PDA

View Full Version : Qatar Airways med narkotikaklassad medicin


laban
02-08-2012, 00:37
Hej, jag ska boka en resa med Qatar Airways för en släkting som ska ner till BKK.

Han ska resa från ARN. Problemet är att han är med i ett metadon-program. Metadonet är i flytande form och kommer överstiga tillåtna gränsen för flytande vätska i handbagage, då medicinen är livsviktig för honom så vill han givetvis ha det i handbagaget.

Jag har försökt läsa mig till information om hur Qatar Airways ser på det här, dock utan succé, att få in det i Thailand är inga problem med ett läkarintyg och tillåtelse från ambassaden, men mellanlandningen i Doha känns som en " risiko-sport " utan att ha torrt på skorna.

Någon som vet något? ( ska givetvis ringa, men är det någon med koll? )

JoeW
02-08-2012, 00:45
I utgangspunktet er jo legemidler et tollanliggende, og ved en mellomlanding skal du ikke gjennom toll -- ergo burde det ikke være noe problem ift. Doha -- men så har jeg heller ikke reist med så "spennende" medisiner før.

Som utgangspunkt vil samme legeerklæringen du bruker ved innreise Thailand, utformet "to whom it may concern" være dekkende, med mindre Qatar (landet) skulle ha noen svært harde retningslinjer mot metadon spesielt.

Discus
02-08-2012, 00:46
Metadonet är i flytande form och kommer överstiga tillåtna gränsen för flytande vätska i handbagage...


I utgangspunktet er jo legemidler et tollanliggende

Ja, men security har også litt å si hvis man kommer med store flasker ;). Spørsmålet er vel da om det er security i transfer i Doha, og hvordan de evt. håndterer det.

JoeW
02-08-2012, 00:52
Ja, men security har også litt å si hvis man kommer med store flasker ;)
Som "væske" burde det være uinteressant hvilke virkestoffer væsken inneholder, så lenge det er legeforeskrevet og labelled med navn, og med en bekreftelse på nødvendigheten av å ha dette med på reisen. Samtidig ville jeg vel lagt det jeg kunne av dette i innsjekket bagasje. (EDIT: Men om legebekreftelsen utformes og vektlegger nødvendigheten av at dette ikke kan sjekkes inn, har jeg vanskelig for å tro at det skulle bli noe issue. Hvor mange milliliter kan det være?)

Forøvrig, fra qatarairways.com:
http://www.qatarairways.com/global/en/baggage.page

Liquids and gels in hand baggage

You may carry liquids, gels, pastes, and aerosols in containers up to 100 ml (3.4 oz) in your hand baggage. Containers larger than 100 ml will not be accepted even if only partly filled. Your containers must be carried in a transparent, resealable, quart- or liter-sized bag no larger than 20 x 20 cm
(8 x 8 in.). All items must fit comfortably in the plastic bag.

You are required to produce your transparent bag of liquids separately for security screening. There are no restrictions on baby foods and medication. However, you may be required to present a prescription for medication you want to take onboard.

meliiis
02-08-2012, 01:19
Står litt info her om reiser og medikamenter i gulfen, samt en epost-adresse for kontakt: http://www.norway.ae/Norsk/information_for_Norwegians/Legemidler_ved_utenlandsreise/

laban
02-08-2012, 01:37
Jag tackar för alla svar, jag har med egna ögon en man som blev urtagen ur security-checken i SHJ med en snusdosa, och han kom på nåder in i planet...... ( UAE, men ändå ).

Ännu en gång tack för svar.

TRDmiler
02-08-2012, 21:03
Ja, men security har også litt å si hvis man kommer med store flasker ;). Spørsmålet er vel da om det er security i transfer i Doha, og hvordan de evt. håndterer det.

Jeg kan bekrefte at DOH har security check i transfer.

Norge Rundt På 14 Dager
06-08-2012, 11:07
Jag tackar för alla svar, jag har med egna ögon en man som blev urtagen ur security-checken i SHJ med en snusdosa, och han kom på nåder in i planet...... ( UAE, men ändå ).

Ännu en gång tack för svar.

Hvis du med SHJ mener Sharja så vær klar over at dette emiratet er meget spesielt. Og har en svært strengere lovgivning enn også de andre emiratene i UAE. Dette grunnet økonomisk støtte fra SA for en del år siden da de hadde store problemer.

Henshaw
06-08-2012, 15:21
Jeg kan bekrefte at DOH har security check i transfer.

Men tydeligvis ikke alltid.

Måtte gjennom check da jeg kom fra OSL, men måtte ikke gjennom check fra JNB.

Hpkris
06-08-2012, 15:31
Ved transfer er security checken i Doha mer eller mindre for syns skyld virker det som. Så tviler at det blir noe problem å ta med medisinene han trenger.

laban
06-08-2012, 18:55
" Hvis du med SHJ mener Sharja så vær klar over at dette emiratet er meget spesielt. Og har en svært strengere lovgivning enn også de andre emiratene i UAE. Dette grunnet økonomisk støtte fra SA for en del år siden da de hadde store problemer. "


Jotack, jag bor i RAK i UAE och passerar Sharjah då och då, fascinerande emirat, minst sagt.

Har fått svar från Qatar Airways att det går bra utan problem, bara man har rätt papper på medicinen.