PDA

View Full Version : Helgetur til Svalbard


Fredrik KH
16-08-2012, 21:03
Hei, reiste tidligere i dag nordover fra sola til Evenes da det slo meg at jeg aldri har vært lenger nord enn Harstad. Jeg gikk raskt inn og sjekket poengsaldo og mulighet for en tur til Svalbard og Longyearbyen og endte opp med en helgetur i september (21-23) med min far. 20.000 tur/retur er jo egentlig latterlig billig:). Så det jeg lurer på er;
- Hvilke hoteller er bra som ligger sentralt i byen og er noenlunde bra, så litt på raddison hotel og det så vel greit ut. Prisen var rundt 3000 kr for to nettet så prisen var vel ikke altfor gale?
- Er det noen "must doos/see"når man besøker Svalbard? Tar imot tips med takk for tenkte ikke så langt før billettene ble bestilt, blir uansett noe nytt!:D

Twin Otter
16-08-2012, 21:20
Ta med gevær. God tur!

Gandalf
16-08-2012, 21:55
Her (http://www.booking.com/searchresults.no.html?aid=335797;label=svalbard-Nhmg5zJMr_wMPI9uSnyh6wS10480846657;sid=6b2cda9ac79 8fd3e8a48340e0820119b;dcid=1;region=3613) er en oversikt over 7 hoteller i Longyear. Har selv bare erfaring fra Radisson og "Flyplasshotellet". Sistnevnte er forlengst nedlagt.

Mvh,

KjetilK
16-08-2012, 22:27
- Hvilke hoteller er bra som ligger sentralt i byen og er noenlunde bra, så litt på raddison hotel og det så vel greit ut. Prisen var rundt 3000 kr for to nettet så prisen var vel ikke altfor gale?


Hvis du har pengene, så er det bare å trå til. Jeg synes alle de dyre så bra ut. Selv brukte vi Marianneriggen, Nybyen og telt. :-)


- Er det noen "must doos/see"når man besøker Svalbard?

Av sånne sightseeing-greier...? Pyramiden, definitivt. Det er et veldig selsomt sted. Ellers er det breer overalt, så det meste annet blir kortere turer (med gønner, kan leies hvis du har mer enn ett øye i sportsbutikkene), ellers må du ha guide eller selv ha bre-erfaring. Turen opp til brefronten på Larsbreen kan anbefales, mulig man også kan komme seg opp på Sarkofagen, men snakk med lokale.

TOS
16-08-2012, 22:36
Har bodd både på Radisson og på Spitsbergen Hotel (kalles Funken blant de lokale), og likte nok Funken best (flott utsikt fra restauranten). Begge er imidlertid greie hoteller.

Gandalf
16-08-2012, 22:49
Svalbardmuseet er også verdt ett besøk, selv om man har tonet ned både fangst- og gruve delen der til fordel for miljø. Er også en liten avdeling med krigshistorie der. Luftskipsmuseet åpnet etter siste gang jeg var der så det har jeg ingen fomening om. Pyramiden tiltredes absolutt. Jeg vet ikke om det fremdeles er mulighet å komme inn i en av de nedlagte gruvene, men hvis det er det anbefales det også. Ellers er Longyear selv full av historie, men det anbefales å få med seg en som er kjent som kan peke ut og fortelle. Moderne ting er det også, Eiscat kan beses på nært hold.

Mvh,

robertaas
17-08-2012, 07:50
20.000 tur/retur er jo egentlig latterlig billig:). Har prisen økt? Jeg slapp unna med 12.000 poeng for min tur og dro midt i mai når de fortsatt var sne samtidig som midnattssolen hadde kommet.

En rundtur på sneskuter var den største opplevelsen. Turen gikk også innom Barentsburg som var en merkelig reise tilbake i tid.

Glean EBG
17-08-2012, 09:24
Tror den prisen har gått ned da det er snakk om 2 pers.
10000 + 10000 = 20000

chrisljo
17-08-2012, 10:26
Innenriks gikk ned fra 12 000 til 10 000 fom mai.

Intra Skandinavia (OSL-CPH etc) gikk opp fra 12 000 til 20 000 i samme omgang.

Fredrik KH
17-08-2012, 11:08
Tror den prisen har gått ned da det er snakk om 2 pers.
10000 + 10000 = 20000

Stemmer. Det var 10.000 poeng pr person t/r.

Syntes Raddisson hotellet så greit ut så bestilte bare der. Søkt meg litt opp på forskjellige ting flere av dere har nevnt og mer enn nok å gjøre på en helg. En scootertur hadde jo vært kanon å fått til:)

jb1
17-08-2012, 15:08
Jeg har bodd på Funken der, helt fint hotell med en god restaurant, da jeg far der for ti år siden. I tillegg til det som er nevnt her bør dere ta dere turer til Barentsburg og gruver. "Huset" et er også verdt et besøk. God tur, det er et spennende sted.

Fjordheim
18-08-2012, 09:59
Som andre sier så anbefales en tur til den nedlagte og forlatte byen Pyramiden, noget spesiell atmorsfære der. Men en tur til Barentsburg er også verdt turen rett og slett for å se hvor store kontraster det er mellom de 2 samfunnene på Svalbard.

En bretur er heller ikke å forakte, eller kjøring med hundespann.

En av mine beste opplevelser på Svalbard var faktisk kajakkpadling over fjorden og et stykke utover.

Ser at du allerede har bestilt hotell, men vil allikevel få nevne Gjestehuset102 for andre som skal nordover, ikke akkurat noe hotell (eks.forlegning for gruvearbeidere), men sosialt og hyggelig sted. Har bodd der de 2 gangene jeg har vært der oppe og vært fornøyd. 102 ligger i Nybyen så det blir gåing.