PDA

View Full Version : En bizflyers hverdag


Bizflyer
19-02-2006, 04:51
Normalt skriver jeg ikke så mye rundt rutinemessige forretningsreiser slik som f.eks. til Oslo. Men jeg tenkte jeg skulle gjøre det denne gangen, slik at dere kan se at å være forretningsreisende ikke bare er en dans på roser.

Vel vel. Det startet med avreise fra Krsand med Busk avg kl 1040 onsdag formiddag. For engangs skyld slapp jeg å måtte opp midt på natten for å rekke fakirekspressen. Så det var jo en god start. Trodde jeg. Ankomst Kjevik og ser at flyet er schedulert for å lande kl 1040 istedet for å avgå 1040. Vi ble tilsist 45 minutter forsinket. Med ditto forsinket ankomst Oslo. Hadde kjøpt billig billet. 480 kr pluss 120 kr i avgift. Hvorfor betale mer enn nødvendig for billetten når man vet at man skal reise på den avgangen uansett? Når jeg vanligvis bestiller billlett til fullpris bruker jeg travel pass corporate fra SAS. Men når man reiser på billigbillett kan man ikke det. Da må man bruke bonuskortet i stedet som elektronisk billett. Hvorfor aner jeg ikke. En annen ting ved billigbillett er at man ikke kan bestemme sete ved bestilling. Men man kan jo sjekke inn via internett fra 22 timer før avreise, og da kan man velge sete. Det er jo fint. Men man kan ikke velge de 7-8 fremste rekkene. De er forbeholdt fullpris reisende. Dagens avgang var vel 3/4 full så det var ikke det store problemet med å finne en grei plass. Fikk midtgangsete på nødutgang. Min kollega vindussete på samme 3er. Ingen i midten, så plassen kan man ikke klage på. God plass til bena var det også. På den 35 minutter lange turen til Oslo kan man jo kjøpe litt vått og tørt. Hvilket jeg stod over. Så tiden gikk med til å lese avisen og snakke litt business.

Vel fremme i Oslo, ble det en baguett fra La Baguett til lunsj som ble inntatt på flytoget. De frisksmurte med kylling tandori er utmerket spise. Når man får ekstra ost og ny-sprø-stekt bacon på er det framifrå.

Vel fremme på Oslo S gikk turen til fots over til Royal Christiania hotell for så å finne ut at rommene våre ikke var klare enda. Så var det bagasjen inn på et overfylt oppbevaringsrom. Alle hotellene i Oslo var fulle denne uken takket være Oslo Fashion Week og 4 store messer på Norges Varemesse på Lillestrøm. Hvilket sistnevnte vi skulle på denne ettermiddagen. Så ville vi spare 400 kr i taxi og valgte tog til Lillestrøm. 96 kr for 2 personer. Helt greit. Rett inn på stasjonen, kjøpe billetter på automat, og løpe ned til perrongen for å rekke togavgangen i retning Årsnes. Gjennom Romeriksporten. Ingen servering av Rocagil og Tonic på toget desverre, men 10 minutter senere var vi fremme på Lillestrøm. Ut i et kraftig snøvær og til fots 5 minutter over til messehallene. Det snødde hele dagen, og dette var nok også grunnen til at flyene var forsinket denne dagen.

Tilbake på hotellet kl 19. Fikk sjekket inn på hotellet. Alltid har jeg fått et dobbeltrom for meg selv når jeg har bodd på dette hotellet (firmaavtale) men denne gangen fikk jeg et knøttlite enkeltrom. Helt fullt hotell så ikke mulig å få bytte. Men skitt au. Skulle jo bare sove der! Møtte så en tredje kollega, og vi fant ut at vi ikke orket å gå ut for å spise middag, men siden restauranten på hotellet hadde fått så mye skryt i lørdagens avis, så skulle vi gi den en sjanse.
Hvorfor den har fått så mye skryt var merkelig. Forretten min, som var italienske skinker og salamier var en god start. Til hovedrett hadde jeg en okse indrefilet til 260 kr. Overraskelsen var derfor stor når tallerkenen kom hvor retten bestod av en liten kjøttbit som sikkert ikke var over 100 gram. Dertil var det 4 bittesmå ovnsbakte poteter. Kallt Finnskogspotet. Dette var skuffende lite til en såpass høy pris. Vinlisten var kjedelig og inneholdt stort sett standard viner. Normalt pris på vin i restaurantbransjen er 2,5 - 3 ganger polpris. Men her var en flaske rødvin som koster 99,90 på polet priset til stive 415 kroner. Det er ALTFOR dyrt! Fy skam! Men det var ikke det eneste. Til dessert valgte vi sjokolade semifreddo. En slags iskrem som ifølge menyen ble servert med syltet Cumquat. Pris 135. Det var en 2 mm tykk, 2cm bred og 4 cm lang skive is. Men 1 syltet liten cumquat. I tillegg til 1 bringebær og 1 bjørnebær pluss et shotglass med vaniljesaus som iallefall ikke var hjemmelaget. Skuffet gikk vi til sengs og var sikre på at neste gang skulle vi velge et annet spisested.

Mens vi sov lavet snøen ned i Oslo. Opp tidlig torsdag morgen og en god frokost før man stilte seg i kø for å sjekke ut. Deretter ut i vinter været for å finne en laaaang taxi kø. 20 minutter senere var vi i en taxi på vei til møtestedet. Så gikk dagen med til møter før vi satt kursen med taxi til Oslo S, og videre med ståplass på et overfyllt flytog til 160 kr turen.

Returenfra OSL var kl 1655. Ved ankomst fikk vi sjekket inn, og det blinker opp på selvbetjeningsautomaten for innsjekk at flyet har ny avgangstid kl 1755. Her var det fullpris billett 1450 kr sånn ca. så midtgangsete var bestilt for lenge siden.

Når det nærmet seg 1755 kom det melding om at det var gate skifte og forsinkelse til kl 1810. Vel fremme til gate 11 kom der melding om at de trengte frivillige til å ta neste fly da det var sjekket inn 5 pers mer enn det som det var plass til ombord. Jeg så ingen som var villige til det, for i det snøværet visste nok alle at det ville blir store forsinkelser ut over kvelden. Og det var rett nok. 1900 flyet gikk kl 2150 og 2215 gikk rundt midtnatt. Men vi kom nå ombord i flyet sånn ved 18 tiden, og så var det jo å vente vel å lenge på de-iceing. Opp i luften kom vi og jeg sovnet som en stein. Våknet av at de sa at det var 10 min til landing. I Kristiansand var det stiv kuling, sidevind og stri-regn. Så det ble en bumpete landing inn fjorden mot nord. Virket som om flyet hadde god fart. Det dumpet ned en gang, så opp igjen for deretter å lande for godt. En kraftig oppbremsing og avkjørsel inn mot terminalen.

Bagasjen var raskt på båndet, og jeg ble kliss klass blaut av å løpe fra terminalen og over til bilen. Et grisevær å kjøre hjem i med til dels liten sikt.

Neste morgen var regnet gått over til snø, og da var det glatt og fint. Men det er en annen historie.

Jaja. Mandag starter en ny uke. Uten fly heldigvis!

God uke alle sammen!

BF

EB
19-02-2006, 11:08
Du må ha likt norsktimene best - med stil!!! Denne "en historie fra virkeligheten" tror jeg mange kan kjenne seg igjen i... Men ikke skjønner jeg at du som reiser så mye i det hele tatt vurderer å spise på hotellet - selv om restauranten hadde fått bra score i avisen... Oslo kan by på så mye mye mer...

TG923
19-02-2006, 21:12
Som et apropos til reising mellom Kristiansand og Oslo:

NSB og buss-selskapene har passasjerøkning i januar i år i forhold til januar i fjor på gjennomsnittlig ti prosent, mens SAS-Braathens har nedgang i samme periode i forhold til året før på 5,8 prosent, viser tall NRK Sørlandet har innhentet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sorlandet/5486694.html

Dag Viking
19-02-2006, 22:56
Ah, lengter tilbake til 40minuttersturene på kryss og tvers av Norge, en tur med flytoget og en utepils på Karl Johan, eller kanskje en kaffe i snøværet passer bedre på denne tiden av året.
Fin rapport, kjente meg godt igjen i flere ting!

Bizflyer
20-02-2006, 12:11
Originally posted by EB


Du må ha likt norsktimene best - med stil!!! Denne "en historie fra virkeligheten" tror jeg mange kan kjenne seg igjen i... Men ikke skjønner jeg at du som reiser så mye i det hele tatt vurderer å spise på hotellet - selv om restauranten hadde fått bra score i avisen... Oslo kan by på så mye mye mer...

1. Det var grisevær
2. Mine kollegaer insisterte
3. De ville betale for gildet

Konklusjon: Det var ikke min feil. Trodde du kjente meg bedre enn som så, EB!!

BF:mol

Bizflyer
20-02-2006, 12:14
Originally posted by TG923


Som et apropos til reising mellom Kristiansand og Oslo:

NSB og buss-selskapene har passasjerøkning i januar i år i forhold til januar i fjor på gjennomsnittlig ti prosent, mens SAS-Braathens har nedgang i samme periode i forhold til året før på 5,8 prosent, viser tall NRK Sørlandet har innhentet.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sorlandet/5486694.html

Joda, konkurransen på bussfronten er sterk mellom Krsand og Oslo med avgang hver time både på morgen og ettermiddag. Prisene er også lave, men komforten er vel ikke av den aller beste. Men 5 timer på buss kan jo fort matche fly med ventetid. Normalt tar det meg 2 timer fra jeg går hjemmefra til jeg står på Oslo S. Med buss er det 3 timer mer. Men med litt forsinkelse så skal det jo ikke mye til før det nesten er likt. Men skal man frem og tilbake samme dag, så er 10 timer på buss noe i overkant av hva jeg har tålmodighet til.

BF:cool2

EB
27-02-2006, 08:03
Hva med leiebil?

Bizflyer
27-02-2006, 23:07
Nei takk! Jeg tror ikke det er noe bedre å kjøre bil selv i 10 timer i løpet av en dag. Spesielt om man kjører på tider av året hvor det er mørkt både når man kjører tidlig om morgenen og på veien hjem igjen på ettermiddagen. Da blir man fort trøtt, og da er det dumt å kjøre bil!

Så det så!

BF:cool2

EB
28-02-2006, 08:09
Tror det blir tog en av veiene neste uke...

Bizflyer
28-02-2006, 16:24
Ja du skal jo på Sørlandstur i neste uke du! Skjer det noe spennende?

BF:cool2

TG923
01-03-2006, 03:08
Originally posted by EB

Tror det blir tog en av veiene neste uke...

Får håpe du er heldigere enn de som prøvde toget i dag da;
Sørlandsbanen er stengt mellom Gjerstad og Nelaug på grunn av store snømengder. Vanskelige kjøreforhold på veiene gjør at NSB ikke setter opp alternativ transport.

(fra nsb.no)

EB
01-03-2006, 08:44
Jepp... Skal på scenen med nytt show... Kanskje du vil komme?

Bizflyer
01-03-2006, 11:15
Kunne jo vært festlig! Er det du som er stjernen??

BF:cool2

EB
01-03-2006, 13:41
En av stjernene...;)