PDA

View Full Version : SAS MD-81 til MD-82 konvertering


LN-KGL
23-02-2006, 00:29
Så i postlisten til Luftfartstilsynet at SAS sendte melding om at LN-ROO var konvertert fra DC-9-81 til DC-9-82. Da er spørsmålet mitt, er det noen som kan si om noen av disse også er konvertert til MD-82-standard?

OY-KGZ MSN 49381
OY-KGY MSN 49420
OY-KHP MSN 53007
LN-ROM MSN 53008
OY-KHR MSN 53275
SE-DMB MSN 53314
LN-RON MSN 53347

LN-MOW
23-02-2006, 00:43
Saa kan de selges til Allegiant som oppgraderer videre til MD-83 ...!! :p

Bizflyer
23-02-2006, 00:57
Noen som kan forklare oss uinvidde hva som er forskjellen på 81, 82 og 83??

BF:cool2

dc-8-63
23-02-2006, 01:07
..83 har lengre rekkevidde...en "ekte" 83 har flere tanker og hoeyere maks take off vekt. De som SAS selger til Alligient blir betegnet som 82.5 da det er usikkerhet om Alligient setter inn flere tanker.

SAS benyttet sine 83 til blant annet TelAviv og Jeddah (sistnevnte svaert kort tid)

LN-KGL
23-02-2006, 01:08
Se her:
http://www.plane-spotter.com/Aircraft/McDonnell_Douglas/MD-80.htm

I kortform: MD-83 har størst rekkevidde, de kraftigste motorer og størst MTOW, MD-82 litt mindre av alt og MD-81 minst av alt

RG2200
23-02-2006, 03:47
MD-81 basic, kortdistance
MD-82 hot-and-high og extended range i forhold til MD-81
MD-83 extended range i forhold til MD-82

LN-MOW
23-02-2006, 04:53
Originally posted by dc-8-63

De som SAS selger til Alligient blir betegnet som 82.5 da det er usikkerhet om Alligient setter inn flere tanker.



Etter litt research har jeg funnet ut at de ikke har stoerre tanker ...
Allegiant synes ogsaa ha mistet interesse for ex-SAS maskiner ettersom det 'plutselig' kom en haug Jetsgo-83'ere paa markedet ...

RolfL
23-02-2006, 09:57
Originally posted by LN-KGL
OY-KGZ MSN 49381
OY-KGY MSN 49420
OY-KHP MSN 53007
LN-ROM MSN 53008
OY-KHR MSN 53275
SE-DMB MSN 53314
LN-RON MSN 53347

OY-KGY/OY-KGZ/OY-KHR/LN-RON nu -82 . OY-KHP/LN-ROM/SE-DMB fortfarande registrerade som -81. Litet o/t: har inte checkat senaste tiden men flyger OY-KHP/SE-DMB fortfarande för Spanair ?

LN-MEH
23-02-2006, 13:40
Både OY-KHP og SE-DMB returnerte til CPH den 6/2 og har ikke fløyet etter det.Bortsett fra at KHP fløy fra CPH opp til OSL på JK flightnr. den 8/2.Etter det ser det ikke ut som om de to flyene har fløyet noen steder.

Lennart
23-02-2006, 23:47
Men det er vell ikke noen utvendige synlige forskjeller på MD-81 82 og 83 ?
Jeg ser ingenting ihvertfall