PDA

View Full Version : SAS vs. FlyNordic

Trety
21-02-2006, 15:36
Booket billetter til nordisk distributørmøte for GN Netcom i Stockholm, og ta var planen å teste SAS mot FlyNordic og samtidig få et nytt selskap på listen.

Kl. 0400 ringte vekkerklokken - ummeneskelig tidspunkt, men bare å finne seg i. 0500 hentet jeg kollega Evensen og vi satte kursen mot OSL. Bilen ble som vanlig parkert i OSL's praktiske parkeringshus, og innsjekk ble foretatt like etterpå via automatene.

Ved gaten stod LN-RCY (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=60208) og ventet, og vi fikk en treseter for oss selv på rad 27. Flyet var rent og virket ikke slitt på noen måte, crewet smilte og vi hadde pushback på tid. Vel oppe i luften ble frokosten servert (avgang 07.30 betød "gratis" frokost), og dette var faktisk en av de bedre flyfrokostene jeg har spist de siste årene. Rundstykke, yoghurt med müsli, kaffe og en god appelsinjuice - pluss for at crewet kom en ekstra tur med rundstykker. Ankomst til terminal 5, en moderne, pen og oversiktlig terminal. Meget bra av SAS!

Vi sjekket deretter inn på Radisson SAS Sky City som lå strategisk plassert rett ved terminalen. Fint hotell og veldig bra med utsikt over tarmac fra rommet! :up:

Returen dagen etter gikk med FlyNordic. Gåturen til terminal 2 var lengre enn jeg trodde, men vi hadde god tid til innsjekk.
Det å komme til FlyNordic's innsjekk var som å bli hensatt 10 år tilbake i tid. Ingen automatinnsjekk, frem med utskriften fra wideroe.no og legitimasjon. Ett menneske i innsjekkingen som i tillegg ikke jobbet direkte fort, så køen ble fort lang. Vel innenfor sikkerhetssjekken kom vi inn i en ganske stusselig terminal, særlig med tanke på at vi landet på terminal 5 dagen før. Ved gaten stod SE-RDV (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=89181) klar og boardingen begynte. Igjen virker det som om FlyNordic ikke er helt up to date, boardingpassene ble revet av manuelt ved gaten! Det er det lenge siden sist jeg opplevde. Vel ombord fant vi en ledig toseter, men seteryggene var for lave for min smak og det var veldig trangt. I tillegg virket crewet generelt morgengretne både når de gikk igjennom kabinen før avgang og over PA-anlegget - ingen bra start. Avgang på tid, ankomst noen få minutter for sent pga mye trafikk på OSL. Turen gikk i seg selv greit, men ingen høydare akkurat. Og "billig" billett kompenserer ikke for morgengrettent crew! Det som redder FlyNordic er at de flyr MD-80...

Konklusjon: Neste gang blir det SAS begge veier - på tross av at det som regel betyr 737.

Thomas
21-02-2006, 16:03
..boardingpassene ble revet av manuelt ved gaten! Det er det lenge siden sist jeg opplevde.

Virker som de har samme problemet med at "gate readerne" ikke funker på ARN som på OSL. De fleste gatene på OSL har en defekt maskin til en HVER tid, og jeg blir overrasket de gangene de fungerer.

Dette var nok også grunnen på ARN!

Men finfin lesing :up:

Trety
21-02-2006, 20:23
Originally posted by Thomas
Virker som de har samme problemet med at "gate readerne" ikke funker på ARN som på OSL. De fleste gatene på OSL har en defekt maskin til en HVER tid, og jeg blir overrasket de gangene de fungerer.

Dette var nok også grunnen på ARN!

Okay, det kan selvsagt være grunnen. Boardingen startet også noen minutter etter hva som var planlagt. Virket litt merkelig at de skulle gjort det sånn.

På OSL har jeg nok vært heldig, jeg kan ikke huske å ha vært rammet overhodet av teknisk svikt på selve flyplassen, verken boarding, bagasje eller noe annet.

EB
27-02-2006, 06:50
Bra rapport...ikke ulikt mine egne erfaringer. Selv om MD80`n teller mye ved valg av selskap...