PDA

View Full Version : ARN-GOT Estisk DY crew

L-1011
09-08-2012, 10:38
Hej.
Tidigare idag flög jag ARN-GOT med DY B737-800.
Till min förvåning var kabinpersonalen från Estland. Flightdeck var svenskt.
Alla utrop i kabinen skedde på en ganska dålig engelska.
kommer det bli vanligt i framtiden med Östeuropeisk kabinpersonal på DYs flighter från ARN/CPH/OSL tror ni?
Jag tycker det är en trist utveckling...
De här människorna jobbar på en svensk inrikesflight med Estnisk lön.

Savipix
09-08-2012, 10:40
Hej.
Tidigare idag flög jag ARN-GOT med DY B737-800.
Till min förvåning var kabinpersonalen från Estland. Flightdeck var svenskt.
Alla utrop i kabinen skedde på en ganska dålig engelska.
kommer det bli vanligt i framtiden med Östeuropeisk kabinpersonal på DYs flighter från ARN/CPH/OSL tror ni?

Jag skulle nog tro det. Arbetskraften är billig även om vi svenskar kallas för nordens polacker....:stir

ENGM 911
09-08-2012, 10:49
Dette er nok bare begynnelsen, ikke bare i flybransjen men jevnt over. :rolleyes:

L-1011
09-08-2012, 11:02
Det är ändå trist att Norwegian leder den här tråkiga utvecklingen.
Flyger jag Norwegian inom Skandinavien tycker jag kabincrew ska kunna svenska, norska eller danska.

Oslop
09-08-2012, 11:06
En liten pris å betale for billige flybilletter....

haavig
09-08-2012, 11:14
Det är ändå trist att Norwegian leder den här tråkiga utvecklingen.
Flyger jag Norwegian inom Skandinavien tycker jag kabincrew ska kunna svenska, norska eller danska.

Har man i virkeligheten noe valg hvis man vil konkurrere idag og samtidig overleve?

Men, denne debatten har vel vært oppe mange mange ganger før her.

L-1011
09-08-2012, 11:17
Fast detta är första gången jag upplever DYs östeuropa personal arbeta på en svensk inrikesflight.

TOS
09-08-2012, 11:29
Europa (dvs. EU/EØS-landene) er vel et felles arbeidsmarked, noe som er intensjonen bak det indre marked. Dette vil nok utvikle seg videre i denne retningen, etterhvert som mobiliteten blir større.

Jetset
09-08-2012, 19:51
Fast detta är första gången jag upplever DYs östeuropa personal arbeta på en svensk inrikesflight.

Crewet på denne flighten var spanjoler fra AGP-basen.
Jeg var selv ombord på DY4073

sail4fun
09-08-2012, 21:08
Og man er overrasket når man får turen for 199,- ?

Tosze
09-08-2012, 21:23
Hva så egentlig? :)

BU016
09-08-2012, 21:37

Ja, hva så egentlig? Forventer man at taxi eller bussjåføren er skandinavisk?
Luftfarten er ikke slik den engang var.

Luftfart er en litt mer avansert form for kollektivtransport. Forflytte seg fra a til b uten forsinkelse. Det er oppgaven.

sail4fun
09-08-2012, 21:46

Ja det er det som er problemet ...

RYKogREIS
09-08-2012, 21:56
Å klage på dette er like dumt som å si jeg vil ha en hvit estlender fremfor en svart svensk-iraner spør du meg.....på grensen til rasisme.

Så mobil som luftfarten er så spiller det vel ingen rolle hvilken base eller nasjonalitet de ansatte har..

Norwegian er et seriøst selskap som følger lover og regler.

FlightDeck
09-08-2012, 22:32
Å klage på dette er like dumt som å si jeg vil ha en hvit estlender fremfor en svart svensk-iraner spør du meg.....på grensen til rasisme.

Så mobil som luftfarten er så spiller det vel ingen rolle hvilken base eller nasjonalitet de ansatte har..

Det er vel ingen som egentlig klager - dette var vel først og fremst en konstatering. Det gjør jo ikke noe at det er estere om bord, men det er litt synd om ingen snakker skandinavisk på svenske innenriksruter.

Fredrik74
09-08-2012, 23:05

Vad är det för lönenivå för de estniska anställda som jobbar i Sverige?

SAS CC
09-08-2012, 23:20
Det er vel ingen som egentlig klager - dette var vel først og fremst en konstatering. Det gjør jo ikke noe at det er estere om bord, men det er litt synd om ingen snakker skandinavisk på svenske innenriksruter.

Ja, især når selskabet hedder "Norwegian" ;)

BU016
09-08-2012, 23:24

Hvis man skulle ekspandert utover Europa med kun "Norwegians" så hadde det ikke blitt mye til ekspansjon gitt :-)

Stoarn
09-08-2012, 23:45
Trist är att dålig språkkunskaper stör i polska, estniska eller ryska munnen, men inte i finska, franska eller italienska munnen.

Jetset har förklarat att det var ESpana och inte EStland :) Så hoppas jag att L1011's irritering har inte försvunnit :)

-----------

Polska crewet från tidigare Warszawa-basen hadde visst lavere månadslön än skandinaviska kollegor, men när de flög på intraskandinaviska sträckor fick alla samma ersättningar per timman, oberoende på basen.

Allt enligt lagen ;)

L-1011
10-08-2012, 00:17
Jag struntar i om taxiföraren i Stockholm är polack, indier eller svensk.
Däremot tycker jag det vore väldigt fel om taxiföraren hade polsk eller indisk månadslön i Stockholm.
DY får gärna använda spansk eller östeuropa personal på svenska inrikeslinjer men då tycker jag de ska ha samma lön som sina svenska DY kollegor.
Jag blev mest förvånad över att ingen i kabinpersonalen på DY flighten mellan Stockholm och Göteborg kunde förstå svenska. Om nu Kjos planerar att använda spansk kabinpersonal i stor omfattning i Skandinavien, ja då tycker jag DY bör vara tydlig med att informera pax som åker DY inom Skandinavien inte bör ta förgivet att det går att kommunicera med kabinbesättningarna på svenska/norska/danska.

TOS
10-08-2012, 00:28
Jag struntar i om taxiföraren i Stockholm är polack, indier eller svensk.
Däremot tycker jag det vore väldigt fel om taxiföraren hade polsk eller indisk månadslön i Stockholm.
DY får gärna använda spansk eller östeuropa personal på svenska inrikeslinjer men då tycker jag de ska ha samma lön som sina svenska DY kollegor.
Jag blev mest förvånad över att ingen i kabinpersonalen på DY flighten mellan Stockholm och Göteborg kunde förstå svenska. Om nu Kjos planerar att använda spansk kabinpersonal i stor omfattning i Skandinavien, ja då tycker jag DY bör vara tydlig med att informera pax som åker DY inom Skandinavien inte bör ta förgivet att det går att kommunicera med kabinbesättningarna på svenska/norska/danska.

For ordens skyld: Du spurte kabincrewet om de hadde svensk eller estisk lønn?

Tommy777
10-08-2012, 04:10

Det spiller en rolle i lokalmarkedet. Dersom bestemuttern var pax på flyet, hadde hun ikke kunnet kommunisert med de ansatte. Jeg forventer at personen som sitter i kassa på Rimi, bak skranken på legekontoret snakker språket i lokalmarkedet de driver business i. På innenriksruter ville jeg gjort det samme.

Klart det er lov, men det sender ett dårlig signal og ett dårlig image, det er denne tråden ett bevis på

LN-FHU
10-08-2012, 07:10
For ordens skyld: Du spurte kabincrewet om de hadde svensk eller estisk lønn?

Det lurte jeg også på....

haavig
10-08-2012, 08:22

Tror du alt av personell på båtene til Norwegian Cruise Line (NCL) er nordmenn?

Oslop
10-08-2012, 08:26
Tror du alt av personell på båtene til Norwegian Cruise Line (NCL) er nordmenn?

Nå opererer nå NCL minimalt i scandinavia da!

TOS
10-08-2012, 09:49
Nå opererer nå NCL minimalt i scandinavia da!

Nå så det ut til at det var kombinasjonen av navnet "Norwegian" og nasjonaliteter til de ombord det ble reagert på av SAS CC, ikke hvor de opererte...

Oslop
10-08-2012, 09:54
Nå så det ut til at det var kombinasjonen av navnet "Norwegian" og nasjonaliteter til de ombord det ble reagert på av SAS CC, ikke hvor de opererte...

jeg håper du ser at det er forskjell på å drive cruise selskap i caribien enn det å drive flyselskap med base feks osl og arn! Det var det jeg ville frem til i svaret mitt.

haavig
10-08-2012, 09:56

Takk, trodde det egentlig var ganske opplagt :)

TOS
10-08-2012, 10:16
jeg håper du ser at det er forskjell på å drive cruise selskap i caribien enn det å drive flyselskap med base feks osl og arn! Det var det jeg ville frem til i svaret mitt.

Nå var det vel ikke det som var poenget, og det vil gå for langt OT om vi skal begynne å diskutere forskjeller og likheter mellom fly og cruise...

Oslop
10-08-2012, 10:24
Nå var det vel ikke det som var poenget, og det vil gå for langt OT om vi skal begynne å diskutere forskjeller og likheter mellom fly og cruise...

Da har jeg misforstått igjen, og da beklager jeg på det sterkeste at vi er på vei ot

j-tyrh
10-08-2012, 12:29
Norwegian sender ut feil signaler paa saa mange omraader og dette er bare ett av dem! Det er ingenting i veien med aa bruke internasjonalt crew saa lenge de kan kommunisere paa Norsk/ Skandinavisk i tillegg til Engelsk men dette ser ikke ut til a vaere prioritet hos DY. Dessuten blir navnet "Norwegian" fullstendig misvisende siden det er mindre og mindre som indikerer at det skal vaere et Norsk/ Skandinavisk selskap.

haavig
10-08-2012, 12:41
Norwegian sender ut feil signaler paa saa mange omraader og dette er bare ett av dem!.

Hvilke er alle de andre?

Tally-Ho
10-08-2012, 15:01
En veldig tristvutvikling - ikke for de som skal fly for kr 199,-, men for oss som ser på luftfarten i Skandinavia i en større sammenheng.

Tally-Ho

Bacardi
10-08-2012, 15:17
Jeg skjønner de som reagerer på dette, like godt som jeg skjønner at DY må gjøre dette for å kunne ekspandere og bli en tung internasjonal aktør. Skandinavia har for høye lønninger til å konkurrere med andre.

Ser ikke poenget med å støtte eller kritisere DY her, da dette er en naturlig konsekvens av det våre folkevalgte har bestemt. Er man uenig i utviklingen - stem SP. Ser man på hvor få som gjør det, syntes det som om konsekvensene av det frie marked har vært mer positiv enn negativ. Dette kan godt endre seg etterhvert, men DY i seg selv gjør bare de disponeringene folk syntes å etterspørre, indirekte vel og merke.

Bergern
10-08-2012, 19:57
Er det noen her som kjøper bildeler hos biltema?

DyRayBan
10-08-2012, 20:47
Er det noen her som kjøper bildeler hos biltema?

Nå er jeg spent på hvor dette fører hen....!

toftos
10-08-2012, 22:07
Det spiller en rolle i lokalmarkedet. Dersom bestemuttern var pax på flyet, hadde hun ikke kunnet kommunisert med de ansatte. Jeg forventer at personen som sitter i kassa på Rimi, bak skranken på legekontoret snakker språket i lokalmarkedet de driver business i. På innenriksruter ville jeg gjort det samme.

Klart det er lov, men det sender ett dårlig signal og ett dårlig image, det er denne tråden ett bevis på

Det sier jo seg selv at man må kunne snakke sitt eget språk i sitt eget land. Det er jo ett stort problem at mange arbeids innvandrere ikke lærer seg norsk, jobben selv med flere Polakker i et håndverker yrke, der problemet er at man ikke kan sende de ut til kunder aleine Pga språket. Man skal ikke kvi seg til å reise innenlands med fly for at ein ikke kan Engelsk.

RWY 24
11-08-2012, 05:11
Det sier jo seg selv at man må kunne snakke sitt eget språk i sitt eget land. Det er jo ett stort problem at mange arbeids innvandrere ikke lærer seg norsk, jobben selv med flere Polakker i et håndverker yrke, der problemet er at man ikke kan sende de ut til kunder aleine Pga språket. Man skal ikke kvi seg til å reise innenlands med fly for at ein ikke kan Engelsk.

Det sier seg vel ikke selv. Nasjonalstaten er ikke naturgitt, men politisk bestemt. Så det hele er en avveining mellom de problemene du peker på og andre problemer som løses ved at landegrensene ikke er så absolutte og språkkrav og annet ikke er så strengt. Det er altså snakk om politikk og verdier, og ulike typer foretningsdrift innenfor rammene av politikken/verdiene. Det er selvsagt lov å ikke ha sansen for den rådende politikken og konsekvensene av den. Poenget mitt er bare at disse tingene ikke sier seg selv og ikke er svart/hvitt.

sail4fun
11-08-2012, 09:17
For lenge siden (trolig en tidligere versjon av forum') så ble det jo diskutert om SAS den gangen kom til å bruke Baltic på Norsk innenriks, men 'alle' var vel da enige i at så dumme ville de ikke være mtp nettop service nivået med ikke å ha noen i cabinen som snakket et nordisk språk.
God man fortsatt har valgfrihet på noen områder, enten man handler på Biltema eller andre steder.

TOS
11-08-2012, 11:03
Er det en vanlig foreteelse at man har et komplett ikke-skandinavisk talende kabincrew, eller er det en konsekvens av ferieavvikling (og en sjeldenhet)? Vi diskuterer her som om det er det vanlige for DY, men jeg har aldri opplevd noe annet enn skandinavisk talende CC'er så jeg trodde det var det vanlige.

Polaris
11-08-2012, 11:34
For ordens skyld: du har reist på svensk innenriks med Norwegian, TOS?

Tally-Ho
11-08-2012, 11:52
En liten historie: Sist vinter ble jeg sittende ved siden av en eldre, hyggelig kar nordfra, nede på Kanariholmene. Han var en tidligere sjømann, og hadde veldig vanskelig med å tilgi norske myndigheter og norske redere som hadde gjort han arbeidsledig på sjøen, da han ble erstattet av en filippiner...
Så kom vi inn på luftfart, og han fløy selvfølgelig Norwegian - for de var billigst - sa han.

Når vi nå ser utviklingen i selskapet, med kontraktsansette piloter og CA'er, på estlandske betingelser eller kanskje en kortvarig PARC-kontrakt, som også snakker et ikke-skandinavisk språk - så er det vel rimelig å trekke sammenlikninger til hva som skjedde i eksemplet over...

Det sies at til vinteren vil DY ha opprettet en egen base nede på LPA, der man flyr "motsatt" med lokale spanske crew.

Tilbake til den eldre mannen - det var lett å forstå at han valgte billigste løsningen ( jeg tror de fleste av oss gjør det)...men i en større sammenheng kan det altså ha sin pris.

Det vil aldri bli noe konsensus i slike saker - konsumentene (kundene) går primært etter pris, mens de som jobber i selskaper med mer "gammeldagse" og mer ansettelsesvennlige holdninger til dette - ser med uro på utviklingen.

Og Kjos argumenterer med at han er nødt til å gjøre dette, ellers kommer den "store - stygge ulven (MOL) og tar oss alle som driver med skandinavisk luftfart.... Tøft initiativ av Kjos dette, men de øvrige selskapene her hjemme er blitt enda mer sårbare. De tvinges sannsynligvis etter hvert over i samme spor.

Tally-Ho

TOS
11-08-2012, 12:05
For ordens skyld: du har reist på svensk innenriks med Norwegian, TOS?

Nei, men jeg har reist med DY, både innenlands og utenlands. Det er vel uansett irrelevant - jeg spurte om dette var en vanlig foreteelse, noe som burde være en kurant spørsmål å svare på. Det diskuteres som om dette er vanlig, og jeg lurte på om dette rent faktisk var vanlig eller om dette var et enkeltstående (eller et av et fåtall slike) tilfeller.

akselhj
11-08-2012, 13:11
Jeg ser alle sider av saken, og fryder meg over Norwegians vekst. Mener dog av prinsipp at alle flygninger som går til og fra Norge må ha norsktalende crew. Det er faktisk en del som ikke er særlig stødig i engelsk, tenker da spesielt blant eldre. Når man flyr i Norge, med et norsk selskap, så bør det å kunne komme fra a til b kun med norsk språk være et kriterie.

Fredrik Propell
11-08-2012, 13:23
Det sier seg vel ikke selv. Nasjonalstaten er ikke naturgitt, men politisk bestemt. Så det hele er en avveining mellom de problemene du peker på og andre problemer som løses ved at landegrensene ikke er så absolutte og språkkrav og annet ikke er så strengt. Det er altså snakk om politikk og verdier, og ulike typer foretningsdrift innenfor rammene av politikken/verdiene. Det er selvsagt lov å ikke ha sansen for den rådende politikken og konsekvensene av den. Poenget mitt er bare at disse tingene ikke sier seg selv og ikke er svart/hvitt.

Vel, det er dine ord og meninger. Prøv det samme du sier i et ikke engelsk talende land, uten å lære deg det lokale språket, og fortell hvor langt du kommer med det. Burde jo ikke ha noe å si, da nasjonalstatene ikke er naturgitt, men politisk bestemt, selv i den tredje verden.
Jeg tar det som en selvfølge å kunne snakke norsk i Norge, samme hva sammenhengen er. Det skulle da vel bare mangle? Hvorfor skal man ikke få lov til å reagere når slikt skjer, men bare blir fortalt at "sånn er det, enten du liker det eller ikke". :rolleyes:

AirbusTrond
11-08-2012, 13:50
Det mest betimelige, som TOS flere ganger forsøker å få fram, er vel først å bringe på det rene om det virkelig er vanlig at man utelukkende har ikke-skandinavisksnakkende om bord, eller om det er et unntak.

Er det et unntak er jo det ikke stort å diskutere. Men jeg vil vel tro at kundene vil reagere svært negativt om det ble utbredt med ikke-skandinavisktalende om bord på flyvninger innen Skandinavia. Så det tror jeg vel rett og slett ikke vil lønne seg - i alle fall om man ønsker å ha med passasjerer over 60+.

RWY 24
11-08-2012, 14:50
Vel, det er dine ord og meninger. Prøv det samme du sier i et ikke engelsk talende land, uten å lære deg det lokale språket, og fortell hvor langt du kommer med det. Burde jo ikke ha noe å si, da nasjonalstatene ikke er naturgitt, men politisk bestemt, selv i den tredje verden.
Jeg tar det som en selvfølge å kunne snakke norsk i Norge, samme hva sammenhengen er. Det skulle da vel bare mangle? Hvorfor skal man ikke få lov til å reagere når slikt skjer, men bare blir fortalt at "sånn er det, enten du liker det eller ikke". :rolleyes:

Jeg prøvde ikke å gi uttrykk for noen meninger, så hvis jeg ga det inntrykket, formulerte jeg meg klønete :) Jeg skjønner godt at folk kan reagere på at ingen ombord kan norsk (særlig hvis det blir normalen). Jeg tror ikke jeg svarte på den måten du siterte meg på. Jeg mente det i alle fall ikke.

Det jeg ville få fram var at "det ikke sier seg selv" at man snakker norsk i Norge. Det er et politisk valg og et verdivalg. Og nasjonalstater har ikke eksistert så lenge, grenser flyttes, nye stater opprettes og andre opphører å eksistere. Vi har andre ordninger som EU og EØS, som sammen med folks voldsomme behov for å reise, bygge og pusse opp billig, skaper den situasjonen mange er bekymret for her. Men for all del: Men gjerne at det må endres! Ikke fordi det sier deg selv at man må møte på folk som snakket som de innfødte over alt, men fordi ulempene er større enn fordelene, slik at man bestemmer at det skal være sånn. (Akkurat som man i sin tid bestemte seg politisk for å opprette nasjonalstater osv.).