View Full Version : Internet i luften: SK vs DY 1-0
SAS-internet 50 procent hurtigere end Norwegians
SAS har stadig langt færre fly med trådløst internet end konkurrenten Norwegian. Til gengæld er SAS' internet 50 procent hurtigere.
(...)
Og med 12 Mbit/s er SAS 50 procent hurtigere end konkurrentens 8 Mbit/s.
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=66987
Ja, det kan man jo trøste seg med når man sitter ombord i et SAS fly uten WiFi, at et eller annet sted i luftrommet finnes det et SAS fly med WiFi som er 50% kjappere.
Kapasiteten hos SAS vil nok dale etterhvert som de faktisk får noen fly med WiFi, med mindre de er mer aggressive enn DY i å kjøpe seg utvidet kapasitet i satelittene.
Det står i artikkelen til check-in.dk at SAS skal få internett i 10 av sine -800 fly innen oktober. Er det bare disse (-800) flyene som får internett ? Ikke noen andre flytyper?
Det står i artikkelen til check-in.dk at SAS skal få internett i 10 av sine -800 fly innen oktober. Er det bare disse (-800) flyene som får internett ? Ikke noen andre flytyper?
Skal vel evalueres etter det.
Hvis jeg husker rett, blir A320'ene fra IndiGo levert med skiboks. De starter vel å komme i November, var det ikke?
Og samtlige av a320 skal inn i danmark/sverige?
Og samtlige av a320 skal inn i danmark/sverige?
Kun i Danmark. ARN og OSL blir ren 737NG base. CPH Airbus og CRJ.....
Inderne har dessuten solgt SAS den siste utgaven av skiboksene, hvor hele interenettet kommer forhåndsinstallert. Det er dermed ikke nødvendig med satelittforbindelse, og dette vil også gi lynrask forbindelse. Boksene vil bli oppdatert hver gang maskinen er inne til nattsjekk, og SAS har lagt ut en RFP på lange nettverkskabler mellom koblingspunkter i hangarene og flyet.
Inderne har dessuten solgt SAS den siste utgaven av skiboksene, hvor hele interenettet kommer forhåndsinstallert. Det er dermed ikke nødvendig med satelittforbindelse, og dette vil også gi lynrask forbindelse. Boksene vil bli oppdatert hver gang maskinen er inne til nattsjekk, og SAS har lagt ut en RFP på lange nettverkskabler mellom koblingspunkter i hangarene og flyet.
Hahhahha :lol: :up:
ATC-flyradar
13-09-2012, 21:15
http://www.sas.no/upload/Norway/Alt%20om%20reisen/Ombord/WiFi-ombord.jpg
Hvor mange 737-800 fly har SAS Norge ??
Jeg leser at de åpner WIFI når det er 30.000 fot og da på korte turer som BGO, KRS, osv så blir det ikke lang oppetid :)
FamilyGuy
13-09-2012, 21:33
Jeg leser at de åpner WIFI når det er 30.000 fot og da på korte turer som BGO, KRS, osv så blir det ikke lang oppetid :)
Gjelder dette bare SAS?
Mener jeg kom meg på nett stort sett med en gang lyset med setebeltet ble slukket hos DY.
Nettet kommer på når setebeltet slukkes hos DY, hvordan det fungerer hjå SAS vet eg ikke
Det er designet til å slå seg automatisk av og på når de passerer 10.000 fot.
Det er designet til å slå seg automatisk av og på når de passerer 10.000 fot.
Med andre ord helt likt som DY.
Nettet kommer på når setebeltet slukkes hos DY, hvordan det fungerer hjå SAS vet eg ikke
Det kommer og går automatisk i 10.000 fot. Skiltet fest setebeltet kommer og går forholdsvis likt så i praksis så kan man vel si det slikt.
Är det bestämt när SAS börjar ta ut avgift för WiFi ? Hörde från cabin crew att avgiften c:a 90-100 SEK är på gång.
"Vi vill ge dig möjligheten att testa SAS WiFi! Därför kommer vi inledningsvis att erbjuda SAS WiFi kostnadsfritt till alla våra kunder, välkommen ombord!"
Tommy777
24-09-2012, 15:09
Ja, det kan man jo trøste seg med når man sitter ombord i et SAS fly uten WiFi, at et eller annet sted i luftrommet finnes det et SAS fly med WiFi som er 50% kjappere.
Kapasiteten hos SAS vil nok dale etterhvert som de faktisk får noen fly med WiFi, med mindre de er mer aggressive enn DY i å kjøpe seg utvidet kapasitet i satelittene.
Lol.. Fikk du den tekniske infoen fra Propagandaminister Skaanevik? ;)
Forhaapentligvis vil SAS ta seg betalt for tjenesten og blokkere all streaming slit at internet blir brukbart. Du har sikkert faatt med deg at Norwegian har faatt mye pepper fordi internettet er ubrukelig? Har du 5 mann som streamer Netflix, spiller det liten rolle om du har 8 eller 12 meg internet. Det vil suge noetter uansett
Angrybird
24-09-2012, 17:36
Lol.. Fikk du den tekniske infoen fra Propagandaminister Skaanevik? ;)
Forhaapentligvis vil SAS ta seg betalt for tjenesten og blokkere all streaming slit at internet blir brukbart. Du har sikkert faatt med deg at Norwegian har faatt mye pepper fordi internettet er ubrukelig? Har du 5 mann som streamer Netflix, spiller det liten rolle om du har 8 eller 12 meg internet. Det vil suge noetter uansett
Du har ikke 5 mann som streamer Netflix på Norwegian. ;)
Kanskje ikke Netflix, men opplevelsen min av internett den ene gangen jeg har hatt det er ikke positiv. Brukte mesteparten av tiden på å forbanne løsningen. Den investeringa kunne de spart seg for, hvis det er en så dårlig opplevelse normalt.
Svært snart så har du 5 som prøver iallefall, lykke til med det! Har fløyet med Wifi-Norwegian 5 ganger bare den siste uken, senest i dag. I forigårs klarte jeg å laste inn mobilversjonen av forsiden til gmail. Det er det samlede resultatet. Ikke siden Nax bare hadde 1 eller 2 fly med Wi-Fi har jeg opplevd å kunne bruke det til noe som helst. Det må konkluderes med at Norwegian IKKE tilbyr internet i noen form eller fasong ombord på flyene sine per i dag, og bør forbys og drive med villedende reklame inntil de har minst tidoblet kapasiteten og sperret for streaming, torrents og andre ressursugere.
Dette er samme erfaringen jeg sitter med. Har flydd 2-3 ganger med NAX wifi og ikke en eneste gang fått brukbart resultat. Har enda ikke testet SAS sin versjon, så den kan jeg ikke uttale meg om.
Trent600
24-09-2012, 20:00
Flere ganger med DY, en gang med SAS, mer eller mindre ubrukelig hos begge på mine flighter. Ja til betaling!
MountainDew
26-09-2012, 13:54
Som dere ønsker, da blir det betaling for internett ombord (economy)
http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/flyoglufthavne/ECE1764551/sas-dropper-gratis-internet-paa-selskabets-fly/
Som dere ønsker, da blir det betaling for internett ombord (economy)
http://politiken.dk/turengaartil/rejsenyt/flyoglufthavne/ECE1764551/sas-dropper-gratis-internet-paa-selskabets-fly/
Godt nyt for dem der rent faktisk har brug for internet til lidt vigtigere ting at al båndbredden ikke bruges på Facebook og Youtube...
Min erfaring er at gratis internet på steder med mange mennesker eller begrænset båndbredde ofte er ganske ubrugeligt. Forsøgte senest for et par dage siden på MCO, hvor det tog over en time blot at checke ind på et senere fly. Hvis jeg havde vidst at flyet vi skulle med til FRA havde FlyNet, så ville jeg klart have valgt at betale LH 10 EUR for en brugbar adgang fremfor at bruge urimelig lang tid på en gratis løsning. Det var forøvrigt meget tydeligt at 9 ud af 10 (og der var mange) der sad med laptops eller smartphones i gateområdet brugte til at tjekke Facebook.
Helt fair med betaling for at få en brugbar forbindelse :)
Forøvrigt positivt at internet er inkluderet i prisen for de dyrere billetter.
Facebook er faktisk et svært viktig verktøy både i jobbsammenheng og for å holde kontakten med de der hjemme for mange av oss som reiser mye. All den tid folk er i ferd med å anse internet som en menneskerett og både roamingpriser hotellnettpriser er på vei nedover, er det å ta seperat betalt for wi-fi en korttenkt, kortvarig blindvei.
(skrevet fra flytogets gratis-wi-fi, nå skal jeg ut å teste norwegians igjen)
Hvis man ser det i en litt større sammenheng, er det ingen andre selskaper enn Norwegian som tilbyr dette gratis. Hos LH for eksempel, må man betale i alle klasser - det samme på de amerikanske selskapene.
Men det blir kortvarig. Og foreløpig tilbyr Norwegian ingenting. (Med unntak av dette innlegget fra sete 15D)
Normalt ikke tilhenger av gebyrer. Men faktisk enig i at der er bedre å begrense det til de forretningsreisende (og andre) som har bruk for det enn å levere et "gratis" produkt som ikke fungerer...
Facebook er faktisk et svært viktig verktøy både i jobbsammenheng og for å holde kontakten med de der hjemme for mange av oss som reiser mye. All den tid folk er i ferd med å anse internet som en menneskerett og både roamingpriser hotellnettpriser er på vei nedover, er det å ta seperat betalt for wi-fi en korttenkt, kortvarig blindvei.
Så lenge det vil være kostbart og vanskelig for flyselskapene å tilby et godt produkt vil pris være et godt verktøy for å sikre at man kan gi en god opplevelse for de som virkelig trenger det. Når kostnadene går ned og kapasiteten går opp, så vil prisene kunne justere seg. Men akkurat nå, vil det nok for de fleste være riktig å ta betalt.
Tommy777
28-09-2012, 17:36
Ikke sant.. Facebook er viktig på jobben og du MÅ holde kontakt me familien via facebook når du flyr :rolleyes: Vi har en person på jobb som er ansvarlig for vår social media satsing, sliter med å finne noen annen grunn hvorfor de andre på jobb skal bruke Facebook bortsett fra privat.
Til familien sender jeg epost eller ringer... Har aldri sendt en PM til familie via facebook.
At folk ser på Internet som en menneskerett, kan være så, men du betaler for Internet hjemme, på jobb, på hotell, til mobilselskapet og alle andre. Internet er nemlig ikke gratis. At en håndfull selskaper og hotellkjeder ikke tar seg betalt som en del av konseptet er greit, men flyselskapene har en relativt heftig kostnadsstruktur. Er ikke bare å kjøpe en router og en dsl linje/simkort og sette i gang
Det finnes enkelte billige hotellkjeder som har Internet gratis, majoriteten tar seg betalt for dette. Det er ingen som etter en introduksjonperiode gir gratis Internet i luften heller. (legger ikke DY på prisen på Internet flighter?)
Det er ingen mulighet for konkurranse i luften, du må jo være helt idiot dersom du gir dette ut gratis da det kan bli en fin ekstrainntekt. Dersom SAS sitt Internet faktisk funker når de tar seg betalt og DY får ett rykte på seg at deres Internett suger, har DY allerede tapt
Men det blir kortvarig. Og foreløpig tilbyr Norwegian ingenting. (Med unntak av dette innlegget fra sete 15D)
Da var du heldig. Det finnes haugevis med rapporter som beviser det motsatte.
bragemann
29-09-2012, 20:12
Fløy LHR til OSL sist tirsdag med SK810 noe forsinket pga fuel krisen på OSL ,denne maskinen hadde internet og dette virket helt topp ,satt med min transformer prime og fulgte med på flightradar 24 på hele reisen og surfet også endel på nettet uten problem