PDA

View Full Version : Transfertid MSP


lurudal
28-08-2012, 01:43
Jeg og en venn sitter å planlegger litt på en tur til vestkysten av USA.

På forslagene for returreisen til Norge igjen som innebærer MSP er det stort sett bare 1 time transfertid. Er dette nok tid mellom innland og utlandfly på den flyplassen, eller er det en stor sjanse å ta ?

Discus
28-08-2012, 23:05
Får man booket turen på en billett så er man innenfor minimum connection time og så lenge det er fra innland til utland er det vanligvis veldig greit. Normalen i USA er jo at man hele tiden er innenfor sikker sone (med noen plasser/terminaler som unntak)

Norge Rundt På 14 Dager
28-08-2012, 23:09
Jeg og en venn sitter å planlegger litt på en tur til vestkysten av USA.

På forslagene for returreisen til Norge igjen som innebærer MSP er det stort sett bare 1 time transfertid. Er dette nok tid mellom innland og utlandfly på den flyplassen, eller er det en stor sjanse å ta ?


Det er i beste fall et sjansespill, da Lindbergh terminal (innland) og HHH Terminal utland ligger et stykke fra hverandre og du må busses mellom disse. Har selv vært der, men kun som endeflyplass.

Norge Rundt På 14 Dager
28-08-2012, 23:11
Får man booket turen på en billett så er man innenfor minimum connection time og så lenge det er fra innland til utland er det vanligvis veldig greit. Normalen i USA er jo at man hele tiden er innenfor sikker sone (med noen plasser/terminaler som unntak)

I Minneapolis må du ut av sikker sone hvis du skal fra innland til utlandsterminal.

Discus
28-08-2012, 23:41
I Minneapolis må du ut av sikker sone hvis du skal fra innland til utlandsterminal.

OK - da var den et av unntakene, ja. (Har selv greid utland til innland på 20 min der den gang NW fløy OSL-MSP).

Men uansett, får man booket så er MCT ivaretatt, og selskapet har ansvaret for å få deg videre. MCT settes ofte ifht. hva som normalt er mulig og varierer jo avhengig av selskap og connectiontype. (De som har expertflyer el.l. kan slå opp hva det er)

LN-MOW
28-08-2012, 23:45
Nei, det er ingen 'utenlandsterminal' på MSP. Det er delt etter flyselskaper, og de eneste utenlandsflightene som går fra Humphrey (T2) er med Icelandair. Flyr dere med f.eks. Delta er det ingen fare. Og billetten vil uansett alltid være utstedt etter gyldig minimum.

http://www.mspairport.com/airlines.aspx

Norge Rundt På 14 Dager
28-08-2012, 23:46
OK - da var den et av unntakene, ja. (Har selv greid utland til innland på 20 min der den gang NW fløy OSL-MSP).

Men uansett, får man booket så er MCT ivaretatt, og selskapet har ansvaret for å få deg videre. MCT settes ofte ifht. hva som normalt er mulig og varierer jo avhengig av selskap og connectiontype. (De som har expertflyer el.l. kan slå opp hva det er)

Er faktisk å et lite stykke å kjøre med buss mellom Charles Lindbergh Terminal og HHH Terminal.

HHH Terminalen ser vel og ut som en miniatyr av Dulles, ihvertfall på utsiden.

Dag Viking
28-08-2012, 23:49
I Minneapolis må du ut av sikker sone hvis du skal fra innland til utlandsterminal.

MSP er ikke inndelt i innland og utland, men i T1 og T2.
Delta flyr innenriks og internasjonalt fra T1, og long haul ligger innimellom de andre gatene i samme sone. Skal man derimot fly med Icelandair, så må man til den andre terminalen. Er det en lovlig connection, f.eks. med Delta, så er det ikke noe problem.

Det går tog rundt i T1, og det går ikke så mange minuttene uansett hvor man skal fra og til.

Det er litt lettere å svare dersom OP hadde oppgitt hvilke selskap han skal fly med.

http://www.mspairport.com/airlines.aspx

Edit:

Ser at MOW kopierer det jeg skriver, før jeg har skrevet det.

Norge Rundt På 14 Dager
28-08-2012, 23:51
Nei, det er ingen 'utenlandsterminal' på MSP. Det er delt etter flyselskaper, og de eneste utenlandsflightene som går fra Humphrey (T2) er med Icelandair. Flyr dere med f.eks. Delta er det ingen fare. Og billetten vil uansett alltid være utstedt etter gyldig minimum.

http://www.mspairport.com/airlines.aspx

Det er direkte feil, mange selskaper oppererer fra HHH Terminal. Uansett er det vel Icelandair han skal med, eneste logiske selskap å fly med hvis du skal til Norge via MSP og ikke skal mellomlande flere ganger i USA.

Dag Viking
28-08-2012, 23:53
Det er direkte feil, mange selskaper oppererer fra HHH Terminal, eneste utenlandsflygninger fra Lindbergh er vel Air Canada. Uansett er det vel Icelandair han skal med, eneste logiske selskap å fly med hvis du skal til Norge via MSP og ikke skal mellomlande flere ganger i USA.

Nå må du slutte å tulle.
Delta flyr f.eks. MSP-AMS fra G4 og G9 i dag, og de ligger i T1.
MSP-AMS-OSL er ikke så veldig ulogisk, og en helt grei routing.

Norge Rundt På 14 Dager
28-08-2012, 23:55
MSP er ikke inndelt i innland og utland, men i T1 og T2.
Delta flyr innenriks og internasjonalt fra T1, og long haul ligger innimellom de andre gatene i samme sone. Skal man derimot fly med Icelandair, så må man til den andre terminalen. Er det en lovlig connection, f.eks. med Delta, så er det ikke noe problem.

Det går tog rundt i T1, og det går ikke så mange minuttene uansett hvor man skal fra og til.

Det er litt lettere å svare dersom OP hadde oppgitt hvilke selskap han skal fly med.

http://www.mspairport.com/airlines.aspx

Edit:

Ser at MOW kopierer det jeg skriver, før jeg har skrevet det.

Da har de gjort om siden jeg var i Minneapolis, rett nok noen år siden. Men da var all utenlands fra Humphrey terminalen.

lurudal
28-08-2012, 23:58
Nå må du slutte å tulle.
Delta flyr f.eks. MSP-AMS fra G4 og G9 i dag, og de ligger i T1.
MSP-AMS-OSL er ikke så veldig ulogisk, og en helt grei routing.

LAS-MSP-AMS-TRD var den foreslåtte ruten. Delta mellom LAS og AMS før KLM tar siste biten.

Et annet forslag er LAS-DTW-AMS-TRD. Også her med en time transfer på DTW. Delta til AMS her også, og KLM på siste biten.

Bergern
29-08-2012, 00:00
Da har de gjort om siden jeg var i Minneapolis, rett nok noen år siden. Men da var all utenlands fra Humphrey terminalen.

Da hadde det vel vært greit med et lite forbehold istedet for en bombastisk uttalelse..??

Dag Viking
29-08-2012, 00:02
Da har de gjort om siden jeg var i Minneapolis, rett nok noen år siden. Men da var all utenlands fra Humphrey terminalen.

Det var i alle fall Europaflighter fra T1 i 2004, så det må være lenge siden.

LAS-MSP-AMS-TRD var den foreslåtte ruten. Delta mellom LAS og AMS før KLM tar siste biten.

Et annet forslag er LAS-DTW-AMS-TRD. Også her med en time transfer på DTW. Delta til AMS her også, og KLM på siste biten.

DTW er gjerne litt kjappere å ta transfer enn MSP, men det er snakk om max 10-15 minutter fra gate til gate på MSP mot 5-10 i DTW. Begge deler går fint med den connection tiden som er oppsatt. DTW er omtrent som OSL, en lang terminal der Delta har alle flightene sine.

lurudal
29-08-2012, 00:13
Det var i alle fall Europaflighter fra T1 i 2004, så det må være lenge siden.

DTW er gjerne litt kjappere å ta transfer enn MSP, men det er snakk om max 10-15 minutter fra gate til gate på MSP mot 5-10 i DTW. Begge deler går fint med den connection tiden som er oppsatt. DTW er omtrent som OSL, en lang terminal der Delta har alle flightene sine.



Ok, takk for svar. Her på forumet får man svar på det meste. :)

Tommy777
29-08-2012, 08:42
Da har de gjort om siden jeg var i Minneapolis, rett nok noen år siden. Men da var all utenlands fra Humphrey terminalen.

Stemmer ikke. NWA har alltid flydd ut av T1, som Dag sier. Det er ikke noe krav til ha separate terminaler for utland i USA. Flyselskapene flyr ut av terminalene de har gater leaset i. Slik er det på alle flyplasser