PDA

View Full Version : Tåke i Tromsø

Kmart
28-08-2012, 10:59
Det var tåke og vanskelige landingsforhold i Tromsø i morges. NAX321 gikk flere runder (6 eller 7 i holding før det måtte returnere til Oslo. Jeg tok et screenshot av deenne holdingen, men får ikke postet det her på forumet. Årsak ukjent. Screenshot'et ble behandlet i Paint og lagret som .jpg fil. Det er ikke noe problem å paste det i vanlig tekstfil, eller sende det med E-post. Når jeg bruker valget "Manage attachments" her på forumet, fremtrer bildet kun som en liten thumbnail nåpr jeg klikker på "Preview Post". Er takknemlig for hints. Noen kunne kanskje være interessert i å se det?

Someone
28-08-2012, 12:11
Daskal holde å gå inn på attachments (bindersen når man går inn på advanced reply), velge fil også upload

Kmart
28-08-2012, 12:37
OK. Har forsøkt å følge anvisningen. Bildet er nå lagt inn som attachment til denne kommentaren. Det blir bare ikke større...

jameson82
28-08-2012, 13:29
For å få større bilder må man bruke en ekstern lagringstjeneste som photobucket,flickr osv

LN-MOW
28-08-2012, 15:44
Nei, det er ikke nødvendig ....

Twin Otter
28-08-2012, 16:20
Hvorfor gikk den helt tilbake til OSL? Kunne den ikke gått til en annen flyplass i nord, refuelet og ventet på bedre vær? Eller var det arbeidstiden til crewet som spilte inn her?

Kmart
28-08-2012, 16:40
Vet ikke, men kort tid etter kom en ny Norw-maskin i rute Oslo-Bodø, som fløy videre til Tromsø, samtidig som , at det kom en SAS-maskin fra Alta. I mellomtiden hadde tåken lettet slik at begge disse flyene kunne landet. Regner med at behovet ble dekket av disse to flyene.

FamilyGuy
28-08-2012, 22:00
Hvorfor gikk den helt tilbake til OSL? Kunne den ikke gått til en annen flyplass i nord, refuelet og ventet på bedre vær? Eller var det arbeidstiden til crewet som spilte inn her?

Tenkte litt på det samme, og er det i det hele tatt vanlig å ha med seg så mye ekstra fuel? Er jo tross alt et par steinkast fra Tromsø til Oslo.

Kmart
29-08-2012, 08:23
Kom fra ALF. Hadde trolig tanket skikkelig med tanke på overflyvning i TOS.

eggs
29-08-2012, 10:09
Tenkte litt på det samme, og er det i det hele tatt vanlig å ha med seg så mye ekstra fuel? Er jo tross alt et par steinkast fra Tromsø til Oslo.

Helt normalt å ha med ekstra fuel når været er dårlig, og videre nok fuel til din foretrukne alternate. Hva skulle man ellers gjort?

-eggs

Twin Otter
29-08-2012, 10:11

Aha. Da skjønner jeg.

LN-JTE
29-08-2012, 15:48
Er vel vanlig å tanke for flere sektorer på "melkeruter" for å spare turn around stress?

LN-MOW
29-08-2012, 17:52
Noen steder er det også billigere å tanke enn andre steder og da kan det også være mer lønnsomt å trekke med seg ekstra fuel selv om forbruket er høyere.

FamilyGuy
29-08-2012, 18:45

Okay, da gir det mer mening.
Trodde den kom fra OSL siden du skrev "returnerte til Oslo" i åpningsinnlegget ditt.

FamilyGuy
29-08-2012, 18:49
Helt normalt å ha med ekstra fuel når været er dårlig, og videre nok fuel til din foretrukne alternate. Hva skulle man ellers gjort?

-eggs

Ser den, men trodde flyet kom fra OSL, og da ville vel en foretrukket alternate vært noe slik som EVE, BDU eller BOO kanskje?

Syns bare det var merkelig å tanke tur/retur OSL-TOS, men nå viste det seg jo at dette ikke var tilfellet uansett.

Kmart
29-08-2012, 21:13
Beklager upresis formulering :o)

Kmart
29-08-2012, 21:16
Utgangspunktet mitt var egentlig holding'en nord for Tromsø. Det ble ganske mange runder til slutt.