PDA

View Full Version : Kredittkort og gebyr i Danmark (splittet fra SAS og kredittkortgebyr)


Tommy777
31-07-2012, 18:17
I Danmark vil danskudstedte VISA-kort være undtaget, idet de enten er kombineret med Dankort, eller er debetkort.
I øvrigt nævnes gebyret at være 1,8%:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=65334

Ja, det turistfientlige og diskriminerende Dankortet alle som besoeker Danmark hater. Det blir eneste betalingsmaate. :rolleyes: Greeeeat...:rolleyes:

jefi99
31-07-2012, 19:22
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.
Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ikke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal. Det han måske ikke forstår er, at kunden foran ham ikke bruger VISA-funktionen på dankortet. Butikken har dermed ingen omkostning ved at modtage betaling fra den danske kunde.

Nets (tidl PBS) opkræver fysiske kortmodtagere (butikker) en abonnementsafgift for at modtage dankort. Beløbet er afhængigt af antallet af transaktioner, men kan højst udgøre DKK120.000,-p.a. Det er ikke tilladt for butikkerne at pålægge forbrugerne et gebyr for brug af dankort.
Internetsalg med dankort er gebyrbelagt, således at en transaktion koster DKK1,45 + 0,10% af beløbet. Det er så vidt jeg forstår tilladt for internetbutikker at videresende dette gebyr til kunden, dvs SAS kunne opkræve DKK 6,45 for en flybillet til DKK 5000. Det vil synes absurd at opkræve kunden sådan et bagatel-gebyr.

Pdf: http://www.nets.eu/dk-da/Produkter/betaling-med-kort/Documents/dankort/Nets-Dankort-prisliste-2012.pdf

SE-AER
31-07-2012, 20:17
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.
Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ikke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal.
Uansett så er det ingen tvil om at Danmark er et helt håpløst land når det gjelder betaling med kredittkort for utenlandske turister. Når noen, uansett om det er en turist eller ikke, betaler med kredittkort i f eks Sverige eller Norge så skjer akkurat det du sier; kortutstederne tar en bit kaken fra butikken. Men som Tommy777 allerede har nevnt så er dette en pris som en noenlunde serviceminded butikk rett og slett må regne med å betale for å kunne selge varene/tjenstene sine. Dette er tilfelle i de aller fleste land, men Danmark skiller seg sterkt negativt ut gjennom skyhøye gebyrer.

Jeg velger konsekvent bort butikker og restauranter som ikke tar kredittkort når det er snakk om litt større beløp. Konsekvensen av de høye gebyrene i Danmark er at jeg tenker meg om både en og to ganger før jeg velger å legge ferien min der.

Chriscross
31-07-2012, 21:10
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.

Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ikke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal. Det han måske ikke forstår er, at kunden foran ham ikke bruger VISA-funktionen på dankortet. Butikken har dermed ingen omkostning ved at modtage betaling fra den danske kunde.



Pdf: http://www.nets.eu/dk-da/Produkter/betaling-med-kort/Documents/dankort/Nets-Dankort-prisliste-2012.pdf

I Norge kan vi betale 300 kr for en middag enten med Bank Axept = Dankort (som koster 0,70 pr transaksjon tror jeg for bank eller brukersted) eller betale de samme 300 kr for middagen selv om dette koster 2-5% for restauranten. Det samme burde vært mulig i Danmark.

staale
31-07-2012, 21:45
Dankortet er ikke mere diskriminerende end andre nationale debetkort. Men gebyret for brug af dankort er så meget lavere end øvrige kort (fx. MC el. AmEx), fordi det netop er finansieret af de udstedende banker og kortmodtagerne (butikkerne). Netop fordi AmEx eller andre ikke skal ind og have en bid af kagen.
Jeg forstår at det måske kan virke diskriminerende for den amerikanske eller norske turist, der ik
ke forstår, hvorfor den danske kunde foran ham i butikken ikke skal betale gebyr for at betale med VISA-kort, mens han skal. Det han måske ikke forstår er, at kunden foran ham ikke bruger VISA-funktionen på dankortet. Butikken har dermed ingen omkostning ved at modtage betaling fra den danske kunde.

min opplevelse av Danmark og kort er ikke det at dansken foran meg i køen ikke betaler gebyr mens jeg må betale gebyr. Problemet er heller at minibanker og butikker rett og slett ikke aksepterer mine norske kort. Visa og MC...

Tommy777
31-07-2012, 21:51
Vi har hatt denne diskusjonen mange ganger, ser ingen grunn til aa ta den paa nytt.

Maaten systemet i Danmark fungerer er diskriminerende for alle som besoeker landet og ikke har Dankort. Jeg har amerikans Debit kort som funker panser paa Rema i Norge, men i Danmark funker det ikke fra sekundet man ankommer CPH og skal kjoepe togbillett.

Tommy777
31-07-2012, 21:52
min opplevelse av Danmark og kort er ikke det at dansken foran meg i køen ikke betaler gebyr mens jeg må betale gebyr. Problemet er heller at minibanker og butikker rett og slett ikke aksepterer mine norske kort. Visa og MC...

Det er ogsaa ett problem. Jeg hopper elegant over Danmark dersom jeg ikke har business der siden det er alt for mye styr og gebyrer for non Dankort holdere. Come on, Danskene oensker at turister skal dra rundt paa en pengesekk med cash. Det er helt paa trynet og det verste landet jeg har besoekt de siste 5 aarene ifm betaling for folk som ikke har Dankort

jefi99
31-07-2012, 22:29
Come on, Danskene oensker at turister skal dra rundt paa en pengesekk med cash. Det er helt paa trynet og det verste landet jeg har besoekt de siste 5 aarene ifm betaling for folk som ikke har Dankort

Ja, Danmark er et forfærdeligt turistland.

Menukort i USA:
Steak $20
Beer $7
Regning: $27 + city, state and county tax $4 + tips $5.40 = $36.40

Menukort i Danmark:
Steak kr 150
Øl kr 30
Regning: Kr 180 + AmEx-gebyr kr 4,32 = 184,32

Menukort i Norge:
Steak kr 250
Øl kr 60
Regning: Kr 310 - hurra, det er gebyrfrit!


Jeg har ikke noget Dankort, men har Mastercards udstedt i to forskellige europæiske lande, og et HSBC UnionPay-kort udstedt i Hong Kong. Jeg har ikke haft problemer med at benytte nogen af disse i Danmark. Men ja, jeg bliver pålagt et gebyr i de fleste butikker.

Og uden at dette skal udvikle sig til en landskamp, så tænker jeg tilbage på den gang jeg blev meldt til politiet af en bank i Norge for pengesmugling, for at forsøge at veksle et beløb (over NOK25.000) fra Euro til NOK.

SE-AER
31-07-2012, 23:50
Ja, Danmark er et forfærdeligt turistland.

Menukort i USA:
Steak $20
Beer $7
Regning: $27 + city, state and county tax $4 + tips $5.40 = $36.40

Menukort i Danmark:
Steak kr 150
Øl kr 30
Regning: Kr 180 + AmEx-gebyr kr 4,32 = 184,32

Menukort i Norge:
Steak kr 250
Øl kr 60
Regning: Kr 310 - hurra, det er gebyrfrit!

Ja, for det er jo ikke sånn at det finnes massevis av land der du får øl og steak til en betydelig lavere pris enn i Danmark, uten at du må betale et helt unødvendig gebyr for bruk av kredittkort...Danmark er ikke akkurat kjent som et lavprisland.

Nei, Danmark er rett og slett et U-land når det gjelder bruk av kredittkort for turister. Kan ikke skjønne hvorfor dette lager så mye problemer i Danmark, men ikke i andre sammenlignbare land.

jefi99
01-08-2012, 00:19
Ja, for det er jo ikke sånn at det finnes massevis av land der du får øl og steak til en betydelig lavere pris enn i Danmark
Enig, men det skildrer hvorfor jeg eksempelvis undgår Norge og USA som turistlande (Når USA fjerner deres ESTA-gebyr (som KUN kan betales med kreditkort!!!), kommer jeg dog nok tilbage).

Som nævnt anerkender jeg at kreditkortgebyr i Danmark, hos flyselskaber og alle andre steder er irriterende og måske unødvendige.
Men jeg genkender ikke det problem, at der skulle være problemer med at benytte udenlandske kort i DK. Chiplæsning er standard i Danmark, men også i mange andre lande. Amerikanske kreditkort er en generation bagud, og jeg har forstået at dette nogle gange er her problemet ligger.

SE-AER
01-08-2012, 01:02
Enig, men det skildrer hvorfor jeg eksempelvis undgår Norge og USA som turistlande (Når USA fjerner deres ESTA-gebyr (som KUN kan betales med kreditkort!!!), kommer jeg dog nok tilbage).

Som nævnt anerkender jeg at kreditkortgebyr i Danmark, hos flyselskaber og alle andre steder er irriterende og måske unødvendige.
Men jeg genkender ikke det problem, at der skulle være problemer med at benytte udenlandske kort i DK. Chiplæsning er standard i Danmark, men også i mange andre lande. Amerikanske kreditkort er en generation bagud, og jeg har forstået at dette nogle gange er her problemet ligger.
Ja, jeg tror at det har blitt bedre de seneste årene hva gjelder aksept av utenlanske betal- og kredittkort. Når jeg studerte i Lund for noen år siden reiste vi ofte til Danmark og da var det helt håpløst å bruke debetkort (jeg hadde ikke engang kredittkort). Men når jeg var i København over nyttår sist så gikk det helt fint med debetkort (prøvde aldri kreditt). Nå var jeg jo kun der 1.5 dag og kun i København, så det er litt vanskelig å dra noen sluttsatser.

RSL
01-08-2012, 01:10
Her i Nederland er det mer eller mindre umulig å betale med kort, dersom man ikke har et debetkort av typen Maestro. For eksempel kan man kun betale med Maestro eller mynt på togstasjonene. Dersom man vil betale med sedler, kan man det i en skranke/kiosk, men med gebyr. I Nederland er virkelig Maestro king. Har vært et par ganger i København, og det var ikke noe problem å benytte seg av kredittkort der.

L-1011
01-08-2012, 01:31
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard.
Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO.
Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades.

I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del.
Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här.

Undantaget är norska kredit/betalkort som inte fungerar i butiker i Sverige som har avtal med Svenska Spel.
Orsaken är en norsk lag som förbjuder norrmän att använda betalkort för spel på internationella spelföretag. Det är norska staten som stoppar från norrmänn att använda kredit/betalkort i dessa affärer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd

LN-MOW
01-08-2012, 01:47
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.


Jeg har aldri hatt problemer med mine amerikanske kort. Amex aksepteres ikke overalt, men VISA går greit.

JoeW
01-08-2012, 02:01
Her i Nederland er det mer eller mindre umulig å betale med kort, dersom man ikke har et debetkort av typen Maestro. For eksempel kan man kun betale med Maestro eller mynt på togstasjonene. Dersom man vil betale med sedler, kan man det i en skranke/kiosk, men med gebyr. I Nederland er virkelig Maestro king. Har vært et par ganger i København, og det var ikke noe problem å benytte seg av kredittkort der.

Nå er det vel rent faktisk ikke Maestro, men den interne nederlandske systemet "PIN" (tilsvarende Dankort/BankAxept) som brukes i de alle fleste tilfeller -- til og med så innarbeidet at "å pinne" er et verb...

Jeg har bodd i både DK og Norge. Felles for begge er at utbredelsen av aksept av kredittkort har gått opp veldig de siste årene. I Danmark er det også enkelt å bruke utenlandske kredittkort pt. (det var ikke det når jeg flyttet ditt for vel fire år siden) -- MEN DET KOSTER (og derfor er det nok også såpass utbredt som det er --det koster ikke butikken noe, og har hatt fordelen at det har bidratt til utspredelsen).

SE-AER
01-08-2012, 09:31
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard.
Det har ingenting med utländska kreditkort att göra, det beror på att många (särskilt små) butiker och restauranger i Norge helt enkelt inte tar emot kreditkort överhuvudtaget. Vinmonopolet är ett exempel, men det har med alkoholpolitik att göra mer än dålig service.

På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort:

McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe)
Rimi på Gågaten
Vinmonopolet
Oliven Mat

Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu.

Someone
01-08-2012, 09:37
Det har ingenting med utländska kreditkort att göra, det beror på att många (särskilt små) butiker och restauranger i Norge helt enkelt inte tar emot kreditkort överhuvudtaget. Vinmonopolet är ett exempel, men det har med alkoholpolitik att göra mer än dålig service.

På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort:

McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe)
Rimi på Gågaten
Vinmonopolet
Oliven Mat

Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu.

Vinmonopolet tar kredittkort, og har gjort det er par år.

Kan ikke huske sist gang jeg var i en butikk her i Oslo som ikke tok kredittkort og det samme gjelder utesteder. De få gangene jeg er nødt til å dra opp bank axept her i byen er ofte på legekontoret og noen veldig små rare steder.

Selv flere av bilvaskestedene drevet av våre nye landsmenn aksepterer på MasterCard og Visa :)

SE-AER
01-08-2012, 09:46
Vinmonopolet tar kredittkort, og har gjort det er par år.

Kan ikke huske sist gang jeg var i en butikk her i Oslo som ikke tok kredittkort og det samme gjelder utesteder. De få gangene jeg er nødt til å dra opp bank axept her i byen er ofte på legekontoret og noen veldig små rare steder.

Selv flere av bilvaskestedene drevet av våre nye landsmenn aksepterer på MasterCard og Visa :)
Hmm, skal innrømme at jeg faktisk ikke har prøvd å handle med kredittkort på Vinmonopolet på ganske mange år, så det kan godt stemme. For noen år siden (2006) så gikk det i hvert fall ikke.

I Bergen er det i hvert fall massevis av steder som ikke aksepterer kredittkort. Det mest overraskende er dog at verken McDonalds (Torgalmenningen) eller Rimi på Gågaten tar kredittkort. Vet ikke hvordan det er på andre McDonalds da jeg uhyre sjelden spiser der, men de aller fleste Rimi-butikker tar jo kredittkort. Rimi på Gågaten er dog et unntak.

Chriscross
01-08-2012, 10:13
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard.
Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO.
Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades.

I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del.
Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd

Bruken av kredittkort i Norge var også helt håpløs frem til for ca to år siden, men det har blitt mer og mer vanlig at de iallfall Visa og Mastercard i tillegg til Bank Accept.

Mc Donald trodde jeg tok kredittkort nå, lenge var det vel policy at de kun tok kontanter mer eller mindre worldwide?

Chriscross
01-08-2012, 10:15
Det har ingenting med utländska kreditkort att göra, det beror på att många (särskilt små) butiker och restauranger i Norge helt enkelt inte tar emot kreditkort överhuvudtaget. Vinmonopolet är ett exempel, men det har med alkoholpolitik att göra mer än dålig service.

På rak arm kan jag komma på följande ställen i Bergen som inte tar kreditkort:

McDonalds (ytterligare en anledning att inte äta på detta skitställe)
Rimi på Gågaten
Vinmonopolet
Oliven Mat

Finns en hel hög andra ställen som jag inte kommer på just nu.

Litt usikker på hvor mye skatter og avgifter Oliven Mat betaler etter å ha studert stedet, så det er nok en grunn til at de ikke tar kredittkort. ;)

SE-AER
01-08-2012, 10:31
Litt usikker på hvor mye skatter og avgifter Oliven Mat betaler etter å ha studert stedet, så det er nok en grunn til at de ikke tar kredittkort. ;)
Det er ingen grunn å tro at de ikke betaler skatter og avgifter på grunn av at de ikke tar kredittkort. Betaling med debetkort i terminal vil jo og bli registrert, så det gjør det vanskelig å jukse på skatten. Oliven Mat tar debet-, men ikke kredittkort.

Butikker som verken tar debet- eller kredittkort, dvs kun kontant betaling, er dog noe helt annet. Spiste på en litt luguber pizzasjappe i utkanten av Stockholm for noen uker siden, de aksepterte kun kontanter. Da finnes det definitivt grunn å være litt mer mistenksom.

Chriscross
01-08-2012, 10:44
Tror kontantkultiren lever veldig godt på Oliven også... Men dette er OT.

Fervidus
01-08-2012, 13:23
I Norge är det också svårt att betala med utländska kreditkort.
Ett flertal butiker och resturanger tar bara emot norska VISA/Mastercard.
Mitt svenska NORDEA VISA kort var inte lätt att använda under mitt senaste besök i BGO.
Tom för att handla på McDonalds tvingades jag betala med cash pga av att endast norska kreditkort accepterades.

I Sverige tar de flesta affärer VISA och Mastercard. De senaste 3 åren har även affärer som accepterar American Express ökat en hel del.
Det går lika bra att betala med utländska som svenska kreditkort. Kreditkortavgifter är förbjudet här.

Undantaget är norska kredit/betalkort som inte fungerar i butiker i Sverige som har avtal med Svenska Spel.
Orsaken är en norsk lag som förbjuder norrmän att använda betalkort för spel på internationella spelföretag. Det är norska staten som stoppar från norrmänn att använda kredit/betalkort i dessa affärer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/norrman-nobbas-kopa-glass-i-sverige_5013437.svd

Det kan ikke stemme, i alle fall ikke helt. Jeg har i de siste årene hatt mye kontakt med taiwanske og hong kongske backpackere som besøker Norge, ingen av dem klagde på problem ved bruk av taiwanske eller hong kongske kredittkort i Norge. Tvert i mot kom mange av dem med begeistring over at det til og med er mulig å betale bussbillett med kredittkort på langdistansebusser. I Norge nå er det slik at jeg selv kan bestemme hvor mine kort skal være gyldige. Mine kort er sperret for bruk i Sør-Amerika, Oceania og Afrika og åpne for bruk i Asia, Europa. Kanskje du bør høre med dine kortutstedere om de har begrensninger som du ikke vet om.

Mjolnir
01-08-2012, 16:01
Bruken av kredittkort i Norge var også helt håpløs frem til for ca to år siden, men det har blitt mer og mer vanlig at de iallfall Visa og Mastercard i tillegg til Bank Accept.

Mc Donald trodde jeg tok kredittkort nå, lenge var det vel policy at de kun tok kontanter mer eller mindre worldwide?

Betalte med kredittkort hos McDonalds på Arneageren i Stavanger nylig. Kan nevnes at det er franchisetager så vidt jeg husker. Bruker stort sett Visa Credit overalt. Utover enkelte frisører fra Østeuropa og midtøsten som kun tar kontanter er den eneste plassen i Trondheim jeg pleier å måtte dra BankAxept Prix'en på Øya.

Svein
01-08-2012, 20:10
...i Trondheim jeg pleier å måtte dra BankAxept Prix'en på Øya.

Prøv igjen nå. Trondos har innført aksept av kredittkort i løpet av sommeren, også i Prix-butikkene. Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.

Mjolnir
02-08-2012, 00:31
Prøv igjen nå. Trondos har innført aksept av kredittkort i løpet av sommeren, også i Prix-butikkene. Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.

Det passer meg helt utmerket :colgate: Takk for tipset! Og velkommen til forumet ;)

robertaas
02-08-2012, 07:41
Jeg får 7% "kjøpeutbytte" på grunn av dette.Hvem gir så mye?

Svein
02-08-2012, 10:29
Hvem gir så mye?

Kombinasjon av 4% cashback fra visa-kort (5% i desember), og 3% kjøpeutbytte fra Coop. Derfor "kjøpeutbytte" i anførselstegn....