piper
23-09-2012, 21:56
Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.

Det er veldig høy alkoholavgift i Norge, husker ikke hvor mye det er pr liter øl. I tillegg er det skjenkeavgift for serveringsstedet. Men prisen på 70+ pr 0,4-0,5 er også litt pga betalingsviljen til de fleste.

Dag Viking
23-09-2012, 22:03
Hvis du sammenligner flytoget og NSB så framstår flytoget som dyrt.

Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.

Someone
23-09-2012, 22:14
Rett meg hvis jeg mistolker deg nå, men mener du at prisene på alkohol er politisk styrt?

Det som gjør alkohol i utsalg dyrt i Norge er, som nevnt ovenfor, de høye lønningene og den sterke kjøpekraften.
At du må ut med 70 kroner for en halvliter øl på byen i Oslo handler heller ikke om avgifter, men at markedet prissetter seg etter etterspørselen. Her skal det dog sies at lønnsutgifter ikke har så mye å si.

Det er veldig høy alkoholavgift i Norge, husker ikke hvor mye det er pr liter øl. I tillegg er det skjenkeavgift for serveringsstedet. Men prisen på 70+ pr 0,4-0,5 er også litt pga betalingsviljen til de fleste.

De høye lønningene er i stor grad på grunn av høye skatter og avgifter, så man kan således hevde at de fleste priser i Norge er i stor grad politisk styrt. Dog så bidrar nok kjøpekraften omtrent like mye

Det er riktig av alkoholavgiften ikke er så høy, rundt 17kr/l på øl, men det som drar opp kostnaden er alle de andre skattene og avgiftene. Da både i forhold til lønn (arbeidsgiveravgift, og alle de andre sosiale kostnadene....der jeg jobber må vi legge til 55% i lønnsutgifter for å dekke dette) også kommer alle de andre avgiftene som skjenkeavgift, moms, etc etc. Kombiner dette med ofte høy husleie (Norge er ofte dyrt også her) så sier det seg selv at man ikke bare kan skylde på kjøpekraften for dyr øl......for utestedet sitter ikke igjen med mange prosenter av inntekten ;)

laurenz
23-09-2012, 22:15
Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.

Og dessuten kan du ikke sammenligne prisen uten videre. NSB kjører med statsstøtte mens Flytoget ikke gjør det.

Earlybird.
23-09-2012, 22:17
"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...

Commuter
23-09-2012, 22:21
Dyrt? Alt er relativt.
Flytoget har 6 avganger til Oslo S pr time, NSB har 1 avgang pr time (hvis du ser bort fra lokaltog). NSB regiontog tar 36% mer tid, og tid er penger for mange.
Et utrolig mye bedre produkt, som de kan ta seg vesentlig bedre betalt for.
Det blir som å sammenligne å ta buss med å ta taxi.

Og la oss ikke glemme at når det er problemer stiller Flytoget opp raskt for å sende PAX videre i taxi. De leverer samtidig vesentlig bedre servicenivå og vesentlig bedre komfort.

Flytoget koster, men for en storbruker er det i aller høyeste grad verd pengene.

Boeing_fan
23-09-2012, 22:22
"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Personlig har jeg sansen for Skånvik. Men hva har dette med arroganse å gjøre? Hvis ikke norske, svenske og danske skattebetalere hadde blitt tvunget til å redde SAS to ganger hadde selskapet vært konkurs nå. Så det Skånvik sier er ikke direkte feil.

laurenz
23-09-2012, 22:30
"- I motsetning tli SAS så tjener Norwegian penger og har råd til å tilby billige flybilletter. SAS på sin side pøser billigbilletter finansiert av skattebetalerne ut i markedet og skylder på oss for at de ikke tjener penger. "

Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...

Tja, hva skal man svare når SAS langt på vei gir dem skylda for underskuddet?

Litt uskyldig paikasting fra begge sider, kan ikke bli opprørt av slikt. Tar det heller som underholdning. ;)

Men jeg er som sagt helt enig at mannen virker å være en frisk pust i SAS. :up:

Earlybird.
23-09-2012, 22:33
Personlig har jeg sansen for Skånvik. Men hva har dette med arroganse å gjøre? Hvis ikke norske, svenske og danske skattebetalere hadde blitt tvunget til å redde SAS to ganger hadde selskapet vært konkurs nå. Så det Skånvik sier er ikke direkte feil.

Skattepengene dine dekker også opp for lønnen til lærlingene til DY... ;) OT

LN-VLE
23-09-2012, 23:22
Denne typen arroganse gjør ikke at jeg liker DY noe bedre, på linje med alle usanne utsagnene Skånvik har kommet med siste tiden...

Ellers virker jo Eivind Roald som et frisk pust i SAS...

Jeg har i grunnen aldri hatt mistanke om at du har likt Norwegian spesielt godt.

Enig med deg at SAS trenger en person som kanskje kan tenke noen andre tanker og alternativt. Men om SAS skal ensidig sette opp prisene vet jeg ikke om er den rette medisinen. Man kan jo ikke bare ta en telefon til konkurrentene og avtale det heller. Da er det plutselig kartellvirksomhet. Og det kan bli dyrt, også for persontransport. Det er heller ikke noen genial løsning å sette opp, eller innføre nye skatter/avgifter for å få opp billettprisen. Det vil nemlig ikke flyselskapene få stor nytte av, men han staten.
Da gjenstår bare selskapene selv og deres ansatte i alle nivåer.




Vidar

Earlybird.
23-09-2012, 23:35
Jeg har i grunnen aldri hatt mistanke om at du har likt Norwegian spesielt godt.

Enig med deg at SAS trenger en person som kanskje kan tenke noen andre tanker og alternativt. Men om SAS skal ensidig sette opp prisene vet jeg ikke om er den rette medisinen. Man kan jo ikke bare ta en telefon til konkurrentene og avtale det heller. Da er det plutselig kartellvirksomhet. Og det kan bli dyrt, også for persontransport. Det er heller ikke noen genial løsning å sette opp, eller innføre nye skatter/avgifter for å få opp billettprisen. Det vil nemlig ikke flyselskapene få stor nytte av, men han staten.
Da gjenstår bare selskapene selv og deres ansatte i alle nivåer.




Vidar

Jeg likte Norwegian veldig godt før og kan sikkert gjøre det igjen. Jeg liker ikke måten de driver på nå, thats it. Jeg har forøvrig mange venner der jeg tenker høyt om og unner en bra arbeisplass, så jeg håper DY kan bli slik det var før... (OT)

Jeg syns det er bra å se SAS på offensiven. Håper det fortsetter slik, og at man faktisk ser det i live...

Boeingflyer
24-09-2012, 00:28
Det blir jo fullstendig absurd og latterlig å snakke "skattebetalernes penger" når det er snakk om en emisjon for å redde ens investeringer, når man samtidig vet at Nasse Nøff ikke skal ansette i Norge lengre men bare på lys skye kontrakter der det i hvert fall ikke tilkommer den norske stat noen inntekter! Fjas fra juks og fantemakere :headbang

Spacetime
24-09-2012, 01:04
Det blir jo fullstendig absurd og latterlig å snakke "skattebetalernes penger" når det er snakk om en emisjon for å redde ens investeringer, når man samtidig vet at Nasse Nøff ikke skal ansette i Norge lengre men bare på lys skye kontrakter der det i hvert fall ikke tilkommer den norske stat noen inntekter! Fjas fra juks og fantemakere :headbang

Det er da et faktum at den norske stat har spyttet i 14% av de 11 milliarder SEK (1250 mill norske kroner) i SAS de siste 3 årene. Alle de pengene er i dag i praksis tapt. Alle unntatt noen retoriske politikere skjønte at dette ikke var en investering som ville gi det norske folk sikker avkastning. Avkastning er nemlig det staten setter som eget "papir-mål". SAS lovte at pengene skulle gå til nedbetaling av gjeld og investeringer og dette godtok man med selvpålagt naivitet og sente skattebetalernes penger inn i SAS kassa.

Resultatet er at alle pengene er borte etter bare 3 år. Ikke kan man kan se spor etter hverken lavere gjeld eller investeringer i SAS. Hvor har da pengene blitt av? Jo de har gått til å muliggjøre SAS's millioner av billig biletter for å holde tritt med Norwegian. Derfor er dette altså statstøtte i form av en totalt urealiskisk foretningsmessig emisjon.

Meningen er jo der; man vil at SAS skal overleve. Men det blir dyrt og regninga sendes til det norske folk, reisende som ikke reisende. Mandatet Staten har gitt seg selv er å tjene penger, ikke drive med subsidiert livredning. Det er jo heller ikke lov, men EU har vært særdeles lite prinsippfaste når det gjelder statsubsidiering av statlige flyselskaper gjennom lange tider.

Også private holder på slik til tider. Ta bilen Think. De gikk konkurs flere ganger, men hver gang kassa var tom kom en miljøtraumert Stordalen eller Hagen med sparepengene sine for å holde liv i den hellige kua dems.

LN-VLE
24-09-2012, 01:38
Derfor er dette altså statstøtte i form av en totalt urealiskisk foretningsmessig emisjon.

Det er jo heller ikke lov, men EU har vært særdeles lite prinsippfaste når det gjelder statsubsidiering av statlige flyselskaper gjennom lange tider.

Det er ikke statsstøtte men å spytte inn penger for å beholde sin eierandel. Dette på lik linje som at staten ville måtte skyte inn penger i f.eks Statoil dersom de foretok en emisjon og staten ville beholde sin eierandel i det selskapet.

En annen diskusjon er om staten skal være eier i AS/ASA selskaper

Også private holder på slik til tider. Ta bilen Think. De gikk konkurs flere ganger, men hver gang kassa var tom kom en miljøtraumert Stordalen eller Hagen med sparepengene sine for å holde liv i den hellige kua dems.

Det er ingen lov som hindrer deg i å bruke dine penger til hva du vil. Du kan f.eks bruke sedler til å fyre på din sigar, eller berge Think uten at noen kan gjøre noe med det. Nå fant jo Stordalen ut at det ikke var særlig smart å spytte penger i Think lengere.



Vidar

ILS2
24-09-2012, 02:54
SAS er (delvis) statseid. Byråkraters beslutningsvegring gjennomsyrer den offentlige forvaltning. Ingen grunn til å tro SAS er annerledes. Legg til 2-300 fagforeninger, skandinaviske forskjeller og dårlig ledelse, så har du SAS oppsummert.

Foretrekker dog selvsagt SK foran DY ;)

Vr
24-09-2012, 14:13
Overskriften her er treffer spikeren midt på hodet, og er noe av det mer intelligente jeg har hørt fra SK management de siste 10 år. Dessverre tror jeg ikke den gemene hop av reisende forstår hva det innebærer, og at det er akkurat dette som raserer en hel bransje i disse dager.

AirbusTrond
24-09-2012, 14:43
Synes jeg har sett noen annonser fra SAS der de påviser at de er billigere enn Norwegian i mange tilfeller... Men det er mulig dette er ment som annonser for den gemene hop av reisende.

Vr
24-09-2012, 15:02
Synes jeg har sett noen annonser fra SAS der de påviser at de er billigere enn Norwegian i mange tilfeller... Men det er mulig dette er ment som annonser for den gemene hop av reisende.
Ja de har visst individuelle meninger og forskjellig oppfatning av ting disse direktørene. Hadde de ikke hatt det ville det å bytte på dem vært meningsløst.

SudCaravelle
24-09-2012, 15:02
Det er riktig av alkoholavgiften ikke er så høy, rundt 17kr/l på øl, men det som drar opp kostnaden er alle de andre skattene og avgiftene.

Ops.. Her maa du ta frem regnearket ditt, dette er vel en temmelig hoey avgift i prosent og er vel langt hoeyere enn den "ekstreme" bensinavgiften vaar? ;)

wf145
24-09-2012, 15:03
modnote :

No ser det ut som tråden har pensa seg tilbake på temaet igjen. Kan vi halde det der folkens?

wilhelm
24-09-2012, 19:50
Billige flybilletter er jo den nye standarden, og der har jo SK bidratt like godt som DY.

w

C172
25-09-2012, 18:42
Omkostningene i SAS er fremdeles alt for høyt. De neste 6 mnd vil bli med enda mere tap. Over 1300 millioner norske kroner i året taper selskapet.
Selskapet er som et fotballag som blir reddet av en rik onkel vært andre til tredje år.
SAS har nok brukt lobby virksomhet for å prøve å få igang bonus programmet. Det er en måte å øke inntektene.
En annen løsning er å starte opp et eget lavpris selskap fra begynnelsen av, og bruke de løsningene som er fornuftig for å få til en positiv drift.

tiemand
25-09-2012, 23:51
Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?

Dag Viking
26-09-2012, 00:05
Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?

For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)

slankebrusmannen
26-09-2012, 01:07
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud

Må innrømme at jeg aldri har skjønt logikken i påstanden om at dette skal være EØS-striding. Det er ingen som forskjellsbehandles her.

-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

Dette blir jo smått usaklig, men på rent generelt grunnlag må det være bedre om noe flagger ut og man dermed får beholde formue i Norge gjennom eierskap enn det vil være å gå ad undas. Det beste vil selvsagt være å greie å beholde selskapene i Norge.


Det ble forøvrig nevnt et underskudd på 1,3 mrd kroner i SAS over her. Med 22 millioner passasjerer i året (2011), hadde det altså holdt å øke gjennomsnittsbillettprisen med cirka en 50-lapp for å gå i 0. Dette burde være mulig å få til uten at passasjerene skulle komme til å flykte av den grunn.

Tommy777
26-09-2012, 04:28
Hvilke penger skal de bruke til å etablere enda en konkurrent, våre skattepenger igjen?

Jepp, på lik linje med at skattebetalerne finansierte en relativt kreativ utnyttelse av lærlinger i Norwegian, samt en relativt kreativ utflagging som er under utvikling

Og som andre har nevnt, at SAS ikke får bruke sine markedsredskaper fritt

LN-HTL
26-09-2012, 05:20
Og dessuten kan du ikke sammenligne prisen uten videre. NSB kjører med statsstøtte mens Flytoget ikke gjør det.

Javel!! Flytoget fikk ettegitt all gjeld pluss de fikk 16 togsett fra staten. Så å si at de ikke er statstøttet blir feil. Hadde ikke staten gjort dette så hadde Flytoget kostet ???????!

LN-VLE
26-09-2012, 07:25
For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)

Du bruker ord som får det til å se ut som om Norwegian og deres ansatte driver krimminelt.
Har Norwegian fått noen dommer mot seg for sin forretningsdrift? Har Norwegian's konkurrenter fått noen dommer mot seg for sin forretningsdrift?




Vidar

branserud
26-09-2012, 08:15
For det første; må dere i DY bruke annenhver tråd til å skrive om emisjonene som har vært i SAS?
For det andre, dere kaster stein i glasshus
-Ingen har fått mer hjelp enn Norwegian av den norske stat, gjennom et EØS-stridig bonuspoengforbud
-Skattenivået blandt DY-piloter er vel ikke inponerende høyt, mange fører urettmessig TR som fradrag.
-Lederen deres snakker om å flagge ut, og dermed underslå enda mer penger fra det norske skatte- og avgiftssystemet.

:stir

En eller annen moderator kan sikkert fjerne begge disse innleggene ;)

Nå får du vel enda gi deg.
Skal du komme med sånne påstander får du vel dokumentere disse.

Dag Viking
26-09-2012, 09:05
Det er slik at staten har aksjer i flere selskaper. I noen selskaper tar man utbytte og i noen selskaper er man med på emisjoner. For å snu litt på det, så kan man si att en svært liten del av utbyttet fra statoil og petoro gikk med til å opprettholde statens eierandeler i sas, og ikke DYpilotenes stadig færre skattekroner.
Hvorfor staten velger å være aksjeeier kan man jo spekulere i, være uenig i, klage over på diskusjonsforum osv, men det er vel liten tvil om at det er noe som kommer samfunnet til gode. Også de som betaler skatt av DYs piloter

Boeingflyer
26-09-2012, 12:40
Spacetime:Med samme logikk ville du se samfunnsnytten i at Viking fikk råd til nye anlegg og spillere.....
Når du nå sammenligner samfunnsnytten av infrastruktur og samfunns beredskap med Viking stadion så ..... har du vel egentlig meldt deg ut av diskusjonen?

Spacetime
26-09-2012, 13:10
Spacetime:
Når du nå sammenligner samfunnsnytten av infrastruktur og samfunns beredskap med Viking stadion så ..... har du vel egentlig meldt deg ut av diskusjonen?

Du setter altså likhetstegn mellom infrastruktur/beredskap og SAS. Det er absolutt ikke tilfelle. Det finnes flere selfølgelig andre aktører. SAS er ikke engang den viktigste operatør av flytjenester i Norge.

TOS
27-09-2012, 12:32
Jeg registererer at det også i forretningslivet er kjekt å ha noen andre å skylde på når det går galt. Alle som har unger kjenner vel til den strategien. Jeg registererer også at enkelt debattanter som i andre tråder mener at man må ha kunnskap om sakene før man uttaler seg likefullt gjør samme "feilen" selv her. Ingen nevnt, ingen glemt.