jameson82
08-09-2012, 12:10
Airbus redegjør for hvordan de tror luftfarten blir om noen tiår.
Eco-climb: Brattere avgang med kraftigere akselerasjon skal minimere støy rundt flyplassen og flyet skal fortere komme opp i marsjhøyde. Det kan også gjøre det mulig å bruke mindre areal på selve rullebanen.
Motorveier i luften: Flyene flyr i formasjon langs "luftmotorveier" for å utnytte felles dragkraft og redusere forbruket. De benytter systemer som hjelper til med å velge de mest optimale rutene gitt vær og atmosfæriske forhold.
Glideflukt: Redusere utslipp og støy ved å glidefly inn til landing.
Bakketjenestene: Raskere håndtering på bakken gir mindre utslipp. Eksempelvis kan håndteringsfartøyer drevet av fornybar energi frakte flyet på plass, og fjerne det igjen når det er ferdig lastet.
Fremtidens drivstoff: Bruke fornybare energikilder og potensielle alternative energikilder som elektrisitet, hydrogen, solenergi eller lignende.
http://www.dinside.no/901845/slik-flyr-vi-i-2050-tror-airbus#/
Eco-climb: Brattere avgang med kraftigere akselerasjon skal minimere støy rundt flyplassen og flyet skal fortere komme opp i marsjhøyde. Det kan også gjøre det mulig å bruke mindre areal på selve rullebanen.
Motorveier i luften: Flyene flyr i formasjon langs "luftmotorveier" for å utnytte felles dragkraft og redusere forbruket. De benytter systemer som hjelper til med å velge de mest optimale rutene gitt vær og atmosfæriske forhold.
Glideflukt: Redusere utslipp og støy ved å glidefly inn til landing.
Bakketjenestene: Raskere håndtering på bakken gir mindre utslipp. Eksempelvis kan håndteringsfartøyer drevet av fornybar energi frakte flyet på plass, og fjerne det igjen når det er ferdig lastet.
Fremtidens drivstoff: Bruke fornybare energikilder og potensielle alternative energikilder som elektrisitet, hydrogen, solenergi eller lignende.
http://www.dinside.no/901845/slik-flyr-vi-i-2050-tror-airbus#/