View Full Version : Forkortelser i flyverden
I fly-verden og alt det inkluderer så er det jo som kjent massevis av forkortelser, noen mer brukt enn andre. Og det blir til stadighet brukt her inne på forumet. Noen kan sikkert alle, men det må da være fler enn meg som leser tråder her inne og klør seg både i håret og på armen over alle forkortelsene? Jeg tipper at som meg, så er det ikke alle her som veit hva alle forkortelsene står for. Så, jeg tenkte, hva med å lage en sticky der man kan legge inn forkortelser etterhvert? Altså, man leser en tråd med forkortelse(r) man ikke aner betydningen av, så kan man selv legge inn forkortelsen i sticky-tråden, og den som føler seg kallet legger inn forklaring?
Ja, jeg har hørt om google, ja, det finnes sikkert forklaringer der, men det hadde jo vært utrolig kjekt å få samlet alt på et sted? Flyforum og det hele liksom..
Takk for oppmerksomheten, og god fredag kveld :up::stir:drink
Til tross for stor flyinteresse fra så langt tilbake som jeg kan huske, så har også jeg, her på forumet, måttet stille spørsmål til forkortelser, men nå er jo jeg et "ferskt" medlem da. Hvordan dette på en praktisk og ikke minst oversiktlig måte kan ordnes vet ikke jeg, men støtter at det kunne vert fint å få "et" sted hvor det er mulig å finne riktig betydning av forkortelser som brukes.
Keypoint
17-08-2012, 20:21
Det finnes så mange TBF'er (trebokstavsforkortelser) at man muligens vil slite å få plass i én tråd :)
Her er en fin og rimelig komplett liste: http://users.telenet.be/flyingineurope/aaa.htm
Kanskje en idé er å legge inn de mest kjente i systemet slik at man får forklaring på lik linje med ICAO/IATA-koder når man holder musen over?
AggTouchdown
17-08-2012, 20:44
Jeg får også litt fnatt av alle forkortelsene som brukes her på bruket, ikke fordi jeg ikke vet hva de betyr, men jeg syns ikke det er nødvendig å forkorte absolutt alt. "DY fra OSL til TOS og en RYR LOL"..
Kanskje en idé er å legge inn de mest kjente i systemet slik at man får forklaring på lik linje med ICAO/IATA-koder når man holder musen over?
Problemet her vil muligens bli at 3- og 4-bokstavs forkortelser ofte vil kunne finnes igjen i IATA eller ICAO systemet. Ta for eksempel din egen "TBF"... ;)
Keypoint
17-08-2012, 20:57
Joda, men nå kan vel det kanskje løses med å legges til en linje i infoboksen under flyplassnavnet? Så får man begge deler... :-)
Det finnes veldig mange forkortelser ja, men det er endel av de som går igjen her på forumet, så jeg tror ikke det ville blitt en håpløs lang liste.. Tror jeg..hehe
Så godt å høre :) Lurte på om det bare var jeg som ikke skjønner alle forkortelsene :)
F.eks.: "Ankommer som A34740 STA 1300LT avgang A36141 STD 1340LT" ?????? :stir
Hadde vært fint med litt nødhjelp til oss som ikke er helt inne i dette. :)
:) Inger
Ankommer som
A34740 Flightnummer (A3=Aegean)
STA Scheduled Time of Arrival
1300LT 1300 Local Time
avgang
A36141 Flightnummer (A3=Aegean)
STD Scheduled Time of Departure
1340LT 1340 Local Time
Kan jo tilføye hvor morsomt det er med alle disse "egne" flyplasskodene folk finner på, som KBH og MLR (København og Moss Lufthavn, Rygge) :stir Oppfordrer dessuten alle til å bruke store bokstaver i IATA/ICAO flyplasskoder - da fungerer tooltips, og det svir litt mindre i øynene :)
Er ellers ei fin liste her (http://www.flyertalk.com/forum/glossary.php) som inneholder mange av begrepene som brukes her inne. Er dog enig i at det hadde vært nyttig med ei liste lokalt her inne. Spesielt med tanke på nye medlemmer. Med et år på baken her inne kan jeg de fleste forkortelsene som brukes, men husker jeg sleit med å henge med i starten.
Ankommer som
A34740 Flightnummer (A3=Aegean)
STA Scheduled Time of Arrival
1300LT 1300 Local Time
avgang
A36141 Flightnummer (A3=Aegean)
STD Scheduled Time of Departure
1340LT 1340 Local Time
Ser dere, enkelt.
Husk også at MOL er Molde. Mens MoL er forkortelse av navnet på en leder av et flyseskap.
Vidar
Du kan også se på denne
http://www.avcodes.co.uk/default.asp
Hilsen Ole
jameson82
18-08-2012, 11:58
Må si jeg lurte lenge på YMMV :)
AggTouchdown
18-08-2012, 17:27
Husk også at MOL er Molde. Mens MoL er forkortelse av navnet på en leder av et flyseskap.Det er en av de verste forkortelsene jeg ser her inne, skal vi begynne å kalle Kjos for BK med det samme også?
Forkortelser er greit nok, men kanskje burde man skrive det fullt ut første gang etterfulgt av forkortelsen i parentes?
Vel - dette har vært diskutert flere ganger, og jeg prøver selv å beherske meg .. men jeg mener at på et spesialistforum som dette er, med en god blanding av entusiaster og bransjefolk, bør man kunne stille litt krav til brukerne - illefall når det gjelder det mest elementære.
Noen ganger vikler man seg også inn i litt dypere problemstillinger med andre spesialister, og da er det heller ikke så lett alltid å gjøre det slik at alle skjønner hva man snakker om ...
Det er vel heller ikke noen målsetning at alle skal forstå alt? Det gjør selv ikke jeg med 30 år i bransjen ...
Ble ganske forrvirret da folk brukte forkortelsen MOL da de snakket om Michael O´Leary :) men som sagt, alt kommer på plass etterhvert :)
Dag Viking
18-08-2012, 20:49
Forkortelser må man bare leve med, og selv bruker jeg google til å finne ut av de jeg lurer på. Det er likevel to ting som irriterer meg:
-Når man bruker forkortelser, men ikke klarer å skrive flyplasskoden riktig. Da faller jo hele poenget bort, og mouse-over blir temmelig vill-ledende.
-De som forkorter ting fra noe enkelt til noe vanskelig, eks skriver ENZV i stedet for Sola.
Christianz
19-08-2012, 17:51
ICAO (4 bokstaver), IATA (3 bokstaver)
Man har icao og iata koder på flyselskaper og flyplasser.
Norwegian Air Shuttle sin ICAO er NAX og IATAen er DY.
Gardermoen= ICAO: ENGM, IATA: OSL
SKY-LIMITED
19-08-2012, 19:14
En del av forkortelsene sitter når du har lest nok tråder om forsinkelser og nye ruter og baser i fremmede land og hva som helst annet.
Men det er enkelte ting som forblir for de helt spesielt interesserte (les: profesjonelle). Slike tråder kan man lese, dersom man synes de er interessante. Spesielt tenker jeg på en tråd om cargo og speed loading på A32x (var en fyr som skulle selge inn A32x med dobbel midtkabin, og med noe nytt cargo-opplegg). Finner den ikke i farten, men jeg tipper på at alle akronymene der var det kun fire-fem stk på dette forumet som skjønte, nemlig LN-MOW og et par av karene som jobber med cargo. Jeg leste den med det for øye å lære noe, og følte da at jeg kunne mer om Cargo etter at jeg hadde lest tråden. :)
Men som MOW skriver litt lenger opp her, dette er et spesialist-forum, der man møter folk fra den bransjen som opererer med aller flest akronymer. Så her er det bare å notere ned og pugge dersom man vil henge med i svingene. :)
Ha en akronymisk aften!
Jeg jobber med cargo, og kan da langtfra alt sjøl. Men ok, så siden dette er et spesialistforum så er det ingen interesse for å dele kunnskapen med andre, fordi at de fleste burde kunne dette, er det sånn å forstå? Jeg ser ikke helt problemet med å kunne hatt en tråd løpende med forklaringer på forkortelser. Og hvorvidt det blir en lang tråd, javel. Her på forumet finnes da tråder lange som et vondt år om mindre nyttige ting. Det handler om å dele informasjon. Her inne, som dere nevner, sitter det så mye folk med så mye kunnskap, at det er nesten for galt at man ikke kunne samle så mye info som mulig her inne. Hvorfor gå over bekken etter vann liksom.. Tror nok det er mange her inne som ikke skjønner bæret i mange tråder, men ikke tar mot til seg å spørre. Ikke glem kjære kuer, dere har også vært kalver ;-)
Det de fleste vil fram til er at det forventes en viss kunskap om flyforkortelser. Slik jeg ser det vil det ikke løse noe problem med en egen tråd. Den vil fort bli veldig uoversiktelig Det er lettest å søke opp de en ikke kan. Etter ett par ganger husker man de som går igjen.
Ellers finnes de fleste i A I P, som kan finnes her;www.ippc.no
Eller her er et eksempel på hvor mange det er. Det er mange som mangler her også;
http://www.csgnetwork.com/aviationabbrevsandacros.html
Det de fleste vil fram til er at det forventes en viss kunskap om flyforkortelser.
Så i det øyeblikket man melder seg inn i flyprat, så bør man være utlært, er det sånn å forstå?
Skal ikke la min egen tråd skli ut til et eneste stort rabalder, majoriteten har talt, og det godtar jeg, konklusjonen er at det blir ingen tråd som foreslått. Jeg har lyst til å si litt mye rart nå kjenner jeg, men avslutter der.
Takk for oppmerksomheten. Moderator kan nå stenge tråden.
jameson82
20-08-2012, 11:54
Så i det øyeblikket man melder seg inn i flyprat, så bør man være utlært, er det sånn å forstå?
Skal ikke la min egen tråd skli ut til et eneste stort rabalder, majoriteten har talt, og det godtar jeg, konklusjonen er at det blir ingen tråd som foreslått. Jeg har lyst til å si litt mye rart nå kjenner jeg, men avslutter der.
Takk for oppmerksomheten. Moderator kan nå stenge tråden.
som flere erfarne flypratere og bransjefolk sier her: Google er din venn. Og vist man ikke finner svaret så spør man.
Skal ikke la min egen tråd skli ut til et eneste stort rabalder, majoriteten har talt, og det godtar jeg, konklusjonen er at det blir ingen tråd som foreslått. Jeg har lyst til å si litt mye rart nå kjenner jeg, men avslutter der.
Skjønner ikke helt hvordan du trekker den konklusjonen på bakgrunn av et enkelt svar?
Det er sikkert er bra ting med en slik oversiktstråd på endel forkorkortelser, ihvertfall som ikke er på flyselskaper og flyplasser som jo forumet har en automatisk lookup-funksjon på. Men så lenge ingen av medlemmene tar seg tid til å lage en slik tråd, men venter på at andre skal gjøre det så blir det heller ingen slik tråd ;)
Skjønner ikke helt hvordan du trekker den konklusjonen på bakgrunn av et enkelt svar?
Det er sikkert er bra ting med en slik oversiktstråd på endel forkorkortelser, ihvertfall som ikke er på flyselskaper og flyplasser som jo forumet har en automatisk lookup-funksjon på. Men så lenge ingen av medlemmene tar seg tid til å lage en slik tråd, men venter på at andre skal gjøre det så blir det heller ingen slik tråd ;)
MAO (med andre ord) Dersom noen har litt tid til overs og vil prøve å lage en slik liste for så å legge den ut med egen tråd så er de hjertelig velkommen.
Det aller verste som kan skje er vel at den ender opp langt bak i "Arkivet" Jeg tror ingen blir hengt ut i riksdekkende medier for å ha gjort dette. Jeg hadde gjerne sett at den var låstfast øverst på småprat siden.
MAO (med andre ord) Dersom noen har litt tid til overs og vil prøve å lage en slik liste for så å legge den ut med egen tråd så er de hjertelig velkommen.
Bingo:up:
Det aller verste som kan skje er vel at den ender opp langt bak i "Arkivet" Jeg tror ingen blir hengt ut i riksdekkende medier for å ha gjort dette. Jeg hadde gjerne sett at den var låstfast øverst på småprat siden.
Jepp, så lenge den virker god så har vi en sticky-funksjon ;)
Det finnes flere gode oversikter over forkortelsene, så hvorfor ikke bare legge inn en link oppe i innholdsfortegnelsen som allerede ligger som Sticky?
som flere erfarne flypratere og bransjefolk sier her: Google er din venn. Og vist man ikke finner svaret så spør man.
Og hvis ingen noen gang hadde lagt ut noe info om dette, så hadde ikke engang google hatt svarene ;)
Det gjelder å finne balansen, og jeg synes ikke Forumet er så verst i så måte. Og det er alltids lov å spørre også - og er du sjenert går det til og med an å sende PM .. ;)
petter380
27-07-2013, 13:07
Tror denne tråden er passelig for mitt spørsmål:
Akronym som jeg ikke klarer å tolke ei Google:
NON-ENDO/RERT. -BG SQ
SQ er nok Singapore Airlines, RERT. = restrictions? Eller?
NON-ENDO/RERT. -BG SQ
SQ er nok Singapore Airlines, RERT. = restrictions? Eller?
Står det på flyskroget eller på en billett? ;) Hvis billett: Er det award eller betalt, evt. hvilken klasse?
petter380
27-07-2013, 13:20
Står det på flyskroget eller på en billett? ;) Hvis billett: Er det award eller betalt, evt. hvilken klasse?
Hehe, billett, betalt og business class ombord SQ22 :) Prøvde å flytte avreise en dag, men ble nektet ser du...
Non Endorsable, altså kan ikke brukes på andre selskaper.
The Ticketor
27-07-2013, 16:03
RERT = reroute. NON-ENDO/RERT betyr altså at billetten ikke kan kan benyttes på andre selskaper, og du kan ikke endre routing på den heller.
Altitude
28-07-2013, 21:33
Jeg jobber med cargo, og kan da langtfra alt sjøl. Men ok, så siden dette er et spesialistforum så er det ingen interesse for å dele kunnskapen med andre, fordi at de fleste burde kunne dette, er det sånn å forstå? Jeg ser ikke helt problemet med å kunne hatt en tråd løpende med forklaringer på forkortelser. Og hvorvidt det blir en lang tråd, javel. Her på forumet finnes da tråder lange som et vondt år om mindre nyttige ting. Det handler om å dele informasjon.
Dette er jeg veldig enig i. Og godt formulert er det også.
Har forsøkt meg (forsiktig) tidligere med en idé om en slik tråd, som man kan konsultere når nødvendig.
Ser poenget med å henvise til Google. Likevel, siden dette, som jeg forstår det, ikke er et forum for en liten, begrenset kjernegruppe - "du må ikke komme her og tro du har noe å bidra med", er det fint og inviterende å ta en liten dugnad på dette. Jeg er med! :D
Ser poenget med å henvise til Google. Likevel, siden dette, som jeg forstår det, ikke er et forum for en liten, begrenset kjernegruppe - "du må ikke komme her og tro du har noe å bidra med", er det fint og inviterende å ta en liten dugnad på dette. Jeg er med! :D
Er vel bare å begynne å skrive lista, siden du er dugnadsjef :D . Du får nok mer resultater av det enn å diskutere hvem som skal gjøre det ;)
Som nevnt tidligere, finnes det jo lister allerede .. som denne. Hvorfor finne opp hjulet på nytt?
http://users.telenet.be/flyingineurope/aaa.htm
Å fylle en tråd med forkortelser blir mye mer uoversiktlig ...
Altitude
28-07-2013, 23:50
Er vel bare å begynne å skrive lista, siden du er dugnadsjef :D . Du får nok mer resultater av det enn å diskutere hvem som skal gjøre det ;)
Ser du har rett... :D
Da fissler det ut. Med meg om bord.
Altitude
28-07-2013, 23:54
Som nevnt tidligere, finnes det jo lister allerede .. som denne. Hvorfor finne opp hjulet på nytt?
http://users.telenet.be/flyingineurope/aaa.htm
Å fylle en tråd med forkortelser blir mye mer uoversiktlig ...
Ser poenget. Et hjul er et hjul... tror jeg..
Takk for link! Leser den nå (med øyne i kryss blant tusen forkortelsene som danser for øynene). :o
Tenkte relevans/nåtids brukbarhet kunne være noe, men ser nå at selv dét er alt for krevende.