PDA

View Full Version : Isak i tårnet

CFN_001
28-08-2012, 13:57
For en del år siden hørte jeg noen opptak av Isak i tårnet, prøvd å google meg frem til noen sider men uten hell i å finne noen lydfiler.

Er det noen som har de liggende ute eller evt. kunne lagt de ut ? :)

TenFour
28-08-2012, 19:55
For en del år siden hørte jeg noen opptak av Isak i tårnet, prøvd å google meg frem til noen sider men uten hell i å finne noen lydfiler.

Er det noen som har de liggende ute eller evt. kunne lagt de ut ? :)

TV Romerike hadde liggende ute et interjuv med Isak i tårnet.
Skal sjekke om jeg har det lagret et sted. :stir

TenFour
28-08-2012, 22:17
TV Romerike hadde liggende ute et interjuv med Isak i tårnet.
Skal sjekke om jeg har det lagret et sted. :stir

Alle linkene jeg hadde er slettet i andre enden.

Har funnet to filer på hele 6 og 8mb på HD min.
Lenge side jeg hadde hørt disse. Må innrømme at jeg ble litt "gladgutt" av gjennhøret.

Usikker på hvordan jeg kan få lagt de ut. Og om det er riktig å gjøre det i forhold til Isak. Kanskje er det en grunn til at alle linkene er slettet.

Avventer innspill.

fjasebase
28-08-2012, 23:28
http://www.2shared.com/

Enkelt og greit :)

CFN_001
29-08-2012, 10:07
Så gøy at du har noe! Jeg vet ikke selv om det finnes noen restriksjoner på dette? Kanskje bare et navnebytte er nok? ;) Gunnar i Tårnet

SQ 777
29-08-2012, 19:16
Har også morsomme historier med Isak da jeg flakset rundt med PA 28 på FBU i syttiåra...:colgate:

jumbo
29-08-2012, 19:21
Har du lagt de ut her inne???? hadde vært morsom og hørt igjen. Pratet med Isak på osl i dag og han er akkurat den samme typen og stemmen hehe :)

SQ 777
29-08-2012, 19:25
Nei, men :old glemt noen, men vil prøve å huske og legge ut";):p

LN-MOW
29-08-2012, 19:48
Isak: 'Braathens 252 Cleared Takeoff runway 24'
Umiddelbart etter: 'Widerøe 153 - we're ready .... '
Isak: 'Widerøe 153, if you PROMISE not to catch opp with preceeding aircraft .. cleared takeoff runway 24 with preceeding aircraft in sight'
'We promise - 153 rolling'.

fjasebase
29-08-2012, 21:02
Alle linkene jeg hadde er slettet i andre enden.

Har funnet to filer på hele 6 og 8mb på HD min.
Lenge side jeg hadde hørt disse. Må innrømme at jeg ble litt "gladgutt" av gjennhøret.

Usikker på hvordan jeg kan få lagt de ut. Og om det er riktig å gjøre det i forhold til Isak. Kanskje er det en grunn til at alle linkene er slettet.

Avventer innspill.

Hva venter du på? Legg de ut :)

CFN_001
29-08-2012, 21:40
Vil høre nååååååå :) :) :)

jumbo
29-08-2012, 21:42
Var jo oxo en pilot som skulle tulle litt med Isak og skrudde av lysa sine på innflygning til Fbu og spurte om han kunne se de i mørket,og Isak svarte med og skru av alle bane lysa og lurte på om de kunne se Fbu :)

TenFour
29-08-2012, 22:42
Vil høre nååååååå :) :) :)

Det var da veldig da.
Sorry har vært borte et døgn. Skal prøve å få lastet opp slik Fjasebase foreslo.
Må registrere meg først etc. Så jeg vet ikke om jeg rekker det i kveld.
Dessuten er jeg en ung mann på 67 og et 1/2 år så det blir kanskje litt knoting.:old
Men, den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
Trenger jeg mere hjelp skriker jeg ut.

73H
29-08-2012, 22:53
Hvis du kjenner til hvordan FTP fungerer, så kan jeg opprette en FTP login til deg på egen server?

TenFour
29-08-2012, 23:02
Hvis du kjenner til hvordan FTP fungerer, så kan jeg opprette en FTP login til deg på egen server?

Sorry. Der slo alderen min inn med full kraft. :headbang

Noen tips til hvordan jeg skal få lagt ut filene her på forumet etter event. opplasting fra 2sharing.com??

rymle
29-08-2012, 23:33

Noen tips til hvordan jeg skal få lagt ut filene her på forumet etter event. opplasting fra 2sharing.com??

Eventuelt send filene på mail til 73H, så kan han legge de opp på en server (=

TenFour
29-08-2012, 23:39

Prøver meg.:spin

God fornøyelse
Funker det så legger jeg inn en til som er lenger.

http://www.2shared.com/audio/PIbMk1hs/Isak1.html

fjasebase
30-08-2012, 00:04

God fornøyelse

Funker som bare det, supert :D

robertaas
30-08-2012, 00:35
Vi har en hytte like ved en flyplass og på en gammel radio fikk vi inn tårnet som vi ofte lyttet på når jeg var liten. Noe slikt var det absolutt ikke. Noen som har historien bak Isak i Tårnet? Er det reelt noen som har holdt på slik eller er det fra en lokal revy?

fjasebase
30-08-2012, 00:40
Det er reelt, og han driver vel på enda gjør han ikke?

M609
30-08-2012, 00:43
Meget reell, og heldivis veldig pensjonert :)
Gikk av med pensjon for to år siden (ca)

Utrolig trivelig kar, men det ble litt for mye pisspreik til tider :)

sidstar
30-08-2012, 01:27
Finnes mange gode historier om/rundt Isak:)
Han jobber fortsatt på Gardermoen, men ikke i tårnet som flygeleder pga. oprativ aldersbegrensning fra luftfartstilsynet, så han jobber for tiden i T2 prosjektet.

SKY-LIMITED
30-08-2012, 07:38
Var jo oxo en pilot som skulle tulle litt med Isak og skrudde av lysa sine på innflygning til Fbu og spurte om han kunne se de i mørket,og Isak svarte med og skru av alle bane lysa og lurte på om de kunne se Fbu :)

Klassiker...! :)

jumbo
30-08-2012, 07:43
Det er reelt, og han driver vel på enda gjør han ikke?

Han er ikke opperativ i tårnet lenger men jobber nede på ground sammen med oss andre i osl. men han er den samme som han var i tårnet. :)

Tally-Ho
30-08-2012, 08:39
Meget reell, og heldivis veldig pensjonert :)
Gikk av med pensjon for to år siden (ca)

Utrolig trivelig kar, men det ble litt for mye pisspreik til tider :)
----
Jeg tror piloter som har vært i "gamet" en stund satte veldig pris på Isak. Han hadde stålkontroll, selv om han pakket inn fraseologien på sin egen måte. Jeg tror ikke det er mange ATC-medarbeidere som kunne holdt på slikt, da hadde det blitt feil...men Isak var spesiell - og han er savnet!

Tally-Ho

jumbo
30-08-2012, 08:48
Når kommer del 2 venter i spenning. Del 1 var helt konge. Godt og høre Braathens 215 på etern igjen :)

Tally-Ho
30-08-2012, 09:02
....så var det PPL -piloten som rapporterte Bunnefjorden på veg inn mot Oslo, men han var ikke helt stødig i engelsk...."LN-... - position..."Bottom of the fjord..."...hvorpå Isak lynhurtig repliserte..og ba ham rapportere " when reaching sea level..."...

...og Lufthansa rapporterte inbound Drøbak (mot FBU)...hvorpå man svakt kunne høre i bakgrunnen...."de har vært der før..."...

Ellers var jo Isak utrolig hyggelig mot alle, både småflypiloter med ikke stødig-engelsk, og utenlandske piloter - og oss andre.

Han var særdeles operativ, og mang en gang skal man takke ham for at man klarte en vanskelig slot, og kom avsted til tiden. Han gjorde alt han kunne for å hjelpe, når han forsto at pilotene var nær ved å klare avgangstiden, men at det knep med slot'en.

Tally-Ho

CFN_001
30-08-2012, 09:14

God fornøyelse

Tuuuuuuusen takk!! :)

TOS
30-08-2012, 09:48
Utrolig morsomt å høre! Tusen takk for at du legger dette ut! :)

TenFour
30-08-2012, 10:30
Utrolig morsomt å høre! Tusen takk for at du legger dette ut! :)

Hyggelig at dere setter pris på gjennhør med Mr. Tower himself.

Sliter med å få det til å funke på Ipad og Iphone.

Tenkte å vente med del 2 til lørdagen. Så er helga reddet??

fjasebase
30-08-2012, 10:34

..........:angry:

CFN_001
30-08-2012, 14:08

Lørdag 06:30 :D ;)

Bergern
30-08-2012, 17:10
Ubetalelig!
Kollegaene mine vill nok med stor sannsynlighet varslet bedriftshelsetjenesten om de visste hva jeg sitter og hører på nå :D
Veldig godt for sinnets munterhet :)

TenFour
30-08-2012, 23:29
Lørdag 06:30 :D ;)

I påvente av Isak Del 2 på lørdag. Legger jeg ved 2 lyd-filer fra Fornebu.
Riktig nok uten Isak. Men, siden en del av oss er i "mimremodus" så tar jeg sjansen.

http://www.2shared.com/audio/Pc9bCSUg/ATC_Fornebu.html
http://www.2shared.com/audio/2x8mqCHd/clearance2.html

Planebeach
31-08-2012, 17:38
Isak er en kjempe kar, pappa og Isak jobbet sammen i 43 år som flygledere. Har mange kjempe bra historier, mulig jeg poster noen etterhvert :)

Thomas
31-08-2012, 18:36
Takk for at du deler opptakene mine. De har virkelig gått i arv skjønner jeg.
På starten av opptak 1 kan man også høre "Eddie" eller Edvin Sandnes, forfatter og nå dreven skipper i NAX.

Falcon
31-08-2012, 21:30
Jeg har en plan om å få Idar til å snakke på et medlemsmøte i Fornebuforeningen, men vet ikke helt om/når det blir. Kommer tilbake til saken.

Jeg har oppfattet at det er delte meninger om radiopraten hans hos mange fly-gledere, men selv om ikke alle alltid skjønte jokene (les Lufthansa og svensker uten humor) tror jeg han ble oppfattet som meget seriøs og dyktig og med et stort overskudd av alle flyvende. Derav flåsingen, som gjorde 118.10 til den beste radiostasjonen på FBU.

LN-MOW
31-08-2012, 22:01
Jeg satt i mange år med tårnradioen på øret samtidig som jeg foretok høyttaleropprop, svarte på telefoner og callinger og foretok diverse kirurgiske og mer overfladiske inngrep i FBU's trafikkinfosystemer ... Var Isak på jobb, var det bare å time oppropene litt, for når han var i form var det ikke alltid like lett å holde seg konsentrert.

Ja, jeg fikk også inntrykk at det var litt blandede følelser, ikke minst internt, men du merket også at han kjapt slo over til mer businesslike fraseologi så fort trafikken toppet seg og det var mye som skjedde.

Tror jeg har en CD liggende i en boks med en haug wav-filer jeg tok opp på FBU for å ha bakgrunnslyder til en eldre versjon av MS Flightsim ...

Cecilie
31-08-2012, 22:45
Boston Johns forbilde? :p

Utrolig artig opptak, gleder meg til mer!

TenFour
01-09-2012, 00:10
Boston Johns forbilde? :p

Utrolig artig opptak, gleder meg til mer!

Ok folkens der ute: Da har det blitt lørdag, og som avtalt legger jeg ut som avtalt del 2 med " Isak i Tårnet ".

Jeg har ikke noe opphavsrett til filene jeg har lagt ut, men gjort det på oppfordring da det så ut som jeg var den eneste i hele verden som hadde tatt vare på de.

Det er til ære for min ATC favoritt gjennom mange år. Og som jeg gjerne skulle møtt LIVE.

Vel bekomme, og god helg.

http://www.2shared.com/audio/PCO0Exl3/Isak2.html

LN-MOW
01-09-2012, 00:29
Se litt opp, så kan sikkert det bli en realitet!

jumbo
01-09-2012, 11:19
Ok folkens der ute: Da har det blitt lørdag, og som avtalt legger jeg ut som avtalt del 2 med " Isak i Tårnet ".

Jeg har ikke noe opphavsrett til filene jeg har lagt ut, men gjort det på oppfordring da det så ut som jeg var den eneste i hele verden som hadde tatt vare på de.

Det er til ære for min ATC favoritt gjennom mange år. Og som jeg gjerne skulle møtt LIVE.

Vel bekomme, og god helg.

http://www.2shared.com/audio/PCO0Exl3/Isak2.html

Bare ta kontakt på osl d så skal vi få til en kaffe med mr ex ATC. Han er fortsatt like glad i og ta en prat.

TenFour
01-09-2012, 12:59
Bare ta kontakt på osl d så skal vi få til en kaffe med mr ex ATC. Han er fortsatt like glad i og ta en prat.

Du verden. Da gir jeg lyd fra meg en dag. Hadde vært utrolig kjekt. :up:

Tertit54
17-04-2014, 12:39
Her er Isak på Youtube også. Enjoy :D

http://m.youtube.com/watch?v=7RXgVd9iuO0

Glad påsk :old

jameson82
15-05-2014, 12:23
Romerikets blad har ett video intervju med han fra 2008 :

http://www.rb.no/Video_import/article7291289.ece

GAAN
08-06-2014, 22:30
I 1970 (18.12.70) fløy jeg min første solotur i en Piper Cub (Oslo Flyklubb - PA18-95 LN-KCR). Isak satt i tårnet, og han var veldig klar over at dette var min første solo. Etter en tur til Gardermoen, ble jeg på returen klarert til bane 19. Da jeg kom inn over Stabekk så virket det som om jeg hadde en perfekt høyde, men det var bare til jeg kom inn over terskelen til 19. Da fant jeg ut at jeg lå alt for høyt. Jeg klarte å komme meg ned, men landet etter å ha krysset 24/06. Da var det ikke så veldig mye (les: veldig lite) bane igjen. Så kom det sarkastisak fra Isak. "Jeg ser jo at 19 ble alt for kort for deg og et så stort fly. Du skal få 06 neste gang, så håper jeg det rekker.". Da jeg taxet tilbake til Gml. Fornbu, passerte jeg taxende BU-F28 som satt på landingslysene, og kapteinen som stakk hånden ut av cocpitvinduet med tommelen i været. Unødvendig å si at jeg beskjemmet.

WF-380
11-06-2014, 21:35
Så kom det sarkastisak fra Isak. "Jeg ser jo at 19 ble alt for kort for deg og et så stort fly. Du skal få 06 neste gang, så håper jeg det rekker.".

06 på Gardermoen? Den skjønte jeg ikke.

LN-MOW
11-06-2014, 21:39
06 på Gardermoen? Den skjønte jeg ikke.

Les igjen ....

Etter en tur til Gardermoen, ble jeg på returen klarert til bane 19. Da jeg kom inn over Stabekk

GAAN
11-06-2014, 21:44
Må tilføye at Isak og jeg hadde mye morro av dette - etterpå....

LN-MOW
11-06-2014, 21:55
Braathens Sommerfly (den første, med påmalte blomster) ruller mot holding point 24..
Isak: 'Braathens 148 from Tower'
Sommerflyet: 'Go ahead'
Isak: 'Du missssta en blååååveiss!'

WF-380
11-06-2014, 22:08
Les igjen ....

Ahhh... FBU. *Klaske panne*

flyer88
29-12-2014, 23:39
vet ikke om den ligger her, men her snakker han med PIA.. Bra mann altså!:)

https://www.youtube.com/watch?v=SUiy7KDILII

ENGM 911
22-06-2017, 08:32
Heisann. Traff på han igjen i natt, er ikke lenger i Avinor men derimot som konsulent i et ekstern firma som jobber på OSL. Spurte hvor lenge han egentlig skal holde på, hvor svaret kom like raskt, presist og konstant som vanlig - "til jeg blir gasset ut"!!!

Duden har forøvrig en skikkelig feit modell av Air Force One 1:100 på kontoret. Prøvde å få han til å ta en tur på toalettet men han var ikke særlig "trengt" akkurat da!

Concorde
15-07-2017, 21:20
I 1970 (18.12.70) fløy jeg min første solotur i en Piper Cub (Oslo Flyklubb - PA18-95 LN-KCR). Isak satt i tårnet, og han var veldig klar over at dette var min første solo. Etter en tur til Gardermoen, ble jeg på returen klarert til bane 19. Da jeg kom inn over Stabekk så virket det som om jeg hadde en perfekt høyde, men det var bare til jeg kom inn over terskelen til 19. Da fant jeg ut at jeg lå alt for høyt. Jeg klarte å komme meg ned, men landet etter å ha krysset 24/06. Da var det ikke så veldig mye (les: veldig lite) bane igjen. Så kom det sarkastisak fra Isak. "Jeg ser jo at 19 ble alt for kort for deg og et så stort fly. Du skal få 06 neste gang, så håper jeg det rekker.". Da jeg taxet tilbake til Gml. Fornbu, passerte jeg taxende BU-F28 som satt på landingslysene, og kapteinen som stakk hånden ut av cocpitvinduet med tommelen i været. Unødvendig å si at jeg beskjemmet.
Isak bor rett bak huset til Munthe til venstre idag som heter Arnebergs Hage.

Sent fra min SM-T555 via Tapatalk