PDA

View Full Version : Om navn på billett og/eller pass (hovedtråd)


MissMe
09-09-2012, 12:22
Jeg har ett spm jeg skal ut og reise, men har byttet etternavn har mitt eget også men puttet på mannens. Men i passet står det mitt pikenavn. Hvordan vil dette gå på flyplassen?
Hva kan evt gå feil. jeg har bestilt billetene i pikenavnet , kan de forandre dette eller se at jeg ikke har skrevet på mannens hvis det står i registert? Drar i dag så får gjort lite..
HJELP

Thomas
09-09-2012, 12:24
Vil ikke by på noen store problemer, om du vil være helt sikker så tar du med en kopi av vielsesattesten :)

God tur.

MissMe
09-09-2012, 12:31
Takk for svar. Har bestilt med det gammle navnet i billetten det samme som står på passet. Men i registeret er jeg registrert med ett ekstra navn (etternavn sambo). Så håper det går i orden (litt små stresset)

Discus
09-09-2012, 14:58
Vil ikke by på noen store problemer, om du vil være helt sikker så tar du med en kopi av vielsesattesten :)



Er det avhengig av hvor man skal? Eks. USA godtar jo ikke nødpass, så godtar de en vielsesattest?

Superhai
09-09-2012, 18:09
Er det avhengig av hvor man skal? Eks. USA godtar jo ikke nødpass, så godtar de en vielsesattest?

Så lenge du har vielsesattest med det nye navnet og det gamle passet så er det godt nok.

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1095/

JoeW
09-09-2012, 18:51
Såvidt jeg forstår matcher passet navnet i billetten hundre prosent (men navnebytte er registrert i offentlige registre). Det skal ikke ha noe å si.

God tur!

flybilletterbillig
10-09-2012, 13:22
Jeg tror at hvis du fly i Europa, skal du har ingen problemer. Hvis du reiser ut av Europa (og trenger arrangert visum) kan du kanskje har problem hvis navn på visum er forskjellig fra navn på billet. Minst, var det at Finnair sa til meg siste gange når dro jeg til India. De "tvang" meg til å bytter navn i billett fordi de sa at Indiske myndigheter ville ikke akseptere meg (Jeg had 4 navn på visum og bare 2 i billet).

I virkeligheten, gidder Indiske myndigheter i lufthavn ikke å sjekke billetten

The Ticketor
10-09-2012, 15:44
Absolutt null problem dersom navnet i bookingen matcher pass/visum. Bare å reise!

Someone
23-09-2012, 21:07
Min kjære skal bytte navn, men er dette noe som lønner seg å vente med til etter bryllupsreisen for å unngå eventuelle problemer?

Pass, ESTA og billetter vil være i det gamle (pike) navnet, så er eventuelt det som ikke vil stemme er hva som står i det norske folkeregisteret

learjet
23-09-2012, 21:30
Min kjære skal bytte navn, men er dette noe som lønner seg å vente med til etter bryllupsreisen for å unngå eventuelle problemer?

Pass, ESTA og billetter vil være i det gamle (pike) navnet, så er eventuelt det som ikke vil stemme er hva som står i det norske folkeregisteret

Det viktigste for reisen er at bookingene og reisedokumenter / ID papirer stemmer overens. Det er veldig mange nygifte damer som glemmer dette og booker bryllupsreise i "gammelt navn" (gjerne halvt år før bryllupet) så løper de og ordner nytt pass, førerkort, kredittkort etc med det nye navnet på dagen....

Har selv ødelagt flere bryllupsreiser med å nekte folk å reise. Ikke hyggelig...

Selv om det er missmatch mot folkeregisteret, så er det "bedre" enn alternativet.

S

Someone
23-09-2012, 21:37
Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...

FlyHi
24-09-2012, 02:07
Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...

Jeg tog fruens mellemnavn da vi blev gift for fem år siden og har endnu ikke ændret pas, kørekort mv. Bruger af samme grund heller aldrig mellemnavnet på flybilletter.

Nu ved jeg godt at der er forskel på mellemnavn og efternavn, men så længe hun har rejsedokumenter der matcher navnet i billetten, så skulle alt vel være fint.

Someone
24-09-2012, 07:14
Da satser man på at det går bra da papirene ble sendt inn sammen med søknaden om prøving i dag

SK384
24-09-2012, 12:49
Ja, alle bestillinger, dokumenter og hele pakken vil være i det gamle (og nåværende) navnet, og det vil ikke bli gjort noe med dette mellom vielsen og avreisen. Så vil bare være i folkeregisteret navnet eventuelt er det nye....hvis de rekker oppdatere systemet...

Folkeregisteret er ikke alltid blant de kjappeste. Husker når vi flyttet sørover for 4 år siden, da meldte jeg flytting til folkeregisteret i forbindelse med flyttingen. Vi opplevde likevel at mye av posten gikk til gamle adressen i Alta. (fra bank, telefonselskap etc). Det viste seg at disse brukte adressen i folkeregisteret. Når jeg kontaktet folkeregisteret med spørsmål om hvorfor adressen ikke var oppdatert, så var svaret at det var mye å gjøre, ferieavvikling bla bla bla. Det tok vel nærmere 2 måneder fra papirene ble sendt inn til de faktisk klarte å oppdatere systemet sitt. Dette er 4 år siden, så det er mulig de har blitt mer effektive siden da.

panerai
29-09-2012, 22:33
Jeg har fått bestilt en flybillett hvor navnet er litt feil. La oss Si at i passet står det xx yy (på fornavn) og zz (etternavn). Billetten er bestil på xx (fornavn) og yy zz (etternavn). Jeg skal til england. Vil det by på noen problemer?

LN-CMN
02-10-2012, 23:42
Jeg har fått bestilt en flybillett hvor navnet er litt feil. La oss Si at i passet står det xx yy (på fornavn) og zz (etternavn). Billetten er bestil på xx (fornavn) og yy zz (etternavn). Jeg skal til england. Vil det by på noen problemer?

Dette bør ikke by på noen problemer, men det vil nok dukke opp en error på det å legge inn APIS (Passinformasjon) ettersom at det da blir mismatch.

Orbiter
12-09-2013, 09:48
For noen dager siden bestilte jeg en EB-billett for meg og min samboer. Vi har begge navn som består av FORNAVN MELLOMNAVN ETTERNAVN. På billett-infoen jeg har fått fra SAS så står hele mitt navn men for henne så står det bare FORNAVN ETTERNAVN.

Jeg har vært i kontakt med SAS og de sier at "på pass-informasjonen" så står hele navnet, med både FORNAVN MELLOMNAVN ETTERNAVN. Siden reisen går til USA er jeg ekstra påpasselig med å få det rett, men jeg har ikke funnet noen steder jeg kan sjekke at hele hennes navn er med på billetten. På all skriftlig informasjon jeg har fått så mangler mellomnavnet men jeg har to ganger muntlig fått beskjed om at alt er ok.

Er det noen steder jeg kan se hele pass-informasjonen? Jeg har logget på både via sas.no, lufthansa.com og checkmytrip.com, men samme alle steder. Vil helst slippe unødvendige overraskelser i innsjekkingen på Gardermoen...

ILS2
12-09-2013, 09:54
Når du legger inn APIS før avreise, har du mulighet til å legge inn mellomnavn. Dette kan gjøres ved å hente frem bestillingen din på www.sas.no. Jeg anbefaler deg imidlertid å bruke Lufthansa sine sider (du logger inn med bookingreferanse + etternavn), fordi SAS' side er notorisk ustabil. I samme slengen må du legge inn passinformasjonen, samt adresse første natt. Dette er obligatorisk for alle reiser til USA, så like greit å få det unnagjort først som sist.

Så lenge mellomnavnet legges inn i APIS-en, ville jeg ikke bekymret meg. Har aldri vært noe problem i min familie, hvor flertallet har mellomnavn.

Superhai
13-09-2013, 00:47
Er det noen steder jeg kan se hele pass-informasjonen?

Når passet blir sveipet eller lest på sjekkinn eller automat, så får du med alt av navn som står i passet. Det er ihvertfall ingen grunn til å bekymre seg for mellomnavn i bookingen.

SpaceNeedle
17-09-2013, 22:24
Jeg har i et øyeblikk av fraværende hjerne klart å registrere flybillett for fruen som har Ø i navnet med O istedenfor OE som normalt. I ESTA søknaden hennes for transit i USA så står det med OE. Tror dere dette vil skape problemer?

learjet
17-09-2013, 22:28
Jeg har i et øyeblikk av fraværende hjerne klart å registrere flybillett for fruen som har Ø i navnet med O istedenfor OE som normalt. I ESTA søknaden hennes for transit i USA så står det med OE. Tror dere dette vil skape problemer?

Du er ikke den første og ikke den siste :) Dette går helt fint.
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt dette på innsjekk, og det er ingen problemer

S

SpaceNeedle
17-09-2013, 22:36
Takk for svar! :)
La ikke merke til det før registrering av bonuskort, da den kontoen også var lagt inn med OE og ikke matchet. Håper det går å editere opplysningene der uten problemer.

jordbarsyltemannen
24-09-2013, 09:21
På reisedokumentene mine kone fikk fra US Airways står etternavnet hennes som "Andersenhansen" i stedet for "Andersen Hansen".
Tror dere dette vil han noe å si? I passet står det "Andersen Hansen".

fluxie
24-09-2013, 09:36
Ingen verdens ting å si. Det er slik at 2 etternavn ikke takles like godt av alle systemer.

Bare gled deg til turen istedenfor å bekymre deg om dette.

Thomas

LCH
24-09-2013, 09:56
Mine to fornavn blir alltid til ett sammenhengende på flybilletter. Har aldri hatt problemer på grunn av det.

Insomnia4u
24-09-2013, 10:27
På reisedokumentene mine kone fikk fra US Airways står etternavnet hennes som "Andersenhansen" i stedet for "Andersen Hansen".
Tror dere dette vil han noe å si? I passet står det "Andersen Hansen".

Jeg spurte faktisk USDM om det i august, men de har visst ikke mellomrom mellom flere etternavn, så dette er vanlig praksis hos USDM.

Fbu76
03-01-2014, 15:30
Jeg er en av de heldige som har både æ og ø i navnet mitt. Helt siden vi begynte med biletter på internet har jeg mappet æ=a og ø=o. Dette har gått bra på DY, SK, LH. Jeg har mitt EB-kort med denne mappingen og tom et fransk Visakort. Har bilett på UA39 med denne mappingen.

Når jeg nå søkte om ESTA ble jeg tvunget til å mappe æ = ae og ø = oe.

Jeg sitter nå med et pass med æ og ø, en billett med a og o og en ESTA med ae og oe.

Får jeg trøbbel på OSL eller andre steder?

LN-MOW
03-01-2014, 15:34
Du skal ALLTID bruke navnet ditt slik det står i det nedeste feltet i passet når du booker flybilletter. Du får neppe trøbbel, men du unngår at det kan oppstå misforståelser.

JoeW
03-01-2014, 15:35
Slik du har gjort på esta er riktig, og er også slik du bør booke billetter i fremtiden. Denne "stavemåten" fremgår også av den maskinlesbarelinjen i passet.

Det går nok helt fint -- men riktigst blir det om du gjør som skissert over

Ph34r
03-01-2014, 17:29
Vet ikke om det går bra, det får andre svare på, men riktig som det sies over. Ae og oe er det riktige.

LN-RRE
23-01-2014, 13:53
Noen fra billettkontoret til Norwegian som kan svare på om vi får fly med siste bokstavet i et etternavn mangler på en billett. Eller må vi ta den kjedelige veien å endre billettens navn?

Wishmaster
23-01-2014, 14:00
Goddag. Jeg jobber ikke hos DY billetkontor, men har vært i yrket mange år.

Innland, utland eller USA ? Det er litt essensielt.

Innlandsflight vil jeg aldri lagt noe problem. Etternavn/Fornavn = ca det samme som står på evt. ID kort pass. For gjort med skrivefeil. Jeg og ekstremt mange andre hadde aldri gjort noe med det.

Utlandsflight ... Tja, er forskjellen såpass stor at noen i utlandet ser sitt snitt med å være en "jæxxx", så kanskje man har uflaks. Men generellt har vel folk flest noe oppi huet.

USA flight . NO-GO Det må være helt korrekt med pass...
... med mindre det er akkurat samme feil på pass og ESTA. ... :-)


God tur!

LN-MOW
23-01-2014, 15:23
Nei, det går greit til USA også. Det er informasjonen fra den maskinlesbare linjen som går i APIS (AQQ)-meldingen. Ikke uvanlig at det mangler et mellomnavn f.eks. i billetten. Ingen krise, men du kan komme borti folk som tar dette mer alvorlig enn nødvendig.

LN-RRE
23-01-2014, 15:23
Takk :)

Norwegian fikset dette fort gjort. Tenkte å unngå å belaste deres kundeservice med mine dumme feiltrykkinger.

Dreyer
23-01-2014, 15:25
Takk :)

Norwegian fikset dette fort gjort. Tenkte å unngå å belaste deres kundeservice med mine dumme feiltrykkinger.

Trodde kundeservice var for sånne ting også :colgate:

LN-RRE
23-01-2014, 15:32
Hadde dette kunne vært gjort på nettet så hadde jeg gjort det der, men det funka ikke. Han finsk-norsk-talende personen jeg kom til var meget hyggelig og bra å prate med. "Det gjør vi bare sånn med, ha en god tur" så plottet han inn den bokstaven som manglet. Samtalen tok sikkert bare 40 sekunder. Kjempebra service av NAX short haul nok en gang!

peterfox
23-01-2014, 16:02
Eneste stedet dette kan være av betydning er UAE-Emiratene, spesielt dersom et brudepar ønsker å dele rom på bryllupsreisen....

Fbu76
23-01-2014, 17:44
Jeg er en av de heldige som har både æ og ø i navnet mitt. Helt siden vi begynte med biletter på internet har jeg mappet æ=a og ø=o. Dette har gått bra på DY, SK, LH. Jeg har mitt EB-kort med denne mappingen og tom et fransk Visakort. Har bilett på UA39 med denne mappingen.

Når jeg nå søkte om ESTA ble jeg tvunget til å mappe æ = ae og ø = oe.

Jeg sitter nå med et pass med æ og ø, en billett med a og o og en ESTA med ae og oe.

Får jeg trøbbel på OSL eller andre steder?

Kom hjem i går etter turen. I løpet av 6 flighter og en ombooking var det ingen som nevnte det.

memphis_belle
23-01-2014, 17:59
Etter å ha lest her så sjekket jeg billettene våres med USDM.
Der ser jeg kona har fått feil navn på billetten sin.

f.eks heter Ola Kari Nordmann
Og billetten er utsted slik : Ola Karikari Nordmann

Kan det bli ett problem?

memphis_belle
15-02-2014, 03:27
f.eks heter Ola Kari Nordmann
Og billetten er utsted slik : Ola Karikari Nordmann

Kan det bli ett problem?

Edit: Jeg sjekket på Divident miles kontoen og så at det var det samme på billetten i fjor. Da var det ikke noe problem. Så da regner jeg med at det går i orden i år også :-)

Hei,
Jeg løfter denne jeg.
Håper noen på innsjekk kan svare om det er ett problem at det ene navnet kommer to ganger?

Skal fly med LX-TG-SK tur retur Manila hvis det skulle ha noe å si.

MB

TommyL
16-06-2014, 10:20
Bestilte en enveis Eurobonus reise med Lufthansa JFK-FRA-OSL. Der mangler mellomnavnet mitt (som står i passet), selv om jeg opplyste om det til agenten. Vil det bli et problem?

LN-GAB
11-07-2014, 19:19
Hei.
Har en kompis som har bestilt seg reise med SAS via Expedia, og når vi sjekker reisen hans på sas sine sider har de fjernet "Ø"-en i navnet hans under "reisende". Har dette noe å si for reisen? Det er en tur mellom USA og Norge. På Expedia sine sider står alt korrekt.

LN-MOW
11-07-2014, 19:21
Ø eksisterer ikke i hverken flyselskapssystemer eller i USA's immigrasjonssystemer. Navner skal staves slik det er i maskinlinjen på passet. Ekspedia har antagelig allerede 'oversatt' det. Ingenting å bry seg om.

LN-GAB
11-07-2014, 19:23
Ok! Takk for kjapt svar. De har også spleiset sammen fornavn og mellomnavn. Har dette noe å si? Han heter Ole Jørgen, men står "Olejrgen" under reisende.

LN-MOW
11-07-2014, 19:24
Nei. (filler)

LN-GAB
11-07-2014, 19:25
Raskere enn kundesupport :) Takk skal du ha!

The Ticketor
17-07-2014, 20:21
Han burde aller helst ha skrevet Joergen, som er det som står i passet (den maskinlesbare sonen lengst ned) men det vil ikke få noen konsekvens. ÆØÅ-problematikken er ikke ny, pax med denne typen av feil dukker opp hele tiden, men som regel går det alltid bra.

God tur!

Kokkelure
01-08-2014, 09:34
Jeg skal til London på mandag og innså plutselig at jeg har glemt det ene etternavnet mitt på billetten, slik at det ikke stemmer overens med passet. Koster 700 å få endret dette gjennom Norwegian. Sure penger, så jeg lurer på om det er nødvendig? Det er det mellomste etternavnet som mangler, om det har noe å si.

Ser i passet mitt at dette navnet står som en del av fornavnet, og underskriften min har bare mitt faktiske fornavn + siste etternavn, så da går det kanskje greit?

Someone
01-08-2014, 09:36
Jeg skal til London på mandag og innså plutselig at jeg har glemt det ene etternavnet mitt på billetten, slik at det ikke stemmer overens med passet. Koster 700 å få endret dette gjennom Norwegian. Sure penger, så jeg lurer på om det er nødvendig? Det er det mellomste etternavnet som mangler, om det har noe å si.



Ser i passet mitt at dette navnet står som en del av fornavnet, og underskriften min har bare mitt faktiske fornavn + siste etternavn, så da går det kanskje greit?


Er det mellomnavn eller etternavn du har glemt? Med mindre det er med bindestrek så har man kun et etternavn i Norge. Andre navn regnes som mellomnavn.

Kokkelure
01-08-2014, 09:44
Da er det mellomnavn jeg mangler, siden det tydeligvis er det det defineres som.

Discus
01-08-2014, 14:21
Da er det mellomnavn jeg mangler, siden det tydeligvis er det det defineres som.
Bare å reise, god tur!

Flight Cancelled
01-08-2014, 15:08
Da er det mellomnavn jeg mangler, siden det tydeligvis er det det defineres som.
Har reist både BGO-LHR-BGO (BA), SVG-LHR-CPH (SK) og CPH-MAN-CPH (SK) og OSL-EDI-BGO (DY) uten mellomnavn på billetten, uten at det har ført til noe problem. Kun ved reiser utenfor Europa bruker jeg å "huske" å ta det med.

RescueMe
01-08-2014, 16:05
Har reist både BGO-LHR-BGO (BA), SVG-LHR-CPH (SK) og CPH-MAN-CPH (SK) og OSL-EDI-BGO (DY) uten mellomnavn på billetten, uten at det har ført til noe problem. Kun ved reiser utenfor Europa bruker jeg å "huske" å ta det med.

Har fløyet til USA med bare ett av to mellomnamn på billetten også, gikk finfint.

Henshaw
01-08-2014, 16:35
TSA kameraten på FLL skulle diskutere veldig at det sto Æ i passet og AE i BP. At det var det samme for de fire andre i familien var helt greit, men for søsteren min skulle det diskuteres

LN-MOW
01-08-2014, 17:00
Han skal vite at han skal se på den maskinlesbare linjen .. det var kanskje andre årsaker? ;)

siksak
12-11-2014, 11:13
Hei
Har bestilt bilett til bkk med emirates i julen. Valgte mr på min fru. Har dette noe og si eller er det mulig og få endret dette?

Are G
12-11-2014, 11:44
Når vi reiste første tur til Dubai var en av gutta mrs i booking, det var ingen sak.
Var dog i kontakt med selskapet og de kunne ikke endre det men gjorde et notat på det i sitt system.

KristianSk
12-11-2014, 11:48
Besetningen vil sannsynligvis stusse litt, før de sier "What would you like to eat mr. FruSiksak?"

siksak
12-11-2014, 11:53
Når vi reiste første tur til Dubai var en av gutta mrs i booking, det var ingen sak.
Var dog i kontakt med selskapet og de kunne ikke endre det men gjorde et notat på det i sitt system.

Ok da satser vi at det går bra. Faen at man skal være så rask på labben når man skal bestille :)

Så man kunne velge male/female når man skulle regge passet.

siksak
12-11-2014, 11:54
Når vi reiste første tur til Dubai var en av gutta mrs i booking, det var ingen sak.
Var dog i kontakt med selskapet og de kunne ikke endre det men gjorde et notat på det i sitt system.

Tok du kontakt på telefon eller epost ?

Are G
12-11-2014, 12:40
Jeg var i kontakt med de på epost. Men så bestilte jeg også billetten over epost så det var vedkommende representant som ikke forstod at Bogdan var herrenavn....

MountainDew
12-11-2014, 15:05
Ikke lag så mye drama pls

vbe86
12-11-2014, 17:43
Hei
Har bestilt bilett til bkk med emirates i julen. Valgte mr på min fru. Har dette noe og si eller er det mulig og få endret dette?

Kjønn og tittel kan vi endre ved innsjekk hos EK så det er ikke noe problem så lenge dere skal til BKK og ikke til ett land som krever API-data for å komme inn.

siksak
12-11-2014, 17:45
Kjønn og tittel kan vi endre ved innsjekk hos EK så det er ikke noe problem så lenge dere skal til BKK og ikke til ett land som krever API-data for å komme inn.

Har noen timer på flyplassen i dubai. Kan det bli problemer og dra inn til dubai (krever de api data)?

vbe86
12-11-2014, 19:40
Har noen timer på flyplassen i dubai. Kan det bli problemer og dra inn til dubai (krever de api data)?

Ja det gjør de, men så lenge navnet på billetten matcher passet så er det ikke noe problem (Kjønn/tittel er fikset på innsjekk på Gardermoen). Nordmenn kan jo få visum på ankomst så det gjør ting mye lettere.

Ett annet lite tips er at EK spanderer matkuponger på alle som har mer enn 4 timer transitt tid i DXB. Bare ta kontakt med en transfer eller service desk så får dere det :wow::colgate::drink

siksak
12-11-2014, 20:56
Ja det gjør de, men så lenge navnet på billetten matcher passet så er det ikke noe problem (Kjønn/tittel er fikset på innsjekk på Gardermoen). Nordmenn kan jo få visum på ankomst så det gjør ting mye lettere.

Ett annet lite tips er at EK spanderer matkuponger på alle som har mer enn 4 timer transitt tid i DXB. Bare ta kontakt med en transfer eller service desk så får dere det :wow::colgate::drink

OK takk.. Da er ikke dette så mye og bekymre seg over da.. Takk for hjelpen

LeftSaidFred
12-05-2015, 17:01
Jeg lurer på en ting. Hvis jeg har bestilt en flybillett med Thai Airways der navnet i passet står som Ann-Berit Olsen (fiktivt navn), men på billetten så står det Ann Berit Olsen(altså uten bindestrek), vil dette skape et problem?

Jeg har prøvd å finne svaret med hjelp av google, men jeg fikk ikke noe godt svar.

fluxie
12-05-2015, 17:22
Jeg lurer på en ting. Hvis jeg har bestilt en flybillett med Thai Airways der navnet i passet står som Ann-Berit Olsen (fiktivt navn), men på billetten så står det Ann Berit Olsen(altså uten bindestrek), vil dette skape et problem?

Jeg har prøvd å finne svaret med hjelp av google, men jeg fikk ikke noe godt svar.
Kort svar: Nei, det vil det ikke

LeftSaidFred
12-05-2015, 17:25
Kort svar: Nei, det vil det ikke

Og det lange svaret?

fluxie
12-05-2015, 17:26
Og det lange svaret?
Det er bare korte svar på dette spørsmålet :)

LN-MOW
12-05-2015, 17:26
Og det lange svaret?

Nei, det vil ikke skape noen problemer.

LeftSaidFred
12-05-2015, 17:29
Oki, takk skal dere ha :)

RescueMe
16-06-2015, 13:27
Har et tilsvarende problem som nevnt over. I en bestilling hos icelandair har Ann-Berit Olsen blitt til bare Ann Olsen, mens Berit dukker opp som mellomnavn når det skal legges inn APIS. Like uproblematisk?

Bergern
17-07-2015, 20:47
Hoi!
Jeg har over noen år vurdert å bytte etternavn og nå må passet fornyes. Det er veldig fristende å benytte anledningen, men det blir jo garantert masse tøys rundt dette. Hvordan skal jeg håndtere fremtidige reiser med 'feil navn'? Og hvordan bør jeg booke før alt er i boks? Kanskje personnummer er godt nok åkkesom... Noen?

Gunnar
17-07-2015, 21:56
Mulig politiet kan stemple inn en bekreftelse på nytt navn i gammelt pass? Mener å huske å ha sett noe slikt nylig, men husker ikke om det var et norsk pass... Spør politiet.

Hva navneendringer i bookinger anngår varierer det fra selskap til selskap hvor mye "hæssel" det medfører.

mcduck
17-07-2015, 22:07
Hoi!
Jeg har over noen år vurdert å bytte etternavn og nå må passet fornyes. Det er veldig fristende å benytte anledningen, men det blir jo garantert masse tøys rundt dette. Hvordan skal jeg håndtere fremtidige reiser med 'feil navn'? Og hvordan bør jeg booke før alt er i boks? Kanskje personnummer er godt nok åkkesom... Noen?

Hvis du vet når du vil bytte navn så kan du booke framtidige reiser med det nye navnet fra den dagen du regner med å få nye ID-kort med det nye navnet. Skal du utenlands ville jeg regnet et par uker, så du er sikret pass med det nye navnet. Personnummeret ditt forblir det samme. Innenriks vil jeg ikke tro det er noe problemer å reise med gammelt navn, dersom du f.eks har ID med gammelt navn.


Mulig politiet kan stemple inn en bekreftelse på nytt navn i gammelt pass? Mener å huske å ha sett noe slikt nylig, men husker ikke om det var et norsk pass... Spør politiet.


Det kunne man før vi fikk maskinlesbare pass. Da fikk man et stempel i passet med det nye navnet. Nå må man ha helt nytt pass :/

Superhai
20-07-2015, 20:29
Personnummeret er "verdiløst" i denne situasjonen. Reis med det navnet som til enhver tid står i passet ditt så lenge det er gyldig.

FrodeFlyer
03-05-2016, 12:56
Byttet om rekkefølgen på etternavn!

Hei,

Eg har bestilt chartertur med Ving til Mallorca og skal fly med Thomas Cook Airlines Scandinavia. Har to etternavn og kom i skade for å bytte om rekkefølgen på etternavnene og nå skal Ving ha 500kr for å endre dette!

Tror dere det vil skape problemer/nektet ombordstigning fordi rekkefølgen på etternavn står annerledes på billett i forhold til passet?

kimpe
03-05-2016, 14:32
Heisann!

Så lenge navnene stemmer er det bare å droppe det. Tror aldri i livet noen vil reagere på det.

Aner ikke hvor mange ganger navnet mitt har vært feil når andre har bestilt for meg, men det er mange. Og har aldri opplevd noen reagere på det. :)

Kim

FrodeFlyer
09-05-2016, 09:10
Heisann!

Så lenge navnene stemmer er det bare å droppe det. Tror aldri i livet noen vil reagere på det.

Aner ikke hvor mange ganger navnet mitt har vært feil når andre har bestilt for meg, men det er mange. Og har aldri opplevd noen reagere på det. :)

Kim

Takk!
Navnet er jo rett skrevet, bare feil rekkefølge på etternavnene så det burde jo gå greit. Begge etternavn står på billetten fra Ving også, så rekkefølge kan vel ikke være SÅ nøye. Noen andre som vet?

Synes det er sykt drøyt at Ving tar 500kr for å endre dette forøvrig!

SeatBelt
26-05-2016, 23:45
Ok, rett på sak, har ikke tid til å lese gjennom hele denne tråden.

Jeg presterte nettopp å bestille en langtur med flere legs for fem personer, totalsum på 30 000. Én av de reisende heter Anette, men jeg klarte å skrive Anettte med tre t-er (pga. en PC som hengte seg litt opp). Det er Portugal, altså innenfor Schengen, men jeg frykter nå at dette går i vasken. Vil Expedia endre? Neppe. Laveste pris = verste restriksjoner. Ta sjansen på at det går bra?

LN-MOW
27-05-2016, 07:30
Null problemer.

Gunnar
27-05-2016, 10:13
Med bare en ekstra t i fornavn kunne jeg omså sjekket deg inn til England. Så schengen er null problem. God tur!

eql1zr
29-05-2016, 19:21
Jeg har en bestilling der jeg har klart å skrive fornavn og etternavn i motsatt rekkefølge (bookingside på tysk..) Det er en KLM-reise internt i Schengen bestilt via reisebyrå. Jeg regner med at jeg kan reise selv med den feilen, men jeg får ikke lagt til KL-bonuskort når navn på billett og profil ikke matcher. Er det noe som kan ordnes ved innsjekk, eller må jeg eventuelt reise uten å opptjene poeng?

MisterOlsen
31-05-2016, 10:21
Hei godtfolk.

Har bestilt en flyreiser til sommerens ferie hos ett reisebyrå. Navnet mitt er helt fint, men så har vi navnet til mannen min.

Når det ble booket, skrev vi inn riktig navn. <Fornavn Mellomnavn Etternavn-Etternavn>. Når bekreftelsen kommer i mailen, så står det bare <Fornavn Etternavn-Etternavn>. Når vi logger inn på Manage my booking på QR og tar kontakt med SAS, så får vi beskjed om at det er <Fornavn Etternavn-Etternavn>.

Ved kontakt med reisebyrået sier de at de har sendt over riktig navn, og de har bekreftet dette ovenfor meg pr epost. De henviser til at det er flere lag i bookingen, og at hele navnet er sendt over i noe som heter SSR DOCS melding i bookingen til QR og SK. På billetten derimot vil det derimot forkortes.

Høres dette logisk ut?

Jeg syntes bare det er rart at vi ikke kan se noe sted at det faktisk stemmer, og ved kontakt med SAS sier de at de ikke har mellomnavnet. Ligger dette SSR Docs litt dypere i bookingen som vanlige kundesentermedarbeidere ikke har tilgang til?

Superhai
31-05-2016, 11:01
Ikke tenk på det.

Reservasjonsystemene har begrenset plass til navn. SR DOCS er for API registrering av pass og inneholder også fullt navn som i passet. De som har bestilt reisen og flyselskapet har tilgang til dette, men for andre vet jeg ikke.

elsiem
13-07-2016, 12:34
Hei!

En venninne og jeg reiser til USA i august, og det var hun som bestilte billettene gjennom gotogate.no. Jeg skulle bare sjekke bestillingsinformasjonen her om dagen og da la jeg merke til at hun har skrevet feil etternavn på meg. Jeg har dobbelt fornavn + mellomnavn + etternavn - hun må ha sett helt feil på passet mitt, fordi hun har skrevet mellomnavnet mitt som etternavn, og dermed står jeg da uten mitt faktiske etternavn på billetten.

Siden vi skal til USA antar jeg bare at dette betyr at jeg ikke får flydd noe sted?

Vi har kontaktet gotogate ang. mulig endring av navnet, men det virker å være svært vanskelig å få til siden vi flyr med forskjellige flyselskap.

Har dere noen tips eller er det bare å bite i det sure eplet og bestille ny billett?

Gunnar
13-07-2016, 13:01
Dersom etternavnet du har i passet faktisk ikke er tilstede i bookingen er det bare å glemme turen dersom du ikke får endret navn. Da forutsetter jeg etternavnet står alene i feltet for etternavn i passet.

En mulighet her dersom gotogate ikke vil hjelpe med navnebytte kan være å kontakte flyselskapene direkte og sjekke om de muligens kan være behjelpelig. Regn i så fall med at det vil komme et gebyr for endring av navn (men antakelig billigere enn å bestille helt nytt). Om verken gotogate eller flyselskapene vil hjelpe med navnebytte er det bare å "bite i det sure eplet" som du sier, og bestille nytt.

Og forresten: husk å være mer nøyaktig når du/dere skal ordne ESTA...:old

elsiem
13-07-2016, 23:17
Etternavnet er faktisk ikke til stede. Nesten utrolig!

Har vært i kontakt med SAS og fått til svar at de ikke kan endre noe, og skal prøve å kontakte United Airlines også. Gotogate har ikke svart på siste henvendelse, men håper på respons innen i morgen. Et gebyr ville være bedre enn nye billetter ja!

Vi reiser på studentvisum - og der er alt helt riktig ;) Jeg angrer bittert på at jeg ikke bestilte flybillettene selv, da hadde aldri dette vært et problem, men nå er det sånn.

Mange takk for svar!

tdb
11-12-2016, 09:33
Hei!

Jeg har klart å glemme en bokstav i fornavnet på min medreisende ved booking av billett til Sør Amerika. Jeg tror, og håper, ikke dette skaper problemer, og Ebookers skriver også:

Most airlines allow for corrections to misspelling on tickets, and to nicknames (e.g. William/Bill, Lisabeth/Liz), but do not allow name changes to the travellers originally booked.

Skal jeg bare senke skuldrene og reise, eller bør jeg ordne opp på forhånd? Jeg skal fly med Air Berlin, Alitalia, Avianca og KLM

Bergern
11-12-2016, 10:41
Hei!

Jeg har klart å glemme en bokstav i fornavnet på min medreisende ved booking av billett til Sør Amerika. Jeg tror, og håper, ikke dette skaper problemer, og Ebookers skriver også:

Most airlines allow for corrections to misspelling on tickets, and to nicknames (e.g. William/Bill, Lisabeth/Liz), but do not allow name changes to the travellers originally booked.

Skal jeg bare senke skuldrene og reise, eller bør jeg ordne opp på forhånd? Jeg skal fly med Air Berlin, Alitalia, Avianca og KLM

Jeg har Å i navnet mitt. Det får jeg sjeldent lov til å bruke på booking, men det står i passet. Har variert med en og to a'er som erstatning og har aldri opplevd noen reaksjon på det. Dropper som oftest også mellomnavnet mitt.

ValdaIsaksson
07-01-2017, 18:24
God aften allesammen,

Jeg flyver til Los Angeles i næste uge, men er blevet lidt i tvivl hvorvidt navnene er helt korrekte ift. rejsen og indrejsen. Jeg skal flyve med Wow Air - og de vil eftersigende tjene penge på alt de kan, så derfor spørger jeg jer i stedet.

Jeg har anført mit fornavn og efternavn på flybilletten. Dette har jeg også gjort på min ESTA ansøgning. Nu skal jeg opdatere APIS på Wow Airs hjemmeside. Den fortæller mig, at alle navnene skal skrives. Jeg har en del mellemnavne, men de kan kun indføres mod et gebyr - da disse ikke blev skrevet ved bestilling.

Jeg har rejst meget til USA på fornavn og efternavn, men nu ved jeg at Wow Air er særligt pengegriske og derfor forestiller jeg mig, at de ville nægte mig adgang på flyet. Har en erfaring med APIS og mellemnavne?

ValdaIsaksson
07-01-2017, 21:56
- og det skal nævnes, at både flybillet, ESTA og APIS stemmer overens. Mellemnavnene er bare ikke anført. Umiddelbart mener jeg ikke, at det giver store problemer - men det kan være, at jeg husker forkert?

kimpe
07-01-2017, 22:13
Tror jeg ikke blir noe problem overhodet!

Har en stedatter med flere mellomnavn, men bruker bare ett. Aldri hatt noe trøbbel med reiser over hele verden.

Skal dog sies at vi ikke har flydd WOW.

Kim

owj1310
16-05-2017, 19:42
Jeg har netop bestilt en flybillet med Emirates. Den er bestilt hos et eksternt rejsebureau, hvor jeg indtastede samtlige fornavne med mellemrum - og naturligvis et efternavn. Alt sammen korrekt skrevet. På min booking, på Emirates' hjemmeside, er fornavnet derimod skrevet meget anderledes. Jeg synes selv, at det med fornavne og mellemnavne osv. (da mellemnavne står under given names) er relativt svært at finde ud af.

Et tilfældigt eksempel kommer her...

I passet
FORNAVN Jens Jakob Brandt
EFTERNAVN Simonsen

På Emirates' booking
FORNAVN Jensjakobbrandt
EFTERNAVN Simonsen


Jeg har læst mig lidt frem. Så vidt jeg ved, så kommer dette ikke til at skabe problemer hos Emirates, da jeg mener at have læst, at dette egentlig er relativt normalt. Jeg vil dog være utrolig glad for, at mine nordiske naboer lige ville give deres mening omkring mit 'problem'.

kekker
16-05-2017, 20:04
Jeg har intet mindre enn fem navn, selvfølgelig med en Ø i ett av navnene.

I passet mitt har jeg fornavn, navn, mellomnavn, mellomnavn(mors etternavn) og etternavn.

Men det er som regel ikke plass til de fire første i navn, så da bli det fornavn, navn og mellomnavn der, mens det siste mellomnavnet og etternavn havner under etternavn.

Bekreftelsen fra flyselskapet kan til tider være underholdende og alt kan skje, sågar så mangler av og til en del av navnene osv...

Jeg har aldri fått problemer med dette, selv om immigration i USA synes dette er underholdende, så har ikke de brydd seg nevneverdig heller!

Så du trenger virkelig ikke bekymre deg for dette!

- God tur!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk

wilhelm
16-05-2017, 20:39
Jeg har netop bestilt en flybillet med Emirates. Den er bestilt hos et eksternt rejsebureau, hvor jeg indtastede samtlige fornavne med mellemrum - og naturligvis et efternavn. Alt sammen korrekt skrevet. På min booking, på Emirates' hjemmeside, er fornavnet derimod skrevet meget anderledes. Jeg synes selv, at det med fornavne og mellemnavne osv. (da mellemnavne står under given names) er relativt svært at finde ud af.

Et tilfældigt eksempel kommer her...

I passet
FORNAVN Jens Jakob Brandt
EFTERNAVN Simonsen

På Emirates' booking
FORNAVN Jensjakobbrandt
EFTERNAVN Simonsen


Jeg har læst mig lidt frem. Så vidt jeg ved, så kommer dette ikke til at skabe problemer hos Emirates, da jeg mener at have læst, at dette egentlig er relativt normalt. Jeg vil dog være utrolig glad for, at mine nordiske naboer lige ville give deres mening omkring mit 'problem'.

At fornavn blir slått sammen slik, opplever jeg også. Det har aldri vært noe problem.

w

Fleksnes
18-08-2017, 19:45
Reiser til hamburg denne helga, og finner ut at jeg har feil kjønn på flybilletten, er dette ett problem? Bør jeg kontakte sas? Eller går det greit? I værstefall, kommer jeg gjennom uten problemer om jeg sier at jeg er transe?

RedLine
18-08-2017, 20:16
Reiser til hamburg denne helga, og finner ut at jeg har feil kjønn på flybilletten, er dette ett problem? Bør jeg kontakte sas? Eller går det greit? I værstefall, kommer jeg gjennom uten problemer om jeg sier at jeg er transe?



Null stress, du trenger ikke gjøre noen ting.

MountainDew
18-08-2017, 21:47
FORNAVN/ETTERNAVN er det eneste som skal stå når bestiller flybillett. Slutt å skriv inn mellomnavn.

Edvard
18-08-2017, 22:00
Norske pass har vel også kun to felt:

Etternavn/Surname
Fornavn/Given names

LN-MOW
18-08-2017, 22:11
FORNAVN/ETTERNAVN er det eneste som skal stå når bestiller flybillett. Slutt å skriv inn mellomnavn.

Nesten riktig. Skriv det som det står i maskinlinjen i passet, så blir det aldri noe problem.

Chriscross
10-03-2018, 16:21
Noen som har fått trøbbel (eller gitt noen trøbbel om jobber i gate) for at å ble til a, ø ble til o og ikke aa og oe på billetter andre steder i verden enn i Norden?

JoeW
10-03-2018, 22:14
Noen som har fått trøbbel (eller gitt noen trøbbel om jobber i gate) for at å ble til a, ø ble til o og ikke aa og oe på billetter andre steder i verden enn i Norden?
Det vil ikke kunne sjekkes automatisk av passkanner, men har aldri hørt at det skulle være noe problem hvis sjekket av menneske.

Fun fact er at green card utstedt til nordmenn med f.eks. Ø i navnet ofte vil bli utstedt med O, og sånn sett avvike fra passet. Vet ikke om det er gjennomgående, men har sett det flere ganger.

LN-MOW
11-03-2018, 10:36
Husk at ditt navn blir endret til a-z i den maskinlesbare linjen på passet. Enkelte flyselskaper vil også konvertere navnet selv om bookingdialogen du ser viser ÆØÅ. Dette fordi bakenforliggende systemer ikke håndterer annet enn a-z.

Generelt er det smartest å skrive navnet akkurat som det skrives på den maskinlesbare linjen.

Gunnar
11-03-2018, 17:30
Datamaskiner vil ofte reagere på avviket mellom hva den finner på passets maskinlesbare del og navnet i bookingen. Men har pr. dags dato aldri opplevd at passasjerer har blitt nektet dersom forskjellen mellom det maskinlesbare og bookingen er åpenbar med tanke på evt. spesielle bokstaver/tegn som er spesielle for et land/område. Det blir bare litt småirriterende med alle advarslene om "mismatch" som enkelte systemer kan finne på å levere.

Panasony
17-04-2018, 20:48
Ser ingen andre innlegg om akkurat vårt tilfelle, så da prøver jeg meg med følgende problemstilling:

Billetten til min medreisende har blitt feil, og viser: FornavnMellomavn/Etternavn istedenfor MellomavnEtternavn/Fornavn slik det burde. Reisen går tur/retur Gardermoen-Krakow.

Bør dette bli noe problem? Norwegian får ikke endret billetten til tross for at de er Flex-billetter, da disse er bestilt med Supersaver reisebyrå, som visstnok har sperret flyselskapets mulighet for endringer. Reisebyrået skal ha nesten 3000 for endringen.

Er det verdt sjansen på at dette går fint - iallfall på Gardermoen?

Det kan nevnes at min medreisende har et arabisk navn, hvor det ikke er åpenbart hvilke navn som er fornavn og etternavn (og mellomnavn).

fluxie
17-04-2018, 20:55
Ganske sikker på at dette går helt greit. Jeg har t.o.m reist til USA med rot med navnet på billetten. Det gikk også greit. Så kick back, relax og kos deg på tur!

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

KnutW
17-04-2018, 23:35
Så lenge navnet i seg selv er korrekt er det sjelden noe som helst problem. Forøvrig også en god påminnelse om at billig ikke er billigst.

Edvard
18-04-2018, 00:35
Nesten riktig. Skriv det som det står i maskinlinjen i passet, så blir det aldri noe problem.

Nei, dårlig deal. Bruk kun fornavn og etternavn ved bestilling av flyreiser, det holder.
Jeg har tre andre navn, reiser mye internasjonalt og har aldri nevnt noen av dem til flyselskapet.

kekker
18-04-2018, 09:19
Jeg har fem navn og er ikke like tøff i maska som Edvard her, så jeg skriver inn alle navnene når jeg skal på langtur.

De kommer jo gjerne ut i en randomisert rekkefølge i andre enden og gjerne ikke plass til alle navna, men stort sett så er det en kommentar om det var mange navn, før man blir ønsket velkommen.

Når jeg for eksempel reiser innad i Europa, så er det bare tre navn jeg skriver og der kommer rekkefølgen litt feil med ujevne mellomrom.

Så det hadde ikke bekymret meg et sekund.

Panasony
26-04-2018, 16:57
Ser ingen andre innlegg om akkurat vårt tilfelle, så da prøver jeg meg med følgende problemstilling:

Billetten til min medreisende har blitt feil, og viser: FornavnMellomavn/Etternavn istedenfor MellomavnEtternavn/Fornavn slik det burde. Reisen går tur/retur Gardermoen-Krakow.

Bør dette bli noe problem? Norwegian får ikke endret billetten til tross for at de er Flex-billetter, da disse er bestilt med Supersaver reisebyrå, som visstnok har sperret flyselskapets mulighet for endringer. Reisebyrået skal ha nesten 3000 for endringen.

Er det verdt sjansen på at dette går fint - iallfall på Gardermoen?

Det kan nevnes at min medreisende har et arabisk navn, hvor det ikke er åpenbart hvilke navn som er fornavn og etternavn (og mellomnavn).

Det medførte ingen problemer at navnene var stokket om på.

Takk for tilbakemeldinger!

obay
20-05-2018, 08:57
Ser jeg har booket reisefølget med firstname=XXX og lastname=YYY ZZZ mens det i passet står firstname=XXX YYY og lastname=ZZZ.
Dette er en CT-tur med LH First tur/retur HND med avreise om ca 1 mnd.

1) Er det ingen sjangs å få endret dette med CT telefonen? Virker som at det ikke er mulig å gjøre navneendringer på ikke-sas metall.
2) Får man reis uansett med en slik "feil"? Eller risikerer man å bli stoppet ved security på OSL/FRA?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Kanon
20-05-2018, 10:01
Har ingenting å si. Har gjort samme feil mange ganger, rekkefølgen aldri vært noe problem. Heller stavefeil som kan by på trøbbel.

B736
20-05-2018, 10:44
Hei,

Det har som Kanon sier.. ingenting å si. Så lenge navnene som er der er rikige går det greit. Du kan også ha opp til 3 bokstaver feil i bookingen.

obay
20-05-2018, 10:51
Phew! Da ser det ut som nattesøvnen kommer tilbake! Takker[emoji16][emoji1360]

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Gunnar
20-05-2018, 14:04
Har blitt lettere irritert over den feilen, men aldri nektet noen å reisepå grunn av den. Irritasjonen stammer fra feilmelding i Altea hvor man blir bedt om å bekrefte at ZZZ, XXX YYY og YYY ZZZ, XXX er samme person når man legger inn passinfo maskinelt, samt at søk etter navn krever litt ekstra arbeid da systemene ikke klarer å finne AAA BBB dersom man søker BBB...

LN-MOW
20-05-2018, 15:01
En anenn ting er at bonussystemene ikke liker det når navn ikke matcher 100% navnet i profilen. Da feiler det. Mye unødvendig etterregistrering pga dette.

obay
20-05-2018, 18:41
En anenn ting er at bonussystemene ikke liker det når navn ikke matcher 100% navnet i profilen. Da feiler det. Mye unødvendig etterregistrering pga dette.Det er bonustur i denne sammeheng så heldigvis ikke noe issue med det. Så lenge vi får reist :)

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Insomnia4u
21-05-2018, 09:08
Mine barn har to etternavn, og det ene er i passet registrert som mellomnavn. Jeg har ved to tilfeller registrert dem som kun etternavn: En USDM-reise og en CT.

KRS-ansatte ble i begge tilfeller helt hysterisk og nektet og sjekke oss inn. Etter mye om og men fikk jeg dem til å ringe Supervisor i OSL og så sjekke inn første leg. Så måtte vi ta ut bagasje og gå til sjekk-in, men først til billettkontoret for å godkjenne billettene.

Han som satt der lo godt og sa at dette aldri var noe problem. Selv hadde han fire navn som som regel ble feil. Han spurte også hva som var greien med de ansatte i KRS. De er generelt helt elendig på kundeservice i andre tilfeller selv med diamantkort.

Det må altså tas en manuell endring. På KRS nekter de konsekvent å ta ansvar. Så det kan være at en får en utfordring på mindre stasjoner.

Someone
21-05-2018, 09:27
Mine barn har to etternavn, og det ene er i passet registrert som mellomnavn. Jeg har ved to tilfeller registrert dem som kun etternavn: En USDM-reise og en CT.

KRS-ansatte ble i begge tilfeller helt hysterisk og nektet og sjekke oss inn. Etter mye om og men fikk jeg dem til å ringe Supervisor i OSL og så sjekke inn første leg. Så måtte vi ta ut bagasje og gå til sjekk-in, men først til billettkontoret for å godkjenne billettene.


Enig de her burde sjekket dere inn, men rent formelt i Norge kan man kun ha et etternavn. Så er jo i og for seg da greit at man forsøker bruke det ene etternavnet man har som etternavn når man booker.
Alle andre etternavn man eventuelt har kompromisset inn i barnets navn regnes som mellomnavn, selv om det stammer fra etternavnet fra en av foreldrene.

Insomnia4u
21-05-2018, 12:09
Enig de her burde sjekket dere inn, men rent formelt i Norge kan man kun ha et etternavn. Så er jo i og for seg da greit at man forsøker bruke det ene etternavnet man har som etternavn når man booker.
Alle andre etternavn man eventuelt har kompromisset inn i barnets navn regnes som mellomnavn, selv om det stammer fra etternavnet fra en av foreldrene.

Det er ikke selve regelverket jeg kritiserer, men den lite smidige måten KRS-personell håndterer dette på, og trusselen om å kansellere billettene. Dårlig start på reisen. Ganske kijpt når barna har gledet seg og får denne beskjeden.

Til sammenlikning var det ikke ETT spørsmål om billettene på de 10 andre flyplassene.

Discus
21-05-2018, 16:04
Det er ikke selve regelverket jeg kritiserer, men den lite smidige måten KRS-personell håndterer dette på
Klage sendt til SAS håper jeg, ikke sikkert de leser denne tråden ;)

Insomnia4u
21-05-2018, 17:54
Klage sendt til SAS håper jeg, ikke sikkert de leser denne tråden ;)
Vel, om de hadde lest dem så ;) Basert på tidligere tilbakemeldinger blir de tydeligvis arkivert i forget-me-now-archive

Edvard
09-06-2018, 10:46
Norske pass har vel også kun to felt:

Etternavn/Surname
Fornavn/Given names

De nye passene beholder to felt, og inkluderer "For- og mellomnavn".

Noe slitsomt og visuelt rotete med to målformer og to språk.

https://www.dropbox.com/s/7czxfwe1zptoryi/pass_no.jpg?raw=1

Kilde: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/oRQrXj/slik-blir-norges-nye-pass-skal-ha-hele-fem-passbilder

roger
09-06-2018, 16:26
Det var ein interessant kombo av namn, alder, kjønn og opphav...

TriStar
10-06-2018, 10:57
Norsk, nynorsk og samisk??? Tror jeg må få meg svensk pass...

Savipix
10-06-2018, 12:48
Det var ein interessant kombo av namn, alder, kjønn og opphav...

och en lång dam var det också :p

BSSW
11-06-2018, 21:23
Holder seg godt for en 53-åring også :p

espenlok
11-06-2018, 21:31
Jeg synes vel det var litt rart at i dette som tydeligvis skal være en slags demo på det nye passet, så er det tilsynelatende to avvik mellom navnet i den øvre delen og i det elektronisk lesbare feltet.

J i etternavnet er av en eller annen grunn falt ut, og Å i fornavnet er blitt til A og ikke AA.

Og hvilket språk er det egentlig datoene skal oppgis i? For Desember ser det ut til å være angitt både på norsk og engelsk, mens oktober ser ut til å være skrevet på bare norsk?

Dårlig kvalitetskontroll før publisering?

fluxie
11-06-2018, 21:33
Jeg synes vel det var litt rart at i dette som tydeligvis skal være en slags demo på det nye passet, så er det tilsynelatende to avvik mellom navnet i den øvre delen og i det elektronisk lesbare feltet.

J i etternavnet er av en eller annen grunn falt ut, og Å i fornavnet er blitt til A og ikke AA.

Dårlig kvalitetskontroll før publisering?De legger vel inn feil med vilje slik at det er helt klart at dette er en demo.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

badsofa
22-07-2018, 17:58
Hei
Skal bestille en billett med Finnair til SVO via HEL. Skriver opp mellomnavnet hvor det står fornavn under bestilling. På oppsummeringen av billetten ved betaling, mangler den siste bokstaven på mellomnavnet hver gang, lurer på om det er pga navnet blir for langt ? Begge navnene er 8 bokstaver (Altså 17 totalt med mellomrom). Forslag til hvordan å få det riktig? Er det egentlig av betydning?
Evt bestille billett og kontakte kundeservice hos Finnair om det etterpå?

LN-MOW
22-07-2018, 18:12
Du kan gjerne droppe mellomnavnet fullstendig, det spiller ingen rolle. Der man trenger passinfo, blir dette scannet og det er navnet i passet som går på lista til myndighetene på bestemmelsesstedet. Hele navnet ditt kan i de fleste reservasjonssystemer ikke overstige 37 tegn. Det kan være at Finnair har lagt inn et makstall for hvert navnefelt. At en bokstav mangler på slutten er uansett uvesentlig. Selv om du staver feil har du tre tegns slingringsmonn.

badsofa
22-07-2018, 18:21
Supert, takk for kjapt svar. Da er det bare til å glede seg til å teste ut E2'en fra BGO til HEL

TRDmiler
10-03-2024, 10:09
Hei

Jeg skal reise til Egypt i mai og hadde tenkt å reise med Lufthansa.

Registrerte bruker hos Lufthansa, og skrev mitt fornavn slik som i Norge inkl. vår norske bokstav Å. Da jeg bestilte billetten hos Lufthansa så ble imidlertid Å konvertert til A, noe som overrasket meg. Når jeg har bestilt billetter hos SAS så har Å blitt konvertert til AA i alle får. Samme hos KLM / Air France.

Så jeg fikk litt kalde føtter og kansellerte billetten. Så: Hva er korrekt framgangsmåte her? Skal jeg manuelt korrigere Å til AA i bookingprosessen hos Lufthansa for at det skal bli riktig og iht. den maskinlesbare delen av passet mitt?

/ TRDmiler

lanorge
10-03-2024, 10:52
Står det Å nederst på passet ditt, på maskinskrevetstandarden? Trodde norske pass gjorde dette om til AA?

Chriscross
10-03-2024, 11:12
Hei

Jeg skal reise til Egypt i mai og hadde tenkt å reise med Lufthansa.

Registrerte bruker hos Lufthansa, og skrev mitt fornavn slik som i Norge inkl. vår norske bokstav Å. Da jeg bestilte billetten hos Lufthansa så ble imidlertid Å konvertert til A, noe som overrasket meg. Når jeg har bestilt billetter hos SAS så har Å blitt konvertert til AA i alle får. Samme hos KLM / Air France.

Så jeg fikk litt kalde føtter og kansellerte billetten. Så: Hva er korrekt framgangsmåte her? Skal jeg manuelt korrigere Å til AA i bookingprosessen hos Lufthansa for at det skal bli riktig og iht. den maskinlesbare delen av passet mitt?

/ TRDmiler


Når flyselskapet scanner passet ditt er å oversatt til aa. Har imidlertid sett at også sas nå både med booking i app og på nettsiden oversetter å til a. Det har gått greit til og fra usa, men når jeg sist booket tur til Kina passet jeg på å skrive navnet mitt selv med aa.

SudCaravelle
10-03-2024, 11:14
Blir morsomt etterhvert utover når sneipene skal ha to tre fornavn (gjerne norrøne eller med unaturlige ph/aa/ck osv) samt to tre etternavn med bindestrek. Høres snasent ut da..

EB
10-03-2024, 11:19
Blir morsomt etterhvert utover når sneipene skal ha to tre fornavn (gjerne norrøne eller med unaturlige ph/aa/ck osv) samt to tre etternavn med bindestrek. Høres snasent ut da..

Bare å lese menighetsbladet fra Ris det… ende morsommere blir det når mor og far skilles og gifter seg på nytt. #gudhjelpedennebydelen

LN-MOW
10-03-2024, 12:07
Generelt råd: Opprett konto slik navnet skrives nederst i passet. Da vil du aldri få problemer.

Scandinavien_Airlines
10-03-2024, 12:25
Når du har Ø i navnet så gør nogle flyselskaber automatisk navnet om til "OE" automatisk. Andre selskaber tillader slet ikke bogstaverne og du er i bookingen nødt til at skrive "OE" for et Ø. For et Å er det AA og for et Æ er det AE man må skrive i bookingerne.

Dit pas er skrevet med Æ Ø og Å og det ændres hos paskontroller automatisk til eksempelvis OE ved scanning.

For en sikkerheds skyld så book ALTID en billet som AE(Æ), OE(Ø) eller AA(Å).

lanorge
10-03-2024, 13:52
Passmyndighetene har vært så elskverdige å gi et eksempel for Åsamund Østenbyen, i stedet for type Lars Nilsen, så her får man en god pekepinn på hva man gjør med slike bokstaver

https://live.staticflickr.com/65535/53578881564_6f6ef3e7eb_z.jpg (https://flic.kr/p/2pCzLQ5)

Som beskrevet over blir ø til oe og å til aa, som man ser nederst i passet.

TRDmiler
10-03-2024, 14:41
Mange takk for svar i denne tråden.

Da tolker jeg det dit hen at jeg hadde rett i å ikke akseptere oversettelsen av Å til A, og at jeg må bestille en billett der jeg har skrevet navnet eksakt slik som i den maskinlesbare delen nederst i passet (der det er skrevet med AA).

Kan forøvring nevne at jeg ringte Lufthansa etter at billetten var bestilt for å avklare saken. Etter å ha stått 30 min i telefonkø kom jeg til en kar med britisk aksent (1) som først ikke skjønte problemstillingen, deretter (2) sa at det var korrekt å oversette Å -> A, og som så (3) endret mening etter at jeg tvang han til å undersøke nærmere med sine kollegaer. Han nektet imidlertid å endre navnet på billetten (med eller uten fee), noe han hevdet at det var umulig for Lufthansa å gjøre (?!?). Deretter sa han at han hadde sendt melding til innsjekkingen i Cairo og informert dem om problemstillingen, og at jeg ikke skulle bekymre meg. Jeg spurte så om hvordan han kunne garantere at innsjekkingspersonalet ikke ville se noen problemer med billettnavn vs. passnavn basert på en melding han hadde sendt dem 2 mnd tidligere og som de kanskje eller kanskje ikke hadde fått med seg. Da sa han bare "I have informed them. Don't worry, don't worry ..." Det var her konkluderte med at jeg ikke kunne legge sjebnen min i dette karens hender, trakk i nødbremsen og kansellerte billetten ..

B747-8
10-03-2024, 17:33
Jeg har i alle år skrevet A for Å og O for Ø.
Og vi har vært mange ganger på reise og det har ikke vært ett problem.

lanorge
10-03-2024, 17:35
Jeg har i alle år skrevet A for Å og O for Ø.
Og vi har vært mange ganger på reise og det har ikke vært ett problem.

Tipper de fleste ikke bryr seg. Men veldig kjipt den gangen det ikke går…

B747-8
10-03-2024, 17:45
Tipper de fleste ikke bryr seg. Men veldig kjipt den gangen det ikke går…

Når du er i USA f.eks. og de ser på billetten og det står AA så vet de ikke hva det betyr. Hvis de ser at det står A men det mangler en running på så aksepterer de det.

triple seven
10-03-2024, 22:39
Booket med qatarairways på qatarairways.com \en-no. Skrev navnet som vanlig med å,ble omgjort til a

lanorge
10-03-2024, 23:13
Når du er i USA f.eks. og de ser på billetten og det står AA så vet de ikke hva det betyr. Hvis de ser at det står A men det mangler en running på så aksepterer de det.

Trenger de å vite hva det betyr? Skal de ikke bare sjekke at navn i pass og på billett matcher?

LN-MOW
10-03-2024, 23:19
Trenger de å vite hva det betyr? Skal de ikke bare sjekke at navn i pass og på billett matcher?


Jo, og derfor er det viktig å bruke internasjonalt tegnsett. Altså den maskinlesbare linjen.

IL-2
11-03-2024, 02:32
Har vært verden rundt med a og o, for å og ø, ikke noe problem. Når det gjelder det noen nevner om mange navn, så trenger du ikke å skrive mer enn første fornavn og etternavn - selv om det står "navnet som i passet" eller lignende.

EB
11-03-2024, 05:47
Har vært verden rundt med a og o, for å og ø, ikke noe problem. Når det gjelder det noen nevner om mange navn, så trenger du ikke å skrive mer enn første fornavn og etternavn - selv om det står "navnet som i passet" eller lignende.

Riktig - jeg reiser kun rundt med fornavn og etternavn - så dropper jeg de to mellomnavnene hos flyselskapet - selv om de står i passet. Aldri hatt problem med dette i Europa. Men til USA har jeg alltid hatt/fått skrevet inn alle navnene.

Someone
11-03-2024, 06:43
I hvertfall innen Europa er det jo bare å feilstave i vei.

IL-2
11-03-2024, 11:37
Saksa fra Finnairs infoside:

"Your name must appear as on your passport. If you have multiple first names, there's no need to correct the name on your booking to include all of your first names. One is enough.

Finnair, like many other airlines, uses a booking system that shows characters like 'ä' as 'a' and 'ö' as 'o'. There is no need for a name correction in this case."

Med etternavn er det heller ikke noe problem, fordi du juridisk sett har ett. Selv om jeg" har " to etternavn, er bare det siste oppført som etternavn i passet.

Eirik
11-03-2024, 19:18
For min del har det vært ett fett om Ø har blitt konvertert til O eller OE, med unntak av Star alliance Eurobonusregistring, loungetilgang osv, der har bare O noen ganger medført en del ekstraarbeid ;)