PDA

View Full Version : SP vil nasjonalisere Rygge og Torp

darkcho
11-09-2012, 07:41
http://e24.no/makro-og-politikk/sp-vil-nasjonalisere-private-flyplasser/20273097

Sp går inn for at Avinor tar over Moss lufthavn Rygge og Sandefjord lufthavn Torp, skriver Finansavisen.

Partiet mener dette må gjøres for å verne om hovedflyplassen på Gardermoen. Overskuddet fra Gardermoen finansierer i dag driften ved over 40 flyplasser i distriktene som går med underskudd.

«Avinor skal drive lufthavner i Norge. Senterpartiet mener at flyplassene på Rygge og Torp må bli en del av Avinor», heter det i programteksten.

– Det ideologiske utgangspunktet er at flyplasstrukturen i Norge er et gedigent spleiselag. Gardermoen er motoren, og overskuddet herfra brukes til å støtte opp under kortbanenettet. Fremover vil det være en fordel å se hele flyplassdriften på Østlandet i sammenheng, sier landbruksminister og leder i Sps programkomité, Trygve Slagsvold Vedum.

Verken Arbeiderpartiet eller Sosialistisk Venstreparti går inn for nasjonalisering som en viktig del av samferdselsstrukturen i landet. Slagsvold Vedum konstaterer at en overtakelse av de to lufthavnene må skje ved en naturlig avtale, uten ekspropriasjon.

Samtidig uttaler Senterungdommens leder Sandra Borch til Klassekampen at Sp med utkast til nytt partiprogram distanserer seg fra sosialismen.

– Nå spisser vi oss veldig som sentrumsparti, og gir klar beskjed om at vi ikke er sosialister, sier hun.

Høres smått urealistisk ut.

CFN_001
11-09-2012, 08:00
https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/300750_340290796058958_1334155611_n.jpg

Someone
11-09-2012, 08:06
Enn så lenge Rygge går med underskudd så faller mye av argumentasjonen bort :rolleyes:

ILS2
11-09-2012, 08:34
Hehe, de er jo litt søte da. I sin desperate jakt på å komme over sperregrensen kjører de på med typiske SP-utspill. Fri ulvejakt på de 27 ulvene vi har i Norge, nasjonalisering, økt subsidiering, tollmurer osv.

robertaas
11-09-2012, 09:24
Det neste blir vel kvotering for eller vern av småpartier som er på vei under sperregrensen.

kekker
11-09-2012, 09:30
Jeg, som bondesønn og arbeidende innenfor landbruksbransjen, burde jo etter alle solemerker stemt SP..
Meeen, nope, jeg klarer å se litt videre ut fra den lille bobla som en del SPere desverre lever i.
Dette havner vel litt i samme kategorien som endel SV forslag, som også faller litt på sin egen "dumhet". Jeg trekker litt på smilebåndet og ser ut av togvinduet på nordlandsbanen, hvor kornåkrene i Trøndelags spisskammer suser forbi. WiFi på tog er om mulig enda bedre en WiFi på fly. :-D
Og ikke minst når man sitter på komfortavdelingen og har svær plass!

Sånn ellers er det krig i verden, og RYG og TRF vil nok være privat eiet i overskuelig fremtid!

apeks
11-09-2012, 10:50
Hmmm.
Visste ikke at SP fortsatt eksisterte jeg..........

gustavf
11-09-2012, 11:18
Som listefyll i Senterpartiet forbeholder jeg meg også retten til å riste på hodet av dette.

dc-8-63
11-09-2012, 11:37
Som listefyll i Senterpartiet forbeholder jeg meg også retten til å riste på hodet av dette.

Det må da finnes bedre måter å fylle på :D Hør med BizFlyer han har muligens noen ideer:)

Discus
11-09-2012, 23:28
Enn så lenge Rygge går med underskudd så faller mye av argumentasjonen bort :rolleyes:

Og pt. eier vel staten selve flyplassen og får kanskje inntekter fra flyplassdriften (leie og landingsavgifter? ikke selve terminaldriften)

Hpkris
12-09-2012, 01:31
Ser ikke poenget med at Avinor skal drifte alt mulig, håpe de blå som styrer landet neste år ikke har samme tankegangen som Sp. Tviler på at de får flere velgere etter dette stuntet.

Someone
12-09-2012, 07:14
Og pt. eier vel staten selve flyplassen og får kanskje inntekter fra flyplassdriften (leie og landingsavgifter? ikke selve terminaldriften)

Ja, men er vel først og fremst pølseboden de er ute etter

laurenz
12-09-2012, 21:12
Jeg forstår ikke helt begrunnelsen. Så vidt jeg har fått med meg er det lite behov for å verne om Gardermoen på noen måte. Man kan like mye argumentere for at den trengs avlasting.

storg
12-09-2012, 21:29
Jeg forstår ikke helt begrunnelsen. Så vidt jeg har fått med meg er det lite behov for å verne om Gardermoen på noen måte. Man kan like mye argumentere for at den trengs avlasting.
joda, men man vil ha inntektene fra avlastingen. Ikke at eieren av Torp og Rygge skal få de.

laurenz
12-09-2012, 22:10
Ja, det er vel helst der det ligger. Vil ha mere penger inn i statskassen.