PDA

View Full Version : Wizz Air starter Trondheim - Vilnius -> Legges ned


Trdfly
14-09-2012, 16:41
Wizz Air starter direkteflyvninger mellom Trondheim og Vilnius i Litauen. Første avgang blir våren 2013. Selskapet øker også antall avganger på ruten til Gdansk i Polen. - Værnes vil neste år ha direkteruter til alle de tre hovedstedene i Baltikum, sier ruteutvikler Nina J. Jensen til boarding.no

TRD-GDN vil fra Desember bli fløyet tre ganger i uken.

http://boarding.no/art.asp?id=51096

Det neste vi trønderne ønsker oss nå/kunne byttet Vilnius ruten med hadde vært Warsawa, sårt savnet.

Trdfly
14-09-2012, 17:03
Den nye ruteplanen for TRD-GDN:
Noen av endringene er at fra 31.oktober vil Torsdagsavgangen blin flyttet til onsdag og fra 14. Desember vil det bli ny avgang på fredager.

W6 1762 TRD-GDN:
20:50-22:45 xxxx5xx (New)
12:55-14:55 xx3xxx7
W6 1761 GDN-TRD:
18:20-20:20 xxxx5xx (New)
10:25-12:25 xx3xxx7

Everest
15-09-2012, 20:17
Tja, med 0600-flyet til CPH og connection videre til WAW ser jeg ikke på Warszawa som det vanskeligste stedet å komme meg til fra Værnes. :)

Maltwhisky
15-09-2012, 20:20
Det neste vi trønderne ønsker oss nå/kunne byttet Vilnius ruten med hadde vært Warsawa, sårt savnet.

Hadde heller byttet den med Budapest.

Men det er jo rimelig greit å ha hele Baltikum dekket. Gjør det enklere å loffe rundt i området.

CaptainMorgan
15-09-2012, 21:22
Vil ikke si Litauen er det første jeg kunne tenkt meg direkte fra Værnes. 2 ukentlige avganger med rutetider som er "så der" er ikke akkurat noe å hoppe i taket for..
Det vi virkelig mangler fra TRD er daglige avganger med LH til Frankfurt. I tillegg hadde jeg gjerne sett BA/OneWorld med rute til Heathrow, slik at man har flere hub'er å velge blant når man skal ut i verden. (Norwegians rute fra TRD til LGW er grei nok den, men fungerer ikke vist man skal lenger enn London.)

Glenn
15-09-2012, 22:45
2 ukentlige avganger med rutetider som er "så der" er ikke akkurat noe å hoppe i taket for..

Så lenge flybillettene er billige nok og de kommer seg fra A til B, bryr ikke folk seg særlig mye om rutetidene.

Everest
15-09-2012, 22:49
Vil ikke si Litauen er det første jeg kunne tenkt meg direkte fra Værnes. 2 ukentlige avganger med rutetider som er "så der" er ikke akkurat noe å hoppe i taket for..
Det vi virkelig mangler fra TRD er daglige avganger med LH til Frankfurt. I tillegg hadde jeg gjerne sett BA/OneWorld med rute til Heathrow, slik at man har flere hub'er å velge blant når man skal ut i verden. (Norwegians rute fra TRD til LGW er grei nok den, men fungerer ikke vist man skal lenger enn London.)

Tja, heller daglige avganger til Helsinki. Finnair østover er jo god stemning, på samme måte som Heathrow vestover. Lufthansa, tja, jo, hvis du skal til Sør-Afrika kanskje :)

VC-10
16-09-2012, 01:42
Tja, heller daglige avganger til Helsinki. Finnair østover er jo god stemning, ...

HEL har jo blitt prøvd fra TRD det siste året, dessverre uten å lykkes. Det spørs om ikke KL stikker av med mye av folk som skal østover også selv om det er en omvei - men så flyr de også tre ganger daglig!

Everest
16-09-2012, 14:53
Hehe, ja, tror også at "KÅ ÆLL ÆMM" kanskje har en noe høyere stjerne enn Finnair blant mange mindre bereiste trøndere;)

Mjolnir
16-09-2012, 15:37
Hadde heller byttet den med Budapest.

Tror rutene til Norge er mest rettet mot gjestearbeidere, og de fleste gjestearbeiderne i Norge kommer som kjent fra Polen og Baltikum. Budapest er vel fortrinnsvis ei leisurerute for nordmenn på helgetur, så det er nok en typisk Norwegian-rute.

HEL har jo blitt prøvd fra TRD det siste året, dessverre uten å lykkes. Det spørs om ikke KL stikker av med mye av folk som skal østover også selv om det er en omvei - men så flyr de også tre ganger daglig!

Den ruta hadde den ulempen at man normalt fikk ei natt i Helsinki på tilbakeveien. Av de 3-4 ukentlige avgangene var det vel kun den ene på søndag eller mandag hvor avgang HEL-TRD korresponderte med ankomst for Asiarutene (de andre korresponderte til gjengjeld med avgangene til Asia på utreise). Uansett er problemet med HEL som hub at den retter seg mot en enkelt nisje som skal til Asia, og da har man ingen andre til å fylle opp flyene. Via AMS kan KLM ta en til nesten hvor det skal være i Europa og verden, inkludert Asia. Da blir det fort lettere å fylle opp noen Embraere med feed.

Uansett syns jeg tilbudet av feederflights (og kapasitet på disse) fra TRD er overraskende lite ifht. størrelsen på byen. Og det gjenspeiles i prisene ;)

MD11
16-09-2012, 17:08
Wizz til VNO blir garantert en suksess, den vil nok kanskje ta litt av DY ruten til RIX. Mye litauere ombord der.

Ellers er KLM godt innarbeidet i TRD og prisene er gode hvis man følger med på kampanjer etc, fikk selv booket ZRH i slutten av september til kun kr 1890,- tur/retur:D

Everest
16-09-2012, 22:20
Uansett syns jeg tilbudet av feederflights (og kapasitet på disse) fra TRD er overraskende lite ifht. størrelsen på byen. Og det gjenspeiles i prisene ;)

Amen!

Værnes - Dubai asap!

Trdfly
21-11-2012, 02:32
Da ligger ruten til Vilnius ute for salg, den vi starte Søndag 2. Juni, og vil gå to ganger i uken, Onsdag og Søndag.


W6 8085 VNO-TRD
06:05-07:20 xx3xxx7
W6 8086 TRD-VNO
07:50-11:00 xx3xxx7


Snakket tidligere i dag/igår med folk i Avinor, de sa at det kan hende at det kommer en eller to nye ruter innen neste høst.... ;)

hifiman
26-07-2013, 17:32
Ser på airlineroute at Wizzair kutter rute Trondheim-Vilnius fra september. Synes det er tidlig startet den ikke opp i mai?

Sondbjo
26-07-2013, 17:38
Wizz er vel kjent for å legge ned fort om ruten ikke går? Salget gikk sikkert ikke godt nokk.

hifiman
26-07-2013, 17:40
Wizz er vel kjent for å legge ned fort om ruten ikke går? Salget gikk sikkert ikke godt nokk.

Ok veldig raskt synes jeg
Ble ikke Vilnius en av de billigste plassene å reise til? Derfor jeg syns det var rart

thoves
26-07-2013, 23:17
Fint at jeg rakk å ta den i slutten av forrige måned da ;)

thoves
26-07-2013, 23:20
Satser på de åpner en ny rute til f.eks. Beograd. Men tenker det blir Katowice, hvis de i det hele tatt åpner flere fra TRD.

Bergern
26-07-2013, 23:28
Ok veldig raskt synes jeg
Ble ikke Vilnius en av de billigste plassene å reise til? Derfor jeg syns det var rart

Har du vært i Vilnius?
Jeg har og kommer neppe til å dra dit igjen. Som turistmål er byen etter mitt syn håpløs uansett hvor billg det er.
Det finnes selvfølgelig litauere som gjerne vil ha billig tur hjem, men de er tydeligvis ikke mange nok rundt Trondheim.

thoves
26-07-2013, 23:42
Jeg fikk et blandet syn på Vilnius. Hvis man gjør litt research før man reiser, og er klar over hvordan russere generelt er, så får man man en finfin tur. Noe vi gjorde.

Hotellet var bra, med god service og frokost. (radisson lietuva)
Fin temperatur, billige priser, særlig på mat og drikke. En del ting å se, og generelt greit å gjøre seg forstått. Servicenivået og gjestfriheten er vel kanskje ikke som vi er vant til, men det har jeg blitt vant til etter å ha vært i Tallinn, Riga og St.Petersburg før. Men dette har med det russiske lynnet å gjøre.

Tips til Vilnius er:

Gediminas Castle: Meget fint der oppe på borgen.
KGB-Museet: Får deg til å tenke litt..
Pengemuseet: Informativt, gratis og bra.
Gedimino Prospektas: Lang og bred hovedgate med shopping.
Old Town: Fint, men likevel en turistfelle etter min mening. Mye finere på den "nye" siden av byen, med flere shoppingsentre.
Ta en dagstur til Kaunas med Zoo, Ninth Fort og gigantisk shoppingsenter med skøytebane m.m..
Dagstur til Belmontas og/eller Trakai anbefales også.
Vi rakk også en fotballkamp der, men det blir kanskje for spesielt interesserte. (som meg)
Hvis dere en glad i mat, så er Vilnius ekstremt billig. Men for de med sansen for biff, anbefales restauranten "böff". En av de dyreste restaurantene, men du verden, for en biff!!

Vilnius kan være en finfin tur det, men man må komme litt forberedt.

Tenker at Vilnius er litt som Praha var før turistboomen, med ultrabillige butikker og mat, men mangler litt på kundeservice, og generell oppussing av parker, gater etc..

thoves
26-07-2013, 23:45
Har du vært i Vilnius?
Jeg har og kommer neppe til å dra dit igjen. Som turistmål er byen etter mitt syn håpløs uansett hvor billg det er.
Det finnes selvfølgelig litauere som gjerne vil ha billig tur hjem, men de er tydeligvis ikke mange nok rundt Trondheim.

Hvorfor synes du egentlig Vilnius var så dårlig, hvis man ser litt bort ifra det litt "sure" lynnet særlig de litt oppi årene har? Ikke at de ligger på topplista mi, men bare nysgjerrig på å høre andres synspunkt..

Vilnius har da ting å by på, kanskje ikke for mer enn et par-tre dager dog. Men for en billig helgetur, why not?

Wig-wag
26-07-2013, 23:54
Hvis man gjør litt research før man reiser, og er klar over hvordan russere generelt er, så får man man en finfin tur.
Men dette har med det russiske lynnet å gjøre.



Hvis du kalte dem russere er det ikke noe rart de ble "lunefulle".

De er litauere, som er et eget folk, og stolte av det. De har ikke særlig mye til overs for russere.

thoves
27-07-2013, 00:01
Hvis du kalte dem russere er det ikke noe rart de ble "lunefulle".

De er litauere, som er et eget folk, og stolte av det. De har ikke særlig mye til overs for russere.

Hehe, kalte de ikke det nei.. :P

Bare vet at folk fra øst-blokk land generelt har en litt annen fremtoning enn vestlige. Ikke at jeg bryr meg dog. Tror nok de er litt innadvendte pga fortiden de har hatt. Ser at fremtoningen deres blir med åpen og møtende jo yngre folkene jeg møter er. Med de mer eldre må man "jobbe" mer for å komme under huden hvis du skjønner. De er mer opplært til å gjøre jobben sin, ikke stikke seg ut, og ikke tro man er noe på en måte.

Men for folk som ikke skjønner fortiden deres, kulturen deres og lynnet så kan de bare fremstå som sure og grinete.

Trdfly
27-07-2013, 12:13
Poznan og Praha skal vell være det to mest aktuelle (For Wizzair?)

thoves
27-07-2013, 13:45
Sier ja takk til begge de to isåfall. Virket jo som Praha-ruta var en stor suksess for DY helt til "norske"-boomen dit falt litt da "alle" plutselig hadde vært der. Og da byttet DY den ut med Krakow. (igjen)

Men jeg likte Praha, og får gjerne en lavpris-rute dit igjen.

Poznan har jeg aldri vært i, men en kompis som var der under Fotball-EM hadde bare gode ord å si om plassen ihvertfall.

Warszawa og Vilnius er jo utprøvd (og feilet), Riga, Tallinn, Krakow og Gdansk er allerede dekket. Hadde håpet på noe litt lenger ned i øst, som f.eks Budapest el. Beograd, men klager ikke hvis dette blir realitet.