PDA

View Full Version : Qantas og Emirates med utstrakt samarbeid.


Someone
06-09-2012, 07:13
Qantas og Emirates has annonsert et utstrakt samarbeid mellom Australia og Europa.

- Qantas flytter "Kangaroo"-huben fra SIN til DXB
- JV med BA avsluttes
- Codeshare med AY og AF på SIN-Australia avsluttes
- Qantas vil fly SYD/MEL-DXB-LHR, alt annet vil Emirates ta seg av
- Qantas legger ned FRA

http://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-and-emirates-enter-wide-ranging-partnership-376128/
Qantas Airways and Emirates have entered an extensive partnership to collaborate on routes and frequent flyer benefits,*shifting the Australian carrier's*hub for European flights to Dubai from Singapore.


Er en klassisk, if you can't beat them, join them, dette her. Og OneWorld samarbeidet til Australia har fptt en skudd for baugen med oppsigelser av JVs og code shares

Glean EBG
06-09-2012, 07:19
Dette høres ikke ut som godt nytt for oneworld. Spesielt ikke BA.

jefi99
06-09-2012, 07:55
Det betyder vel at Finnair bliver nødt til at sætte deres lid til CX (og JL?) til Oz?

Vidste faktisk ikke at AF og QF samarbejdede til Australien, men det bliver vel overtaget af MH?

A346
06-09-2012, 09:43
Mer informasjon her: http://www.qantasandemirates.com/index.html

Synes dette er frisk satsing av QF for å snu den negative trenden. Håper virkelig de lykkes!

GinTonic
06-09-2012, 11:09
EDIT: Glem det, ser nå at det kun gjelder europeiske flighter.

Men hvordan stiller resten av OW stiller seg til et slikt samarbeid mon tro, siden QF gir fingern til både BA og AY?

Someone
06-09-2012, 11:12
Spennende saker!! Men ut i fra nytt nettverk ser det ut som at pax fra Australia må reise via DXB for å komme til Sørøst-Asia og Nord-Amerika?! Isåfall ikke særlig genialt for alle reisende...

Nei, du må lese bedre ;) Qantas skal fortsatt ha egne flighter fra Australia til både Sørøst-Asia og Nord-Amerika. Samarbeidet gjelder primært mellom Australia og Europa.

Dag Viking
06-09-2012, 11:12
Spennende saker!! Men ut i fra nytt nettverk ser det ut som at pax fra Australia må reise via DXB for å komme til Sørøst-Asia og Nord-Amerika?! Isåfall ikke særlig genialt for alle reisende...

I første posten står det at samarbeidet gjelder mellom Europa og Australia, ser ikke helt hvordan det skal få følger for Sørøst-Asia og Nord-Amerika?

Bizflyer
06-09-2012, 12:02
Skal de som har QF kort tjene statusmiles på EK da?
I såfall er det jo dårligere for de OW selskapene som ikke gir miles med EK.

Og uten noen kjedetilknytning lurer jeg på hvor mye feed QF får fra EK inn fra Europa all den tid EK har såpass stor trafikk på DXB-Australia! De har da minst 5-6 destinasjoner i Australia allerede?

BF:cool2

Someone
06-09-2012, 12:10
Synes dette er frisk satsing av QF for å snu den negative trenden. Håper virkelig de lykkes!

Skillet med frisk og desperat er i blant tynn


Og uten noen kjedetilknytning lurer jeg på hvor mye feed QF får fra EK inn fra Europa all den tid EK har såpass stor trafikk på DXB-Australia! De har da minst 5-6 destinasjoner i Australia allerede?

BF:cool2

Det er litt av de som er hele poenget med samarbeidet. QF skal bare fly noen av flightene MEL-DXB, SYD-DXB og DXB-LHR. Resten av flightene står EK for, og begge skal feede hverandre. Og dette gjør at QF vil blant annet få feed fra hele EK sitt europeiske nettverk

QF skal som eneste selskap få bruke samme terminal som EK i DXB

JELSC
06-09-2012, 12:18
Det vil jo også betyde, at der forsvinder en daglig 747-400 fra FRA-SIN-SYD markedet (med mindre EK sætter en 4. FRA-DXB frekvens ind) - kunne det evt betyde, at vi ser LH downunder igen? pt er det vel kun OS og BA der har gennemgående fly fra Europa til Asutralien udover QF.

Med QF der giver fingeren til BA, kunne man vel også forestille sig at BA sætter 787 ind mellem LHR og PER/BNE/ADL som de jo traditionelt har feedet til i SIN - QF siger jo i deres fælles præsentation at frekevnserne ind til SIN/HKG ikke længere vil passe med feed til Europa.

Spændende udvikling

Superhai
06-09-2012, 12:24
kunne det evt betyde, at vi ser LH downunder igen? pt er det vel kun OS og BA der har gennemgående fly fra Europa til Asutralien udover QF.


OS flyr vel ikke til Australia. Jeg tror nok også LH holder inntil videre, og bruker heller partnerselskapene.

Boeing_fan
06-09-2012, 12:36
OS flyr vel ikke til Australia.

Nei, men de hadde en rute som ble kuttet for ikke så mange år siden.

JELSC
06-09-2012, 12:46
OS flyr vel ikke til Australia.. OK I sit corrected - troede de fløj MEL-KUL-VIE, men det er åbenbart old news.

LN-MOW
06-09-2012, 13:15
Nei, men de hadde en rute som ble kuttet for ikke så mange år siden.

Det var Lauda og den forsvant temmelig fort etter at OS overtok.

Bizflyer
06-09-2012, 13:46
Virgin Atlantic flyr da på Australia?

BF:cool2

jb1
06-09-2012, 13:48
Australia-rutene forsvant i mars 2007. Jeg vet det da jeg fløy t/r VIE-KUL-SYD en drøy måned før nedleggelsen. Billetten ville normalt vært gyldig i ett år, men jeg fikk opplyst ved bestilling at ruten skulle nedlegges ved nevnte tidspunkt.

Extra230
06-09-2012, 13:54
The Flying Camelroo.....

Bizflyer
06-09-2012, 14:41
Den var vittig, du! :colgate:

BF:cool2

petter380
06-09-2012, 19:34
Desperate times call for desperate measures. EK flyr jo masse til Australia via alle-mulig-plasser (deriblant SIN/BKK/KUL om jeg ikke tar helt feil) til SYD/MEL og så videre til CHC/AKL i New Zealand. Dette vil jo lette "trykket" kanskje på EK sin flåte? Og kan brukes til andre plasser :)

Someone
06-09-2012, 19:50
Desperate times call for desperate measures. EK flyr jo masse til Australia via alle-mulig-plasser (deriblant SIN/BKK/KUL om jeg ikke tar helt feil) til SYD/MEL og så videre til CHC/AKL i New Zealand. Dette vil jo lette "trykket" kanskje på EK sin flåte? Og kan brukes til andre plasser :)

EK skal fortsatt fly masse på Australia

Mjolnir
06-09-2012, 20:53
BA/QF-samarbeidet på kengururuta er jo ganske høyprofilert. Synd at den forsvinner. Syns DXB-SYD i en jafs virker i overkant langt (hvertfall i monkey).

BA kuttet vel nylig mange ruter til Australia som ble overtatt av QF. Blir disse erstattet på noen måte?

Discus
06-09-2012, 21:14
BA kuttet vel nylig mange ruter til Australia som ble overtatt av QF. Blir disse erstattet på noen måte?


Mye kan skje:

IAG, whose BA and Iberia brands are core members of oneworld, is understood to have held discussions with the Doha-based Qatar over the purchase of the 12 per cent stake in IAG, now held by failed Spanish bank Bankia. Should Qatar purchase the IAG stake and enter the oneworld alliance, the two could offer an alternative Middle Eastern solution to Qantas that would not jeopardise existing network relationships.
http://afr.com/p/business/companies/qantas_emirates_deal_could_end_ba_VAM3UsED31zUmHHE rECMsL

view
06-09-2012, 21:36
Blir spennende å se hva BA gjør nå, det er neppe særlig lønnsomt for dem å fly til Australia på egen hånd.

Fly med oss
06-09-2012, 21:46
BA/QF-samarbeidet på kengururuta er jo ganske høyprofilert. Synd at den forsvinner. Syns DXB-SYD i en jafs virker i overkant langt (hvertfall i monkey).

Er vel ikke så veldig mye lenger enn LHR-SIN.

Eriksan
07-09-2012, 10:20
Et eksempel på hvor liten forskjellen er fra FRA til SYD via SIN kontra DXB. Alstå kun 200 miles forskjell (1,9%) på en så lang reise, tilsvarende OSLBGO som er 202.

FRASIN 6387
SINSYD 3912
TOT 10299

FRADXB 3014
DXBSYD 7485
TOT 10499

Fredrik74
07-09-2012, 12:28
Det här är första spiken i alliansernas kistor. Vad fyller allianserna för syfte om bolagen har avancerade JV med bolag utanför allianserna?

LN-ANX
07-09-2012, 19:22
http://www.youtube.com/watch?v=ei4_0EK4xrg

Fant denne videoen som omhandler partnerskapet :)

jameson82
10-09-2012, 10:05
Blir spennende å se hva BA gjør nå, det er neppe særlig lønnsomt for dem å fly til Australia på egen hånd.

Som Discus nevner er det ting på gang.

Qatar Airways (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=QR) (QR, Doha International (DOH) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=3571)) is reportedly in talks with International Airlines Group, the parent of British Airways (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=BA) (BA, London Heathrow (LHR) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=1892)) and Iberia (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=IB) (IB, Madrid Barajas (MAD) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=1623)), about a joint venture on the so called Kangaroo route between Europe and Australia according to a report published by the Financial Times. This would be following a similar deal announced between Emirates (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=EK) (EK, Dubai International (DXB) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=6)) and Qantas (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=QF) (QF, Sydney Kingsford Smith (SYD) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=317)) this week. Qatar Airways currently serves 33 destinations in Europe including Barcelona El Prat International (BCN) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=BCN), London Heathrow (LHR) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=LHR), Madrid Barajas (MAD) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=MAD) and Manchester Ringway International (MAN) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=MAN) in IAG's home markets and operates to Melbourne Tullamarine International (MEL) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=MEL) and Perth International (PER) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=PER) in Australia. BA currently operates from Heathrow to Sydney Kingsford Smith (SYD) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=SYD) via Singapore Changi International (SIN) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=SIN) on a daily basis as part of its joint venture with Oneworld (http://www.ch-aviation.ch/portal/alliance.php?alliance=OW) partner Qantas (http://www.ch-aviation.ch/portal/airline.php?airline=QF) (QF, Sydney Kingsford Smith (SYD) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?airportid=317)). It also serves Doha via Bahrain Muharraq International (BAH) (http://www.ch-aviation.ch/portal/airport.php?iata=BAH) on a daily basis while its sister carrier Iberia does not currently operate to any destinations in the Arabian Gulf or Asia-Pacific regions.

jason
20-12-2012, 14:12
Så er samarbeidet mellom EK og QF blitt godkjent av Australske myndigheter
http://www.theaustralian.com.au/business/aviation/accc-clear-qantas-emirates-deal/story-e6frg95x-1226540887122

Blir intressant å se hva som skjer med billett prisene fremover, blir jo til dels svekket konkurranse da Emirates var tungt inne i Australia fra før. Og hva gjör BA nå, tar de opp kampen og finner en ny partner kanskje QR eller gir de opp?

Tror også samarbeidet mellom EK og QF vil øke muligheter for flere Emirates ruter til Europa. Stockholm er jo på gang så nå venter vi jo på Oslo

jason
08-01-2013, 13:56
Ser ut til at EK ønsker å utvide samarbeidet med QF til også å gjelde trans-pacific slik at man kan fly jorden rundt med A380

http://www.batemansbaypost.com.au/story/1223323/emirates-keen-on-trans-pacific-link-with-qantas/?cs=9

petter380
13-04-2013, 10:51
Og da har første QF landet på EK sin A380-terminal på ruten LHR-DXB-MEL

http://www.airliners.net/photo/2249898/L/

Someone
31-08-2017, 08:44
Emirates og Qantas har søkt om å forlenge samarbeidet med 5 nye år. Det vil også bety noen endringer i programmet da Qantas SYD-DXB-LHR, vil bli endret til slik det var før, til SYD-SIN-LHR. Fra før er det jo kjent at MEL-DXB-LHR legges ned og erstattes av MEL-PER-LHR

https://www.flightglobal.com/news/articles/qantas-to-drop-dubai-under-renewed-emirates-pact-440723/
Qantas will switch its Sydney-Dubai-London flights to operate via Singapore from 25 March 2018, under a renewed partnership with Emirates.

Edvard
31-08-2017, 09:02
Har alltid syntes at Emirates har en interessant/pussig miks av partnere:

https://www.emirates.com/english/skywards/about/partners/our-partners.aspx
https://www.emirates.com/english/help/faq/193949/with-which-airlines-does-emirates-operate-codeshare-flights