PDA

View Full Version : Hvorfor selger ikke SAS Widerøe og Blue1?


fokkeren
28-08-2012, 21:35
Det vill vel gitt gode penger til SAS,slik de hadde greit å komme over på plussiden.
Widerøe var jo tidligere eid av Fred Olsen 40%, SAS 20% ,Braathens SAFE med 19% og resten var etter hva jeg erindrer Fylkesbåtane i Sogn og Fjordane.

Dreyer
28-08-2012, 21:37
Selge Widerøe må da være veldig dumt da de går med solide overskudd, blue1 er en helt annen sak.

Boeing_fan
28-08-2012, 21:39
Selge Widerøe som er den delen av SAS som faktisk tjener penger?

LN-VLE
28-08-2012, 23:06
Som nevnt ovenfor tjener Widerøe penger, og bidrar via konsernbidrag.

SAS ville nok fått en bråte med penger ved salg av Widerøe, men det vil vel bli som å lense Titanic med teskje når man ikke får tettet lekkasjen.



Vidar

ute_til_lunsj
29-08-2012, 18:12
SAS ville nok fått en bråte med penger ved salg av Widerøe, men det vil vel bli som å lense Titanic med teskje når man ikke får tettet lekkasjen.

Det avhenger jo helt av prisen man ville fått for Widerøe...

jjessen
29-08-2012, 18:38
Blue 1 vil de vel måtte betale for å bli kvitt....

Fysikeren
29-08-2012, 18:43
Med omprioriteringen af Blue1 giver det vel snart mening at lade det indgå helt i SAS, hvor man så kan oprette Helsinki som fokus by for SAS.

I modsætning til Widerøe indgår Blue1 nu også som en del af SAS når der aflægges regnskab.

EGNM
29-08-2012, 18:56
Selge Widerøe vil jo bli som om KLM selger av seg Cityhopper. De som flyr med Widerøe direkte til og fra eksempelvis TRD "Huben" er vel folk som skal til andre destinationer, da gjerne med SAS, Estonian eller Lufthansa. Widerøe virker som et bra feeder selskap for SAS

Vref
29-08-2012, 19:15
Så man kan konkludere at et evnt. salg av Widerøe ikke blir en frivillig sak.

jettison (jĕt'əsən, -zən) [O.Fr.,=throwing], in maritime law, casting all or part of a ship's cargo overboard to lighten the vessel or to meet some danger

Lamox
29-08-2012, 21:20
Selge Widerøe vil jo bli som om KLM selger av seg Cityhopper. De som flyr med Widerøe direkte til og fra eksempelvis TRD "Huben" er vel folk som skal til andre destinationer, da gjerne med SAS, Estonian eller Lufthansa. Widerøe virker som et bra feeder selskap for SAS

Nå er det ikke så veldig sammenlignbart, siden WF ikke feeder inn til SASs hubs i CPH og STO, og egentlig også i svært liten grad til OSL.

Det ville heller ikke være noe problem å la WF fortsette å feede selv om de ikke var eid av SAS - det hadde vært i begges interesse. Allerede før DAT skulle starte opp i Lofoten så var en feeder avtale på plass - ut fra felles interesse. Og når en ser seg rundt i verden så er det heller unntaket enn regelen at et større selskap eier feederselskapet.

Og ja; WF tjener penger, men ikke minst p.g.a. svært lønnsomme ruter som de har fått overlevert av SAS - som også tjente svært mye penger på de samme rutene. Spesielt den s.k. "vestlandsproduksjonen".

EGNM
29-08-2012, 22:10
Nå er det ikke så veldig sammenlignbart, siden WF ikke feeder inn til SASs hubs i CPH og STO, og egentlig også i svært liten grad til OSL.

Det ville heller ikke være noe problem å la WF fortsette å feede selv om de ikke var eid av SAS - det hadde vært i begges interesse. Allerede før DAT skulle starte opp i Lofoten så var en feeder avtale på plass - ut fra felles interesse. Og når en ser seg rundt i verden så er det heller unntaket enn regelen at et større selskap eier feederselskapet.

Og ja; WF tjener penger, men ikke minst p.g.a. svært lønnsomme ruter som de har fått overlevert av SAS - som også tjente svært mye penger på de samme rutene. Spesielt den s.k. "vestlandsproduksjonen".

Jeg er litt enig der, men, hvis Widerøe blir overtatt av OnewWorld eller Skyteam tappes mye transfer kunder og eventuelt grunnlag fra SAS til aa operere frekvensene. Og bor du I Namsos regner du eventuelt med en ekstra transfer for og komme deg til det store utland, som via TRD til CPH/ARN/OSL og videre. Risken er jo at konkurenten tar over, og hvis man tjener penger med Widerøe?

Lamox
29-08-2012, 22:24
Jeg er litt enig der, men, hvis Widerøe blir overtatt av OnewWorld eller Skyteam tappes mye transfer kunder og eventuelt grunnlag fra SAS til aa operere frekvensene. Og bor du I Namsos regner du eventuelt med en ekstra transfer for og komme deg til det store utland, som via TRD til CPH/ARN/OSL og videre. Risken er jo at konkurenten tar over, og hvis man tjener penger med Widerøe?

Allianser kan ikke kjøpe et flyselskap, og WF er ikke store nok til å bli med i en allianse. Konkurrenten er vel DY, og jeg tviler sterkt på at Kjos vil kjøpe et regionalselskap med lønnsvilkår som er opp mot det doble av hovedselskapet. Det hadde mildt sagt vært noe originalt i flyverdenen...

Og som sagt; det er ikke en forutsetning at en eier selskapet for å ha gode avtaler om transfer, codeshare eller innleie (wetlease).

Personlig så mener jeg det ville vært mye mer naturlig å selge WF enn SGH!

Boeing_fan
29-08-2012, 22:30
Det er mer naturlig å selge SGH, et selskap som SAS taper penger på, enn å selge Widerøe som går med overskudd.

EGNM
29-08-2012, 22:31
Allianser kan ikke kjøpe et flyselskap, og WF er ikke store nok til å bli med i en allianse. Konkurrenten er vel DY, og jeg tviler sterkt på at Kjos vil kjøpe et regionalselskap med lønnsvilkår som er opp mot det doble av hovedselskapet. Det hadde mildt sagt vært noe originalt i flyverdenen...

Og som sagt; det er ikke en forutsetning at en eier selskapet for å ha gode avtaler om transfer, codeshare eller innleie (wetlease).

Personlig så mener jeg det ville vært mye mer naturlig å selge WF enn SGH!

Jeg mente et selskap innen alliansene jeg nevnte selvsakt, men jeg er enig med deg ref SGH

Piper
29-08-2012, 23:31
Selge Widerøe må da være veldig dumt da de går med solide overskudd, blue1 er en helt annen sak.

Widerøe har nettopp vunnet de fleste anbudsruter og selskapet tjener rimelig godt med penger. Det er slett ikke sikkert det blir slik ved neste anbud.

Skal de selges er det tiden inne nå. Det er nå selger kan få høyest mulig pris. Venter de til slutten av anbudsperioden er alt mye mer usikkert og prisen blir deretter.

Kan jo se på SAS, de tjener ikke penger og kjøperne står jo ikke akkurat i kø

Bergern
29-08-2012, 23:35
Widerøe har nettopp vunnet de fleste anbudsruter og selskapet tjener rimelig godt med penger. Det er slett ikke sikkert det blir slik ved neste anbud.

Skal de selges er det tiden inne nå. Det er nå selger kan få høyest mulig pris. Venter de til slutten av anbudsperioden er alt mye mer usikkert og prisen blir deretter.

Kan jo se på SAS, de tjener ikke penger og kjøperne står jo ikke akkurat i kø

Absolutt! Samtidig bringer de penger inn. Vanskelig beslutning det der. Glad det ikke er jeg som skal ta den avgjørelsen :)

Wahoo
30-08-2012, 07:48
Kortsiktig, hvis situasjonen er kritisk nok i SAS ville de nok selge for å få likviditet.

Men på litt lengere sikt er det ingen god ide å selge noe som går bra.
Deler man opp SAS konsernet og selger ut WF alene vil jo verdien av SAS om mulig bli enda mindre
og enda vanskeligere å finne kjøpere.

Så jeg har liten tro på at de vil selge, da må de være desperate.. .

W

Ludde
30-08-2012, 08:22
Blue 1 vil de vel måtte betale for å bli kvitt....

Ja om man vill göra sig kvitt med ett selskap som har lägre kostnader än moderbolaget.
Skall vi nu se på historien i Europa.
Swissair-> Crossair
Austrian->Tyrolean
Sabena-> DAT

Man tycks behöva en högerhand som kan utföra rutter som går dåligt, billigare än man själv kan.

737 på Ronneby. Vem gör pengar på sånt. Ingen.

Men det är min personliga åsikt!