PDA

View Full Version : Hvordan tjene mye Eurobonus poeng?


LN-TCK
16-09-2012, 22:00
Heisann,

Jeg har vært medlem her en stund, men har skrevet meget lite. Har lest veldig mye interessante historier på forumet.
Jeg har et spm som sikkert mange har spurt om, og jeg har søkt litt rundt omkring på forumet her, og jeg finner litt her og der, ikke alle forkortelsene jeg forstår men :)

Jeg har eurobonuskort (basic), samt amex med eurobonus. Da jeg bestilt amex så fikk jeg 12000 EB poeng, og har nå den nette sum av rundt 17000 poeng :)

Jeg lurer på om noen av dere har en "oppskrift" på hvordan en kan skaffe seg mest mulig poeng. Det virker som mange av dere har mange triks i ermet. Noen har få poeng, og vips så har dere 200 000 poeng, hvordan får dere til det? :)

Drømmen er jo selvfølgelig å fly 1.class en gang, ihvertfall biz :)

Jeg skal til Florida neste sommer, så da blir det jo litt poeng, pluss at jeg skal betale den ferien med amex kortet som gir poeng. Da blir det jo litt :)

På forhånd takk for hjelpen. :)

Fly med oss
16-09-2012, 22:17
Velkommen!

Siden du har et AmEx/EB-kort så vil jeg anbefale deg å følge med på disse trådene for å få gode tips:

American Express og Eurobonus med co-branded kort i Norge
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85849

EB-poeng med Trumf - tips og gode tilbud
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=73553

Den store 'Mileage Run'-tråden (EuroBonus)
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=103736

Ellers er det vel å holde seg til Star Alliance når du er ute og flyr - men husk å holde et øye med hva du kan tjene her:

http://www.sas.no/EuroBonus/Opptjen-poeng/Flyselskap/

Du kan også tjene penger på hotellopphold, leiebil, netthandel etc. Følg også med på sas.no (evt. abonner på nyhetsbrevet fra EuroBonus) så kan du se når det er tilbud på å kjøpe EB-poeng.

Men det viktigste rådet er nok å være edruelig i jakten på poeng :)

Dash
16-09-2012, 22:46
Syns Fly med oss oppsumerer ganske bra.

Bare husk på å bruke AmEx-kortet så mye som mulig. Og bruk EB sine partnere når du handler.

Islending
16-09-2012, 23:15
Husk også at hvis du skal til USA, så er det minimum 100% opptjening i de billigste klassene på SK, UA og US. Hvis du reiser med f.eks. LH på billige billetter får du kun 25% opptjening. Som Fly med oss sier, sjekk opptjeningstabellen før du bestiller.

Fellowplane
17-09-2012, 02:14
Hei. Mine tips til opptjening av Eurobonuspoeng er som følger:

1. Fly helst med Star Alliance partnere som gir 100% opptjening, d.v.s Widerøe, Sas, Blue1, Estonian, US Airways, United og Avianca. Øvrige selskaper gir som regel bare 25% opptjening avhengig av bookingklasse.

2. Bor du på hotell, leier bil eller lignende? Sjekk om du kan få poeng og flash medlemskortet.

3. Bruk Amexkortet til kjøp der det går, bruk ellers Trumf Visa eller Sas sitt Mastercard. Fram til 20. September får du 6000 poeng for å søke om Sas mastercard.

4. Skal du handle på nettet, sjekk om butikken ligger under Eurobonus Shopping, da kan du opptjene opp til 100 poeng/100 kr. avhengig av butikk.

5. Se etter andre Eurobonusavtaler. Akkurat nå får du f. Eks 5000 poeng for å bytte strømleverandør til Fjordkraft.

6. Som tidligere nevnt: Vær edruelig og bruk sunn fornuft i jakten på poeng. Det er fort å bli litt overivrig og da kan poengene fort koste mye mer enn de smaker. Selv ville jeg revurdert amexkortet. Det koster 1700 kr i året og har få brukersteder. Trumf Visa er gratis og har mange brukersteder.

7. Husk at poengene har en utløpsdato og at de er til for å brukes. De er ingenting verdt før du omsetter de. Vil du ha mest mulig for poengene anbefaler jeg å følge med på de poengrabatterte bonusreisene som jevnlig tilbys. Bestilte selv akkurat business-billett t/r Dublin for bare 25k poeng, en by jeg lenge har hatt lyst til å besøke.

LN-TCK
17-09-2012, 13:09
[QUOTE=Fellowplane;781583]Hei. Mine tips til opptjening av Eurobonuspoeng er som følger:


2. Bor du på hotell, leier bil eller lignende? Sjekk om du kan få poeng og flash medlemskortet.

QUOTE]


Hva er flash medlemskort?

:)

LN-TCK
17-09-2012, 13:10
Takk for tips og råd, Trumf visa og sas master er bestilt... :)
Takk skal dere ha.. :)

Thomas
17-09-2012, 13:15
[QUOTE=Fellowplane;781583]Hei. Mine tips til opptjening av Eurobonuspoeng er som følger:


2. Bor du på hotell, leier bil eller lignende? Sjekk om du kan få poeng og flash medlemskortet.

QUOTE]


Hva er flash medlemskort?

:)

Hmm! Jeg vil vel tippe han mener "å vise" medlemskortet? (Flashe er kun en slang) :cool:

chrisljo
17-09-2012, 13:32
Hvis du skal tjene poeng på hotell er det ofte bedre å tjene hotellpoeng også evt. konvertere dem EB poeng senere.

Club Carlson er et bra program med mye gode promos, god tilstedeværelse i Norden og konvertering til EuroBonus.

En annen ting, det kan faktisk være mer effektivt å tjene 4% kategori-cashback (Obos MC, TwoCards, 365) og så kjøpe poeng når de er på tilbud.

Hvis målet er business intercontinental er US Airways og Avianca Lifemiles bra mulighet til å kjøpe poeng. Sjekk egne tråder. Cashback+poengkjøp kan være mer effektivt enn SAS kortene.

LN-TCK
17-09-2012, 14:05
[QUOTE=LN-TCK;781698]

Hmm! Jeg vil vel tippe han mener "å vise" medlemskortet? (Flashe er kun en slang) :cool:


Hehe, Er det mulig...selvfølgelig...er jo sikkert det han mener... *Flau* :) E tog han nå ;)
Er ikke greit når det er sirup i hodet... :)

Takk skal du ha.... :)

LN-TCK
21-09-2012, 02:00
Bare et raskt spm til, hvor mange poeng pleier det å ligge på for en biz/first class for 2 pers, transatlantisk?
100 000 - 150 000?
150 000 - 200 000?

Hva er kriteriene for å kunne ha med meg f.eks samboeren?

Takk for hjelpen folkens :)

ILS2
21-09-2012, 04:09
https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif

Fra 145.000 og oppover.

Hickok
21-09-2012, 07:26
Hvis drømmen er å fly 1.klasse for en rimelig penge, så er enkleste måte å følge denne tråden. For rundt 11.000 kan den drømmen bli virkelighet:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95689

LN-TCK
21-09-2012, 11:30
Takk SKal dere ha :)

LN-TCK
21-09-2012, 16:26
https://www.flysas.com/upload/Eurobo...chart_0909.gif

Er dette priser pr pers eller for 2? Jeg har forsøkt å lese meg frem til div ting her, men er ikke alt som er like enkelt å forstå seg på...er en jungel med tråder, og det er mye forkortelser dere bruker som ikke jeg forstår meg på... :) Så jeg beklager om det kommer mye dumme spm fra meg... :)

jameson82
21-09-2012, 16:29
Er priser pr pers ;-)

PSC TOS
22-09-2012, 01:12
Et par leveregler for å tjene opp mest mulig poeng på shopping;

Anskaff kombinert MasterCard/Eurobonus, Diners/Eurobonus, AmEx/Eurobonus Platinum og TrumfVisa og bruk disse på ALT du handler. Uansett om det er ei avis på en kiosk eller andre småting. Kontanter slutter du helt med, det er bare så 1990^_^

Skal du handle mat, så handler du på en av NorgesGruppen sine butikker og betaler med TrumfVisa. Der får du 2% trumf når du handler (=27,76 eurobonuspoeng pr 100-lapp). Av og til har de trippeltrumf-dager, torsdager med én til to måneders mellomrom, da får du 4% trumf, altså 55,52 poeng pr hundrings. Så begynner det å bli lite med tannkrem, shampoo, vaskemiddel osv så prøv å tyne det meste ut av det du har og vent til trippeltrumfdagene med å kjøpe dette. Når trippeltrumfdagen kommer, hamstrer du selvfølgelig opp med alt som ikke går ut på dato; dopapir, brus, hermetikk, såpe, deo osv.
Har du barn kan du også gjøre et varp på Libero bleier som Spar gir hele 25% trumf på, altså 347 poeng på bleier for 100 kr! Dette gjelder hele tida.

Om du skulle handle dagligvarer andre plasser enn hos NorgesGruppen sine butikker så sett deg inn i hvilke butikker som tar hvilke kort og lag deg ei prioriteringsliste. I mitt nærområde så vet jeg at Ica tar Diners, det gir meg 15 poeng pr hundring, Coop tar MasterCard noe som gir meg 10 poeng. Skal jeg handle på Rema må det være i ytterste nødstilfelle ettersom de her i Tromsø kun aksepterer bank accept!

Når det gjelder andre ting enn dagligvarer så bruk alltid det kortet som gir deg mest poeng;
Amex Platinum 20
Amex Premium 15
Diners 15
TrumfVisa 13,88 (=1% trumf)
Amex Classic 10
MasterCard 10.

Enkelte ganger i året gir Diners og MasterCard (muligens også Amex, men det har jeg ikke) deg doble eller triple poeng over ei helg. Gjerne helgene før jul og enkelte andre helger, gjerne på våren/forsommeren. Så sysler du med tanken å investere i noe stort som for eksempel ny PC, sykkel, TV, vaskemaskin osv så vent til disse helgene. Da fyller du opp tanken med bensin og tar deg en tur til frisøren og alt mulig annet som du bruker penger på jevnlig. Julegavene kjøper du selvfølgelig en av disse helgene før jul.

Utnytt dine venner og familie! Skal dere ut på tur, spleise på noe eller gjøre noe sammen så tilby deg ALLTID å stå for innkjøpet eller bestille billetter og hotell og slikt og legg ut med ditt kredittkort som gir deg mest poeng. Så kan de betale deg tilbake. Dine venner vil sette pris på at du tar ansvar og tar på deg bryet med å ordne ting, så dette er en vinn-vinn:cool:

Drar du på tur til et sted med lavere prisnivå enn i Norge, la dine venner vite det og tilby deg gjerne å handle ting for dem mens du er på tur. For eksempel iPads eller fotoutstyr som er betraktelig billigere i et land som USA enn i Norge.

Tilbake til TrumfVisa, så bør du ha det vanlige Trumf-kortet med deg også. For når det er disse doble- eller trippelhelgene vil det lønne seg å registrere vanlig Trumf-kort hos NorgesGruppen og så betale med Diners eller MasterCard.

Fyller du bensin hos Shell, så må du også registrere vanlig Trumf-kort først og så betale med kortet som gir deg mest poeng. I mitt tilfelle her i Tromsø er det vanligvis TrumfVisa ettersom Shell her ikke tar Diners.

I tillegg til dette så er det som de andre skriver her ofte kampanjer på ditt og datt som du kan bestille via Eurobonussidene som gir deg så og så mye ekstra poeng.

LN-TCK
22-09-2012, 16:09
Er priser pr pers ;-)

Takk skal du ha :) Da må vi satse på CT :)

Et par leveregler for å tjene opp mest mulig poeng på shopping;

Anskaff kombinert MasterCard/Eurobonus, Diners/Eurobonus, AmEx/Eurobonus Platinum og TrumfVisa og bruk disse på ALT du handler. Uansett om det er ei avis på en kiosk eller andre småting. Kontanter slutter du helt med, det er bare så 1990^_^

Skal du handle mat, så handler du på en av NorgesGruppen sine butikker og betaler med TrumfVisa. Der får du 2% trumf når du handler (=27,76 eurobonuspoeng pr 100-lapp). Av og til har de trippeltrumf-dager, torsdager med én til to måneders mellomrom, da får du 4% trumf, altså 55,52 poeng pr hundrings. Så begynner det å bli lite med tannkrem, shampoo, vaskemiddel osv så prøv å tyne det meste ut av det du har og vent til trippeltrumfdagene med å kjøpe dette. Når trippeltrumfdagen kommer, hamstrer du selvfølgelig opp med alt som ikke går ut på dato; dopapir, brus, hermetikk, såpe, deo osv.
Har du barn kan du også gjøre et varp på Libero bleier som Spar gir hele 25% trumf på, altså 347 poeng på bleier for 100 kr! Dette gjelder hele tida.

Om du skulle handle dagligvarer andre plasser enn hos NorgesGruppen sine butikker så sett deg inn i hvilke butikker som tar hvilke kort og lag deg ei prioriteringsliste. I mitt nærområde så vet jeg at Ica tar Diners, det gir meg 15 poeng pr hundring, Coop tar MasterCard noe som gir meg 10 poeng. Skal jeg handle på Rema må det være i ytterste nødstilfelle ettersom de her i Tromsø kun aksepterer bank accept!

Når det gjelder andre ting enn dagligvarer så bruk alltid det kortet som gir deg mest poeng;
Amex Platinum 20
Amex Premium 15
Diners 15
TrumfVisa 13,88 (=1% trumf)
Amex Classic 10
MasterCard 10.

Enkelte ganger i året gir Diners og MasterCard (muligens også Amex, men det har jeg ikke) deg doble eller triple poeng over ei helg. Gjerne helgene før jul og enkelte andre helger, gjerne på våren/forsommeren. Så sysler du med tanken å investere i noe stort som for eksempel ny PC, sykkel, TV, vaskemaskin osv så vent til disse helgene. Da fyller du opp tanken med bensin og tar deg en tur til frisøren og alt mulig annet som du bruker penger på jevnlig. Julegavene kjøper du selvfølgelig en av disse helgene før jul.

Utnytt dine venner og familie! Skal dere ut på tur, spleise på noe eller gjøre noe sammen så tilby deg ALLTID å stå for innkjøpet eller bestille billetter og hotell og slikt og legg ut med ditt kredittkort som gir deg mest poeng. Så kan de betale deg tilbake. Dine venner vil sette pris på at du tar ansvar og tar på deg bryet med å ordne ting, så dette er en vinn-vinn:cool:

Drar du på tur til et sted med lavere prisnivå enn i Norge, la dine venner vite det og tilby deg gjerne å handle ting for dem mens du er på tur. For eksempel iPads eller fotoutstyr som er betraktelig billigere i et land som USA enn i Norge.

Tilbake til TrumfVisa, så bør du ha det vanlige Trumf-kortet med deg også. For når det er disse doble- eller trippelhelgene vil det lønne seg å registrere vanlig Trumf-kort hos NorgesGruppen og så betale med Diners eller MasterCard.

Fyller du bensin hos Shell, så må du også registrere vanlig Trumf-kort først og så betale med kortet som gir deg mest poeng. I mitt tilfelle her i Tromsø er det vanligvis TrumfVisa ettersom Shell her ikke tar Diners.

I tillegg til dette så er det som de andre skriver her ofte kampanjer på ditt og datt som du kan bestille via Eurobonussidene som gir deg så og så mye ekstra poeng.


Wow, takk skal du ha...skikkelig beskrivelse... veldig bra..Jeg har nå amex premium...vurderer om jeg da skal gå over på platinum...diners har jeg ikke, men trumf, og visa trumf samt mastercard eurobonus er bestilt... :)
Da får jeg nok bestille diners også...slik at vi har hele utvalget..hehe...fylle opp lommeboka... :)

Igjen, takk skal du ha.. :)

Mjolnir
22-09-2012, 16:50
Fyller du bensin hos Shell, så må du også registrere vanlig Trumf-kort først og så betale med kortet som gir deg mest poeng. I mitt tilfelle her i Tromsø er det vanligvis TrumfVisa ettersom Shell her ikke tar Diners.

Det er ikke mulig å få både Trumf Visa og Shell MasterCard da? Sistnevnte gir 40 øre/l = 6 EB-poeng per liter ved 15 kr/l, mer ved lavere literpris. Trumf Visa gir 1% av 15 kr/l = 15 øre/l = 2,2 EB-poeng per liter, mindre ved lavere literpris.

Chriscross
22-09-2012, 17:27
Et par leveregler for å tjene opp mest mulig poeng på shopping;

Anskaff kombinert MasterCard/Eurobonus, Diners/Eurobonus, AmEx/Eurobonus Platinum og TrumfVisa og bruk disse på ALT du handler. Uansett om det er ei avis på en kiosk eller andre småting. Kontanter slutter du helt med, det er bare så 1990^_^

Skal du handle mat, så handler du på en av NorgesGruppen sine butikker og betaler med TrumfVisa. Der får du 2% trumf når du handler (=27,76 eurobonuspoeng pr 100-lapp). Av og til har de trippeltrumf-dager, torsdager med én til to måneders mellomrom, da får du 4% trumf, altså 55,52 poeng pr hundrings. Så begynner det å bli lite med tannkrem, shampoo, vaskemiddel osv så prøv å tyne det meste ut av det du har og vent til trippeltrumfdagene med å kjøpe dette. Når trippeltrumfdagen kommer, hamstrer du selvfølgelig opp med alt som ikke går ut på dato; dopapir, brus, hermetikk, såpe, deo osv.
Har du barn kan du også gjøre et varp på Libero bleier som Spar gir hele 25% trumf på, altså 347 poeng på bleier for 100 kr! Dette gjelder hele tida.

Om du skulle handle dagligvarer andre plasser enn hos NorgesGruppen sine butikker så sett deg inn i hvilke butikker som tar hvilke kort og lag deg ei prioriteringsliste. I mitt nærområde så vet jeg at Ica tar Diners, det gir meg 15 poeng pr hundring, Coop tar MasterCard noe som gir meg 10 poeng. Skal jeg handle på Rema må det være i ytterste nødstilfelle ettersom de her i Tromsø kun aksepterer bank accept!

Når det gjelder andre ting enn dagligvarer så bruk alltid det kortet som gir deg mest poeng;
Amex Platinum 20
Amex Premium 15
Diners 15
TrumfVisa 13,88 (=1% trumf)
Amex Classic 10
MasterCard 10.

Enkelte ganger i året gir Diners og MasterCard (muligens også Amex, men det har jeg ikke) deg doble eller triple poeng over ei helg. Gjerne helgene før jul og enkelte andre helger, gjerne på våren/forsommeren. Så sysler du med tanken å investere i noe stort som for eksempel ny PC, sykkel, TV, vaskemaskin osv så vent til disse helgene. Da fyller du opp tanken med bensin og tar deg en tur til frisøren og alt mulig annet som du bruker penger på jevnlig. Julegavene kjøper du selvfølgelig en av disse helgene før jul.

Utnytt dine venner og familie! Skal dere ut på tur, spleise på noe eller gjøre noe sammen så tilby deg ALLTID å stå for innkjøpet eller bestille billetter og hotell og slikt og legg ut med ditt kredittkort som gir deg mest poeng. Så kan de betale deg tilbake. Dine venner vil sette pris på at du tar ansvar og tar på deg bryet med å ordne ting, så dette er en vinn-vinn:cool:

Drar du på tur til et sted med lavere prisnivå enn i Norge, la dine venner vite det og tilby deg gjerne å handle ting for dem mens du er på tur. For eksempel iPads eller fotoutstyr som er betraktelig billigere i et land som USA enn i Norge.

Tilbake til TrumfVisa, så bør du ha det vanlige Trumf-kortet med deg også. For når det er disse doble- eller trippelhelgene vil det lønne seg å registrere vanlig Trumf-kort hos NorgesGruppen og så betale med Diners eller MasterCard.

Fyller du bensin hos Shell, så må du også registrere vanlig Trumf-kort først og så betale med kortet som gir deg mest poeng. I mitt tilfelle her i Tromsø er det vanligvis TrumfVisa ettersom Shell her ikke tar Diners.

I tillegg til dette så er det som de andre skriver her ofte kampanjer på ditt og datt som du kan bestille via Eurobonussidene som gir deg så og så mye ekstra poeng.
Må rette litt på deg her for reglene for Norgescruppeshopping er endret etter at de tar Amex. En drar først sitt vanlige Trumfkort og deretter Amex. Gir vel ca 33 poeng pr 100 kr i tillegg til omsetning til 100 000 kr grensen:-)

Basse-HAU
22-09-2012, 17:48
Nå vurderer jeg å anskaffe Trumf Visa (burde da gjort det for lenge siden :eek:), siden jeg er i den posisjon og bestiller reiser for de ansatte og meg, i bedriften jeg er ansatt i. Hovedsakelig så er det innenriks vi reiser, når vi må på tur.
Det er sjefen sitt kredittkort som brukes pr i dag til betaling, hvorfor ikke bytte det ut med mitt nye Trumf Visa f. Eks?
Da opptjener vel jeg poeng på fly/hotell. Utleggene mine får jeg jo utbetalt før forfall på kredittkort :rolleyes:.
Amex kan vel også vurderes for hotell og utlegg for bedriften ellers, julebord og litt til så er kan kanskje til og med en CT innen rekkevidde :beer:

PSC TOS
22-09-2012, 20:28
Må rette litt på deg her for reglene for Norgescruppeshopping er endret etter at de tar Amex. En drar først sitt vanlige Trumfkort og deretter Amex. Gir vel ca 33 poeng pr 100 kr i tillegg til omsetning til 100 000 kr grensen:-)

Joda, du har rett i det. Som jeg skrev om når det gjalt de dobbel- og trippelhelgene, så lønner det seg å trekke det vanlige trumfkortet først og betale med et kredittkort når det gis ekstra mye poeng på de.
Er det ingen kampanjer, og for min egen del som ikke har Amex, så lønner det seg faktisk også å betale med Diners og trekke trumfkortet. Men dette er så marginalt lite ekstra at jeg ikke gidder. (28,88 pr 100 mot 27,76 pr 100). Så derfor nevnte jeg ikke det. Men det er klart; har man Amex Platinum så er det mest å tjene på å gjøre som du sier.

Det er ikke mulig å få både Trumf Visa og Shell MasterCard da? Sistnevnte gir 40 øre/l = 6 EB-poeng per liter ved 15 kr/l, mer ved lavere literpris. Trumf Visa gir 1% av 15 kr/l = 15 øre/l = 2,2 EB-poeng per liter, mindre ved lavere literpris.

Man kan nok ha begge kort, men jeg ser ikke det helt store poenget med Shell MasterCard. Som du sier så gir det 40 øre (=5,50 EB-poeng) pr liter.
Om man registrerer det vanlige trumfkortet først så gir det 30 øre / 4,1 EB-poeng pr liter. Og når man da betaler med TrumfVisa får man ytterligere 2,1 poeng pr liter, altså samlet 6,2 poeng pr liter. Om man finner en Shell-stasjon som tar Diners eller Amex vil forskjellene bli enda større.

Akkurat nå kjøres det kampanje på Shell Power Nitro+ som gir 50 øre trumf med vanlig trumfkort og 80 øre med Shell MasterCard. Så akkurat nå vil det lønne seg med sistnevnte. 11,1 poeng pr liter mot 9 for kombinasjonen Trumf+TrumfVisa.

chrisljo
23-09-2012, 08:39
Fordelen med Shell MC er at man også tjener trumf(=EB) på Rema og andre dagligvarer.

martino
27-09-2012, 12:57
Hei, ser dere skriver mye om dobling her (først trumfkort, så trumfvisa).
Gjelder dette kun på bensinfylling, eller kan jeg gjøre det samme feks i kassa på Eurospar? :-)

Fellowplane
27-09-2012, 17:09
Hei, ser dere skriver mye om dobling her (først trumfkort, så trumfvisa).
Gjelder dette kun på bensinfylling, eller kan jeg gjøre det samme feks i kassa på Eurospar? :-)

Det gjelder ikke i kassa på eurospar, kun ved tanking av drivstoff. :)

darkcho
02-10-2012, 11:34
Kjapt spm. Skal igjennom jobben ha leiebil (Avis) men det er ikke jeg som står på reservasjonen. Kan jeg uansett få poengene om jeg er med når den hentes? Og er det 500poeng pr dag eller pr "leie"?

Orbiter
13-05-2013, 09:33
3. Bruk Amexkortet til kjøp der det går, bruk ellers Trumf Visa eller Sas sitt Mastercard. Fram til 20. September får du 6000 poeng for å søke om Sas mastercard.


I teorien så skal en kunne tjene seg "rik" på å skuffe penger gjennom SAS Eurobonus, via Norsk Tipping og tilbake på konto. En kan sette inn penger på NTs spillekort på alle NT spillesteder (kiosker etc), dette innskuddet kan en betale med SAS MC, og uttak fra NT til egen konto er kostnadsfritt. Så om du setter inn 1.000kr på NT, betaler med SAS MC får du 10p, og så utbetaler fra NTtil kontoen din så har du 1.000kr som du må huske på å betale til SAS MC når regningen kommer.

Om du skal gjøre dette i stor skala, eks 1.000kr hver eneste dag, bør du nok enten kjenne kioskmedarbeideren ganske godt eller ha tilgang til mange kiosker. I tillegg får du stor regning og om du ender opp med å utsette regningen, så vil renteutgiftene raskt spise opp inntjeningen. Du bør også sjekke med hver enkelt kiosk at innskuddet kommer som "kjøpt" og ikke "kontantuttak", da blir en belastet masse kr for transaksjonen og det hele er da et tapsprosjekt.

Har brukt oppskriften over én gang, mest bare for å teste, og har tjent 5p, men tror ikke dette er noe jeg kommer til å benytte meg mye av.

gygrid
13-05-2013, 11:07
Er man ikke da avhengig av en velvillig tippefunksjonær som ikke bare risikrerer å miste inntektene fra Norsk Tipping, men som også har en del kostnader med å hjelpe en?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/dok/regpubl/otprp/20022003/otprp-nr-44-2002-2003-/6/4.html?id=313925

Spill på kreditt er ikke lov i Norge. Skulle man, mot formodning, få overført penger til son konto hos Norsk Tipping med et kredittkort, kan man vel i teorien slippe å betale den påfølgende kredittkortregninga. Men da får man vel neppe EB-poeng. :)

Orbiter
13-05-2013, 12:09
Er man ikke da avhengig av en velvillig tippefunksjonær

Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort. Utskriften på min SAS-MC transaksjon står bare "dato - Min Kiosk - beløp: 500kr", ingenting om at det har gått til NT, og hadde det vært markert som kontaktuttak så hadde nok det vært markert på en eller annen måte.

I praksis er både du og tippekommisjonæren home free, og NT orker neppe å klage de heller for all omsetning er potensielle kroner tjent for dem. Hva som i teorien kan skje dersom du begynner å klage på kredittkort-regningen er nok mer en teoretisk øvelse, og før den dagen kommer at noen faktisk gjør det så er mine fem cents på at både Norsk Tipping, MasterCard, SAS og alle tippekommisjonærene gir blanke.

MEN - det kan kanskje se suspekt ut, selv for en blåøyd tippekommisjonær, om du kommer innom hver dag og setter inn 1-2000kr på spillekortet ditt men aldri leverer så mye som en oddskupong eller lottorekke. Derfor trenger du tilgang til flere...

jameson82
13-05-2013, 12:11
Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort. Utskriften på min SAS-MC transaksjon står bare "dato - Min Kiosk - beløp: 500kr", ingenting om at det har gått til NT, og hadde det vært markert som kontaktuttak så hadde nok det vært markert på en eller annen måte.

I praksis er både du og tippekommisjonæren home free, og NT orker neppe å klage de heller for all omsetning er potensielle kroner tjent for dem. Hva som i teorien kan skje dersom du begynner å klage på kredittkort-regningen er nok mer en teoretisk øvelse, og før den dagen kommer at noen faktisk gjør det så er mine fem cents på at både Norsk Tipping, MasterCard, SAS og alle tippekommisjonærene gir blanke.

MEN - det kan kanskje se suspekt ut, selv for en blåøyd tippekommisjonær, om du kommer innom hver dag og setter inn 1-2000kr på spillekortet ditt men aldri leverer så mye som en oddskupong eller lottorekke. Derfor trenger du tilgang til flere...

Kiwi-Bob? :rolleyes:

Dash
13-05-2013, 12:30
Trodde NT sperret all bruk av kredittkort i sine systemer. Ihvertfall var det slik i butikken jeg jobbet før. Alle terminaler utenom den som tilhørte tippekassa tok kredittkort.... Mulig det har forandret seg, er ett par år siden....

gygrid
13-05-2013, 12:55
Trodde NT sperret all bruk av kredittkort i sine systemer. Ihvertfall var det slik i butikken jeg jobbet før. Alle terminaler utenom den som tilhørte tippekassa tok kredittkort.... Mulig det har forandret seg, er ett par år siden....

Problemet oppstår i det øyeblikk det tillates overføring eller spill fra betalingsterminaler som ikke tilhører tippekassa. Ikke bare omgår man sperren til Norsk Tipping, men ved å kode transaksjonen som varehandel omgås også den sperren kortutsteder har lagt på kortet. Muligheter finnes, men det er kostbart for butikkeiere.

Til syvende og sist, er vel butikkeier og/eller Norsk Tipping økonomisk ansvarlig for at Visa/Mastercard mottar pengene sine.

Discus
13-05-2013, 16:35
Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort.

Skandiabanken Minibankkort (evt. med VISA) kan benyttes mot BankAxess-delen av betalingsnettet (dte er da BankAxess-delen av kortet, ikke VISA_delen som benyttes), SAS-MC kan ikke belastes over BankAxess og man kan således skille på dette i terminalen.

Kortterminaler er enten satt opp til å akseptere BankAxept (bankkort) eller kredittkort (hvor hver enkelt krever avtale). Jeg vil anta terminalene til NT er satt kun til å akseptere BankAxess. NT vil evt. tape rundt 2% på alt som går via "kredittkortkanalen" så de har neppe åpent for å belaste kredittkort.

TG923
13-05-2013, 20:15
Kortterminaler er enten satt opp til å akseptere BankAxept (bankkort) eller kredittkort (hvor hver enkelt krever avtale). Jeg vil anta terminalene til NT er satt kun til å akseptere BankAxess. NT vil evt. tape rundt 2% på alt som går via "kredittkortkanalen" så de har neppe åpent for å belaste kredittkort.

Det er nok riktig når det gjelder terminaler som er knyttet til Norsk Tipping. Enkelte kiosker bruker imidlertid samme terminal for all handel - da kan forbudet mot bruk av kredittkort til spilling omgås.

Chriscross
22-06-2016, 06:47
Tror det egentlig finnes en bedre tråd, men kan ikke finne den. Opptjener jeg Eurobonuspoeng dersom jeg flyr wf0162 osl-sogndal-bgo. Det er gjennomgående rutenummer. Vet osl-sogndal og sogndal-bgo er anbud og ikke gir poeng, men hva med gjennomgående?


Sent from my iPhone using Tapatalk

havtroll
22-06-2016, 07:53
Veldig lærerik tråd. Jeg samler også poeng til Florida for familien men ønsker å få flest mulig med på bonusbill. Jeg har sølvkort og 107000 poeng foreløpig. Bruker Trump og amex der jeg kan i tillegg til alltid å velge Star all.. Er nå på reise med Lh og skjønner det var en tabbe. Har mulighet til å få et gullkort fra min sønn. Vil det lønne seg mht opptjening for meg? Jeg vil uansett ha sølvkort neste år også. Alternativet er at han "gir" det til andre.

Insomnia4u
22-06-2016, 09:22
Veldig lærerik tråd. Jeg samler også poeng til Florida for familien men ønsker å få flest mulig med på bonusbill. Jeg har sølvkort og 107000 poeng foreløpig. Bruker Trump og amex der jeg kan i tillegg til alltid å velge Star all.. Er nå på reise med Lh og skjønner det var en tabbe. Har mulighet til å få et gullkort fra min sønn. Vil det lønne seg mht opptjening for meg? Jeg vil uansett ha sølvkort neste år også. Alternativet er at han "gir" det til andre.

Gull gir 25% på opptjente grunnpoeng=lettere å rekvalifisere. Og Lounge i alle Star Alliansene teller endel.

Hickok
22-06-2016, 10:54
Tror det egentlig finnes en bedre tråd, men kan ikke finne den. Opptjener jeg Eurobonuspoeng dersom jeg flyr wf0162 osl-sogndal-bgo. Det er gjennomgående rutenummer. Vet osl-sogndal og sogndal-bgo er anbud og ikke gir poeng, men hva med gjennomgående?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, denne skal ikke gi poeng (men det godt hende den gjør det likevel)

TG923
22-06-2016, 12:06
Gull gir 25% på opptjente grunnpoeng=lettere å rekvalifisere. Og Lounge i alle Star Alliansene teller endel.

Bør vel spesifisere:
Gullmedlemmer opptjener 25 % flere Grunnpoeng på flygninger med SAS og Widerøe.

PSC TOS
18-10-2016, 13:03
Fikk et skuffende brev fra Diners i posten i går der det står at de reduserer fra 15 til 10 poeng pr hundrelapp. Og at valutapåslaget økes fra 1,75 til 2%.

Upsaker
18-10-2016, 16:24
Fikk et skuffende brev fra Diners i posten i går der det står at de reduserer fra 15 til 10 poeng pr hundrelapp. Og at valutapåslaget økes fra 1,75 til 2%.

Om ikke jeg tar helt feil gjeninnfører de også årsavgiften for EBG på 695,-. EBD skal fortsatt få det gratis.