View Full Version : Hvordan bruke 9 timer i Zürich?
robertaas
20-09-2012, 16:57
Vanlig springer jeg bare når jeg har transfer i Zürich, men nå har jeg plutselig 9 timer der. Noen tips til fornuftig bruk av 9 timer der i høstregnet? Byen Zürich har jeg jo allerede besøkt.
Med kort fra Diners kan jeg få (betale for) aksess til Panorama Lounge eller Skyview Lounge, men de liker muligens ikke at man sløver der i 9 timer. :zzz
Synd at Luzern ligger for langt væk...fantastisk museum...Verkehrshaus.....
Så vidt jeg erindrer ca 2 timer i bil
Hilsen
Ole
Litt forslag her. Hvis været er fint kan du også leie sykkel.
http://www.zurich-airport.com/desktopdefault.aspx/tabid-210/
robertaas
20-09-2012, 17:19
Takk for tips, satser på høljregn.
Tommy777
20-09-2012, 17:48
Med kort fra Diners kan jeg få (betale for) aksess til Panorama Lounge eller Skyview Lounge, men de liker muligens ikke at man sløver der i 9 timer. :zzz
Det er ikke noe begrensninger paa hvor lenge du kan oppholde deg i en lounge, saa ville ikke brydd meg om hva loungedamene synes om at du camper i 9 timer. Zurich er en herlig by og dersom vaeret er bra, hadde jeg hoppa paa toget inn til sentrum, koset meg med lunch, litt pjolling og litt tassing rundt
Kan jo anbefale og ta toget til Konstanz i Tyskland ved bodensee som går fra flyplassen :) http://no.wikipedia.org/wiki/Konstanz
robertaas
20-09-2012, 21:21
Kan jo anbefale og ta toget til Konstanz i Tyskland ved bodensee som går fra flyplassen :) http://no.wikipedia.org/wiki/KonstanzDirekte tog på vel en time hver time for ca 20 euro, veldig bra tips. Ser det også er litt mindre utrygt for regn der.
Ser at Luzern også er innen rekkevidde med direkte tog fra flyplassen, og den frister enda mer. :)
jameson82
20-09-2012, 21:26
Ellers er Rapperswil en utrolig flott by på andre siden av Lake Zurich. Anbefales
robertaas
20-09-2012, 22:20
9 timer begynner å bli vel kort. :D
Skulle dratt en hel helg i en periode med godt vær.
du kan jo også besøge :
Buch Air Center, Schaffhauserstr 76 i Glattbrugg...
Interessant butik ....med alt hvad hjertet begærer i modeller og andet
Hilsen Ole
Enig med Ole at Luzern er verdt et besøk. God togkorrespondanse dit (direkte fra flyplassen mener jeg å huske?)
Ellers er jo Zurich verdt flere besøk, deilig by å gå å se/shoppe.
Vil også anbefale å dra inn. Men er det skybrudd og høst, dropp det.
Vil også sterkt anbefale Luzern - toget går 2 ganger i timen, hvorav det ene er direkte (samme tog) og det tar 1:02. Det andre er med togbytte i Zurich Hbf og tar 10 minutter lengre. Verkehrshaus ligger vel 10-15 minutter unna med Buss #2 fra Luzern Hbf retning Seeburg. Er været mot spådommene pent - er Pilatus (fjellet) også innen rekkevidde, men uansett er Verkehrshaus vel verdt et besøk - med Coronado som ofte er åpen.
robertaas
21-09-2012, 18:35
Er været mot spådommene pent - er Pilatus (fjellet) også innen rekkevidde, men uansett er Verkehrshaus vel verdt et besøk - med Coronado som ofte er åpen.
En tur videre til Alpanach og opp på Pilatus med verdens bratteste jernbane ser spennende ut, men det begynner å bli litt vel komplisert for en mellomlanding. Og heller ikke noe særlig for høljvær.
Generelt er det veldig artig å reise med tog rundt i Sveits, og de har en masse spennende byer og landsbyer som ligger i avstand +/-1,5 timer fra Zürich.
Luzern er en fin by, men ellers kan du også rekke f.eks. en rundtur Luzern - Interlaken - Bern -Zürich med tog på denne tiden om du ønsker å se så mye som mulig (fra togvinudet).
Dersom du skal flere ganger til Sveits (eventuelt ha flere slike mellomlandinger), vil jeg anbefalle å kjøpe Half-price card fra sveitisk jernbane
http://www.sbb.ch/en/travelcards-and-tickets/railpasses/half-fare-travelcard.html
Dette gir deg halv pris på alle togbilletter, og også rabatter på offentlig transport i de fleste byer.
Pris for 1 år er 150 CHF, noe som du vanligvis sparer inn på ca. 3 tur/retur reiser.
Til sist så vet jeg ikke hvilken dag du skal reise på, men om det er søndag eller mandag bør du sjekke opp hvordan åpningstider er for butikker og resturanter i kantonen som du planlegger å reise til.
Sveitsiske byer er generelt veldig tomme (og kjedelige) i sentrum når alle butikker er stengt.
robertaas
21-09-2012, 21:15
Takk, har vært i Sveits et par ganger så jeg kjenner endel til deres spesialiteter. Det er også i tyskspråklige områder de regnes som mest firkantede.