PDA

View Full Version : Gullknapp ved Arendal


GF1
24-02-2006, 08:21
"I løpet av året skal de første timanns charterflyene lette fra Gullknapp. Entusiastene i Froland tror statsstøtte skal åpne for ruteflyging om ikke mange år." :nor

"Opprinnelig skulle rullebanen vært på 1.000 meter, men eierne har fått mer for pengene. Det betyr at taxi- og charterfly på inntil ti passasjerer kan lande og ta av på Gullknapp.
-Det er i gang i løpet av året. Dette er ikke lenger visjoner, men fakta, sier rådmann i Froland og styreleder på Gullknapp, Jens Kr. Morken."

Les mer i Agderposten. (http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060224/LOKAL8/102240071/1002)

LN-BRK
24-02-2006, 09:38
Er ikke dette samme nyhet som kommer ca 2 ganger i året uten at noe skjer? :)

GF1
24-02-2006, 09:50
Når det gjelder rullebanens lengde og ferdigstillelse, så er dette noe som vil skje i løpet av 2006.
Alt det andre har vi vel hørt før - sånn omtrent to ganger i året, ja:nor

CK
24-02-2006, 10:42
optimismen lenge leve!!
Hva er vitsen med en flyplass på Gullknapp - med RUTER (det må være FOT-ruter de ønsker seg da, eller?) når KJevik er et steinkast unna?? Hver kommune sin flyplass!!

JA TIL ASKER INTERNATIONAL AIRPORT!!!!

HMWK
24-02-2006, 17:58
Feede in til TRF!:p

Radiv
03-02-2013, 11:32
Nisjemuligjeten til Gullknapp ligger på å satse på å bli en cargoflyplass for sørlandet og helt opp til og med grenland.Industrien har jobbet lenge med å få til noe på Kjevik, men der er det ikke plass til å få laget et stor cargoterminal.


Hadde Gullknapp sett disse signalene og begynt å snakke med oljeindustrien på Dvergsnes, så hadde dere fått gratis flyplass. De trenger cargoflyplass NÅ!

catocontrol
03-02-2013, 14:03
Tror de fleste flyplasser i Norge har snakket om å bli "the cargoflyplass". Blur det noe av det? Nei!

Radiv
03-02-2013, 14:19
Sikkert riktig det, men på Kjevik er det veldig trangt og vanskelig å få til noe. Derfor burde Gullknapp som ligger i the middle of nowhere ha en mulighet da Cargo vel trenger mye plass.

Tror det er et større mulighetsrom på cargo enn på persontrafikk akkurat i dette tilfellet!

catocontrol
03-02-2013, 14:41
En flyplass skal ha relativt mye trafikk for å få i pluss. Det er kun en håndfull norske flyplasser som kan skrive regnskapet med sorte tall. Har ingen tro på såpass mye trafikk på Goldbutton.

Piper
03-02-2013, 16:04
Så mye penger tror jeg ikke eierne vil bruke på flyplassen. Det må så mye investeringer til i lenger bane, opplegg for drivstoff, handling, etc etc.

Til nå har de brukt mye mer en de kan regne med å få tilbake etter min mening.

Og som catocontrol skriver, det skal MYE trafikk til for å gå i pluss. Den trafikken finnes ikke i område tror jeg. Det koster ikke så mye å kjøre til Torp eller Sola med det som ikke kan gå fra Kjevik

Dash
03-02-2013, 18:29
Og som catocontrol skriver, det skal MYE trafikk til for å gå i pluss. Den trafikken finnes ikke i område tror jeg. Det koster ikke så mye å kjøre til Torp eller Sola med det som ikke kan gå fra Kjevik

Det kjøres direkte til AMS...

Piper
03-02-2013, 18:36
Er det ikke KLM som gjør det? Det går litt gods over Kjevik også med SAS / Widerøe.

HVI
03-02-2013, 19:29
Er det ikke KLM som gjør det? Det går litt gods over Kjevik også med SAS / Widerøe.

KLM kjører til AMS ja: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8105480
KL8188 eller no sånt

Dash
03-02-2013, 23:37
Er det ikke KLM som gjør det? Det går litt gods over Kjevik også med SAS / Widerøe.

Spiller det noe rolle da? Dette er ikke en SK/WF tråd....

Piper
04-02-2013, 00:21
Spiller det noe rolle da? Dette er ikke en SK/WF tråd....

Ja det spiller en rolle, sascargo på Kjevik blir den nærmeste konkurrenten til en eventuell frakt tilbyder på Gullknapp. De er også de eneste som tilbyr frakt på Kjevik.

I tillegg kommer KLM med bil til AMS som er linket til lenger oppe. De har sitt anlegg på et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik. Denne terminalen blir ikke driftet av KLM, men en sammenslutning av flere bedrifter.

GF1
04-02-2013, 08:44
"et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik"

Jeg tror du mener VEST for både Kjevik og byens sentrum;)

Piper
04-02-2013, 09:11
"et industriområde mellom Kristiansand og Søgne, dvs øst for Kjevik"

Jeg tror du mener VEST for både Kjevik og byens sentrum;)

Selvfølgelig. Ble nok for sent på kvelden for meg, hjernen hadde sovnet før meg.

Er ikke lett det derre med øst og vest, samme med høyre og venstre. Snur en seg blir det motsatt.:rolleyes:

Radiv
08-02-2013, 01:20
Temaet ang behov for cargokapasitet for oljenæringen på sørlandet var oppe på NODE konferanse:http://www.fvn.no/okonomi/Flytter-hvis-de-ikke-far-flyfrakt-2358449.html
http://www.fvn.no/okonomi/Hver-10-passasjer-pa-Kjevik-er-fra-Node-bedriftene-2358331.html
http://www.fvn.no/okonomi/Advarer-mot-Gullknapp-2358460.html


Mange mener at det vil være umulig å få med Avinor på laget, og at NODE burde gå inn å støtte utvidelsen av Gullknapp, slik at den kan ta ned cargofly.
Lommerusk for bedriftene vi snakker om med Aker Solution og NOV i spissen.

LN-VLE
08-02-2013, 07:33
Lommerusk for bedriftene vi snakker om med Aker Solution og NOV i spissen.

Men tar du ut et og ett lommerusk av lomma di vil den før eller senere bli tom. Det vil nok være snakk om kost/nytte også for Aker Solution og NOV.




Vidar

Pilot1
08-02-2013, 11:54
Er ikke dette samme nyhet som kommer ca 2 ganger i året uten at noe skjer? :)

7 år etter din post, det er vel det.

Radiv
08-02-2013, 15:21
Hvis man skulle ta et lite tankespinn rundt cargoflyplass.

Hvor lang stripe må man ha for å ta ned og ta av med 737, evt 757 eller større cargofly?

Hvor mye bør man regne i byggekostnad pr 100m stripe sånn ca?

ESSA_TWR
08-02-2013, 15:34
Hvis man skulle ta et lite tankespinn rundt cargoflyplass.

Hvor lang stripe må man ha for å ta ned og ta av med 737, evt 757 eller større cargofly?

Hvor mye bør man regne i byggekostnad pr 100m stripe sånn ca?

B757 kräver ca 2 900 meter vid MTOW.
B738 ca 2 400m.

Someone
08-02-2013, 15:44
Men tar du ut et og ett lommerusk av lomma di vil den før eller senere bli tom. Det vil nok være snakk om kost/nytte også for Aker Solution og NOV.

Vidar

For ikke snakke om at det her fort blir summer som er langt mer enn lommerusk. Jeg er også tvilende til om det er helt nødvendig også, og det er heller ikke slik at man ikke får ut varer i dag, selv om mye må ta seg en tur med lastebil på Color Line først, også til en egnet flyplass på kontinentet.

Og den type utstyr som ofte haster veldig er ofte (ikke alltid) av den størrelse at selv mindre fly kan ta det med. Selv en Dash8, kan ta ganske store kasser

http://img.tapatalk.com/d/13/02/08/3eduby5e.jpg

Og skal en fraktrute være bærekraftig trengs det regelmessig og fast etterspørsel, mens mye av det som haster i oljen er adhoc

TFC1
08-02-2013, 16:11
Det er vel og bra at næringslivet på Sørlandet forsøker å få Avinor med på å legge forholdene til rette for fraktsiden av flytrafikken, men det blir vel med forsøket der også. Som med så mye annet på Sørlandet.

I forhold til Gullknapp, så er det bare å se på avstandene her. Det tar ca 40 min fra Arendal til Kjevik. Tegn en sirkel med 40 min reisevei fra Gullknapp kontra en sirkel på 40 min fra Kjevik, så vil en se at nedslagsfeltet til Kjevik er betraktelig større befolkningsmessig sett. De som bor i Mandal og vestover kan like godt kjøre til Sola dersom trafikken flyttes til Gullknapp, særlig når E39 oppgraderes enda mer.

Og med fare for å fornærme noen, hele diskusjonen rundt Gullknapp vs. Kjevik viser nok engang "lillebrorkomplekset" som Arendal lider av, ref den tildels latterlige motstanden mot alt som ikke umiddelbart legges innenfor gangavstand fra Pollen uansett hvor lite realitisk det er :stir

gustavf
08-02-2013, 16:29
Og skal en fraktrute være bærekraftig trengs det regelmessig og fast etterspørsel, mens mye av det som haster i oljen er adhoc

Det kan jo, i seg selv, være et argument for en flyplass med få restriksjoner, som kan brukes for en An124 midt på natta.

L1011-500
08-02-2013, 16:39
Har man lyst på cargo-flyplass på Sørlandet kan man vel bare grave frem litt "lommerusk" og oppgradere Lista ;) ;) ;)

Someone
08-02-2013, 16:49
Det kan jo, i seg selv, være et argument for en flyplass med få restriksjoner, som kan brukes for en An124 midt på natta.

Jo, men de tingene som er så store at man trenger en AN-124 har man ikke på lager, og man derfor kan planlegge såpass godt at man rekker å legge inn en kjøretur til f.eks SVG/CPH/AMS/etc

catocontrol
08-02-2013, 22:05
Sorry, men dette prosjektet har jeg liten tro på. Kostnadene med å bygge opp og drive en flyplass, er formidable.

Et par eksempler:
-Et stk komplett ILSanlegg 20mill+
-Utlegg av kjemikalier på rullebanen, for isfjerning 30-40000kr pr utlegg.

Skal flyplassen være kontrollert/ikke kontrollert? Flere utenlandske selskap flyr nemlig ikke på AFISenheter.

Store fly krever høy fire & rescue cat.

Osv osv...

(ps. Ingen norske flyplasser, har stående tillatelse til å ta i mot An-124)

Piper
08-02-2013, 23:34
Ikke det at jeg har den minste tro på Gullknapp, men har hørt at det siste ILS anlegget er bygget i Norge. Blir bare GPS / sattelitt i framtiden.

roger
08-02-2013, 23:42
Ikke det at jeg har den minste tro på Gullknapp, men har hørt at det siste ILS anlegget er bygget i Norge. Blir bare GPS / sattelitt i framtiden.

Fullstendig OT, men det er skikkeleg risky greier å vere så avhengig av sat.nav.... Vel vel, nok om det. ILS-anlegga som står, blir vel ikkje slått av med det første.

Piper
09-02-2013, 00:22
Fullstendig OT, men det er skikkeleg risky greier å vere så avhengig av sat.nav.... Vel vel, nok om det. ILS-anlegga som står, blir vel ikkje slått av med det første.

Jo det er relevant. Å lage en GPS innflyving koster neste ikke noe i forhold til et ILS anlegg. I USA har flere flyplasser GPS innflyvinger.
ILS anleggene blir nok ikke slått av med det aller første, men sikkert heller ikke så mange årene før noen blir faset ut.
Men mange andre ting på flyplassen koster stadig masse penger. Drift og vedlikehold er jo nevnt.

LN-VLE
09-02-2013, 00:25
Hvorfor skal ikke Gullknapp ha det sikreste systemet, nemlig SCAT-1?



Vidar

catocontrol
09-02-2013, 02:14
...så var dette også bare et eksempel, for å vise at flyplasser er dyre saker.

Piper
09-02-2013, 11:22
Hvorfor skal ikke Gullknapp ha det sikreste systemet, nemlig SCAT-1?



Vidar

Dette kan nok andre bedre enn meg, men SCAT er bare sikrere lenger nord. Her i sør er GPS dekningen mye bedre.

Og ja " catocontrol" flyplass drift er svin DYRT.


PS Internett virker mye bedre på Sk 7399, en Norwegian KRS - OSL i går kveld. Kommer inn over Polen nå. Og der kom drikkevogna også. Er det rart jeg gjør som enn annen sørlending. Drikker.

roger
09-02-2013, 16:28
Jo det er relevant. Å lage en GPS innflyving koster neste ikke noe i forhold til et ILS anlegg. I USA har flere flyplasser GPS innflyvinger.
ILS anleggene blir nok ikke slått av med det aller første, men sikkert heller ikke så mange årene før noen blir faset ut.
Men mange andre ting på flyplassen koster stadig masse penger. Drift og vedlikehold er jo nevnt.

Jo, det er nok sant. Tenkjer meir på risken ein legg i å gjere seg heilt avhengig av sat.nav. Er perfekt når det fungerar, men skulle noko skje (tap av satellittar mm) så blir det kjedeleg ei stund. (Dette gjeld no forresten ikkje berre fly og navigasjon, men det er no så. :stir )

Radiv
11-02-2013, 16:13
Har man lyst på cargo-flyplass på Sørlandet kan man vel bare grave frem litt "lommerusk" og oppgradere Lista ;) ;) ;)

Det er vel antakelig det smarteste Oljenæringen kunne gjort, antakelig snakk om mindre lommerusk enn å få Gullknapp opp å stå.

Hvor mye må man gjøre for å få godkjent Lista igjen, de har jo 2900m rullebane, men noe er vel utdatert vil jeg tro.

Piper
11-02-2013, 18:02
Det er vel antakelig det smarteste Oljenæringen kunne gjort, antakelig snakk om mindre lommerusk enn å få Gullknapp opp å stå.

Hvor mye må man gjøre for å få godkjent Lista igjen, de har jo 2900m rullebane, men noe er vel utdatert vil jeg tro.

Vet ikke hvor mye, men iallefall billigere enn få til en flyplass med lang nok rullebane på Gullknapp.

Men nærmere man seg Lista, så er det ikke langt igjen til Sola :rolleyes:

catocontrol
11-02-2013, 18:41
Rullebanen på Lista består vel av betong fra krigens dager. Så hele rullebanen må nok renoveres. Dette er mulig(selv om en annen lufthavn med betongdekke hevder det er umulig). Det finnes firmaer der ute, som har spesialisert seg på dette området.

Piper
11-02-2013, 20:48
Rullebanen som er i bruk i dag, 14 - 32 ble bygget midt på femtitallet med penger fra NATO.

Men ja, den er av betong. Sterk nok, men med betongbiter som løsner litt. Må fikses på.

Kanskje ikke så slitt som i Bodø siden Lista har blitt mindre brukt.

TheEirikK
19-03-2013, 23:30
"Treg saksbehandling får skylda"

http://www.fvn.no/lokalt/trafikk/Gullknappapning-utsatt-ett-ar-2380083.html#.UUjYpxx954U

JowDones
20-03-2013, 01:52
Litt mer utfyllende på NRK Sørlandet, håper på 50.000 pax om fem år:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10954715

Piper
20-03-2013, 09:20
Står i artikkelen fra NRK at de vil starte flyvinger til Bergen og Stavanger. Har de noen avtale med noe selskap som skal utføre dette? Eller vil de starte et selv?

Trdfly
20-03-2013, 10:23
Står i artikkelen fra NRK at de vil starte flyvinger til Bergen og Stavanger. Har de noen avtale med noe selskap som skal utføre dette? Eller vil de starte et selv?

De har vel samarbeidet med Lufttransport om at de skulle fly disse rutene.

GF1
02-04-2013, 19:33
Om Gullknapp, publisert av NRK i dag, 2. april 2013:

Luftfartstilsynet er positive til ruteflyginger fra Gullknapp, og avviser at flyplassen vil bli en trussel mot Kjevik, skriver Fædrelandsvennen.

Gullknapp har søkt om konsesjon til å ta imot fly med opptil 50 passasjerer.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.10970733

TGjr
05-04-2014, 08:28
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.

Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.

1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik
2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig
3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten
4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service
5. minst 50 % økning på OSL

Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.

Cecilie
05-04-2014, 09:26
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.

Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.

1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik
2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig
3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten
4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service
5. minst 50 % økning på OSL

Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.

Jeg tror de fleste bedriftene her øst på Agder vil være uenige med deg.

Bedriftene her nærmest skriker etter et bedre transporttilbud.
Jeg tror Fossekompaniet vet hva de gjør. Såpass tro har jeg på dem ;)

Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.

In full disclosure, jeg er altså fra Arendal for de som ikke skjønte det før nå :p

TGjr
05-04-2014, 10:12
Jeg tror de fleste bedriftene her øst på Agder vil være uenige med deg.

Bedriftene her nærmest skriker etter et bedre transporttilbud.
Jeg tror Fossekompaniet vet hva de gjør. Såpass tro har jeg på dem ;)

Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.

In full disclosure, jeg er altså fra Arendal for de som ikke skjønte det før nå :p

Usikker på om bedriftene og industrien tenker helt slik. Vil nok anta at å bygge ut Kjevik slik at både cargo charter og KLM med større lastekapasitet vil være løsningen. Vi hører jo hele tiden om fyllingsgrad av fly - dette er det det dreier seg om. Hvis flyselskapene har mye last eller pax vil det komme konkurrenter og flere ruter - å spre aktiviteten og gjemme seg bak konkurranse argumentet tror jeg er for enkelt. I dag tar det under en time til Arendal fra Kristiansand - dette er mindre enn det det tar å komme seg gjennom Oslo i 4 tiden. Jeg tror generelt i Norge at vi må styrke de mellomstore flyplassene vi har og bygge gode veier inn og ut fra knutepunktene. Dette vil konsentrere både gods og pax til en flyplass og tilbudet vil bli deretter

storg
05-04-2014, 10:49
Gullknapp er etter min mening en total feilinvestering. Tror det er fornuftig og riktig å bruke pengene på å bygge ut Kjevik så mye som mulig. Jeg er ikke så veldig redd for innenriks trafikken til Stavanger og Bergen. Den tror jeg vil kunne gå fra begge steder, men å få flere avganger enn i dag vil vi bare kunne glemme. I tillegg tror jeg at dette vil tvinge flere reisende via OSL da det vil være enda vanskeligere å få internasjonale ruter ut fra Sørlandet.



Tror følgende oppskrift ville vært genial for Olje og shippingindustrien syd i Norge.



1. Skrinlegg alle Gullknapp planer og sats på Kjevik

2. Øk frekvensen på OSL, Trondheim, Bergen betydelig

3. Juster ruten på Stavanger slik at disse passer med Aberdeen og nye Houston flighten

4. Få inn Frankfurt og London på minst 5 dager i uka service

5. minst 50 % økning på OSL



Da vil Sørlendingene ha en skikkelig fleksibilitet som dekker begge veier.


Helt greit det du sier. Bortsett fra:

1. Det er private penger. Så de må jo få lov til å sløse de bort hvis de vil.
2. Flyselskapene ser ikke marked for punktene dine 2-5. Ellers ville de gjort det.

Cecilie
05-04-2014, 10:52
Usikker på om bedriftene og industrien tenker helt slik. Vil nok anta at å bygge ut Kjevik slik at både cargo charter og KLM med større lastekapasitet vil være løsningen. Vi hører jo hele tiden om fyllingsgrad av fly - dette er det det dreier seg om. Hvis flyselskapene har mye last eller pax vil det komme konkurrenter og flere ruter - å spre aktiviteten og gjemme seg bak konkurranse argumentet tror jeg er for enkelt. I dag tar det under en time til Arendal fra Kristiansand - dette er mindre enn det det tar å komme seg gjennom Oslo i 4 tiden. Jeg tror generelt i Norge at vi må styrke de mellomstore flyplassene vi har og bygge gode veier inn og ut fra knutepunktene. Dette vil konsentrere både gods og pax til en flyplass og tilbudet vil bli deretter

Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.

storg
05-04-2014, 10:59
Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.


Enig. Men da har man også tatt bort sikkerhetsmarginen som f.eks ulykke eller vegarbeid på E18. Men caset blir jo enda bedre hvis du ikke skal mitt i Oslo gryta. Kjevik kommer til å lide underv en stadig bedre E18.

TGjr
05-04-2014, 11:16
Ja det tar en time fra Arendal til Kjevik. Legg så til et lite "slakk på 20-30 minutter som tar høyde for "uforutsette ting" som veiarbeid, ulykke, omdirigering av ett eller annet slag, og 20-30 minutter på flyplassen til innsjekk og sikkerhetskontroll. Da er man straks oppe i 2 timer. Så er det 45 minutters flytid til Oslo. Beregn deretter 20 minutter (vil jeg tro, uten bagasje) på å rekke et flytog, og så 20 minutter til Oslo S. Da er man plutselig oppe i nesten 3,5 time, det samme som det tar å kjøre fra Arendal til Oslo.

Dette er helt riktig - nettopp derfor er det bedre å samle alt på ett sted. Det er så store begrensninger sør i Norge p.g.a avstander.

Tror at Samarbeide mellom Farsund og Arendal ville vært smart Bortenfor Farsund er lekkasjen til Sola for stor, og Bortenfor Arendal begynner man å merke Torp.

Storg: I dag tror jeg du har helt rett, men det annonseres både interesse for London og Frankfurt ut fra Kjevik i disse dager. Hvis Gullknapp blir en realitet vil nok ikke dette styrke flere internasjonale ruter fra Kjevik.

Vi har jo nesten en flyplass hver i dette landet. Større hubber slik at effektiv drift kan bygge rutetilbudet godt tror jeg industrien trenger.

Private penger ? Usikker - er det ikke kommunale energipenger som er i fossekompaniet ??? Dette vet jeg lite om.

Cecilie
05-04-2014, 20:41
Dette er helt riktig - nettopp derfor er det bedre å samle alt på ett sted. Det er så store begrensninger sør i Norge p.g.a avstander.

Tror at Samarbeide mellom Farsund og Arendal ville vært smart Bortenfor Farsund er lekkasjen til Sola for stor, og Bortenfor Arendal begynner man å merke Torp.

Storg: I dag tror jeg du har helt rett, men det annonseres både interesse for London og Frankfurt ut fra Kjevik i disse dager. Hvis Gullknapp blir en realitet vil nok ikke dette styrke flere internasjonale ruter fra Kjevik.

Vi har jo nesten en flyplass hver i dette landet. Større hubber slik at effektiv drift kan bygge rutetilbudet godt tror jeg industrien trenger.

Private penger ? Usikker - er det ikke kommunale energipenger som er i fossekompaniet ??? Dette vet jeg lite om.

Vi har også noen svært unike geografiske utfordringer. Fjell og fjorder som gjør fremkommeligheten i dette landet stedvis ganske vanskelig.

Cecilie
05-04-2014, 20:44
Når de kommersielle avgangene tar av fra Gullknapp, så kan jeg godt se for meg et marked med egen First Class Terminal for frekvente reisende. Der kan jeg se for meg at Dagny står for cateringen.

Fnate
06-04-2014, 13:38
Når de kommersielle avgangene tar av fra Gullknapp, så kan jeg godt se for meg et marked med egen First Class Terminal for frekvente reisende. Der kan jeg se for meg at Dagny står for cateringen.

Elefanten min har nettopp fått sølvstatus hos SAS og kan gjerne være med på en forhåndssjekk av Dagnys loungefaciliteter.

Fellowplane
06-04-2014, 13:44
Elefanten min har nettopp fått sølvstatus hos SAS og kan gjerne være med på en forhåndssjekk av Dagnys loungefaciliteter.
Da håper jeg elefanten er glad i komper og rød saft...

Fnate
06-04-2014, 13:54
Da håper jeg elefanten er glad i komper og rød saft...

Kompe banker kaviar any day of the week.

gustavf
06-04-2014, 14:28
Private penger ? Usikker - er det ikke kommunale energipenger som er i fossekompaniet ??? Dette vet jeg lite om.

De er børsnotert og har ingen offentlige eiere.

storg
10-06-2014, 13:14
Da har Samferdselsministeren bestemt at Gullknapp får konsesjon og forlenge rullebamene. Mer info bak betalmuren til FVN.no http://m.fvn.no/okonomi/Regjeringen-sier-ja-til-Gullknapp-2619701.html#.U5bZ24kazCQ

LN-MOW
10-06-2014, 13:22
Se her isteden.

http://www.agderposten.no/nyheter/endelig-ja-til-gullknapp-1.1160086

Da er det vel like før Viking International annonserer fraktruter til Nepal og Uruguay.

Someone
10-06-2014, 13:48
Tankekors: når jeg skal på kurs og seminarer i Oslo så tar det lenger tid for meg å komme meg dit, enn det tar for en annen som skal på samme kurset som starter turen i Alta eller Kirkenes.


Men hvor mye vil du reelt spare på Gullknapp? I følge Googlemaps er det 52 minutter fra Arendal til Kjevik og 22 minutter til Gullknapp. Denne halvtimen spart kan vel ikke kalles signifikant, så ser ikke hvordan dette er så revolusjonerende for Arendal, bortsett fra at de slipper krysse fylkesgrensa

Jeg er også litt usikker på hva slags trafikk de forventer tiltrekke seg, og jeg blir ikke overrasket over at de ikke får noen rute til OSL, og da er de nesten like langt, selv om det sikkert blir lettere å komme seg på chartertur til Kreta eller at kanskje Ryanair dukker opp med en avgang eller to.

Man ender også fort opp med et dårligere tilbud for Sørlandet totalt sett, ved at man fort kan oppleve at trafikken istedet for og øke, blir spredt mellom flyplassene

Men så lenge det er private midler og noen ønsker å investere sine egne penger i flyplass, så greit for meg og de bør få lov til det. Men det gjør det ikke til en god ide av den grunn, og fort så ender regionen opp med å tape på det istedet

LN-MOW
10-06-2014, 13:53
Den første utfordringen blir jo å få på plass godkjent brann- og havaritjeneste. Og noen må jo betale for det også ...

SQ321
10-06-2014, 13:56
Kan heller ikke forstå at det er behov og at noen tør å investere penger i dette prosjektet. Som Someone påpeker så kan Sørlandet totalt sett sitte igjen med et dårligere tilbud.

Tenk om ordførerne i Hamar, Gjøvik og Lillehammer begynner å tenke i samme baner - og hver for seg selvsagt.....:D

roger
10-06-2014, 13:58
Men hvor mye vil du reelt spare på Gullknapp? I følge Googlemaps er det 52 minutter fra Arendal til Kjevik og 22 minutter til Gullknapp. Denne halvtimen spart kan vel ikke kalles signifikant, så ser ikke hvordan dette er så revolusjonerende for Arendal, bortsett fra at de slipper krysse fylkesgrensa

Jeg er også litt usikker på hva slags trafikk de forventer tiltrekke seg, og jeg blir ikke overrasket over at de ikke får noen rute til OSL, og da er de nesten like langt, selv om det sikkert blir lettere å komme seg på chartertur til Kreta eller at kanskje Ryanair dukker opp med en avgang eller to.

Man ender også fort opp med et dårligere tilbud for Sørlandet totalt sett, ved at man fort kan oppleve at trafikken istedet for og øke, blir spredt mellom flyplassene

Men så lenge det er private midler og noen ønsker å investere sine egne penger i flyplass, så greit for meg og de bør få lov til det. Men det gjør det ikke til en god ide av den grunn, og fort så ender regionen opp med å tape på det istedet


Kor store fly kan operere frå 1200-metersbane?

Altså dette står i artikkelen: "
Slik blir nye Gullknapp

Samferdselsdepartementet og regjeringen avgjør om Arendal lufthavn Gullknapp AS skal få begynne med kommersielle flyginger. Etter snart to års bankes saken gjennom i statsråd på Slottet i dag.
Det skal bygges en rullebane på 1.199 meter pluss en sikkerhetssone på 180 meter i hver baneende."

Hickok
10-06-2014, 15:43
Kor store fly kan operere frå 1200-metersbane?

Altså dette står i artikkelen: "
Slik blir nye Gullknapp

Samferdselsdepartementet og regjeringen avgjør om Arendal lufthavn Gullknapp AS skal få begynne med kommersielle flyginger. Etter snart to års bankes saken gjennom i statsråd på Slottet i dag.
Det skal bygges en rullebane på 1.199 meter pluss en sikkerhetssone på 180 meter i hver baneende."

I praksis propell, og da vel i hovedsak Dash 8-300.

Radiv
10-06-2014, 23:15
Hvor lang bane trenger en whisper jet?

De burde jo bygge lang bane for å kunne ta ned cargofly for oljeservicenæringen. Så kanskje de kan tjene noe penger og.
De har jo fysiske muligheter, da det ligger utenfor allfarvei i Froland.

LN-MOW
11-06-2014, 00:17
Hvor mye skal man investere for å få to fly i året?

wf145
11-06-2014, 19:51
Den første utfordringen blir jo å få på plass godkjent brann- og havaritjeneste. Og noen må jo betale for det også ...
Og kva med tårn-tenesta? Kven skal betale for den? Skal det vere Avinor som beatlar det via remote-tower?

Scandinavian
12-06-2014, 01:07
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.

wf145
12-06-2014, 12:49
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk. Kvar helst i Noreg skjer dette?

TCAS
12-06-2014, 12:55
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.

Tårn, brann/redning, security osv osv. Å drifte noe slikt med bare 1-2 avganger daglig, uten anbud og offentlige tilskudd, høres dyrt ut.

darkcho
12-06-2014, 13:11
Må det være tårn-tjeneste? Det finnes vel steder hvor man kjører uten tårn samtidig som det er rutetrafikk.

Dette eksisterer vel ikke i Norge pr i dag. Tviler egentlig på at det er noe de vil åpne for heller.

Trdfly
12-06-2014, 13:14
Tårn, brann/redning, security osv osv. Å drifte noe slikt med bare 1-2 avganger daglig, uten anbud og offentlige tilskudd, høres dyrt ut.

Men denne situasjonen skjer på flere flyplasser i Norge....oftest private, og de holder da på enda...

1944vintage
12-06-2014, 13:17
Ikke uventet kommer det negative innlegg fra et par hold - og som er redd for konkurranse.

Tror nok at de som står bak prosjektet har bedre kontroll på status og muligheter enn "ekspertene" på dette forum.
Vil tro at det i konsesjonsvilkårene er avklart med brann/havari og tårn/AFIS-tjeneste.

Kan jo minne om Notodden, som i følge BAT's nettside har hatt rute til Bergen i 10 år.
I tillegg ruter til Stavanger og Florø.
Og Arendal har vel større potensiale.

Kanskje Agderfly gjenoppstår - i en eller annen form ? ;)

AirbusTrond
12-06-2014, 17:17
KRS-lufthavnsjefen på konferanse i dag, gjengitt på NRK Sørlandet kl 15:05:

Lufthavnsjefen på KRS ber nå om en kraftsamling om Kjevik, da han møtte landsdelens toppolitikere. Han ønsker ny vei, bedre flybuss og samling om å øke antallet passasjerer og ba landsdelen holde sammen. - Vi må ha en kraftsamling om lufthavn. Det er regionens lufthavn, og uten kraftsamling vil ting spres ut. Det må fremstå samlet. Hver gang vi er i dialog med flyselskaper, spør de om turistnæringen er samlet, er det politiske miljøet samlet - dette observeres utenfra. Når de ser at vi ikke har en region som står samlet om en lufthavn, er interessen for å komme, dessverre, mindre.

1944vintage
12-06-2014, 18:35
Typiske "floskler" fra en lufthavnsjef som ønsker mest mulig konsentrert om "sin" flyplass.

Faste utenlandsruter fra Gullknapp ligger nok et stykke frem i tid.
Er det passasjergrunnlag og det kan tjenes penger, vil nye ruter komme til Kjevik,
uansett hva politikere måtte uttale. Det blir ikke flere reisende av vedtak.

Hvis noen ønsker å reise fra Gullknapp - så må de få lov til det.

Cecilie
12-06-2014, 22:46
Det er mye spennende som vil skje i Arendalsregionen i årene fremover. Denne konsesjonsavtalen vil åpne for mange muligheter for næringslivet i området. Mr Valvik er en ekte ændalspatriot, men ingen dum businessmann heller.

Selvfølgelig sier lufthavnsjefen ved KRS det, det er han jo programforpliktet til.

Jeg er for et åpent marked, og jeg regner med markedet vil respondere positivt til Gullknapp. I første omgang er det jo snakk om fly i størrelsesorden 10-15 pax. Ingen grunn til å frykte direkte konkurranse med Kjevik enn så lenge :)

Discus
12-06-2014, 23:03
Det er mye spennende som vil skje i Arendalsregionen i årene fremover. Denne konsesjonsavtalen vil åpne for mange muligheter for næringslivet i området.

Men hvilke muligheter vil den åpne for som er unike ifht. dagens løsning med Kjevik? Er det noe som er så tidskritisk ifht. avstand til nærmeste flyplass at den knappe timen til Kjevik gjør at det utelukker spennende muligheter eller er det noe annet?

Cecilie
12-06-2014, 23:25
Frem og tilbake, det blir jo fort 1,5-2 timer. Alt som er med på å gjøre ting lettere/mindre tidskrevende, vil jeg jo anta er bra? Bare se på hva Regjeringen nå gjør med E18 i Vestfold. 110 vs 100 km/t... 10 km/t fra eller til er kanskje ikke så mye i utgangspunktet, men i det store bilde vil det jo være snakk om besparelse i tid.

Radiv
13-06-2014, 00:04
Hvor mye skal man investere for å få to fly i året?

Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.

Både NOV, Aker Solution, Cameron, Macgregor som de 4 store og en masse mindre selskaper sender masse nye varer produsert i Norge, samt at det et et stort aftermarket volum fra disse.
Mange ville valgt å gå rett på fly hvis de kunne.

Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!

Piper
13-06-2014, 00:11
Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.

Både NOV, Aker Solution, Cameron, Macgregor som de 4 store og en masse mindre selskaper sender masse nye varer produsert i Norge, samt at det et et stort aftermarket volum fra disse.
Mange ville valgt å gå rett på fly hvis de kunne.

Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!

Henger ikke på greip.:rolleyes:
Hvis det hadde hastet så veldig og penger ikke er den store saken er det en flyplass i Stavanger. Kjøretid fra Kr.sand ca 3,5 - 4 timer. Sola kan ta ned og opp alle typer fly som noengang kommer seg ned på Gullknapp.

storg
13-06-2014, 00:13
Henger ikke på greip.:rolleyes:

Hvis det hadde hastet så veldig og penger ikke er den store saken er det en flyplass i Stavanger. Kjøretid fra Kr.sand ca 3,5 - 4 timer. Sola kan ta ned og opp alle typer fly som noengang kommer seg ned på Gullknapp.


Det er vel faktisk det de gjør også. Samler sammen gods og kjører det felles til en flyplass for frakt videre. Ikke Kjevik.

Discus
13-06-2014, 00:16
Vet ikke om du kjenner cargo behovet på sørlandet og hvor mange trailere som går på danskebåten og ned til en stor cargoflyplass i tyskland eller Holland, men det er ikke få.


Men hvorfor går ikke dette via Kjevik, for eksempel. Danskebåten går vel uansett ikke langt derfra? Spørsmålet mitt var hva er det som er så tidskritisk at 40 minutter ekstra kjøring til en flyplass gjør utslaget for være/ikke være?

Cecilie
13-06-2014, 00:20
Det er bare snakk om tid før det vil bli realisert noe sjøveien ut fra Arendal også... ;)

Piper
13-06-2014, 00:27
Det er vel faktisk det de gjør også. Samler sammen gods og kjører det felles til en flyplass for frakt videre. Ikke Kjevik.

Men ifølge Radiv blir det nå kjørt til flyplasser i Europa, Tyskland og Holland er nevnt. Det er en tur som tar mye lenger tid enn en tur til Sola hvis Kjevik blir for liten

Hvorfor skulle det bli mer aktuelt å bruke Gullknapp når Kjevik og Sola, evt Sandefjord Torp ikke blir brukt?

Someone
13-06-2014, 00:35
I første omgang er det jo snakk om fly i størrelsesorden 10-15 pax. Ingen grunn til å frykte direkte konkurranse med Kjevik enn så lenge :)

Hvor skal disse småflyene gå, og hvordan skal de bli noe økonomi i det, med mindre man finnes en eller annen bypatriot som ønsker svi av arven?

Hvor skal disse småflyene gå? Og hvordan skal man oppnå økonomi i det?
Men ifølge Radiv blir det nå kjørt til flyplasser i Europa, Tyskland og Holland er nevnt. Det er en tur som tar mye lenger tid enn en tur til Sola hvis Kjevik blir for liten

Hvorfor skulle det bli mer aktuelt å bruke Gullknapp når Kjevik og Sola, evt Sandefjord Torp ikke blir brukt?


Det vil det ikke. Gullknapp løser ikke problemet med å kunne tilby regulære og hyppige avganger som industrien etterspør

Med 1200m vs 2000m rullebane vil jo ikke Gullknapp kunne ta imot noe som ikke kommer ned på KRS idag


Særlig aftermarket som sender kritiske reservedeler worldwide til oljeinstallasjoner som står pga manglende deler, her snakker vi friske rater og tid er viktigere enn fraktpris!



Kritiske reservedeler har man gjerne lagret på vedlikeholdsbasene rundt omkring, og ikke nødvendigvis på fabrikken hvor man først må produsere den

Og skulle det mot formodning virkelig brenne og det haster ekstremt og varene ligger klare så er det ingen hindring å bruke KRS idag....hvis delen er så stor at den ikke går i et fly som kan lande på KRS vil den heller ikke ligge på lager

LN-VLE
13-06-2014, 01:28
Og skulle det mot formodning virkelig brenne og det haster ekstremt og varene ligger klare så er det ingen hindring å bruke KRS idag....hvis delen er så stor at den ikke går i et fly som kan lande på KRS vil den heller ikke ligge på lager

Godt poeng. Nærmeste fraktfly vil nok bruke en tid på å komme seg til både Kjevik og Gullknapp at man på den tiden rekker å transportere varene til Kjevik. En utbygging av Gullknapp for å hente reservedeler høres ut til å være en dårlig bruk av midler, uansett hvem sine midler det er. Men for all del ønsker noen å bruke sine penger på å bygge flyplass, så la de gjøre det.



Vidar

LN-VLE
13-06-2014, 01:30
Jeg er for et åpent marked,

Er det ubetinget?



Vidar

wf145
13-06-2014, 02:04
Ikke uventet kommer det negative innlegg fra et par hold - og som er redd for konkurranse.

Tror nok at de som står bak prosjektet har bedre kontroll på status og muligheter enn "ekspertene" på dette forum.
Vil tro at det i konsesjonsvilkårene er avklart med brann/havari og tårn/AFIS-tjeneste.

Kan jo minne om Notodden, som i følge BAT's nettside har hatt rute til Bergen i 10 år.
I tillegg ruter til Stavanger og Florø.
Og Arendal har vel større potensiale.

Kanskje Agderfly gjenoppstår - i en eller annen form ? ;)
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?

LN-VLE
13-06-2014, 07:29
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?

Mener å ha lest at f.eks Torp, som er en privateid flyplass, betaler Avinor for tjenesten.



Vidar

catocontrol
13-06-2014, 08:27
Mener å ha lest at f.eks Torp, som er en privateid flyplass, betaler Avinor for tjenesten.



V

Nei, Torp må betale for tårntjenesten. De har ikke betalt for innflygingstjenesten, men det vil Avinor ha betalt for nå.

Det blir litt økonomisk forskjelle mellom AFIS og kontrollert, men ikke alle selskap flyr på AFIS-plasser. (F.eks Ryanair)

LN-VLE
13-06-2014, 12:54
Nei, Torp må betale for tårntjenesten. De har ikke betalt for innflygingstjenesten, men det vil Avinor ha betalt for nå.

Det blir litt økonomisk forskjelle mellom AFIS og kontrollert, men ikke alle selskap flyr på AFIS-plasser. (F.eks Ryanair)

Det var det jeg ville ha frem, men det var klønete formulert slik at det meningen ble noe annet.



Vidar

TFC1
13-06-2014, 22:38
Men NTB (og alle andre flyplassar med rutetrafikk) har tårnteneste som vert drifta av Avinor - og Gullknapp skulle vel ikkje få noko tilskot?

Nei, ikke alle flyplasser i Norge med rutetrafikk har tårntjenester levert av Avinor. Notodden og Skien/Geiteryggen har egne ansatte (sikkert flere også). Avinor har riktignok sørget for utdanningen av AFIS-fullmektigene som jobber der.

wf145
13-06-2014, 23:10
les side 6 her: http://www.regjeringen.no/pages/37076740/rapport_flygeinformasjonstjenesten.pdf

i 2010 fekk Skien Lufthamn 5,1 millionar i tilskot til AFIS.

TFC1
14-06-2014, 09:14
les side 6 her: http://www.regjeringen.no/pages/37076740/rapport_flygeinformasjonstjenesten.pdf

i 2010 fekk Skien Lufthamn 5,1 millionar i tilskot til AFIS.

Akkurat lest gjennom de sidene som omhandler AFIS som du linker til. Slik jeg forstår det, så er Avinor satt til å forvalte tilskuddet til de aktuelle flyplassene. Såvidt jeg vet, så er AFIS-fullmektigene på Skien/Geiteryggen ansatt direkte hos lufthavnen, så får driftsselskapet tilskudd til tjenesten fra Avinor.

Uansett vil jeg tippe i at det ikke nødvendigvis er automatikk i at en eventuell AFIS-tjeneste på Gullknapp hverken blir drevet av Avinor eller får tilskudd fra Samferdselsdepartementet siden vi snakker om en privat eiet og drevet flyplass (Er flyplassen delvis eid av omkringliggende kommuner?). Eggemoen er også i en mulig tilsvarende situasjon som Gullknapp, så det vil være interessant hvis man velger å gi tilskudd til Gullknapp, da dette kan skape presedens.

Dette blir uansett litt OT i forhold til Gullknapp og konsesjonen der.

bamseh
05-03-2016, 12:04
Arendal/Gullknapp er nå kommet inn i AIP Norge (https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/engk/engk_en.html).

Så da starter de vel snart kommersielt...

GF1
05-03-2016, 15:15
Gullknapp blir åpnet i september i år:

http://www.agderposten.no/nyheter/gullknapp-blir-apnet-i-september-1.1500998

Se også dette:

http://www.agderposten.no/nyheter/kan-bli-de-nye-gullknapp-flyene-1.1503632?utm_source=cxense&utm_medium=web&utm_campaign=artikkelhoyre

Glean EBG
05-03-2016, 15:44
Fatter ikke at det kan være marked for dette er vel ikke lange veien til KRS fra Arendal
Skal vel i tillegg bygges 4 felt etterhvert mellom Arendal og kristiansand og da tar det vel ikke langt over halvtimen å kjøre.

LN-MOW
05-03-2016, 16:10
VikingAir planlegger timesshuttle mellom Gullknapp og Hauan ... ;)

Someone
05-03-2016, 17:15
Fatter ikke at det kan være marked for dette er vel ikke lange veien til KRS fra Arendal
Skal vel i tillegg bygges 4 felt etterhvert mellom Arendal og kristiansand og da tar det vel ikke langt over halvtimen å kjøre.


Nå har aldri mangel på fornuft og logikk hindret endel og investere i håpløse prosjekter innen flybransjen

Radiv
07-03-2016, 10:08
http://no.avstander.himmera.com/avstand-arendal-kristiansand_lufthavn,kjevik-veikart_kilometer_beregn-12250.html

Dette er situasjonen nå. Regn med 100 km/t i snitt når ny vei er på plass.

Og så er det jo slik i alle familier, at lillebror gjerne vil ha det storebror har......
http://www.agderposten.no/nyheter/med-denne-ambisiose-flyveplassen-skulle-arendal-danke-ut-kristiansand-1.1506960

ErlA
07-03-2016, 11:04
120mill har de brukt!

Jaja står ikke på fornuft alltid ;D

storg
07-03-2016, 14:21
Rivaleriet mellom Arendal og Kristiansand ødlegger for hele landsdelen.

bamseh
07-03-2016, 16:55
Rivaleriet mellom Arendal og Kristiansand ødlegger for hele landsdelen.
Som småflypilot setter jeg pris på alle gode rullebaner rundt kysten og ellers! :)
Som flygeleder setter jeg pris på alle nye ruter/bevegelser.. selv om Arendal ikke akkurat er i mitt nedslagsfelt ;)

SQ321
07-03-2016, 17:32
120mill har de brukt!

Jaja står ikke på fornuft alltid ;D

Utrolig. Men det blir vel ingenting sammenlignet med når Gjøvik, Hamar og Lillehammer skal starte arbeidet med å bygge hver sin internasjonale flyplass...:D.

mcduck
07-03-2016, 18:32
Har utrolig liten tro på at gullknapp skal kunne hevde seg på sørlandet. Ser flyplasskjefen spekulerer i større flytyper opp til 70 seter. Man kan vel utelukke alle som opererer på Kjevik og jeg kan ikke se for meg at noen nye selskaper vil velge Gullknapp når kjevik ligger rett ved siden av. Når den nye motorveien kommer, samt ny kjevikvei så vil kjøretiden bli betydelig nedkortet fra Arendal.

Cecilie
28-04-2016, 08:29
"Dersom ikke Gullknapp-selskapet lykkes med å få fatt i kvalifisert personell raskt, blir det ikke flyginger med betalende passasjerer før til neste år."

Gullknapp er også en aktuell flyplass for fjernstyring av tårntjenesten, som skal lokaliseres til Bodø. Per nå har Gullknapp dog valgt å gå for en bemanningsløsning. De sliter dog med å få tak i kvalifisert personell, og kan bli nødt til å sende dem de ansetter til Malmö på opplæring. Hvis det blir tilfelle, vil det ikke bli igangsatt kommersielle flyvninger før Q1 2017.

http://www.agderposten.no/nyheter/jakter-folk-til-tarnet-pa-nye-gullknapp-1.1524887

Futura
28-04-2016, 11:24
Luftslott med lufthavn.

Nuff said

GF1
25-10-2016, 08:47
Flyplassen har nå ansatt to AFIS-fullmektiger. En av dem skal til Malmø for å utdannes. Det arbeides for å åpne flyplassen 2. mars 2017.

http://www.agderposten.no/nyheter/de-blir-sjefene-i-tarnet-pa-gullknapp-1.1586882 (Bak betalingsmur?)

jb1
25-10-2016, 11:14
Norge er et spesielt land når det gjelder luftfart. En ting er at man p.g.a. værforhold og dårlige veier har trengt og fremdeles trenger mindre flyplasser som kortbanenettet. Men lokalpatriotisme og flyplasser på steder hvor det er veier og været ikke gir de største utfordringer for flytrafikken har gitt oss fine eksempler på fragmentering hvor det heller burde vært konsolidering: Dagali/Fagernes, Gullknapp/Kjevik. I en region hvor jeg har vært mye har det vært luftige planer om flyplasser i Gudbrandsdalen, Våga, Ringebu m.m. Det ligger faktisk flyplass på Ringebu, men det har aldri vært annet en småfly og seilfly der. De vil gjerne ha flyplass der også. http://www.vinstra.no/Nyheter/id/118330

Cecilie
13-11-2016, 17:26
Gullknapp åpner 26. mai 2017!

Dette blir en gledens dag for arendalitter med mindreverdighetskomplekser. ;)

https://www.nrk.no/sorlandet/arendal-lufthavn-apner-i-mai-1.13225243

1944vintage
13-11-2016, 17:58
De med slike "komplekser" ser stort sett ut til å være sentralisert et annet sted enn Arendal. ;)

Futura
14-11-2016, 11:46
Jeg regner med mindreverdighets kompleksene virkelig vil komme til synet når flyplassen åpnes og det knapt vil være aktivitet der.
Når den nye E18 forbi Tvedestrand åpner om noen år, har vi 15min kjøretur fra hytta, til Gullknapp. Jeg regner med at Gullknapp aldri vil ha noe å si for oss......

Pilot1
14-11-2016, 13:34
I følge gule sider er det 28 minutter kortere å kjøre fra Arendal til Gullknapp, enn til Kjevik. Tiden har løpt fra det å ha en liten flyplass så nær en middels stor flyplass. Jeg tror ikke det blir noen aktivitet av betydning på Gullknapp.

Cecilie
14-12-2016, 16:21
"I dag har Gullknapp fått ny teknisk-/operativ godkjenning av Luftfartstilsynet.

Godkjenningen gjelder for VFR-flyging i dagslys og mørke med fly og helikopter med største tillatte startvekt på 5.700 KG."

http://www.gullknapp.no/web.aspx?page=112376&newsarticle=55648

GF1
28-03-2017, 10:07
Agderposten i dag, bak betalingsmur:

Gullknapp åpner med stort flyshow 17. juni

Planlagt offisiell åpning i mai måtte utsettes, men nå er det klart at det blir åpningsshow for Arendal :up:

Radiv
13-04-2017, 14:22
Hjemmesiden - ang åpning

http://www.gullknapp.no/web.aspx?page=112376&newsarticle=55869

Cecilie
26-05-2017, 18:32
Programmet klart for åpningsfesten 17. juni
http://www.gullknapp.no/web.aspx?page=112376&newsarticle=55965

Fra kl. 10.00 til 13.30 står fly og helikopter på statisk utstilling. I denne perioden vil publikum også få anledning til å delta på rundflyging samt få seg en demotur med et av veteranflyene.
Flyene som skal fly rundturer er Dakota Norway sin DC-3 og Norwegian Spitfire Foundation med Norseman og Harvard

Firefly
27-10-2017, 11:30
Sun Air skal fly Gullknapp-Oslo

Arendal Lufthavn Gullknapp har inngått avtale med Sun Air om å ha flyvninger til Oslo med et fly som tar 32 passasjer.
Planene starter i august 2019.

https://www.nrk.no/sorlandet/

Someone
27-10-2017, 11:56
Sun Air skal fly Gullknapp-Oslo

Arendal Lufthavn Gullknapp har inngått avtale med Sun Air om å ha flyvninger til Oslo med et fly som tar 32 passasjer.
Planene starter i august 2019.

https://www.nrk.no/sorlandet/

Dornier 328 da. Ellers er det jo en stund til august 2019.....

Og hvem skal betale for dette?

1944vintage
27-10-2017, 12:12
Arendals Fossekompani ASA er hovedeier i Arendal Lufthavn Gullknapp. (88,5 % ?).

Etter at selskapet nylig solgte sine aksjer i Glamox, så skal det utdeles et
ekstraordinært utbytte til eierne på 919 mill. kroner.
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/26/2050/Finans/deler-ut-919-millioner

Så penger finns.... ;)

jb1
27-10-2017, 12:24
London nevnes i den artikkelen fra NRK, men det virker kun basert paa det grunnlag at Sun Air har franchisevirksomhet for BA. Israel ble nevnt i en annen artikkel. Terminal 2 boer bygges snart. For all del, lykke til men jeg klarer fortsatt ikke se det store behovet her. Sun Air er uansett et glitrende selskap med god service og kudos for at dette er kontaktet.

Firefly
27-03-2018, 12:27
Gullknapp flyplass i Froland er nå godkjent som stor flyplass, skriver Frolendingen. Frem til nå har flyplassen kun hatt tillatelse til flyvninger med maksimalt ni passasjerer.

Lufthavsjef Jan Morten Myklebust sier til Frolendingen at flyplassen sikter mot å starte en rute til Oslo sommeren 2019. Dette vil trolig bli fly med plass til 39 eller 46 passasjerer.

storg
27-03-2018, 21:40
Jeg kjørte Oslo-Lillesand på 3t30m idag. Det betyr at hvis man har litt flaks mellom Arendal og Landgangen så klarer man det på nesten 3t idag med bil. Så bygger man ny E18 fra Arendal til Tvedestrand. Og Dørdal-rugtvedt. Da begynner man å lukt på ned mot 2t30m fra Arendal sentrum til Oslo Sentrum. Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Someone
27-03-2018, 21:50
Jeg kjørte Oslo-Lillesand på 3t30m idag. Det betyr at hvis man har litt flaks mellom Arendal og Landgangen så klarer man det på nesten 3t idag med bil. Så bygger man ny E18 fra Arendal til Tvedestrand. Og Dørdal-rugtvedt. Da begynner man å lukt på ned mot 2t30m fra Arendal sentrum til Oslo Sentrum. Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Ja, og innen 10 år er det mest sannsynlig 4 felts hele veien til Arendal, trolig også Kristiansand, så selv der vil flyet trolig merke konkurransen fra bilen i enda større grad enn i dag

Bergern
27-03-2018, 21:55
Da skal man være bra flyinteresserte for å kjøre til froland for å fly til Jessheim. Før man må komme seg fra Jessheim til riktig adresse i Oslo.

Nå kan den ruta tas andre veien også. Og jeg har en kompis med hytte i Tvedestrand. Skal vi se...

Cecilie
02-05-2018, 09:38
Det blir flyshow på Gullknapp, lørdag 2. juni

http://www.gullknapp.no/web.aspx?page=112376&newsarticle=56605

Blant flyene som kommer finner vi L29, Mig 15 og Vampire

Bizflyer
02-05-2018, 10:16
Det blir flyshow på Gullknapp, lørdag 2. juni

http://www.gullknapp.no/web.aspx?page=112376&newsarticle=56605

Blant flyene som kommer finner vi L29, Mig 15 og Vampire

Regner med at du ordner besøk av A380 og en Dreamliner eller to også da når det først slås på stortromma på Aust-Agders største "flyplass"? :D:D:D

FlyTAP
02-05-2018, 11:08
Tror Gullknapp skal satse på å være "the gateway to Israel" som en frp'er (hva er det med den gjengen og Israel?!) nevnte i media tidligere...

Radiv
26-10-2020, 12:49
Sakset fra FVN:
Fossekompaniet vil ikke lenger punge ut for Gullknapp
Arendals Fossekompani mener 200 millioner kroner får være nok. Nå får det offentlige ta ansvar for å videreutvikle Arendal Lufthavn Gullknapp.

FROLAND: – Vi blir gjerne med på næringsutvikling framover, men kan ikke fortsette å finansiere infrastrukturutbygging. Det er en offentlig oppgave. Får vi ikke en avklaring som vi kan leve med i løpet av dette året, må vi forberede en nedskalering av aktiviteten, sier Torkil Mogstad.

Bør det offentlige ta over for å satse på – Utdanning, droner og elektrifisert luftfart?

raider66
26-10-2020, 16:02
Det offentlige har satset på luftfartsinfrastruktur på Kjevik, under 70 km unna Arendal. Ny og oppgardert E18 må også telles med. Derfor kan jeg ikke se at det offentlige nå også har en rolle for å satse på en lufthavn i samme geografiske område. Dette visste man også om da man besluttet å bygge ut Gullknapp. Sikkert ikke alle som er enige med meg, men jeg mener vi ikke skal bruke offentlige midler på en videre utbygging av Gullknapp.

Espen

KnutW
26-10-2020, 17:09
Bør det offentlige ta over...

Nei. Jeg er enig med siste taler. Gullknapp ble grunnlagt og tuftet på privat initiativ og (noe overdreven?) optimisme. Staten skal legge til rette for vekst og utvikling, men å gå inn med skattepenger for å holde liv i en konkurrent til statens egen Kjevik blir litt vél søkt.

Cecilie
18-05-2022, 10:26
Dette har gått meg litt hus forbi, men ser nå at Gullknapp (ENGK) også har fått seg en tresifret IATA-kode (QCG)

Twin Otter
18-05-2022, 15:15
Dette har gått meg litt hus forbi, men ser nå at Gullknapp (ENGK) også har fått seg en tresifret IATA-kode (QCG)
¨
Interessant. Jeg vet ikke om det er gammelt nytt men ser nå at flyplassen er merket av på FR24. Det kan ikke være så lenge siden den har skjedd?

Cecilie
18-05-2022, 15:21
Tror den pin’en har lagt på kartet en liten stund i alle fall.

Trdfly
18-05-2022, 19:21
Kan ikke se at IATA har tildelt kode neda,
mistenkter at det er FR24 som må legge til en IATA-kode for å kunne lage en ¨Airport Pin¨ på kartet. Derfor har de bare tildelt en vilkårlig IATA-kode som starter på Q.
Blant annet Svea og Ny-Ålesund har også fått IATA-kode på FR24, til tross for at IATA ikke har tildelt noen kode. Disse starter også med Q.