PDA

View Full Version : Ryanair "In talks about 300 airplane order"


L-1011
21-08-2012, 12:45
Enligt Irish Times är Ryanair i förhanlingar angående köp av upp till 300 nya flygplan för att succesivt ersätta dagens 737-800. MOL kommer troligen inte kunna lika gigantisk rabatt som 2002. Jag gissar på en enorm 737-8 MAX order.


http://www.independent.ie/business/irish/ryanair-in-talks-with-other-airlines-over-london-routes-3203861.html

jameson82
21-08-2012, 12:54
Ser ut som journalisten her tror at 737-900 er arvtakeren til 800

CK
21-08-2012, 17:14
Spørs om MOL får Boeing til å komme med samme innrømmelser på rabattsiden denne gang - jeg tviler vel på at hverken Boeing eller Airbus er så sugne på avtalen denne gang som sist. Ordrebøkene er fulle, både for NG og Max og NEO og hele pakka. Selv 300 fly fra Ryanair vil ikke gi de samme rabattene som sist - det var nok en dyr, dyr deal for Boeing.

Interessant også i denne artikkelen at Rayanair sier de vil gi slipp på EIs DUB-LON ruter. Hva er det egentlig FR vil med EI? Kan det være at MOL ønsker seg Aer Lingus for å kunne drive long.haul LCC?

LN-MOW
21-08-2012, 17:47
Interessant også i denne artikkelen at Rayanair sier de vil gi slipp på EIs DUB-LON ruter. Hva er det egentlig FR vil med EI? Kan det være at MOL ønsker seg Aer Lingus for å kunne drive long.haul LCC?

MoL har tidligere gjort det klart at han ikke har noe i mot å sette igang et longhaul-eventyr, men det skal i tilfelle være helt uavhengig av Ryanair. Kanskje ser han på dette som 'inngangsbilletten'?

Ellers er nok Ryanair litt 'between the rock and the hard place' når det gjelder flykjøp. Foruten kinaflyet, som de truer med og som trolig hverken Boeing eller Airbus tar spesielt alvorlig, er valgene få. Og jeg tror begge er veldig bevisst på å ikke la MoL sette dem opp mot hverandre denne gangen. Dealen som Ryanair fikk i 2001 var et engangstilfelle, og denne gangen må de nok forberede seg på å betale 'vanlig' pris - som for en kunde som Ryanair likevel er tungt rabattert.

Futura
03-11-2012, 16:49
Kommer det snart noen ny mega ordre fra MoL? Mitt inntrykk er at han ikke akkurat har prøvd å gjøre seg populær hos Boeing.
Slik jeg forstår det har 2 maskiner kommet ut av fødestuen den siste uken og det er kun en maskin igjenn(EI-EXF), som ikke er kommet ut derfra. Derved vil FR ha fått levert alle når måneden er over. Forstår jeg det riktig vil de da ha 304 eller 305 maskiner i flåten.

Hva gjør MoL &Co nå. Flyene er vel allerede høyt utnyttet så en videre ekspansjon er vel ikke mulig. Det eneste de nå kan gjøre er å lukke noen ruter for å prøve andre der det kan være mulighet for å ta høyere priser.
Det er jo flere års ventetid på nye maskiner og det er vel bare de siste årene før Max serien kommer det kan være ledige plasser i produksjonen, og når Max kommer så er det vel igjen fullbooket i noen år. Skulle de få en skadet maskin så vil de ikke ha noen på vei inn som kan erstatte den og maskinene vil kreve mer og mer vedlikehold, derved vil de faktisk måtte redusere sitt rutetilbud.
Vel, resten av den europeiske flybransje synes sikkert dette er godt nytt.

laurenz
03-11-2012, 19:42
Underlige greier. De eldste er nå 9-10 år gamle og det ville vært naturlig å bytte de ut nå.

sk931
03-11-2012, 22:08
Ikke køb, men lease...tror jeg

Hilsen Ole

Someone
03-11-2012, 22:12
Ikke køb, men lease...tror jeg

Hilsen Ole

FR sine er kjøpt

Uansett så har både Boeing og Airbus lange ordrelister og trenger ikke dumpe prisene for å fylt ordrebøkene som Boeing gjorde med Ryanair etter 9-11. Og når diverse kinesere har mer enn nok med å få flyet i luften i 2017, så skaper det en utfordring for Ryanair

imm
04-11-2012, 00:56
MOL ve, som alle andre, at rabattene ikke blir like stor denne gang som ved forrige flykjøp. Tidene er for gode. Forrige gang var rett etter terror angrepene i USA, og situasjonen var en helt annen enn nå. Mens andre kansellerte sine ordre, la FR inn en massiv bestilling, og fikk naturlig nok en bra rabatt.

Ekspansjon og flykjøp ble så vidt nevnt i et BBC intervju jeg så for noen dager siden.
Hard Talk: http://m.youtube.com/#/watch?v=64l769t4rdk

Futura
20-11-2012, 03:50
Fredag 16.11 hadde EI-EXF sin first-flight fra Renton til Boeing field, den ble vist lakert i Renton. Dermed skulle den være klar til levering en gang mellom 30.11 og 04.12 og snipp snap snute så var den ordren ute....
Jeg regner med at hele den europeiske luftfartsbransje nå feller noen tårer når de vet at dette er den siste til FR......

Someone
20-11-2012, 09:04
Fredag 16.11 hadde EI-EXF sin first-flight fra Renton til Boeing field, den ble vist lakert i Renton. Dermed skulle den være klar til levering en gang mellom 30.11 og 04.12 og snipp snap snute så var den ordren ute....
Jeg regner med at hele den europeiske luftfartsbransje nå feller noen tårer når de vet at dette er den siste til FR......

Mulig det er siste, men det ser ut til at Ryanair har flere uleverte maskiner som har rullet av samlebåndet på Renton. Så virker som de har utsatt en levering av noen maskiner, da det er en stund siden de rullet ut.

Såvidt jeg ser er følgene bygget, men ikke levert i tillegg til EI-EXF:
EI-EVW/ln4204
EI-EVY/ln4220
EI-EVZ/ln4227
EI-EXD/ln4240
EI-EXE/ln4249

EHBK
20-11-2012, 16:30
Var det ikke snakk om utsatt levering da de uansett ikke har behov for flere fly i vintersesongen? Er vel like greit å la de stå trygt på fabrikken istedet for å spre dem rundt i Europa, MoL sparer kanskje litt penger på parkeringsavgifter og teknikere også ved å gjøre det slik ;) Har ikke vært innom CRL i høst, men i fjor vinter stod en rekke FR maskiner vinterparkert langs gresset som perler på en snor...

jameson82
14-01-2013, 17:09
Noen som har fått med seg denne Ryanair*(FR,*Dublin International (DUB)) CEO Michael O'Leary has told Norwegian journalists at a press conference in Oslo that the low-cost carrier would now have started talks with*Boeing(BOE,*Chicago O'Hare International (ORD)) on a potential large follow-up order. Ryanair currently operates 305*B737-800s and is the world's largest operator of the type. According to O'Leary it is considering placing an order for up to 200 additional B737-800s for delivery between 2015 and 2017.

Basse-HAU
14-01-2013, 18:18
Mulig FR kan få en bra deal på gamle versjonen, slik at Boeing kan MAXimere produksjon av 800, før arvtakeren er skikkelig i produksjon.
Vet ikke hvilke planer Boeing har med tanke på om det skal være egen produksjonslinje for MAX, men det kan muligens andre svare på.

Futura
16-01-2013, 22:47
17.12.12 ble den siste av ordren på 300 fly, Ei-EVY levert og flydd til Dublin.

Ja det er mulig de kan få en deal på NG, men da vil de fly rundt med maskiner som har et høyere forbruk en konkurrentene og som har mye lavere annenhåndsverdi en de litt nyere vil ha. Men de har kanskje malt seg opp i et hjørne og må ta konsekvensene av det. Max er vel tilnærmet utsolgt de første årene.
Kan FR bestille et stort antall av de siste NG maskinene, for å blidgjøre Boeing og i avtalen også få med en del MAX maskiner, som medfører at Boeing må øke produksjonen ytterligere? Både Spirit og Boeing skal jo ha uttalt at det er mulig å øke årsproduksjonenen til 600 med dagens fasiliteter og MAX er vel ikke solgt med basis i et så høyt volum.

Eller er det nok et utspil fra MoL?

LN-MOW
17-01-2013, 00:28
Kan bare nevne at Boeing nylig har kjøpt store landområder rundt den nye fabrikken i Charleston ... ;)

http://leehamnews.wordpress.com/2012/12/20/boeings-charleston-land-buy-is-bad-news-for-washington-state/

We believe Boeing is preparing to eventually locate new airplane programs in Charleston rather than Washington State. This would be the successor to the 737 MAX, potentially the 777X and we would not be at all surprised to see the 787-10 assembled in Charleston.